Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Grote porties zijn stiekeme dikmakers

Geschreven door Dorinde op May 2, 2008

Large of kingsize is heel normaal in supermarkt of restaurant. De porties die mensen eten worden groter. Zowel in supermarkten als in eetgelegenheden worden klanten grotere hoeveelheden voorgezet.

Colaflesjes voor een persoon bevatten vroeger 20 centiliter. De blikjes werden al 33 centiliter. De eenpersoons flesjes cola tellen nu 50 centiliter, een halve liter. Ook voor snoeprepen, chips en fastfood geldt dat een verpakking grotere porties bevat.

We nemen dagelijks 50 kilocalorieën meer in dan nodig. Dat lijkt weinig, maar mede daardoor wordt de gemiddelde Nederlander elk jaar wel een halve kilo zwaarder, zeggen onderzoekers van de EFMI Business-school. Zij noemen dit verschijnsel ’een sluipmoordenaar’.

Volgens dr. Ineke Steenhuis, onderzoeker aan de VU in Amsterdam, is portiegrootte hét vergeten punt in de strijd tegen de vetzucht. „Mensen letten er tegenwoordig goed op wát ze eten, maar nauwelijks op hoeveel ze eten. Het is heel normaal als je tegenwoordig large of kingsize krijgt voorgeschoteld. Uit onderzoek blijkt dat mensen die verleiding niet kunnen weerstaan. Als ze meer op hun bord krijgen eten ze ook meer.’’

Volgens Steenhuis is het voor fabrikanten en restaurants financieel gunstig om via grotere porties meer om te zetten. „Het scheelt qua kostprijs amper en de consument is daar gevoelig voor. Die krijgt meer voor relatief minder geld. Daar wordt in de marketing gebruik van gemaakt.’’ Zo gaan mensen meer eten zonder erom gevraagd te hebben.

Steenhuis verwijst naar onderzoek van de Amerikaanse voedingswetenschapper Brian Wansink. Die voerde veel experimenten uit die tonen dat mensen meer eten dan ze denken te eten. Grote borden en grote lepels maken dat we meer eten dan normaal. Ook een veel etende tafelgenoot is voor 20 procent van de onderzochten reden om meer te eten. Wansink deed eens een experiment met de bodemloze soepkom. De helft van zijn proefpersonen kreeg een gewone soepkom, de andere helft een kom met een ingebouwde slang. Die kommen bleven daardoor continu halfvol. De groep met die kommen at bijna twee maal zo veel als de andere groep. En allen dachten dat ze minder calorieën binnenkregen dan werkelijk het geval was.

Albert Heijn laat weten inderdaad steeds grotere porties in de winkels te leggen. Fabrikant Unilever (Knorr, Unox, Magnum) zegt niet zo zeer bezig te zijn met portiegrootte, maar meer met de kwaliteit van de voeding.

Bron:trouw.nl
May 2, 2008 om 12:03
als alle magnums de helft zo groot zouden zijn, zou je ook al vol zitten na het ijsje. nu ben je halverwege en denk je: pff zit al een beetje vol, maar zal wel meevallen, het ijsje is nog lang niet op...
Onbekend
May 3, 2008 om 07:18
@ Nalani, het valt nog wel mee met die prijsstijgingen van producten. Over een tijdsbestek van een aantal jaar bekeken, blijkt zelfs dat de boodschappen nu goedkoper zijn dan vroeger.

Wat die verpakkingen betreft.. Als ik het goed begrijp geldt dat op dit moment slechts voor Albert Heijn? Die vind ik sowieso al veel te duur, dus daar zal ik mijn boodschappen niet zo vaak doen. Ik ben echter benieuwd hoe lang het zal duren voor de rest van de supermarkten volgt.

Verder vind ik het nog steeds je eigen verantwoordelijkheid om meer of minder te eten. Een grotere verpakking of niet, ik haal sowieso al geen chips, koek, chocolade of snoep in huis. En een grotere verpakking Sultana, spa blauw of iets anders gezonds, dát vind ik dan weer positief! :)

Liefs, Zij
May 3, 2008 om 10:58
ze zitten wat te zeuren de overheid de mensen worden dikker maar de porties worden groter ik denk dat ook veel mee te maken hebben. Je denkt dat eerder van oh dat beetje drink ik nog op.
May 4, 2008 om 06:14
@Zij;

De verpakkingsbelasting gaat niet alleen bij AH doorberekend worden, maar in alle supermarkten in Nederland. Eind van de week gaan Konmar en Super de Boer ook beginnen. Dus het is niet alleen iets van Albert Heijn. Het wordt opgelegd door die K...-reging die we hebben. En dan zeggen ze: ach 115 miljoen euro gaat in de afvalpot en waar blijven dan die andere 125 miljoen? Die zijn voor de loonsverhogingen van ons kabinet. En nu krijgen we de rekening op de bon van onze levensmiddelen gepresenteerd.
May 5, 2008 om 10:32
Toch eens bedenken hoe mensen zouden reageren als er op de grote verpakingen in het groot ook nog eens de calorieën vermeld zouden worden. bv : "deze mars eten levert 454 kcal op". Op een twee liter vles cola zou er 880 caloriën moeten vermeld worden, op een jumbo mars maar liefst 750 kcal, 502 kcal voor een gewone snickers,...

En denk dit is uit te breiden, bij de bakker, snack of fastfood Het saucijzenbroodje aan 1,80 euro en 300 kcal, amandel croissantje aan 1,20 euro en 454 kcal,... of bij Mc Donalds, in het groot op de deksel geschreven : Big Mac : 480 kcal, chicken nuggets 480; franse frietjes groot 615, 410 calorien voor de reuze cola;... Ik zal er in ieder geval bij stil staan ...

:croissant2::snickers::hamburger: :broodjevanalleswat::donut:
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+

Rubrieken

Trefwoorden