Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Een goede weerstand in de herfst

Geschreven door Willemijn op October 5, 2009

Het is weer herfst en dat merk je direct om je heen, mensen worden weer verkouden en de eerste gevallen van griep zijn alweer opgedoken. Daarnaast zie je overal weer reclames voor voedingssupplementen die je weerstand zouden verhogen. Als je de reclames moet geloven kun je in de herfst en winter bijna niet zonder maar het Voedingscentrum zegt dat dit onzin is. Hoe zit dat nou? En op welke manier houd je je weerstand optimaal?

Voedingscentrum
“Er zijn stoffen die een rol spelen bij het in stand houden van de weerstand maar meer van die voedingsstoffen leveren niet meer weerstand. Vroeger zouden vitamines wellicht zin hebben gehad omdat er toen minder verse producten waren en de variatie hierin veel kleiner was, maar dat is nu niet meer het geval. Je hebt in de zomerperiode dezelfde voedingsstoffen nodig als in de wintermaanden. Bovendien, als je een goede gezondheid wilt hebben, moet je het hele jaar goed voor jezelf zorgen. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven, wordt wel aangeraden foliumzuur en vitamine D tot zich te nemen. Ook voor jonge kinderen en ouderen is extra vitamine D goed.”

Davitamon
Een medewerkster van Davitamon: “Gezonde, liefst verse maar vooral gevarieerde voeding is een belangrijke voorwaarde om gezond te blijven. Hoe we ook ons best doen: het lukt niet iedereen om elke dag de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid die het Voedingscentrum adviseert binnen te krijgen. Die 2 ons groenten en 2 stuks fruit schieten er gewoonweg wel eens bij in! En maar weinig mensen weten wat je precies elke dag nodig hebt en wat het belang van de schijf van 5 is.

De reden dat we in de herfst en winter wat meer reclame maken voor het gebruik van een multivitamine is dat mensen van oudsher gewend zijn om zodra de ‘R’ in de maand komt iets extra’s te nemen vanwege hun weerstand. Men is dan ook vaker verkouden. Daarnaast eten mensen in de zomer veel gemakkelijker groente en fruit en is er veel meer verkrijgbaar voor een redelijke prijs dan in de winter. Om te zorgen dat je alsnog voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt kan het raadzaam zijn om een supplement te nemen om je weerstand op peil te houden. Maar eigenlijk geldt deze aanbeveling gewoon het hele jaar.

Daarnaast zijn er bepaalde situaties waarbij mensen iets extra’s nodig hebben:
-Zo hebben vrouwen met een kinderwens en zwangere vrouwen, een extra hoeveelheid foliumzuur nodig.
-Kinderen tot 4 jaar, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en ouderen hebben meer vitamine D nodig dan ze uit de voeding en het zonlicht kunnen halen. Ook mensen met een donkere huid hebben extra vitamine D nodig omdat ze dit minder goed kunnen opnemen uit zonlicht.
-Vegetariërs en veganisten krijgen gemakkelijk tekort vitamine B12 en ijzer binnen, het is nodig om dat aan te vullen.
-Mensen die erg ziek zijn en/of veel medicijnen gebruiken kunnen soms maar weinig eten waardoor ze tekorten kunnen oplopen, een aanvulling is dan ook aan te raden."

Zorg zelf voor een goede weerstand
In de herfst wordt het weer koud en nat en ga je minder vaak naar buiten. Ook zetten we niet zo snel het raam lekker open. De lucht binnen wordt zo niet meer zo vaak ververst. Hierdoor kunnen virussen lang ergens blijven hangen en zich vermenigvuldigen. De kans op besmetting wordt hierdoor groter. Verder ben je ook meer in contact met andere mensen omdat je bijvoorbeeld met de bus gaat in plaats van met de fiets.
Je lichaam staat hierdoor bloot aan veel meer ziekteverwekkers, je weerstand is dus niet minder maar je lichaam heeft het gewoon zwaarder te verduren.

Voor een goede weerstand spelen een aantal vitamines een belangrijke rol. Dit zijn onder andere:
Vitamine A
Vitamine A voorkomt dat schadelijke ziektekiemen je lichaam binnendringen via de huid, je huid is namelijk een van de grootste barrières tegen ziekteverwekkers. Dit komt onder andere doordat vitamine A een rol speelt bij de celvernieuwing en gezondheid van je huid.
Goede bronnen van vitamine A zijn: lever, halvarine, margarine, vis en zuivelproducten.
Vitamine C
Vitamine C kan er in je lichaam voor zorgen dat er veel interferon wordt aangemaakt. Interferon zijn natuurlijke eiwitten die in je lichaam ziekteverwekkers uitschakelen. Je immuunsysteem maakt deze eiwitten zelf aan als reactie op een binnendringer maar als je veel vitamine C neemt kan je lichaam meer van deze stof aanmaken en dus ook makkelijker en sneller indringers weer uitschakelen.
Goede bronnen van vitamine C zijn: groente en fruit en dan met name citrusvruchten en aardappelen. Zuivelproducten, vlees (waren) en gevogelte bevatten ook kleine hoeveelheden vitamine C.
Vitamine B6, D en E
Deze vitamines spelen een iets kleinere rol. Goede bronnen hiervan zijn: bruin brood, aardappelen, groente, fruit, halvarine en margarine, vette vis, noten en ei.

Ook je darmflora speelt een belangrijke rol bij je weerstand. De goede bacteriën in je darmen schakelen de slechte bacteriën uit en voorkomen zo dat je ziek wordt. De goede bacteriën moeten in de meerderheid zijn, alleen dan kunnen je darmen optimaal functioneren. Voor een goede darmwerking en een goede darmflora is het belangrijk om veel vezels te eten uit volkoren producten, groente, fruit en peulvruchten. Daarnaast moet je voldoende drinken.

Andere tips:
- Zorg voor een gezonde en gevarieerde voeding met dagelijks voldoende fruit (2 stuks), groente (200 gram), volkoren producten (brood en rijst/pasta of aardappelen), zuivel (2 keer), vlees/vis/vleesvervanger, vetten (halvarine, bereidingsvet) en vocht (1,5 liter).
- Pas op met het gebruik van veel zout, suiker en vet.
- Zorg voor een goede vochtbalans door veel te drinken, hierdoor worden afvalstoffen beter afgevoerd
- Wees matig met alcohol, de afbraak van alcohol kost veel energie die je lichaam anders in de bestrijding van ziektekiemen kan steken
- Zorg ervoor dat je elke dag minimaal een halfuur lekker beweegt. Liefst in de frisse buitenlucht, daar krijgen bacteriën en virussen minder snel vat op je.
- Ventileer je huis goed door alle ramen op een kiertje te zetten.
- Ga op tijd naar bed en voorkom stress. Te kort slaap en teveel stress vormen namelijk een aanslag op je weerstand. Probeer regelmatig lekker te ontspannen.
- Zorg voor goede persoonlijke hygiëne, ziekteverwekkers verspreiden zich razendsnel en je handen zijn vooral een grote bron van besmetting. Was dus regelmatig en goed je handen.
- Als je echt merkt dat je weerstand een stuk lager is dan kun je overwegen om, als aanvulling op je gezonde en gevarieerde voeding, een mulitivitamine te nemen. Maar let op: deze is een aanvulling op je voeding en kan gezonde voeding niet vervangen!
October 5, 2009 om 06:39
>> Die 2 ons groenten en 2 stuks fruit schieten er gewoonweg wel eens bij in! <<

?? Bij mij niet hoor.
Ik eet 's morgen behoorlijk wat fruit en bij de lunch, het middagtussendoortje en het avondeten altijd groenten.

Iedere week zijn er aanbiedingen voor fruit en groenten in de reclame, dus je kunt altijd voor een redelijke prijs fruit en groenten eten.
October 5, 2009 om 06:56
Op tijd je kleding aanpassen van zomers naar wat sneller een trui of fleecevest voor de ochtend en avond is misschien ook een goede tip. Vooral voor de jonge dames die zelfs de hele winter met lage broeken en hoge truitjes lopen en de welbekende blote navel. Ik ben wel blij om te horen, dat je dus niet anders hoeft te eten of iets hoeft toe te voegen. En dat griepje in het begin is helemaal niet erg. Des te meer antistoffen heb je als de golf echt toeslaat!!

:ajaxvrouw:
October 5, 2009 om 08:16
Ik Laat elke dag een bruistablet van Echinacea-weerstand met zink en vitamine c.(kruidvat merk)oplossen in een groot glas water.
het helpt echt!
Mijn kinderen krijgen het ook elke dag, en ze hebben nog geen griep of verkoudheids verschijnselen. ondanks dat ze slechte eters zijn en vegetarisch zijn, zijn we gedwongen om een multi vitamine te gebruiken(aldi)
October 5, 2009 om 08:22
Telt soep ook mee als groenten? Ik heb het over zelfgemaakte soep met alleen groenten en water en kruiden. Want dat eet ik veel in de winter. Terwijl ik in de zomer makkelijker wat rauwkost bij mijn middagmaal eet vervang ik dat liever door iets warms in de winter.
En als ik het mag meetellen, hoeveel gram groenten is dan een kop (200 ml) soep eigenlijk?
October 5, 2009 om 23:20
@Marjolijn: multivitamine omdat je vegetarisch eet?
Als je gewoon groente, fruit en volkorenproducten eet is dat echt volstrekt onnodig.
Ik eet al ruim 20 jaar vegetarisch en mijn vitamines zijn altijd op peil, ook als ik een paar dagen geen groente of fruit eet. Zonde van het geld. Kun je beter een extra appeltje voor kopen.
October 6, 2009 om 03:52
@toverfee

Hoeveel gram groente stop je in dat kopje soep... ik gok 25 tot 50 gram ? Meten is weten.



Wel jammer dat het advies over vitamines komt van een vitamine verkoper... een beetje een "wij van WC-eend adviseren WC-eend" idee.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+

Trefwoorden