Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Goede en slechte vetten

Geschreven door Willemijn op October 10, 2009

Vet, verzadigd vet, onverzadigd vet, enkelvoudig onverzadigd vet, meervoudig onverzadigd vet, transvet, omega vet, essentiële vetten. Er zijn heel veel verschillende soorten vet. Het ene is goed en het andere juist helemaal niet maar hoe zit het nou precies? Waar moet je op letten bij vet? In dit artikel lees je er alles over!

Vet is nodig in je lichaam, het is niet goed om het helemaal uit je eetpatroon te verbannen. Je hebt vet onder andere nodig voor:
-De aanmaak van hormonen
-Brandstof en energiereserve
-De vitamine A, D, E en K zijn alleen in vetoplosbaar en komen dus ook alleen in vette producten voor
-Als bouwsteen van cellen

Goed vet
Bij vet kun je het onderscheid maken tussen goede en slechte vetten. Dit onderscheid wordt gemaakt op basis van het effect van het vet in je lichaam. Als je een product met vet eet is het belangrijk dat je oplet welke soort vet er in zit. De goede vetten zijn de onverzadigde vetten. Onverzadigd vet zorgt voor een goed cholesterolgehalte. Het verhoogt namelijk het goede (HDL) cholesterol en het verlaagt het slechte (LDL) cholesterol. LDL cholesterol is het cholesterol dat vet naar je vaten brengt waar dit aan je vaten plakt, dit kan ervoor zorgt dat je aderen dichtslibben. HDL cholesterol is het cholesterol dat vastgeplakt vet uit je vaten ophaalt zodat deze niet kunnen verstoppen. Door dit effect heeft het een positief effect op je hart en bloedvaten. Onverzadigd vet zit voornamelijk in vloeibare vetten, noten, zaden, vis en avocado.

Vis
Vis heeft een speciaal plekje als het op gezonde vetten aankomt. De zogenaamde omega-3 vetzuren uit vette vis kunnen namelijk het risico op hart- en vaatziekten verkleinen. Ze hebben geen effect op je cholesterolgehalte maar wel op andere oorzaken voor hart- en vaatziekten zoals vaatwandfunctie, bloedstolling en ontstekingsreacties. Daarnaast heeft het een positief effect op het hartritme en kan het de kans op een beroerte verkleinen. Daarom is het goed om minimaal twee keer per week vis te eten waarvan één keer vette vis zoals haring, zalm, makreel of paling.

Enkelvoudig of meervoudig?
Enkelvoudig of meervoudig onverzadigd vet wil alleen maar zeggen hoe het vet is opgebouwd. Vet bestaat namelijk uit allemaal lange ketens van moleculen (vetdeeltjes). Als een vetzuur onverzadigd is heeft het één (enkelvoudig) of meerdere (meervoudig) dubbele bindingen. Dit zorgt ervoor dat deze soorten vet sneller smelten. Daarom zijn onverzadigde vetzuren altijd vloeibaar bij kamertemperatuur. Verzadigde vetzuren hebben geen dubbele bindingen.

Slecht vet
Je hebt ook slechte vetten, de zogenaamde verzadigde vetten. Je kunt hier het beste zo min mogelijk van binnenkrijgen. Verzadigde vetten kunnen je cholesterolgehalte verhogen en daarmee het risico op hart- en vaatziekten vergroten. Verzadigd vet zit voornamelijk in harde soorten boter en margarine, vet vlees, volle zuivel, chocolade, koek, gebak, snacks en chips.

Transvet
Naast verzadigd vet is er nog een andere vorm van vet die nog schadelijker is, transvet. Dit zijn zogenaamde bewerkte vetten. Vet wordt in de fabriek bewerkt om de eigenschappen te verbeteren. Ze blijven dan bijvoorbeeld langer houdbaar of zijn ineens hard terwijl het eerst vloeibaar vet was. Deze vetten zijn nog schadelijker omdat ze het cholesterolgehalte op twee manieren negatief beïnvloeden. Ze verhogen namelijk het LDL cholesterol en ze verlagen het HDL cholesterol. Als je veel transvet eet verstoppen je aderen veel sneller waardoor de kans op hart- en vaatziekten veel groter wordt. Transvet zit voornamelijk in snacks, koek en gebak.

Voor je gezondheid en voor de slanke lijn is het het beste om maximaal 30% van je dagelijkse voeding uit vet te laten bestaan. Maar let op! Er is ook een minimum hoeveelheid, elke dag moet je voeding voor minimaal 20% uit vet bestaan. Als je tussen de 20 en 30% zit en goed oplet dat je niet teveel verzadigd vet binnenkrijgt is dat het beste voor je gezondheid.

Heb jij nog iets waar je wel eens wat meer over wilt weten? Laat het ons weten door een mail te sturen naar info@sofit.nl en wie weet staat jouw onderwerp in het volgende artikel!
October 10, 2009 om 12:02
De enige soort van verzadigd vet die ik gebruik is volle melk.
Dit omdat volle melk de enige melk is die me (+) bevalt in de latte macchiato.
Voor de rest gebruik ik alleen produkten waarin onverzadigd vet zit.
Of toch niet, want ik doe ook niet moeilijk over de soorten kaas die ik eet.

Vlees eet ik niet en vis eet ik juist extra vaak en vette vis staat morgen weer op het menu: stoofaal :)
October 10, 2009 om 13:16
Heel goed artikel, ik hoop dat velen dit lezen en zich bewust worden van vetten, en dat vetten niet slecht zijn per defenitie.

wat mij wel stoort: Dat het niet verplicht is om transvetten, of de verhouding van goede en slechte vetten in een product te vermelden op het etiket van het product. Soms staat het er wel op, maar vaak ook niet.

@ maringa: in becel en andere margarines zit 0.5-1g transvet/100g. Dat is geen hele grote hoeveelheid, maar beter kun je boter op je brood gewoon helemaal niet nemen, en je goede etten halen uit noten en vette vis.

@ nowadays: ook 1 keertje tast je lichaam WEL aan. Alleen is 1x tje niet zo scadelijk dat je het direct gaat merken.
October 12, 2009 om 16:19
Welke vetten kan ik het beste gebruiken op mijn brood en om te bakken????
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+

Trefwoorden