Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Matig bewegen maakt jongeren gezonder

Geschreven door Willemijn op January 28, 2010

Beweging is belangrijk als je wilt afvallen. Wij raden altijd aan om elke dag minimaal 30 minuten matig intensief te bewegen, dus wandelen of fietsen, en dan nog één tot twee keer per week fanatiek te sporten. Deze norm geldt echter voor volwassenen en dat terwijl er ook steeds meer jongeren last krijgen van (ernstig) overgewicht. Uit een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt nu dat vier keer per week een half uur bewegen al zeer positieve effecten heeft op de gezondheid van te dikke jongeren. En deze kleine mate van beweging is voor jongeren goed vol te houden.

In het onderzoek werden vijftien jongeren met overgewicht en veertien jongeren met een normaal gewicht tussen de 13 en 18 jaar onderzocht. Ze gingen twaalf weken lang vier keer per week een half uur fietsen of hardlopen. Ze hoefden hierbij hun eetpatroon niet te veranderen. Na de twaalf weken waren ze niet afgevallen maar de hoeveelheid vet rond de lever en darmen was wel afgenomen en ook de insulineresistentie (factor voor het ontwikkelen van diabetes) was verminderd. Bij jongeren met een normaal gewicht bleef de hoeveelheid vet rond lever en darmen gelijk, de insulineresistentie verminderde wel en ze kregen meer spiermassa.

Naast het effect van conditietraining werd ook het effect van krachtraining bekeken. Ze moesten daarvoor twaalf weken lang, twee keer per week een uur krachttraining doen, dit was onder andere gewichtheffen. Ze kregen hierdoor meer kracht en spiermassa maar de insulineresistentie bleef hetzelfde en ook de hoeveelheid vet nam niet af.

Deze resultaten zijn natuurlijk heel goed voor het bestrijden van overgewicht bij jongeren. Vier keer per week een half uurtje fietsen is makkelijk te doen en het levert heel veel gezondheidswinst op. Gert-Jan van der Heijden, de onderzoeker, merkt hier echter wel bij op dat we niet gelijk te optimistisch moeten zijn, de insulineresistentie nam namelijk wel af maar het was nog steeds niet normaal vergeleken met jongeren met een normaal gewicht.

Toch vinden wij dit een zeer positief bericht. Over het algemeen zijn jongeren niet de doelgroep die heel gemakkelijk te bereiken is om iets aan hun overgewicht te doen. Als ze gewoon normaal kunnen blijven eten en alleen maar vier keer per week een half uurtje moeten bewegen, met heen en terug naar school fietsen bereiken ze dat al, is dat natuurlijk makkelijker te doen waardoor je ze makkelijker kunt stimuleren.

Dus, iedereen hier op de site van 18 jaar of jonger, hup op de fiets! (Uiteraard is elke week vier keer een half uurtje bewegen ook voor iedere andere leeftijdsgroep erg goed.)

Bron: Rijksuniversiteit Groningen
Onbekend
January 28, 2010 om 04:35
Dan neem ik aan dat het gaat om scholieren die niet al 5 dagen per week minimaal n uur op de fiets zitten (half uur heen, half uur terug). Mijn zusje fietst iedere dag al 1,5 uur, en vriendinnen van haar nog ns 2x 20 minuten langer :poeh: Ik weet niet of die plicht een luxe of frustratie is.

Ik denk dat het bovenstaande voor een heleboel scholieren buiten de randstad geldt, tenzij je ouders natuurlijk een busabonnement kopen.
January 28, 2010 om 05:24
Ja ik moest ook met de fiets. En dan 2 keer per week LO (wat ik haatte!)
January 28, 2010 om 06:23
Ik ga al elke dag te voet naar school :D
Onbekend
January 28, 2010 om 09:52
ik moest altijd 3 kwartier heen en terug naar de middelbare school, weer of geen weer. Ik vond het niet erg als het zonning was of droog, mp3 speler op en gaan. maar met harde regen, wind, sneeuw of hagel ben je minder blij. Nu studeer ik in de stad en is alles o p10 minuten fiets afstand. Toch denk ik dat het fietsen wel erg gezond was. Toen ik ermee stopte voelde ik mijn conditie achteruit gaan. Dus ben ik maar gaan spinnen :P Dat is altijd droog :D
January 28, 2010 om 11:17
Aan dit artikel en de uitslag van het onderzoek kun je dus wel zien dat je ook echt wel je voeding moet aanpassen en niet alleen beweging.. ze vielen niet eens af :O!?

Ik fietste voorheen ook half uur heen, half uur terug vanuit school.. doe het af en toe nog wel eens.
Maar ben liever lui als moe :$
January 29, 2010, gewijzigd door Wandelaar op January 29, 2010 om 05:56
Ook mensen die fanatiek aan krachttraining doen zullen het er mee eens zijn dat cardio een must is als je vet wil verliezen. Maar het is jammer dat het onderzoek niet keek naar het effect van KT in combinatie met cardio. Dagelijks een half uur fietsen en twee uur KT in de week zal denk ik meer betekenen dan dagelijks een uur fietsen.

Tenslotte ben ik benieuwd wat gewichtheffen is volgens het onderzoek. In mijn optiek is het de olympische sport waarbij het om trekken en stoten gaat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewichtheffen Niet iets wat je zo 123 leert aan dikke pubers, qua techniek niet en qua belastbaarheid van hen al helemaal niet. Indien wel, dan hadden die jongeren na 12 weken intensief hardcore powerliften wel degelijk een totale transformatie gehad wat fysiek betreft. Kortom dat er zelfs op de site van de RUG gewichtsheffen staat doet me vermoeden dat de onderzoeker niet zo heel veel verstand van trainingsleer heeft.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+

Trefwoorden