Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Zzzlaap tip..

Geschreven door Rachelle op March 6, 2010

Iedereen vindt het fijn om goed te kunnen slapen. Toch is het zo dat veel mensen vaak heel onrustig slapen of zelfs nachten wakker liggen. Maar goed slapen is zeker belangrijk, daarom ook wat kleine tips voor een goede nachtrust.

Tips

- Probeer voor het slapen te ontspannen.

- Wanneer je onverhoopt niet binnen twintig minuten in slaap valt, ga dan uit bed, doe iets ontspannends en ga pas terug als je je slaperig voelt.

- Ontwikkel een regelmatige slaapgewoonte: ga elke avond op ongeveer dezelfde tijd naar bed te gaan en sta `s morgens op dezelfde tijd op. Probeer `s morgens niet te lang in bed te blijven wanneer je wakker bent.

- Wanneer je een slechte slaper bent is het verstandig om zo weinig mogelijk stimulerende middelen zoals koffie, thee, chocolade, alcohol en sigaretten te gebruiken. Dat geldt ook voor overdag.

- Zorg voor genoeg lichaamsbeweging. Doe dat niet vlak voor bedtijd. Liever een rondje rustig lopen dan zwaar sporten.

- Houd de slaapkamer comfortabel, temperatuur tussen de 18 en 20 graden, niet te licht maar ook zeker niet te donker (of je moet hiervan houden), een gemiddelde luchtvochtigheid tussen de 40 en 60% en beperk alle lawaai die ook maar in de buurt kan komen (gebruik bijvoorbeeld oordoppen).

- Probeer overdag niet te slapen. Wanneer dat toch niet mogelijk is, slaap dan niet langer dan een uur.

- Een alcoholisch drankje kan helpen bij het inslapen, het vermindert echter wel de kwaliteit van de slaap.

Slapen en afvallen
Het is bewezen; Hoe meer je slaapt, des te meer je afvalt. Dat heeft te maken met bepaalde hormonen die je lichaam aanmaakt. We wisten al dat je gewicht kwijtraakt door sporten, veel (water) drinken en gezond eten, maar daar kunnen we nu ook slapen aan toevoegen.

Dus… nu allemaal naar bed en slapen maar!
March 6, 2010 om 03:51
Sorry maar dit is het bekende rijtje tips.

Mensen met ernstige slaapproblemen hebben hier niets aan.
Chronisch slaap te kort is heel slecht voor je gezondheid.
Je bent continue moe. EN het is slecht voor je slanke lijn.
Niet alleen door de hormonen, maar omdat je gaat snoepen in de hoop dat je daarvan in slaap zult vallen. Niet dus.

Ga bij ernstige slaapproblemen naar je huisarts en vraag om een slaaponderzoek. Je moet dan naar de KNO arts die aan de hand van een vragenlijst constateerd of je in aanmerking komt voor een slaaptest.
Je mag dan een nachtje met allerlei elektroden aan en opgeplakt slapen. Een computer registreerd alles wat je doet in de nacht. Je oogbeweging, het trekken van je benen, je hersenaktiviteit, enz.
Snurk je erg? of stop je even met ademen (slaapapneu) dan zijn daar apparaten voor die je helpen een betere/kwalitatief goede nachtrust te hebben.
Dan is slapen weer een Goede nachtrust. Letterlijk en figuurlijk, slaap lekker.
March 6, 2010 om 03:52
Ik had nooit gehoord, dat je door genoeg te slapen afvalt. Maar ik was er wel al achter gekomen dat dat voor mij geldt. Ik probeer dus ook braaf op tijd naar bed te gaan. Op tijd eruit daar zorgen de kids wel voor :nietok:
March 6, 2010 om 05:02
Ik geloof daar niet in, ik slaap altijd veel en goed maar ben nog nooit 1 ons afgevallen daarvan. Misschien kun je beter zeggen: door genoeg slaap kom je niet aan!
Of bedoelen ze: als je vroeg naar bed gaat eet je minder en dus val je af? Maar dat heeft weer niks met slapen te maken volgens mij.
March 6, 2010, gewijzigd door Vijfster op March 6, 2010 om 06:33
weet je wat heel goed helpt als je niet in slaap kunt komen:
een knuffelbeertje vasthouden. zoek de allerliefste die je kunt vinden, en neem die mee naar bed. als je wakker wordt en je kunt niet meer slapen, pak je je knuffel en je slaapt binnen een mum van tijd weer in.
raar? toen je klein was werkte het, en nu werkt het nog. probeer maar.:slaaplekker:
March 6, 2010 om 07:17
zelf ben ik heel slecht in slaap vallen
heb er al maanden last van
ik slaap dan ook heel erg laat pas

maar voor het slapen lees ik een boekje of kijk nog ff een filmpje

maar kan me niet voorstellen dat je kan afvallen tijdens slapen
ik heb anders nooit wat gemerkt

mvg missym2
March 6, 2010 om 08:13
Soms wou ik dat ik overdag kon slapen maar dat gaat niet.
Slaap 's nachts vaak rond 2/3 uur en ben dan 's morgens kapot.
Mijn dagritme is gewoon totaal verkeerd, rond 11 uur begin ik pas te hyperen en dit kan ik rustig de hele nacht volhouden.
Heb al vanalles geprobeerd maar weet zelf geen oplossing meer. Heb me er bij neergelegd en hoop ooit mijn dagritme te kunnen veranderen en tot die tijd moeten de mensen om me heen er maar mee leren leven.
Als mijn man aan boord is heb ik vrij spel en kan ik heerlijk om 11 uur beginnen met schoonmaken en dan op bed gaan als ik me moe ga voelen. Dit betekend dan dat ik de volgende dag meer energie heb dan als ik samen met mijn man op bed ga terwijl ik klaar wakker ben. Dus voor mij is het niet erg laat te gaan slapen maar het geeft wel een probleem als ik vroeg op bed ga want dan staar ik naar het plafond en is mijn energie de volgende dag verdwenen.
March 6, 2010 om 10:20
Nou ik pak nog wel een slaapie hoor, hoop dat het helpt
March 6, 2010 om 10:58
Ik slaap doordeweeks kort, maar ben vaak wel binnen een paar minuten vertrokken als ik ga liggen. Of ik moet teveel aan mijn hoofd hebben maar het moet wel heel veel en heel vervelend zijn wil het mij wakker houden.

In het weekend slaap ik wat langer, alhoewel ik er dan ook vaak weer later in ga maar maak dan wel meer slaap uren. Maar hoef er voor niemand vroeg uit. Geen kleine kindertjes meer, alleen een puber die net als ik liever 's nachts dan overdag leeft en dus ook langer doorslaapt overdag als het even kan. En een vriendje met een nog erger nachtritme dan ik heb :D Sorry maar voor 1 uur in je bed liggen vind ik echt zonde van mijn tijd. heb wel leukere dingen te doen dan te slapen dan. Ik haal het in de weekends wel weer in dan ;) ben nu eenmaal geen ochtendmens die graag voor dag en dauw opstaat, al kan de belofte van een mooie zonnige dag met fluitende vogeltjes in de ochtend me wel weer vroeg mijn bed uit lokken :D

:miekie:
March 7, 2010 om 08:26
Als ik weer eens slecht geslapen heb en dus erg moe ben overdag, krijg ik altijd vreselijke trek in zoetigheid! heel moeilijk om daar niet aan toe te geven. Ik probeer nu ipv te gaan snoepen, een klein dutje te doen, helpt wel hoor. De trek is echt over daarna.
March 8, 2010 om 04:16
Van slapen val je af????

Dat betwijfel ik. Ik geloof wel dat slecht slapen of slaaptekort niet goed is voor je lijn. Als je moe bent heb je immers sneller de neiging om naar zoetigheid te grijpen. En als je moe bent ga je minder energie verbruiken (je doet alles in een iets lager tempo dan wanneer je je fit voelt)

Als je wilt afvallen is het dus belangrijk om goed te slapen. Maar het is niet de slaap zelf waarvan je afvalt. dat heeft echt alleen te maken met de hoeveelheid energie die je verbruikt ten opzichte van de hoeveelheid energie die je opneemt (eet).

Onbekend
March 8, 2010 om 08:08
Jammer dat de winter net voorbij is. Zou wel een winterslaapje kunnen/willen houden. Heerlijk de hele dag in bed...waar is toch die goede oude (rustige)tijd gebleven? Druk druk druk!

Liefs H2O

:h20:
March 8, 2010 om 15:43
Ter aanvulling:
- Vermijd sterke lichtbronnen twee uur voor het slapen (televisie, computer).
- Zorg dat je geen dorst hebt als je gaat slapen, je lichaam heeft voldoende water nodig als je slaapt.
- Je circadiale systeem wordt geijkt op het moment dat je opstaat. Zorg dus dat dat zo vaak mogelijk hetzelfde tijdstip is. Dus ook in het weekend.
- Over de voordelen en nadelen van een middagdutje is nog veel discussie. Iedereen ervaart het anders, dus ik denk, als het goed voelt, gewoon doen, maar inderdaad niet langer dan 45 minuten, zodat je fase-2-slaap blijft..
- Alcohol hindert zowel 't lichamelijke als geestelijke herstel tijdens de slaap. Maar het breekt in enkele uren af in je lichaam, dus zo nu en dan 1 of 2 glazen voor het slapen gaan is geen ramp.
- Tot slot: lichaamsbeweging en zonlicht overdag (met name 's ochtends) verdiepen je slaap 's nachts: Een hoge lichaamstemperatuur en lage melatonine overdag zorgt voor het tegengestelde 's nachts. Zo heb ik een extra daglichtlamp in mijn werkkamer, die van 9.00 tot ongeveer 16.00 uur brandt.
:panda:
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+

Trefwoorden