Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Beweegweetje: sneller vol door sport

Geschreven door Afvallen met Anne op August 28, 2010

Wist je dat? Als je sport zit je sneller vol. Dat komt doordat bij beweging de gevoeligheid van de zenuwen die je verzadiging regelen hersteld worden. Zo stop je eerder met eten en dat helpt bij het afvallen. Slank lichaam? Van die bank af en bewegen dus!

Mensen kunnen een dwangmatige zin in eten krijgen als ze veel vetten binnenkrijgen. Dat komt omdat de zenuwen in je maag die doorgeven aan de hypothalamus hoe vol je zit, minder goed werkt bij veel vet in de voeding. En dat helpt weer niet bij het afvallen. Door te bewegen herstelt je lichaam die verstoorde werking van de zenuwen naar je hypothalamus.

Bron: Medicalnewstoday
Onbekend
August 28, 2010 om 02:39
Nou als ik 2 uur cardio en krachttraining heb gedaan heb ik heel erg veel honger. Mijn honger gevoel neemt juist toe en neemt niet af.

Ook als ik een uur gezwommen heb moet ik iets eten.

Groetjes,

Martina
August 28, 2010 om 04:17
Als ik heb :bankdrukken: gesport, vind ik het zonde om me vol te proppen met slecht voedsel, dus eet ik door :destepper: het sporten betere voeding.
Dus goed voor de lijn is sporten en je krijgt er ook nog een mooier lijf van en voelt je:hardlopen: geestelijk erg goed door :fietsdefietsdefiets: de sport
dus veel sporten maar:joggendmannetje:
August 28, 2010 om 05:24
@ Martinak,

Dat komt doordat bij beweging de gevoeligheid van de zenuwen die je verzadiging regelen hersteld worden.

Verzadiging is iets anders dan hongergevoel hebben, het bewegen voorkomt dus dat je overeet terwijl dit niet nodig is. Trek hebben na het sporten is logisch, maar je propt je dan niet helemaal vol toch?
Onbekend
August 28, 2010 om 05:33
@ Redlouis,
Nee ik eet meestal wel twee boterhammen met kipfilet of smeerkaas. Echt ik merk dat ik dat echt nodig heb en dat mijn lichaam heel erg veel koolhydraten en eiwitten verliest.

Groetjes en liefs,

Martina
August 28, 2010 om 05:44
Ik heb wel trek na het sporten maar dan wel juist meer in gezond voedsel! Weer een reden om meer te gaan bewegen dus!
:octoberleaf:
August 28, 2010 om 10:42
Ik neem na het sporten een banaan en ca. 30 minuten daarna, thuis of mijn warme - of de brood lunch.
Alhoewel kwark beter is voor de spieren.
Het verzadigings gevoel heb ik nog niet opgelet. Toch maar eens doen.
Onbekend
August 28, 2010 om 11:31
Klopt, als ik regelmatig sport, heb ik minder behoefte aan eten.. zelfs na het sporten nooit geen trek, kan zo een maaltijd overslaan dan. (doe ik niet hoor) ;)
Zo sla je twee vliegen in een klap: bewegen en minder eten. Tis niet zo moeilijk. :happy:
August 28, 2010 om 12:12
hallo
Toen ik nog medewerkster was op een sportschool,trainde
er zelf en gaf spinning, er werd mij verteld, dat je binnen
een uur na de training best iets kon eten,omdat je lichaam,
dat nodig heeft, voor het herstel van de spieren, dit houdt niet in dat je je te buiten moet gaan aan fastfood oid,
maar snee bruin brood, of een shake.
Om de dag zou sporten goed zijn, omdat de spieren de kans moeten krijgen om te herstellen.
Ook tijdens de training, voldoende water drinken, ivm verlies
van vocht, kan verzadiging geven, als je na de training iets eet.
Groetjes Marty
August 29, 2010 om 03:08
Na hardlopen, mijn dagelijkse ronde, eet ik binnen half uur. goed voor het herstel, en het voorkomt s'avonds nog dat je een hongergevoel krijgt.
August 29, 2010 om 04:18
Ik heb juist meer trek in eten nat het sporten(hardlopen)

August 29, 2010 om 04:48
Vraagje? Ik merk na het sporten juist dat ik meer trek krijg. Ik eet hetzelfde als anders en wordt onderweg bij een 15 km wandeling niet lekker. Ik eet koolhydraatarm. Gisteren had ik een banaan genomen onderweg, maar was niet genoeg. Erna netjes een maaltijd in restaurant gegeten Tong met groenten en een slade carpaccio. Maar vanmorgen zat er een pond extra aan.... Wat kan ik het beste doen als ik een end ga wandelen of ga sporten? Zonderan te komen dan?
Karin
August 29, 2010 om 12:32
Dit is wel een mager (haha) berichtje: gaat het over met grote regelmaat sporten?
Ik denk van wel: pas dan gaat je lichaam zich daarop instellen en wellicht ook sneller de verzadiging aangeven. Met 1 à 2 keer een uurtje sporten per week verwacht ik niet dat dit optreedt.

Wel heb ik (maar lijk de enige) op de actieve dag (zeldzaam) veel minder trek-/honger-/flauw gevoel dan op een werk- of lambaldag. Natuurlijk eet ik dan gewoon - en heb dan zelfs noodrantsoen mee - maar het gevoel nodig wéér iets te moeten eten blijft dan uit.
Met een actieve dag bedoel ik een dag dat ik heel veel loop: zo'n 4-8 uur in matig tempo.
Afvallen van zo'n dag is er nauwelijks bij trouwens: hoogstens 1 tot 3 onsjes.
August 30, 2010 om 02:46
Als ik moe ben (van het sporten bijvoorbeeld) heb ik zelden honger.. sterker nog ik moet me dan dwingen om iets te eten (maar als ik dan eenmaal begin komt de trek vanzelf en is hij soms ook moeilijk te stoppen)
August 30, 2010 om 10:21
ik heb meestal zin om te douchen als ik net gesport heb...
En dorst:waterdrinken2: dat ik dan krijg, ik kan soms direct 1liter water ad fundum drinken:-)
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+