Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Calorieen per maaltijdmoment

Geschreven door Freya op September 5, 2010

In Jij.valtaf.nl! gaan wij uit van een gezond voedingspatroon en dat je daarmee op een goede manier kan afvallen. We zijn daarbij uitgegaan van een normaal voedingspatroon met een drie maaltijden per dag en een aantal tussendoortjes. Maar het is niet geschikt voor iedereen om je streng aan een bepaald menu te houden. Daarom mag je natuurlijk ook variëren en kan je het boek als leidraad gebruiken. We gaan uit van de voorgeschreven hoeveelheden per maaltijd, je kan daarin natuurlijk ook je eigen recepten meenemen. Hieronder kan je zien wat de richtlijnen zijn zodat je het zelf kan inpassen!

Alle hoeveelheden zijn voor 1 persoon

Criteria ontbijt
Aantal kcal: 200-350
Hoeveelheid verzadigd vet: Zo min mogelijk, max. 5g
Hoeveelheid vezels: 1,7g per 100kcal

Criteria Lunch
Aantal kcal: 350-600
Hoeveelheid verzadigd vet: Zo min mogelijk, max 7,5g
Hoeveelheid vezels: Min. 1,3g per 100kcal
Hoeveelheid groente en/of fruit: Min. 50g

Criteria Avondmaaltijd
Aantal kcal: 450-750
Hoeveelheid verzadigd vet: Zo min mogelijk, max 13,5g
Hoeveelheid vezels: Min 1,7g per 100kcal
Hoeveelheid groente: Min. 150g
Hoeveelheid aardappels/rijst/pasta: Min. 200g
Hoeveelheid vlees/vis/vleesvervanger: 100g rauw
Hoeveelheid bereidingsvet: 10g

Wil jij ook het boek Jij.valtaf.nl! bestellen en binnen maximaal 2 dagen op jouw deurmat hebben liggen? Klik dan hier!
September 5, 2010 om 05:26
Zo dat is best veel voor een lunch, die zit bij mij meestal tussen de 250 en 400 kcal in. De overige maaltijden kloppen wel. Ik mis alleen de tussendoortjes, wat hebben jullie daar voor criteria aangehangen?
September 5, 2010 om 05:44
Interessante info :)
September 5, 2010 om 07:01
@Miekie: ik heb het boek niet, maar van wat ik van deze site weet, gok ik 100-150 kcal.
September 5, 2010 om 07:20
Hier staat de hoeveelheid vezels per 100kcal vermeld.
Dat kunnen we niet nakijken, omdat de calorietabel deze niet vermeld. Wanneer gaat valtaf daar rekening mee houden
September 5, 2010 om 07:37
Wel apart, minimaal 150 gram groenten en minimaal 200 gram aardappels/pasta/rijst..
Ik doe het altijd andersom.. meer groenten dan aardappels (welke ik op ongeveer 150gr hou..)

Verder inderdaad een fijn lijstje :D
September 5, 2010 om 09:55
Ik neem aan dat die 200 gr pasta dan wel 200g gekookte pasta is?
Want 200g onbereide pasta is al meteen 700 kcal...
En een niet te onderschatten portie :s
September 5, 2010, gewijzigd door Wandelaar op September 5, 2010 om 10:25
Dat ontbijt lijkt me echt ongezond weinig. Nu eet ik ook niet heel veel in de ochtend maar wel op half tien mijn tweede ontbijt. Als je 200-350 kcal aanhoud zou zelfs een drinkontbijt een gezonde start van de dag zijn?! Een goed ontbijt lijkt me toch wel zo 500-700 kcal. 25% van je dagelijkse hoeveelheid kcal's bij je ontbijt lijkt me toch een minimum.

En dat gezonde voedingspatroon, is dat jullie visie of is dat ergens op gebaseerd? Zo ja mag daar dan een bronvermelding bij?
Onbekend
September 5, 2010 om 11:53
200 gram pasta is echt te veel, tussen de 70-100 gram is normaal.
September 5, 2010, gewijzigd door Boekenkind op September 5, 2010 om 14:06
Criteria ontbijt
Aantal kcal: 200-350
Hoeveelheid verzadigd vet: Zo min mogelijk, max. 5g
Hoeveelheid vezels: 1,7g per 100kcal

Karig ontbijtje. Niet bepaald een Koningsmaal.

Criteria Lunch
Aantal kcal: 350-600
Hoeveelheid verzadigd vet: Zo min mogelijk, max 7,5g
Hoeveelheid vezels: Min. 1,3g per 100kcal
Hoeveelheid groente en/of fruit: Min. 50g

Maar 50 gr fruit? Waar blijft de 2 stuks fruit? Die wordt aanbevolen door b.v. Het Voedingscentrum. 1 appel weegt al meer. Oké, er staat minimaal, maar dat is niet echt duidelijk.
En wederom niet echt een Keizersmaal.


Criteria Avondmaaltijd
Aantal kcal: 450-750
Hoeveelheid verzadigd vet: Zo min mogelijk, max 13,5g
Hoeveelheid vezels: Min 1,7g per 100kcal
Hoeveelheid groente: Min. 150g
Hoeveelheid aardappels/rijst/pasta: Min. 200g
Hoeveelheid vlees/vis/vleesvervanger: 100g rauw
Hoeveelheid bereidingsvet: 10g

Volgens mij is hier iets omgedraaid.
Ook hier weer zegt het Voedingscentrum minimaal 2 ons groente.
Voor een avondmaal. Waarvan ze zeggen dat het de minst belangrijke van de dag is, behoorlijk wat kcal.’s


Hoeveelheid vezels: Min 1,7g per 100kcal. ontbijt
Hoeveelheid vezels: Min.1,3g per 100kcal lunch
Hoeveelheid vezels: Min 1,7g per 100kcal diner

Was het maar waar dat we die konden berekenen.
Zou mij een hoop uitleg schelen elke keer.
In de ruim 21000 artikelen in de tabel, zitten op de een of andere manier wel vezels.
Alcohol in maar zo’n 100. Mijn keus is dan ook niet moeilijk te verklaren.

Graag vezels in de tabel vermelden. Desnoods ten koste van de vermelding alcohol.
September 6, 2010 om 01:49
Ik zou ook graag de vezels in de tabel zien. Alcohol hoeft van mij ook niet.

September 6, 2010 om 02:24
En hier nog 1 die dolgraag de vezels in de tabel ziet verschijnen (+)
September 6, 2010 om 02:55
@Mesa en BoboInc,
Als jullie deze vraag ook in het forum: vragen en opmerkingen over de website willen zeggen. Ik heb daar een topic geopend: inname vezels. De redactie leest daar beter mee en hoe meer mensen er om vragen hoe eerder het gebeurd.
Onbekend
September 6, 2010 om 04:17
Ik vind sowieso 150 gram pasta/rijst/aardappelen per persoon erg veel. Hier eten we zo'n 125 gram (ongekookt) pasta/rijst met zijn 2en.
September 6, 2010 om 04:37
De waarden zijn de normen die in de diëtetiek breed worden gehanteerd. Tijdens de gehele studie worden deze overal toegepast en worden dus ook met de paplepel ingegoten. Ik zou graag mijn complete boekenlijst hieronder plaatsen als bron, maar dat lijkt mij een beetje overdreven.

Als je van iedere maaltijd het hoogste aantal calorieën neemt zit je aan de hoge kant, echter dit is wel afhankelijk per persoon. Wil je persoonlijk advies kan je dat natuurlijk ook aan ons vragen, voor degenen die dat niet willen: Neem deze normen als richtlijn.

Twee boterhammen met kaas en je hebt een prachtig ontbijt en je blijft binnen de richtlijnen!

PS: Het gaat om de gekookte versie van past of rijst!
Onbekend
September 6, 2010 om 08:43
2 boterhammetjes met kaas, tsss. Schiet echt niet op. Je lichaam verkeert in een katabole staat, je hebt 8 uur niets gegeten en bovendien moet je ontbijt ook nog eens energie geven voor de komende uren. Maak daar 4 boterhammen van, 2 met kaas en twee met mager vleesbeleg. Eventueel een eitje erbij en dan praten we verder.
Je kunt natuurlijk ook wat minder eten tijdens je ontbijt en een uurtje of 2, 3 later een tussendoortje nemen, want je hebt toch echt voldoende energie nodig om goed te functioneren.
September 6, 2010 om 10:10
@marco65

Zou je ditzelfde advies geven aan een dame van 60 jaar, die bijna niet beweegt, 1.60 is en 70 kilo? Als ze wilt afvallen? Je moet het per persoon bekijken.
Onbekend
September 6, 2010 om 10:39
Nee, maar die 2 boterhammen met kaas is natuurlijk ook geen goed advies voor iemand die sportief is, 25 jaar oud is en 1 meter 95 lang is :)
Niks niet 'prachtig ontbijt' dan.

Maar ik blijf erbij dat je beter een goed ontbijt kunt nemen en niet zo'n zwaar diner, zoals Boekenkind ook al aangeeft. En dat heeft niets met individuele adviezen te maken. Dat heeft met logisch nadenken te maken. Wat er dan ook in de boekjes mag staan.
September 7, 2010 om 06:42
@marco65

We zitten hier wel op een afslankwebsite, onze adviezen zijn gebaseerd daarop. Uit onze ervaring weten we dat veel mensen die beginnen met afvallen (nog) niet heel veel bewegen. Op het moment dat ze dat gaan doen, kunnen ze aan de hogere kant van de schaal gaan zitten.

Over een kleinere avondmaaltijd: Na een goede avondmaaltijd eet je meerdere uren niet en ga je ook nog slapen. Je moet daarom je lichaam goed aanvullen. Deze goede maaltijd zorgt er ook voor dat je niet in de avond tussendoortjes wilt eten. Wat een groot gevaar is voor de meeste afvallers. Ontbijt is belangrijk, maar een goede verdeling over de dag ook. Met deze richtlijnen kan je dit goed volgen.
Onbekend
September 7, 2010 om 09:58
Fijn dat je het allemaal wat verduidelijkt. Hier kunnen de mensen wat mee. Het artikel was wel erg kort om dit soort conclusies er uit te trekken. Eigenlijk was het gewoon een niet onderbouwde opsomming. Het klopt dat er veel mensen 's avonds behoefte krijgen om nog iets te eten. Een bakje kwark of yoghurt kan geen kwaad. Voedsel met veel koolhydraten of vetten erin kun je beter laten staan omdat je spijsvertering als je slaapt op een laag pitje staat en de kans dan groot is dat deze omgezet worden in lichaamsvet.
September 9, 2010 om 10:11
@ boekenkind, er staat MINIMAAL 50 gram fruit...
dat dat een vereiste is bij je lunch...
meestal is fruit je tussendoortje....

misschien eens handig om het boek door te bladeren voordat je commentaar geeft

De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+