Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Tekorten vitamines en mineralen door afvallen

Geschreven door Myrthe op September 30, 2010

Je bent aan het afvallen en daarom eet je natuurlijk minder. Je eet misschien wel minder brood, minder vlees en minder vetten. Maar eet je nog wel genoeg? Twee boterhammen per dag zijn niet genoeg. Krijg je al je vitamines en mineralen nog wel binnen? Brood, vlees en vetten zijn belangrijke bronnen van vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen bevatten vitamines en mineralen die je niet mag missen.

Brood
Eet elke dag minimaal vier boterhammen. Te weinig bruin- en volkorenbrood eten leidt tot tekorten aan vitamine B1, B6 en foliumzuur (vitamine B11), ijzer en jodium.

Vlees
Minder vlees eten is goed voor je, maar te weinig vlees levert weer tekorten op. Vlees bevat vitamine B12 en ijzer. Veganisten moeten om deze reden sowieso supplementen slikken, omdat ze anders enorme tekorten krijgen aan vitamine B12. Eet wel liever mager vlees, zoals kip, biefstuk, rosbief, varkensfilet of kalkoen.

Vet
Afvallers bezuinigen ook op vet bij het afvallen. Geen halvarine/margarine/boter meer op brood bijvoorbeeld. Maar vetten heb je ook hard nodig. Als je vetten uit je dagmenu haalt, krijg je onvoldoende vitamine A, D, E en K binnen. Deze vitamines zitten in halvarine maar ook in vlees, noten en vis. Vitamine A heb je nodig voor je huid en ogen, vitamine D voor je botten (je hebt al de helft binnen als je een kwartier in de zon zit/loopt). Vitamine E beschermt je bloedvaten en vitamine K is nodig bij de bloedstolling bij wondjes. Smeer daarom op elke boterham halvarine.

Essentiële vetten zijn vetten die je lichaam niet zelf kan aanmaken en daarom uit je voeding moet halen. Eet daarom elke week minimaal een keer per week vis en gebruik bij het bereiden van je vlees, vis, vegetarische burger etc. het liefst plantaardige oliën.

Lastig
Bij een dieet van 1200 à 1400 calorieën is het moeilijk om uitgebalanceerd te blijven eten. Het is belangrijk om een goed evenwicht tussen producten te vinden zonder dat je daarbij tekorten oploopt. Neem een Special Care-abonnement en krijg elke dag een uitgebalanceerd dagmenu.

Als het niet lukt om je dieet uit te balanceren, slik dan een multivitamine. Dan krijg je toch genoeg vitaminen en mineralen binnen. Let erop dat je niet teveel vitamines en mineralen binnen krijgt. Die kans loop je als je allerlei losse pillen gebruikt. Met een multivitamine die je bij de drogist koopt voorkom je dat. Kijk ook eens in onze webshop naar de supplementen van Fitforme.
Onbekend
September 30, 2010 om 14:01
Dat tekort valt allemaal best wel mee. Je zou op -500 kcal per dag kunnen gaan zitten qua kcalverschil (0,5 kg per week) en daarnaast meer bewegen, de kcal die je verbruikt tijdens het bewegen compenseer je grotendeels door meer (gezond) te eten zodat je meer voedingsstoffen binnen krijgt...

Crashers en eenzijdige eters hebben natuurlijk wel een probleempje omdat het verschil veel groter is. Bovendien zijn het jojo-ers.
September 30, 2010 om 16:47
ik neem 3 boterhammen per dag en dan grotere middagmaaltijd.
Ik eet nu wel al meer fruit :D Ik eet gewoon over het algemeen gezonder nu ik op dieet ben. Ik eet meer groente, fruit en beweeg nog meer dan dat ik normaal deed.
September 30, 2010 om 17:14
hallo allemaal
ik ben al zwaar , weeg op dit moment 115 kilo en ben sinds 2 weken gestopt met roken
merk wel dat ik heel erg op moet passen , heb vooral in de avond erg veel honger , en weet dat ik daar niet aan toe mag geven..
jaren geleden ben ik ook eens gestopt met roken (maar liefst 9 jaar ) kwam in de eerste drie maanden wel 25 kilo aan , en wil dat nu voor blijven
.
wie heeft er goede tips voor me
mvg groet anita
Onbekend
October 1, 2010 om 02:21
@ladytamara: kauwgom kauwen of komkommer knagen? Euh... water drinken of kruidenthee - en dan gelijk een hele pot op een avond, wel een beetje varieren in soorten kruiden.
October 1, 2010 om 02:57
Ladytamara: Ik ben ook een echte avondsnacker en ik maak elke avond om een uur of half tien twee knackebrodjes met slankie sambal. Ok, het is geen zak chips, maar je hebt wel even iets lekker pittigs en het stilt enigszins de trek. Succes!
October 1, 2010 om 04:14
Handig om te weten, ik ga gelijk multivitaminepillen halen! Al moet ik zeggen dat ik juist meer eet dan dat ik gewend ben... :P
October 1, 2010 om 04:38
Ik eet een stuk gezonder dan voorheen. Meer gevarieerd, meer fruit en zelfs wat zuivel. En die laatste 2 zaten vaak niet echt standaard in mijn menu. Daar heb ik echt mijn best voor moeten doen om dat erin te krijgen. Verder eet ik minder van de verkeerde dingen al laat ik niet alles staan maar geniet bij tijd en wijle echt wel van iets wat minder gezond is. Maar over de hele linie genomen laat ik niets weg uit mijn voeding omdat ik maar al te goed besef dat je alles nodig hebt om goed te functioneren. En ben ik gezonder gaan leven.
October 1, 2010 om 08:46
Ik eet 4 boterhammen per dag. Voor mij is dat weinig, ik at altijd wel meer. Maar of snacks nou meer voedingswaarde hebben als 4 volkorenboterhammen. Ik denk het niet, dus als ik tekort kom verwacht ik eerder dat dit minder dan meer is geworden. Bij het avondeten pak ik wat meer groente en wat minder rijst of aardappelen en als ik s'avonds nog honger krijg (heel soms) dan pak ik nog een extra boterham. 5 boterhammen is nog steeds niet veel.
October 1, 2010 om 13:34
Ik ben minder vlees gaan eten en in plaats daarvan vegetarische producten. Om toch voldoende ijzer binnen te krijgen neem ik iedere dag 1 eetlepel roosvicee ferro.
October 1, 2010, gewijzigd door Wandelaar op October 1, 2010 om 15:15
Dat kwartier in de zon is op basis van totaal onbedekte huid in volgens mij slechts tijdens de drie maanden met de meeste zonkracht. En de ADH norm voor D3 is belachelijk laag 2.5-5 µg volgens het voedingscentrum.

Daarnaast geldt; de maximaal veilige dosis (bij chronisch gebruik) voor vitamine D3 is momenteel 50 µg (2000 IE) per dag. Volgens een risico-analyse uit 2007 kan deze waarde zonder bezwaar worden vervijfvoudigd tot 250 µg (10.000 IE) per dag
Zie bronverwijzing 70 van deze wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D#cite_note-PMID17209171-69

Maar nu komen we weer terug bij orthomoleculaire geneeskunst. Wat is de minimale en wat is de optimale dosis vitamine D3 aangezien hoger dan ADH positieve gezondheidseffecten heeft.

De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+

Trefwoorden