Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Volgen jullie al jaren het verkeerde dieet?

Geschreven door Myrthe op November 27, 2010

Uit de grootste dieetstudie ter wereld blijkt dat de officiële voedingsrichtlijnen niet optimaal om overgewicht te voorkomen en bestrijden. Volgens de onderzoekers moeten diëters een dieet dat bestaat uit mager vlees, niet-vette zuivelproducten en bonen. Dit zijn vooral producten met veel eiwitten en een lage glycemische index (langzame koolhydraten). Vooral de producten met een lage glycemische index lijkt belangrijk bij afvallen, want mensen die veel proteïnes aten en voeding met een hoge GI aten, kwamen het meeste aan, gemiddeld 1,6 kg.

In totaal deden 772 Europese gezinnen mee aan dit onderzoek. Het was dan ook geen goedkoop onderzoekje. Aan dit onderzoek deden namelijk acht Europese onderzoekscentra mee, die in totaal 14,5 miljoen euro subsidie kregen van de Europese Commissie.

De ouders van de 772 gezinnen gingen een halfjaar lang diëten. Na dit jaar werd het hele gezin begeleid door een diëtiste om op gewicht te blijven. De gezinnen werden ingedeeld in vijf groepen, die allemaal een ander voedingspatroon volgden. Deze voedingspatronen varieerden vooral in eiwitgehalte. Bovendien at de ene groep meer snelle koolhydraten en de andere groep meer langzame koolhydraten. Verder was er een controlegroep die de richtlijnen van hun eigen land volgden.

Het beste dieet bestond uit voeding met ene hoog eiwitgehalte en veel langzame koolhydraten. Bij dit dieet verloren de proefpersonen gemiddeld 11 kilo. Bovendien vielen er uit deze groep de minste mensen uit. De onderzoekers beweren dat dit voedingspatroon ervoor zorgt dat eten tot je verzadigd bent en hoef je geen calorieën te tellen. Beetje vreemde bewering sinds de proefpersonen maar 800 calorieën per dag mochten eten.

Toen wij van de redactie over dit onderzoek lazen moesten wij wel even denken. Meer vezels eten wordt namelijk al jaren aanbevolen door voedingsdeskundigen, diëtisten en gezondheidsinstanties. Ook wordt aangeraden om mager vlees te gebruiken in plaats van vettere vleessoorten. Waarschijnlijk niet in de hoeveelheden die hier worden aangeraden (hoeveelheden zijn helaas onbekend) maar dat komt ook door andere effecten die vlees heeft op de gezondheid onder andere door het dierlijke vet. Voor veel Nederlandse ouderen en ook een aantal Nederlandse jongeren zal het moeilijk zijn om aardappels te schrappen uit de voeding. Deze hebben namelijk een hoge glycemische index en mag je volgens de onderzoekers niet eten als je wilt afvallen. Toch bevatten aardappelen wel vitamines en mineralen die niet in volkoren pasta zitten. Wij raden aan om gewoon gevarieerd en gezond te eten.

Bron: Trouw, HNL, nu.nl.

Met de feestdagen en cadeautjes in het zicht, hebben wij een leuke aanbieding voor jullie. Koop Jij.valtaf.nl! nu voor maar € 14,50!! Dus wil jij iemand een leuk afslankboek cadeau doen of sla je hem alvast in voor januari? Dit boek kan jou of een geliefde goed helpen bij het afvallen op een gezonde en lekkere manier. Maar liefst 86% van diegenen die het boek gebruikte viel af! Bestel hem direct in de webshop.
Onbekend
November 27, 2010 om 09:31
Afgezien van een heel stel kromme zinnen is dit wel een aardig artikel. "Werd begeleidT" is trouwens ook echt fout. Jammer van die 800 kcal want dat is echt veel te weinig om op een gezonde, verantwoorde manier af te vallen.
November 27, 2010 om 09:38
Staat ook ergens waar die snelle en die langzame koolhydraten in zitten? Want zo heb ik er nog niet veel aan...
:panda:
November 27, 2010 om 10:24
'Voor veel Nederlandse ouderen en ook een aantal Nederlandse jongeren zal het moeilijk zijn om aardappels te schrappen uit de voeding. Deze hebben namelijk een hoge glycemische index en mag je volgens de onderzoekers niet eten als je wilt afvallen.'

Ik weet niet of dit een fout is uit het onderzoek of een fout uit dit artikel, maar gekookte aardappelen hebben een GI van rond de 50. En een GI onder de 55 wordt als LAAG geclassificeerd. Beetje jammer dat er zo'n grove fout gemaakt wordt.
November 27, 2010 om 13:04
@tangobeer. google op GI en je vind lijsten met gi index. zowat alle groenten zijn super laag in gi. bonen, peulvruchten etc, iets hoger, havermout, brinta, en zulke ontbijtgranen ook vrij laag.

al een heel stuk hoger maar wel nog ok, zijn dingen als volkoren rijst, volkoren pasta, volkoren brood. etc.

maargoed, Gi index zegt natuurlijk niet alles. het gaat eerder om de glycemische lading van een maaltijd.

Ik had ergens ene topic geopend 4 jaar en 14 miljoen euro.
daar staat iets meer.
Onbekend
November 27, 2010 om 13:12
Dat jullie na moesten denken kan ik me niet echt voorstellen, want 800 kcal :eek:
November 27, 2010, gewijzigd door Marjan75 op November 27, 2010 om 13:16
Ik heb altijd het idee dat het niet uitmaakt hoe, voor iedereen werkt het toch anders. Ik heb baat bij Weight Watchers, de ander is groot fan van Dr. Frank of Sonja Bakker en weer een ander verliest zijn kilo's met eiwitshakes/repen/pillen o.i.d. Ik denk dat iedereen voor zichzelf uit moet zoeken wat het best werkt. De strenge aanpak? Af en toe lief voor jezelf zijn? Gewoon gezond eten? Tussendoortjes laten staan? Minder koolhydraten eten? Meer sporten? Of een combinatie van deze maatregelen?

Ik ben in elk geval blij dat ik mijn manier heb ontdekt.
November 27, 2010 om 13:45
De onderzoeksgroep in Maastricht die aan dit 7 landenproject (Diogenes) heeft meegewerkt is al lang bezig met onderzoek over obesitas. Wat er nu voorligt is niet nieuw als je de publicaties wat volgt. Voor de geinteresseerden: Zoek op 1.oratie van westerterp-plantenga; 2. zoek op oratie van Marleen van baak en op 3. proefschrift van Stijn Soenen. De conclusies heel erg kort samengevat: Na afvallen is gewichtsbehoud makkelijker als het eiwitgehalte in de voeding relatief iets verhoogd is en koolhydraten geen hoge GI hebben Stijn Soenen heeft zijn onderzoek gedaan bij patienten van dr Frank. Dr Frank heeft op eigen houtje een dieet gemaakt wat deels gebaseerd is op de onderzoeksresultaten van de Maastrichtse groep. Maar let wel de Maastrichtse groep propageert het dr Frank dieet niet, zover gaan ze echt niet. Ze zeggen dus alleen bij afvallen eiwit niet verminderen (dan wordt het percentage hoger, maar je eet niet meer eiwit) Vet en koolhydraten verminderen en koolhydraten de midden en lagere GI nemen. En bewegen helpt. Ze zeggen natuurlijk nog veel meer.Ook over voeding en gedrag bijv http://www.maastrichtuniversity.nl/web/Main1/ SiteWide/SiteWide4/ BehandelingObesitasMoetInGGZ1.htm De geinteressseerden kunnen het lezen.
Over de GI
GI
http://www.meneba.nl/passage/nl/cms.nsf/0/ 221AA8C14DC7A874C125734C00459FD9/$File/Dossier%20GI.pdf Lijsten zijn te vinden op bijv http://www.lilith.demon.nl/div/glykemischeindex.htm en http://www.low-gi.nl/glycemischeindex.htm en http://bloedsuikerspiegel.punt.nl/ Combinaties en textuur zijn ook belangrijk voor de GI. Zo heeft een koude (compactere) gekookte aardappel een lagere GI dan de zelfde aardappel toen deze nog warm was
Ik heb wat spaties in de links getypt, die moet je bij kopieren en plakken even verwijderen

Groeten Jannie
(bioloog)
November 28, 2010, gewijzigd door Christ op November 28, 2010 om 05:05
De een weegt 40 kg en de ander 156 kg.
Bij wie past dan het beste een 800 kcal dieet?

Ben je man of vrouw?
Ben je oud of jong?
Is er erfelijke aanleg?
Ben je arm of rijk?
Wat voor werk doe je kantoor of bijvoorbeeld stratenmaker.
Vraag moet je veel afvallen?
Wil je er maar een paar kg eraf.
Moet je op gewicht blijven?
Moet je aankomen?
Er zijn al zoveel verschillende doelgroepen.
En toch zie ik steeds weer de mensen hier boven hetzelfde beweren.
SB eerste boek was 800 kcal miljoenen mensen viele velen kg af.
Helaas is de mens zwak en dat is bij alle dieten, 80% houd het niet vol is wetenschappelijk aan getoond.
Ik ken een echtpaar 15kg en 20kg afgevallen met SB.
Na een tijdje kwam ik ze tegen allebei weer op het oude gewicht.
Raad eens de rede:
Het boek was uit.
Zo kan het gaan.
En bedenk wat je ook onderneemt,
Ieder pondje gaat door het mondje
November 28, 2010 om 05:47
De resultaten van dit onderzoek zijn inderdaad niet nieuw. Tal van diëten zijn gestoeld op dit principe. Wie bekend is met de methode Montignac, Dr.Frank, Koolhydraten-beprekende diëten, eiwit-diëten, zelfs de maaltijdvervangers, zal dit kunnen beamen.

Allemaal hebben ze een verlaagde koolhydraat, een verhoogd eiwit en in de meeste gevallen een verlaagd vet percentage.

Het principe van de glycemische waarden en welke invloed voedingsmiddelen met een hoge glycemische index op ons lichaam hebben wordt haarfijn uitgelegd in onder meer Michel Montignacs boeken. Op zich dus niet een artikel waarvan ik achterover val, maar wel fijn het nog maar eens bevestigd te zien. :)
November 28, 2010 om 08:46
Het ging bij dit onderzoeksproject (Diogenes) http://www.diogenes-eu.org/WeightLossStudy/NL/ niet om de dieetfase, maar om de 1 1/2 jaar erna. Daarom kregen de deelnemers in de dieetfase allemaal een modifastdieet van 800kcal gedurende 8 weken en daarna werd de groep opgedeeld in verschillende groepen die een verschillend dieet/leefwijze meekregen van rond de 1500- 1800 kcal De hoeveel eiwit is niet sterk, maar licht verhoogd. Ze kregen evenveel eiwit als iemand die 2500 kcal kreeg, maar ze kregen minder koolhydraten( vooral die met hoge GI werden vermeden) en ook minder vet
En herdervriend, met jou ben ik het dus oneens. Obesitas is een chronische ziekte, dit onderzoek is wel degelijk nuttig en er is veel meer uitgekomen. Lees maar op de wetenschappelijke sites o.a. Ook over voeding en gedrag bijv http://www.maastrichtuniversity.nl/web/Main1/ SiteWide/SiteWide4/ BehandelingObesitasMoetInGGZ1.htm

Jannie

November 28, 2010 om 10:46
Volledige titel genoemde artikel over eetgedrag en obesitas: publicatie: Waarom obesitas in de GGZ behandeld moet worden. Anita Jansen, Chantal Nederkoorn, Anne Roefs, Carolien Martijn, Remco Havermans en Sandra Mulkens. GZ-Psychologie 2, december 2009. Klik hier om het volledige artikel te lezen
( ik weet niet of de link werkt, anders even googelen met de titel)
Jannie
Sbs
November 29, 2010, gewijzigd door Sbs op November 29, 2010 om 03:27
ALWEER EEN DIEET, ALWEER EEN ONDERZOEK!

Van alle dieeten val je af, zowel onzin dieeten als wetenschappelijk onderbouwde.
Ik denk dat iedereen dit kan bevestigen, net zo goed dat iedereen kan beamen dat het volhouden van een ander eetpatroon, of dit nu gezond is of niet, het allermoelijkst is!

Aan de ene kant worden we overspoeld met slechte eetgewoontes en dikmaakende maar vooral ongezonde producten, van de andere kant worden we belazerd door alle afvalproducten waar wij armer van worden en de dieetindustrie rijker. Het blijft bestaan zolang er vraag en aanbod is. EN WAT TE DENKEN OVER ONDERZOEKEN DIE WORDEN BETAALD DOOR MULTINATIONELS die bepaalde producten produceren! Machtige voedsellobby's overal ter wereld. Waar ik mij ook altijd over verwonder is dat bovenstaande gelijk op gaat, bv in tijdschriften: Op de ene bladzijde een dieet en hoe af te vallen, op de volgende bladzijde recepten zonder vermelding van voedingswaarden. Zo ook deze site met reclames, het moet wel want deze inkomsten zijn nodig om de site in leven te houden. Ook hier is het allerbelangrijkste geld! Aankomers en afvallers houden de economie draaiende!!

De grootste uitdaging is niet te luisteren naar al die beloftes en methodes maar eigen verantwoordelijkheid te nemen en je te verdiepen in wat voor jouw goed/slecht is.
En volhouden! Helaas de enige weg.
November 29, 2010 om 06:51
Het ging in dit onderzoek dus juist over de lange termijn,het vasthouden van een lager gewicht. Lees a.u.b.ook eens bovengenoemd artikel over eetgedrag en obesitas door voor het onderzoek in een verdachte hoek te zetten
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+