Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Gezond-eten-verveling slaat toe! (+4 kilo...)

Geschreven door Chntl op December 21, 2010

Hoe strakker mijn broeken beginnen te zitten, hoe dieper ik mijn weegschaal onder de kast duw. Echt typisch hoe je jezelf toch altijd maar weer voor de gek houdt. “Ik word niet dikker, ik was mijn broeken te heet”. Ineens heb ik ook zo’n enorme voorkeur voor dat fijne gebreide stretchrokje. Niet omdat ik zo mijn ontwikkelende buikvetrolletje kan negeren, maar nee, gewoon omdat ik zo’n zin heb om dikke maillots te dragen natuurlijk!

Maar gisteren moest ik van mezelf mijn gewicht toch onder ogen zien. Eerst op de ‘vriendelijke’ weegschaal gestapt, zo’n analoge die je lekker een beetje door de kamer kan schuiven totdat hij het gewenste gewicht aangeeft. Maar daarna toch op de ‘eerlijke’ digitale weegschaal gaan staan...

Ai! Nu ben ik alweer vier kilo zwaarder dan ik wil. Terwijl ik opnieuw wilde afvallen, ben ik dus alleen maar aangekomen. Getver. Gelukkig weet ik wel hoe het komt: ik heb nauwelijks meer gesport en met deze dagen vind ik de warme choco en appeltaart bedolven door een sneeuwstorm van slagroom belangrijker dan de fikse winterwandeling die ik daarvoor in de plaats had moeten doen.

En al dat gezonde eten, blech! Na ruim drie jaar een gezond eten komen ineens de kale biscuitjes, de mandarijntjes, de sandwichspread, de tomatenketchup en magere kalkoenfilet me de oren uit! Ik wil een lekker vol bord schnitzel met patat en volle mayo! En stroopwafels en roomboterkoekjes! En dat mag ook best een keertje. Maar ik wil het elke dag! Ik raak weer een beetje in een snaaimodus: 'Wat zal ik nu weer eens eten?'.

Niet zo gek dus, dat ik een beetje opzie tegen de feestdagen. Ik stel mezelf maar als doel dat ik niet nóg meer aankom. En ik moet op zoek naar leuke nieuwe beweeguitdagingen en lekkere andere tussendoortjes en belegjes, om verveling tegen te gaan en gezond eten weer leuk te maken. Ik kan dus wel wat inspiratie gebruiken: wat is jullie favoriete broodbeleg of snack?

Chantal
December 21, 2010 om 09:39
Wat een geweldig herkenbaar stukje. Soms komen bij mij ook het fruit en de snacktomaatjes m'n neus uit.
Maar goed, als slanke snack serveer ik deze Kerst, bij de franse kaasjes en de salami ook een magere knoflooksaus met radijsje, paprika, komkommer en snacktomaatjes. Het is een open deur, maar door dit erbij te serveren kan je net zoveel snaaien als je wilt met af en toe een toastje kaas i.p.v. veel kaas en af en toe een komkommerplakje.
Verder ben ik een fan van humus. Staat nu toevallig in het Kersthapjes artikel. Lekker op brood en om te dippen.
Succes! Ik leef met je mee!
December 21, 2010 om 13:41
Ik maak mijn lunch leuk door een 'gebakje' te knutselen van m'n boterhammen. Lees: bruine boterham met philadelphia light (in elke willekeurige smaak), tomaatje erover, komkommertje, peper, zout en gedroogde-tomaat-kruiden. En zo kan dat ook met 30+ kaas, kipfilet etc. Héérlijk, mijn lunch is een feest! ;)
Onbekend
December 21, 2010 om 15:55
Blijkbaar ben je te streng op dieet, want je al die dingen ontzeggen hoeft niet.
Zolang je het maar niet iedere dag doet en rekening houdt met wat je de rest van de dag eet.
December 22, 2010 om 04:54
's Morgens op mijn brood appelstroop met gerijpte 30+ kaas, mmmmm lekker! En 's middags kropsla met wat balsamicodresssing en een blikje tonijn erdoor, rode rauw ui, paprika en dat op de boterham doen. Lekker gezond en knapperig. (blikje zalm of krab of garnalen kan ook voor de variatie)

Kan me goed voorstellen dat, als je altijd gezond eet, je wel eens wat anders wilt. Is het een idee om per week 1 à 2 uitzonderingen in te lassen? Dat is wat ik doe en zo eet ik op die dagen ook wat lekkers en ontzie ik mezelf niet zo erg.

Succes!!
:aletje:
December 22, 2010 om 04:59
Wat een ontzettend goed, en bijzonder herkenbaar verhaal.
Ik ben inmiddels bijna drie jaar geleden drastisch veranderd in eten, bijna 70 kilo kwijt, en nu al ruim een jaar redelijk op gewicht. Maar ook ik ben de sla, tomaat, komkommer, fruit en radijs zo zat dat ik ze niet meer zien kan.
Wat ik zo graag wil eten nu is, koek, appeltaart, chocolade, speculaas, en noem het maar op.
En weet je...... ik doe het ook gewoon zo nu en dan.
Moeilijk om maat te houden dat wel, maar doen hoor, gewoon nu en dan.
En dan weer terug aan die eeuwige sla en rauwkost.

Favoriet voor mij? Filet americain met sla, of kipfilet, magere kaas, tsja,...afwisseling heb ik ook niet. Dus ik lees driftig mee met de ideen als ze hier nog worden neergezet.
Hou vol hoor!!!
December 22, 2010 om 09:36
@Barkie, valt mee hoor; ik ben 15 kilo afgevallen in meer dan een jaar (ik probeerde elke dag tussen de 1600 en 1800 calorieën te gebruiken, dus genoeg ruimte voor lekkers) en was al bijna anderhalf jaar op gewicht, maar de remmen lijken ineens los!

@Knippertje, maat houden idd! Ik trap ook gewoon weer in de valkuilen van de hele zak pakken en denken dat je wel op tijd kan stoppen. Fijn om te horen dat je je ook wel eens verveelt..
Onbekend
December 22, 2010 om 10:36
Oké Chantal.

Ik eet al ruim 5 jaar gezond (vanaf 28 augustus 2005) en heb geen last van gezond-eten-verveling.
Dat komt vermoedelijk ook omdat ik er voor zorg dat we zeer afwisselend eten.
Niet 2 dagen achterelkaar hetzelfde ontbijt of dezelfde lunch.
En dezelfde soort groente/zetmeelbron/eiwitbron probeer ik maar 1 x per week in te plannen.
December 23, 2010 om 00:16
Ach ik heb dat ook hoor na bijna 2 jaar "gezond"te leven.... Ik vreet me het ongans aan chocola, koek en lekkere dingen op brood. Tja heel stom, ook 4 kilo rijker die ik liever nog steeds kwijt was. En het gekke is als ik die knop weer vind dat vind ik het gezond eten ook wel weer lekker. Ik moet alleen afkicken van al die suikers enzo. Ach ja, 27 dec is het klaar, dan gaan we weer vrolijk aan de slag en dan mag ik 1 oliebol op oudjaarsavond en 1 op nieuwjaarsdag. Zo lekker zijn ze nou ook weer niet. Zelf ga ik ze niet kopen want dan moet ik ze helemaal alleen opeten.
December 23, 2010 om 07:09
ja heel herkenbaar
ik heb ook zin in warme choco en gevulde speculaas

het eerste neem ik maar aangepast
ontbijt of tussendoortje van soyachoco light of soyalight met een theel cacao
flinke lepel brinta erbij en in de magnetron warmen

belegjes....
lunch is vaak een soepje met wat geblenderde groente,zakje soep en philadelphia,variatie genoeg alle groente is lekker
erbij een geroosterde boterham of een paar knackebroodjes
sla is voor de zomer maar ik maak wel eens een salade met witlof en peer bv

tussendoortje een paar (fjord) knackers met halvarine/kaneel en zoetstofpoeder,erop en eraf dus heel dun

op brood af en toe...pindakaas,verder kipfilet met pesto en ijsbergsla,rookvlees met een plakje zuur,tomaat met zuur en een fijngesnipperd uitje,vis zoals makreel of gerookte tilapia
December 23, 2010 om 12:24
@Barki, 5 jaar, wat waanzinnig knap.. Ik kan me idd wel voorstellen dat creativiteit helpt. Ik ren mezelf de laatste tijd wat te veel voorbij en laat mijn vriend de boodschappen doen. En hij haalt alleen de basics (pindakaas, kaas, snijworst en borrelnootjes). Saai en ook niet echt goede opties voor elke dag.

@Dipinipi, hmmmm... dat klinkt heel goed! Ook jij neemt volgens mij de tijd om iets klaar te maken. Waarschijnlijk zit daar de crux. Op naar de supermarkt!

Onbekend
December 23, 2010 om 13:48
Chantal

Knap?
Nee; het is meer een kwestie van gezond + lekker willen eten, want ik kies er elke dag bewust weer voor.

Daarnaast: van suiker word ik moe en krijg ik ontstekingen en van zoetstoffen krijg ik andere klachten.

Mijn smaak is in de loop der jaren ook nogal veranderd, want gezouten en gefrituurde dingen vind ik nu bijvoorbeeld niet meer lekker.
Dit zie ik overigens ook bij buddy's die gezonder gaan eten; bepaalde dingen die ze eerder lekker vonden vinden ze al na een paar weken niet meer lekker.

Misschien je vriend een briefje meegeven met wat JIJ wilt?
:barkie:
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+

Rubrieken