Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

De weegschaal maakt je dik

Geschreven door Jesse van der Velde op September 15, 2011

Het zijn niet alleen de kilo's

Vol goede moed ga je op de weegschaal staan. Hoeveel zal het zijn, één kilo, misschien wel anderhalve? Je hebt de hele week je al netjes aan alle regeltjes van je dieet gehouden, dus dat moet haast wel.

Verwachtingsvol kijk je naar het schermpje dat een gewichtsverlies van... twee ons weergeeft. Al die punten tellen/die shakes naar binnen werken/dat honger leiden, voor twee schamele onsjes?

Chagrijnig stap je er vanaf, om vervolgens de dichtstbijzijnde kast leeg te snaaien. Klinkt misschien bekend, nietwaar?

Wat de weegschaal jou niet vertelt

We willen allemaal slank zijn. En wel zo snel mogelijk, liefst ook nog zonder enige moeite.
Wanneer we het besluit nemen dat de overtollige kilo’s eraf moeten en we onze zondigheden inruilen voor wat het dieet ook voorschrijft, benoemen we de weegschaal tot onze beste vriend. We vertrouwen op het cijfer dat het display weergeeft en meten hier onze resultaten aan af.
Wanneer het zegt dat we zijn afgevallen, denken we goed bezig te zijn en andersom: wanneer er niets afgaat (of we zelfs bijkomen), zien we dit als falen en vallen we terug in ons oude patroon.

Er zijn een aantal belangrijke factoren die het totale gewicht beïnvloeden:

  • Vochtpercentage: Dit percentage is afhankelijk van of je bijvoorbeeld zojuist naar de sauna bent geweest of je veel vocht hebt gedronken. Bij de meeste diëten is het zo dat je in het begin zoveel afvalt omdat je vocht verliest. Dit kan het cijfer op de weegschaal duidelijk beïnvloeden;

  • Vetpercentage: Vet is hetgeen dat je uiteindelijk kwijt wilt raken, maar hoeveel procent van je lichaamsgewicht je kwijt bent geraakt kan de balans je niet vertellen.
    Vertrouw ook de eventuele vetpercentagemeter niet op de weegschaal: de waarde kan beïnvloed worden door het vochtpercentage en het mechanisme zendt alleen een stroomstootje door de benen (het vetpercentage bij deze weegschalen wordt gemeten door een elektrische puls door de benen te sturen, waarna het de weerstand meet), waardoor het vetpercentage in de rest van het lichaam buiten beschouwing blijft.
    Wetende dat het voornamelijk visceraal vet is dat schade toebrengt aan de gezondheid, is dit geen goede graadmeter;

  • Spiermassa: Spieren wegen zwaarder dan vet. Maar spieren zorgen er uiteindelijk wel voor dat het overtollige vet wordt verbrand. Wanneer je meer spiermassa opbouwt, zal de weegschaal je laten geloven dat je slecht bezig bent, terwijl dit helemaal niet het geval is.
    De weegschaal kan je dus nog zoveel wijsmaken: pas wanneer je weet waarin je bent aangekomen van wel afgevallen, weet je of je écht op de goede weg zit of niet.

    Afvallen begint bij hormoonbalans

    Die dikke buik en lovehandles zijn niet in een week tijd ontstaan, nietwaar?
    De reden dat je deze hebt, is omdat je door middel van een verkeerde levensstijl je hormoonbalans verstoord is. Hierdoor slaat het lichaam vet op in plaats van dat het wordt verbrand.

    Wanneer je af wilt vallen, is het dus belangrijk dit probleem bij de bron aan te pakken door de hormonen weer terug in balans te brengen. Wanneer je dit gedaan hebt en een levensstijl aanneemt die ervoor zorgt dat dit zo blijft, zullen de kilo’s vanzelf als sneeuw voor de zon verdwijnen.

    Hoe je dit doet? Snel op de pagina van Jesse van der Velde kijken op jessevandervelde.valtaf.nl en begin daar jouw leven met slank en gezond lichaam!
  • September 15, 2011 om 08:33
    Dit is waar en erg bemoedigend. 1x per week ga ik naar de drogist en daar wordt mijn gewicht geanalyseerd: spieren, vocht, vet etc. Dit geeft veel beter aan hoe je moet eten en bewegen om gezond te zijn en er goed uit te zien. Ik zie ook per week de slechte percentages naar beneden gaan, de goede percentages naar boven en afgelopen maandag was mijn BMI ook naar beneden terwijl ik thuis gewoon hetzelfde gewicht als vorige week had....
    Lianna
    Perth, WA
    September 15, 2011 om 10:53
    ja want ik ben nu vier weken lekker bezig met mijn "dieet" levenaanpassing en ik ben 700 gram afgevallen verder loop ik dagelijks een uur. dit is zeer frusterend en dan ben ik geneigd om snoep te pakkken. zo van wat maakt het ook uit, ik wordt nooit slank. blegh. dit is dus bemoedigend om door te gaan thanks :tbtje:
    September 15, 2011 om 15:53
    Gewoon de centimeter erbij 1x per week helpt ook. En ik hou overigens wel mijn spiermassa op de weegschaal in de gaten. Als ik die zie groeien, wat momenteel inderdaad het geval is en ik val weinig af dan weet ik ook waar het aan ligt.

    Verder kan ik idd geen peil trekken op vocht en vetbalans, mede omdat ik in beide benen lymfeoedeem heb. Dus als ik veel vocht vast hou of me een dagje niet aan de therapie heb gehouden dan lijkt mijn vetmassa lager door al het vocht. Zodra dat vocht dan weer even weg is schiet mijn vetmassa opeens omhoog. Wel grappig om te zien maar ook goed om te beseffen dat daar voor mij een onstabiele factor zit die per dag anders uitpakt.

    Dus in feite hou ik nu alleen spier, gewicht en centimeters in de gaten en weeg die dingen tegen elkaar af. Zodat ik een goed beeld heb van eventueel weinig of veel afvallen.
    September 16, 2011 om 00:43
    Ik sta thuis elke dag op de weegschaal. Ik weet dat je dan schommelt, maar ik vind het leuk om in de gaten te houden wat ie elke dag zegt. Beter dan 1x per week op de weegschaal staan, en misschien de pech hebben dat je dat doet op een dag dat je net wat zwaarder uit komt.
    En met elke dag wegen loopt je uiteindelijke lijntje op de site ook mooi naar beneden.

    En daarnaast 1x per maand in de sportschool op de weegschaal, met vetpercentage, visceraal vet en spiermassa. En ook dat is een enorme stimulans, als blijkt dat dat enorm vooruit is gegaan de afgelopen maanden! Ik heb nog wel even te gaan tot ik de waarden van een gezond gewicht heb, maar ik ga er helemaal voor!

    Zo doe ik het alweer sinds 3 januari (met uitzondering van de vakantie) en het bevalt nog steeds prima!

    NB: Voor Jesse, even taalkundig gezeur: 'spieren wegen zwaarder dan vet' kan niet. Het is 'wegen meer' of 'zijn zwaarder' ;)
    Onbekend
    September 16, 2011 om 02:39
    Vanmorgen het zelfde mee gemaakt op de weegschaal :luktniet:
    September 16, 2011 om 03:13
    Een kilo spieren is even zwaar als een kilo vet :)

    Nee even serieus, HOERA voor het een keer niet focussen op gewicht. Trouwens, focus ook eens een keer op hoe je er uit ziet.. vormen en zo. Een beetje spiermassa maakt vrouwen echt niet lelijker, in tegendeel (en nee je gaat er heus niet van uit zien als een monster)
    September 16, 2011 om 09:49
    Vanmorgen ook meegemaakt een heel week lijnen en 400grm er bij .
    September 16, 2011 om 14:18
    Ik sta ook elke dag op de weegschaal.
    Helaas is dat op dit moment erg frustrerend.
    Onbekend
    September 17, 2011 om 21:31
    Ik heb geen weegschaal die vet en zo meet.
    Heb nog een gewone ouderwetse en die bevalt me prima:)
    Onbekend
    September 18, 2011 om 06:51
    En dan lees ik weer: Afvallen begint met hormoonbalans..en dat zou ik dus alleen kunnen bereiken als ik Jesse 'volg'.

    Nou Jesse, dan heb ik 'nieuws' voor je.
    Als ik groei dan is dat meteen zichtbaar op m'n buik, heupen en rug. De lovehandles, zoals jij ze noemt.

    Ik volg een paar weken de recepten van Anne, waarbij ik 'gewoon' kan eten.
    Brood, aardappels, vlees, pasta, allerlei soorten groenten doorelkaar, enz. Eh, voilá...een paar kilo eraf en een slankere buik, heupen en rug.
    Voor mij hèt bewijs dat je met een 'gewoon' gezonde levenswijze hetzelfde resultaat bereikt.
    Doei, groetjes van :floy:

    September 18, 2011 om 10:17
    Ik heb een tijdje Sonja Bakker gedaan, 13 kilo kwijt maar ook spieren helaas. Toch weer 6 kilo aangekomen Sonja en toen ook maar naar de sportschool. Er gebeurde eigenlijk niet veel, zowel gewicht als vet als water als spieren er gebeurde gewoon niks of het schommelde per dag. Ik heb het de hele zomer maar zo gelaten en wel gezond blijven eten. Mijn man doet al een tijdje wat Jesse zegt en valt af. In de vakantie toch weer aangekomen en nu weer jesse wat bij hem snel werkt. Ik heb inmiddels het boek van Yvonne Lemmers gekocht en volg haar dieet. Jesse heeft veel van haar over genomen maar vind dat van haar toch prettiger en makkelijker. Binnen een week was ik 1,5 kilo kwijt en dan ben ik niet naar de sportschool geweest maar daar begin ik deze week weer aan. Ik hoop dat het nu zonder al die koolhydraten goed gaat komen met me. En die weegschaal ik kijk er bijna niet naar maar pas me kleding en dat geeft mij een stumulans.
    September 19, 2011 om 07:57
    Over de laatste paar dagen de reacties gevolgd op dit artikel. Toen ik Slimpie72's reactie las besloot ik om toch weer even te schrijven. Weet je wat het is met afvallen? Meer bewegen/verbranden dan dat je binnenkrijgt. Klinkt simpel? Het is simpel! En daar heb je niemand anders dan jezelf voor nodig. En weet je, wat soort weegschaal je wel of niet gebruikt - je voelt het aan je kleding, je ziet het aan je bh band; je weet zelf best wanneer je afvalt. En, als je denkt dat je er alles aan doet om aftevallen en toch lukt het niet: pak dan een blocnote'tje en schrijf alles op, maar dan ook alles wat je per dag eet en drinkt. Dus ook die derde koffie met melk (en dat ene Weight Watchers koekje dat maar 2 punten is), of dat handje noten rond 4 uur 'smiddags. De hapjes van het bord van je kinderen etc etc. Weet je wat het bevrijdende is: jij en alleen jij bepaalt hoe, of en hoeveel je afvalt - je hoeft hier verder geen cent of euro voor uit te geven. Je hebt het allemaal zelf in de hand - is dat niet heerlijk? (of confronterend?)
    Succes allemaal.
    Lianne
    Perth, W.A.
    September 19, 2011 om 22:58
    Weet je dat 2 ons per week 10 kilo is in een jaar? Dit is een heel mooi resultaat. Houden zo.
    September 19, 2011 om 23:38
    'Love it! So true.
    Lianna
    De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

    Nog geen lid?

    Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

    Deel dit artikel

    LinkedInFacebookGoogle+

    Rubrieken