Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Minder calorieën eten maakt afvallen levenslang moeilijker

Geschreven door Jesse van der Velde op September 23, 2011

Het door iedereen gevreesde jojo-effect kan zo onderhand een begrip in de Dikke Van Dale worden. Het feit dat zoveel mensen hier ooit mee te maken hebben gehad, komt door de gedachte dat we afvallen zolang we maar minder calorieën gaan eten. Want wat je niet eet, komt er toch ook niet bij?

Wat even vergeten wordt is dat je lichaam voeding nodig heeft om te functioneren en er dus ook alles aan zal doen om te overleven. Het resultaat: de neiging tot vetopslag in plaats van vetverbranding.

Oermensen
Wie een beetje op heeft gelet bij Geschiedenis op school, weet dat het in de oertijd zo nu en dan magere tijden waren. Strenge winters zorgden ervoor dat het voedselaanbod beperkt was. Het lichaam heeft zich uit zelfbescherming zo ontwikkeld dat bij tijden van hongersnood, het metabolisme vertraagt en er een energiereserve in de vorm van vet wordt aangelegd. Ons lichaam is sinds die tijd amper verandert en reageert nog steeds op dezelfde manier wanneer het minder voedsel binnenkrijgt.

Wanneer je dus drastisch minder calorieën gaat eten, zal dit omdat ons lichaam zichzelf wil beschermen, alleen maar leiden tot vetopslag.

De drijvende kracht achter dit gegeven is dat het lichaam minder schildklierhormonen gaat produceren, waardoor het metabolisme vertraagt en er minder energie (dus voeding) nodig is voor de processen die in het lichaam plaatsvinden. De wetenschappelijke term hiervoor is de RMR (het metabolisme in rusttoestand): dit verlaagt wanneer het lichaam op stand “hongersnood” staat. Wanneer je vervolgens weer normaal (dus meer calorieën) gaat eten, blijft het lichaam op dit “programma” staan.

Onderzoekers hebben bestudeerd wat de effecten zijn van een dieet met erg weinig calorieën (420 kcal per dag), waarbij zij vooral hebben gelet op het gewichtsverlies en het effect op het metabolisme.
De onderzochte vrouwen, die allemaal te zwaar waren maar desondanks in een gezonde staat verkeerden, volgden dit dieet tot zij hun streefgewicht bereikten. Ondanks dat dit lukte, bleek uit het onderzoek dat de RMR drastisch omlaag ging, net als verschillende hormoonniveaus, tijdens dit dieet. Wanneer de vrouwen vervolgens weer normaal gingen eten, bleef deze RMR laag en werkte de schildklier nog steeds traag, wat resulteert in dat alom gevreesde jojo-effect.

Kwaliteit voor kwantiteit
Zoals je ziet werkt minder eten op lange termijn alleen maar in je nadeel. Deze diëten brengen schade toe aan het lichaam, waardoor het door aldoor maar te diëten alleen maar trager en trager werkt en jij bij elke poging een vetrol cadeau krijgt. Om echt blijvend van die kilo’s af te komen is het belangrijk te onthouden dat het niet gaat om hoeveel je eet, maar wat je eet. Niet de hoeveelheid calorieën, maar waaruit de calorieën bestaan die je op een dag nuttigt is van belang. Wanneer je voedsel eet dat goed is voor je lichaam en boordevol essentiële nutriënten zit, zal het lichaam dit niet opslaan als vet maar gebruiken als voeding voor je organen. Nutritionele tekorten leiden tot een disbalans in de hormonen, waardoor je juist vet op gaat slaan in plaats van het te verbranden. Wanneer je gezond vanbinnen bent, ben je slank vanbuiten, dus voedt je lichaam met gezonde koolhydraten, hoogwaardige eiwitten en gezonde vetten zodat ook jij dit resultaat kunt bereiken, zonder dat daar ook maar een dieet aan te pas hoeft te komen!

Op de pagina van Jesse van der Velde op jessevandervelde.valtaf.nl vind je hoe je de juiste balans kunt creëren door middel van voeding, mindset en training, waardoor dat lichaam waar je altijd van hebt gedroomd binnen handbereik ligt!
September 23, 2011 om 03:52
Weet je wat het zo vervelend maakt? Dat jij alles omschrijft als feiten. Als je een stukje van Anne leest zal je het verschil merken. Ga er nu eens van uit dat niet ieder lichaam hetzelfde is maar maak nuances,dat zal de kritieken op je items minder negatief maken.
September 23, 2011 om 04:03
Ik vind het wel fijn dat er een verschil in aanpak is. Het is wel goed om ook resultaten van wetenschappelijk onderzoek te zien te krijgen. Natuurlijk zijn we niet allemaal hetzelfde, maar we zijn wel allemaal mensen met een menselijk lichaam. Veel processen in dat lichaam zullen dus toch wel hetzelfde zijn.

Alleen die 2 laatste regeltjes vind ik jammer. Als iemand pretendeert dat het met zijn aanpak wél gaat lukken om af te vallen, vind ik het hele artikel meteen al een stuk minder geloofwaardig. Maar dat geldt ook voor de stukjes van Anne.
September 23, 2011, gewijzigd door Superchubby op September 23, 2011 om 04:09
Hear! Hear! Het is hiermee duidelijk, klip en klaar gezegd dat crashdiëten niet werken. Het lichaam reageert daarop door in de zuinigheidstand te gaan. Serieel diëten is levensgevaarlijk! Ik kan het weten. Een van de redenen waarom ik zo zwaar ben geworden (tot uiteindelijk 300 kilo) is doordat ik veel heel veel diëten heb geprobeerd. Zonder blijvend gewichtsverlies. Pas toen ik het roer omgooide en niet meer op dieet ging ben ik er in geslaagd om blijvend gewicht te verliezen. Meer dan 170 kilo kwijt! Alsjeblieft iedereen luister naar deze feiten. Crashdiëten werken niet!

Eric
aka superchubby
September 23, 2011, gewijzigd door Wazzup op September 23, 2011 om 04:33
Crashdieten werken wel degelijk... maar slechts tijdelijk ! en mits je het op een verstandige manier aanpakt !! wat de meeste mensen dus niet doen, niet verwonderlijk overigens aangezien slechts een enkeling echt begrijpt hoe het lichaam werkt en wat je moet doen om het goed aan te sturen. En dan nog is het een middel dat niet voor iedereen geschikt is (als je niet de discipline hebt om te doen wat nodig is wordt het toch niks en kun je maar beter iets anders zoeken).

Overigens vind ik die nadruk dat het niet gaat om hoeveel calorieën je eet helemaal fout. Het gaat wel degelijk om hoeveel calorieën je dagelijks (gemiddeld) binnen krijgt. Alleen stopt het verhaal daar niet maar zijn er nog wat details (zoals bijvoorbeeld eiwitinname enzo).

Ieder pondje komt door het mondje (wat voor andere smoesjes je ook probeert te verzinnen)
September 23, 2011, gewijzigd door Robjeee op September 23, 2011 om 05:39
Er zijn verschillende manieren om gewicht te verliezen. Hier wil ik de effectiviteit van zogenaamde "Very Low Calorie Diets" en "Low Calorie Diets (VLCD)" nuanceren.
Een daling in basaalmetabolisme bij gewichtsverlies is natuurlijk. Zo is er ook stijging van het basaalmetabolisme bij gewichtstoename. Vergeet niet dat mensen die te zwaar zijn aanmerkelijk meer calorieën nodig hebben om in energiebalans te zijn. Het verplaatsen van een zwaarder gewicht kost nu eenmaal meer energie en vice versa.

Een meta-analyse van James Anderson en medewerkers heeft gekeken naar de lange termijn effecten van een VLCD dieet vergeleken een caloriebeperkt dieet van 800-1500 kcal (1). Na één jaar was de groep die een VLCD dieet volgde 17,0 kg afgevallen. De groep die een caloriebeperkt dieet volgde was 7,0 kg lichter geworden. Na vijf jaar was er in beide groepen sprake van enige terugval. Het behoud van het verloren gewicht was respectievelijk 7,1 kg en 2,0 kg. Een duidelijk beter resultaat voor het VLCD dieet

De vraag is nu hoe het gewichtsverlies zich verhoudt tot een verandering van de lichaamssamenstelling. De gedachte is namelijk dat dergelijke diëten funest zijn voor de vetvrije massa.
Het grootste onderzoek hiernaar werd uitgevoerd door de onderzoeksgroep van Zahouani (2). Na negentig dagen op een VLCD dieet was het vetverlies gemiddeld 10,3 kg en het verlies van vetvrije massa 2,2 kg. Andere onderzoeken bevestigen dat het gewichtsverlies na een VLCD dieet voor circa 75% uit vet bestaat (3-6).
Hoewel "Very Low Calorie Diets" op de korte termijn een minder groot effect laten zien, zijn de lange termijneffecten vergelijkbaar met VLCD (7).

Opgemerkt moet wel worden dat het voornamelijk Amerikaanse onderzoeken zijn, waarbij de begeleiding en ondersteuning intensiever is dan hier in Nederland. Dit maakt dat hier in Nederland mensen weer sneller terugvallen in hun oude eetgewoontes en weer gewicht aankomen. Begeleiding en een steuntje in de rug lijkt dus van groot belang te zijn om succesvol af te vallen.

Een voordeel van dergelijke diëten kan zijn dat het snelle gewichtsverlies voor extra motivatie zorgt en gezondheidsvoordelen oplevert. Bovendien lijkt het mij de voorkeur te verdienen voor mensen die om medische redenen snel af moeten vallen (bijvoorbeeld voor een operatie).

Ook VLCD en LCD kunnen bruikbaar zijn om gewicht te verliezen. Er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden, maar om nu te zeggen dat ze schade toebrengen aan het lichaam is niet zo zwart-wit. De mens is immers geevolueerd op periodes van een lage calorie-inname. Bepalend is echter het voedingsgedrag na een dergelijk dieet.
Kijken naar de persoon, en wat zijn/haar wensen, voorkeuren en mogelijkheden zijn het eerste uitgangspunt. Het opdringen van één bepaalde visie en bovendien de andere methoden afkeuren lijkt mij niet bevorderlijk om het overgewichtsprobleem te bestrijden.


1. Avenell A, et al. What are the long-term benefits of weight reducing diets in adults? A systematic review of randomized controlled trials. The British Dietetic Association Ltd. J Hum Nutr Diet 2004;17(I):317-35.
2. Zahouani A, Boulier A and Hespel JP, 2003. Short- and long-term evolution of body composition in 1389 obese outpatients following a very low calorie diet (Pro'gram18 VLCD). Acta Diabetologica, 40 Suppl 1, S149-150.
3. Burgess NS, 1991. Effect of a very-low-calorie diet on body composition and resting metabolic rate in obese men and women. Journal of the American Dietetic Association, 91, 430-434.
4. Coxon A, Kreitzman S, Brodie D and Howard A, 1989. Rapid weight loss and lean tissue: evidence for comparable body composition and metabolic rate in differing rates of weight loss. International Journal of Obesity, 13 Suppl 2, 179-181.
5. Hoie LH, Bruusgaard D and Thom E, 1993. Reduction of body mass and change in body composition on a very low calorie diet. International Journal of Obesity and Related Metabolic Disorders, 17, 17-20.
6. Ayyad C, et al. Long-term efficacy of dietary treatment of obesity: a systematic review of studies published between 1931 and 1999. Obes Rev. 2000;1:113–39.
7. Gilden Tsai A and Wadden TA, 2006. The evolution of very-low-calorie diets: an update and meta-analysis. Obesity (Silver Spring), 14, 1283-1293.


EDIT: Ik zie dat Wazzup mijn verhaal kort heeft samengevat.
Onbekend
September 23, 2011 om 08:30
Ik weet er zelf weinig vanaf dus kan wat dat betreft weinig toevoegen, maar wilde wel Robjeee bedanken voor zijn tekst, mét bronnen, een stuk geloofwaardiger dan het artikel van Jesse van der Velde.

Het zou fijn zijn als daar ook eens en bronnenmelding van wetenschappelijke artikelen bijgevoegd worden, óf er minder pretentieus geschreven wordt.
September 23, 2011, gewijzigd door Lian op September 23, 2011 om 09:23
:haha:

crash dieten werken niet, dat klopt, maar een frikandellendieet maakt een mens ook niet bepaald lichter.
September 23, 2011 om 11:35
Lian, held. Exactly what I thought.

Maar wat ik wilde zeggen: je hebt het nu alleen over een dieet met slechts 420 calorieën per dag. Geen wonder dat daar zulke resultaten uit komen. Maar hoe zit het met een dieet waarin je 1400 kcal per dag nuttigt (alsnog 600 minder dan 'normaal')?
September 23, 2011 om 15:32
@ wazzup: Uit hetgeen jij schrijft, kan ik opmaken dat je weet waar je het over hebt. Als je weet hoe je stofwisseling, alle hormonen, soorten voeding, hoeveelheden voeding en training werken en deze in het grote totaalplaatje kunt plaatsen dan heb je een begin. Als je weet welke interactie deze met elkaar hebben, en onder welke omstandigheden welke soorten interacties plaatsvinden, dan ben je een stukje verder. Als je vervolgens deze informatie kunt projecteren op een bepaalde persoon/situatie, en deze informatie kunt toepassen, dan denk ik dat iemand weet waar hij het over heeft.

Je hebt trouwens helemaal gelijk qua de hoeveelheid kcal. Jesse van der velde zegt in dit artikel: " Om echt blijvend van die kilo’s af te komen is het belangrijk te onthouden dat het niet gaat om hoeveel je eet, maar wat je eet. Niet de hoeveelheid calorieën, maar waaruit de calorieën bestaan die je op een dag nuttigt is van belang"

Dit gaat regelrecht in tegen de natuurkundige wetten van de thermodynamica. Als ik enkel voeding zou eten die volgens Jesse van der velde goed zijn, en ik zou daarvan 6000 kcal per dag eten, dan zou ik moddervet worden. (leuk weetje is dat sumoworstelaars proberen via een zeer gezonde en natuurlijke voeding zo zwaar mogelijk te worden. een voorbeeld in de praktijk wat aantoont dat jesse,s stelling niet klopt).

@robjee: ik ben bekend met de onderzoeken naar VLCD. crashdieten kunnen onder bepaalde omstandigheden (van de persoon en zijn specifieke situatie) wel werken. Mits de opzet van het dieet goed in elkaar zit (voldoende eiwitten, essentiele vetzuren, vezels, vitamines, mineralen), en er professionele begeleiding is die het proces begeleid en de gezondheid van de patient kan waarborgen. Dit start je doorgaans niet zomaar op eigen houtje.

@gossipgirl: Je lichaam past zich ALTIJD aan aan een lagere kcal inname. Oftewel tijdens een dieet zal de stofwisseling altijd vertragen. hoe groter het kcal tekort, hoe sneller je lichaam zich aanpast. Hoe langer je deze hoeveelheid kcal eet, hoe verder je lichaam zich zal aanpassen aan hetgeen je eet.
September 23, 2011 om 16:12
Ik sluit me aan bij XGossipGirl. Volgens mij is er nogal een verschil tussen een crashdieet volgen van 420 kcal of juist afvallen door te matigen met kcal en gewoon 1300 - 1500 kcal per dag eten.
Dat laatste werkt in ieder geval ook prima om af te vallen (20 kilo in 6 maanden icm 2x per week sporten). Hoe het gaat als ik straks weer iets meer ga eten, weet ik natuurlijk niet... Maar volgens mij is het zo best verantwoord om te doen.

Enne, ander vraagje... is RMR hetzelfde als de BMR elders op de site?

Superchubby: ik had je laatste foto's nog niet gezien, maar bij deze m'n complimenten! Je bent onherkenbaar vergeleken met je vroegere profielfoto!

September 23, 2011 om 17:22
@Famkedevries:BMR staat voor "Basal Metabolic Rate", oftewel de basaalstofwisseling. Officieel is dat het energieverbruik in volkomen rust, op nuchtere maag in een thermoneutrale ruimte.
RMR staat voor "Resting Metabolic Rate", oftewel de ruststofwisseling. Dit is de basaalstofwisseling plus de "Specifiek Dynamische Werking"(SDW) van voedsel. Gemiddeld is de SDW 10% van het basaalmetabolisme.

Helaas worden in de praktijk deze twee afkortingen/benamingen vaak door elkaar gebruikt.

@Knulletje: Inderdaad zijn er, zoals ik al eerder schreef, een aantal voorwaarden verbonden om een VLCD aan mensen te adviseren. De professionele begeleiding is in Amerika meer vanzelfsprekend dan hier in Nederland. Hierdoor zullen de resultaten van een VLCD in Nederland minder gunstig uitvallen op de lange termijn dan de onderzoeken doen vermoeden.
Wat ik ermee wilde aangeven is dat een sterk caloriebeperkt dieet niet automatisch zal leiden tot vetoplsag zoals jesse aangeeft. Het behoort tot één van de mogelijkheden om gewicht te verliezen.
September 25, 2011 om 05:53
Ja, dat begon ik me ineens ook af te vragen na het lezen van dit stukje... Hoe zit het met een calorie inname die schommelt tussen de 1300 en 1700 op een dag? Dat is wat ik doorgaans binnenkrijg met af en toe uitschieters van 2300 kcal(tja genieten moet af en toe he).
Ik kan mijn nieuwe eetpatroon denk ik wel de rest van mijn leven volhouden, af en toe gaat er ook gewoon een toastje met kaas of een stuk taart in. Drie keer in de week krachttraining helpt ook! ;)
@ superchubby: meer dan 170 kilo afgevallen! Wauw!!! Raaaazend knap!
September 25, 2011 om 07:00
Je kunt beweren wat je wilt maar ik heb toch aan eigen lijf ervaren dat Jesse (én Peter én Katja) helpt bij het bereiken van je goede gewicht. Er zitten gewoon goede tips tussen, ik heb de voor mij best te volgen tips eruit gehaald en ben op die manier méér dan 40 kilo kwijtgeraakt en kan mijn gewicht ook houden. Wetenschappelijk of niet - bij mij heeft het geholpen!

Succes iedereen
September 25, 2011 om 07:49
@Funlobo: Natuurlijk is het mogelijk dat er met de adviezen van Jesse gewicht wordt verloren. Zeker wanneer deze bewust of onbewust de voedselkeuze en/of de calorische waarde beperken.

Maar van een dieet of "methode" mag verwacht worden dat de effectiviteit en gewaagde uitspraken die gedaan worden onderbouwd kunnen worden. Bij de methode van Jesse is dat vaak niet het geval. De adviezen zorgen daardoor voor het onnodig schrappen van voedingsmiddelen. Denk onder andere aan gluten, zuivelproducten en kunstmatige zoetstoffen. Hier worden door Jesse serieuze gezondheidsnadelen aan verbonden die niet onderbouwd (kunnen) worden.
Ook de theorie van een hormonale disbalans presenteert hij als feit waarop hij zijn adviezen baseert. Dit terwijl deze niet zelden aantoonbaar onjuist zijn.

Je geeft zelf al aan dat je een selectie maakt in de tips die je gebruikt. Welke tips gebruik je dan? In hoeverre zijn jouw resultaten dan kenmerkend voor de methode van Jesse? Het gebruik van enkele tips is niet hetzelfde als het volgen van zijn methode. Wanneer je let op het soort koolhydraten in je voeding ben je bijvoorbeeld nog niet bezig met het montignac-dieet.
September 25, 2011 om 09:36
@Superchubby: wat ik mij nu al enige tijd afvraag.. Is een WLS eigenlijk niet een verkapte vorm van een permanent crashdieet? Want je komt bij lange aan niet aan je dagelijkse hoeveelheid caloriën en ook niet aan de juiste voedingsstoffen (zonder extra vitamine en mineralen bij te slikken).

Mijn vraag is serieus bedoeld, niet als een aanval mocht je het zo opvatten. Ik zit zelf met een BMI van 49 en ben gevraagd na te denken over een WLS operatie. Voorlopig ben ik echter beter op mijn eten aan het letten en vooral aan het sporten (onder begeleiding van een fysiotherapeut).

Groeten,
Fynn
September 25, 2011 om 10:23
@Jesse: Ik ga even offtopic hier. Ik heb geprobeerd je video's te bekijken, maar kom er niet goed doorheen. En de reden daarvoor is dat je alles in één ruk achter elkaar uitspreekt. Je haalt af en toe adem maar daar is dan ook alles mee gezegd. Zou je voor nieuwe video's na elke zin even ietwat rust willen inbouwen (de punt achter de zin), zodat het een en ander beter te volgen is?

Groeten,
Fynn
September 25, 2011 om 14:23
@robjee: Misschien heb je wel gelijk in wat jij zegt. Wat bij mij vooral in deze context geholpen heeft was het enthousiasme en de uitleg van Jesse. Begrijp me niet verkeerd: ik heb zijn methode niet klakkeloos gevolgd, heb veel research gedaan op internet waarbij ik hem en de anderen ben tegengekomen. Maar uiteindelijk heeft het wél effect gehad. Ik ben een mens die inzicht moet hebben in hoe dingen werken, het moet logisch overkomen. En dat is het toch wel geweest. Jesse heeft mij gemotiveerd om verder te kijken en dat is gelukt! Dat is eigenlijk alles wat ik ermee bedoelde. Hij heeft mij de aanzet gegeven dat ik mij kon verdiepen in de materie. Het is nooit één enkel persoon die gelijk heeft, het is juist de combinatie van inzichten vind ik.
De tips van hem die ik gevolgd heb: zuivere voeding tot me nemen, mijn lever ontzien daardoor. Bepaalde spieren aanspreken die vet verbranden. Mijn insulineproductie terugschroeven, dat heeft bij mij gewerkt, ben ik van overtuigd.
Alle andere tips heb ik van o.a. Katja (mentaal) en Peter (verbranding) en Amber (combinatie van mentaal, verbranding én gezondheid).
Wat ik vooral vind: iedereen moet zijn eigen weg vinden om tot een gezonder (en slanker) lichaam en geest te komen.
Overigens heb ik geen geld uitgegeven aan reclame van Jesse, dat zou mij te ver gaan!

:knipoog:
September 26, 2011 om 16:21
Wetenschappelijk is aangetoond dat 95% van de mensen die flink is afgevallen na een jaar net zo zwaar is dan wel nog zwaarder.
En dan kun je verklaren en publiceren wat je wilt dit wat hier boven staat is een feit.
Je kunt dan niet stellen 95 van de 100 mensen zijn slappelingen, en de 5 die blijvend op gewicht blijven niet.
Ik kan nu stellen dat in mijn omgeving van werk buurt familie en kennissen en hier op de site iedereen die afgevallen is weer is aangekomen, zelfs op deze site ken ik er een aantal die nu ik hier alweer 4 jaar ben al weer meer dan 3 pogingen gedaan hebben.
Ik durf bijna te stellen zitten wij niet hier onze tijd te verdoen want uiteindelijk komen we allemaal weer aan.
En als laatste voorbeeld mijn moeder. Zij is nu 85 ze lijnt nu al meer dan 60 jaar en loopt nu nog bij de diëtiste, en ze is natuurlijk nog steeds veels te zwaar.
Ik denk wel eens je kunt niet winnen, je denkt dat je wint als je wat bent afgevallen.
Maar schijn bedriegt. Frustratie is mijn deel. Ik voel dat ik faal. En eigenlijk kom je ook niet meer geloofwaardig over.
Als ik zie hoeveel mensen niet zijn afgevallen hier vind ik dat ergens triest. En het gekken is een van die mensen ben ik zelf.
Ik zag Erica Terpstra weer net zo dik pfffffffffffffff
:christ:
September 26, 2011 om 17:13
Het probleem is ook dat onze omgeving drastisch is verantwoord en ons uitnodigd om te eten en minder te bewegen. Overal is voeding te krijgen, met een roayale keuze, goedkoop, smakelijk (zoet, vet en zout) en met een hoge energiedichtheid. De mens is niet goed opgewassen om weerstand te bieden aan deze verleidingen. Hoe groter deze verleidingen worden, des te meer mensen gaan "ten onder" aan deze verleidingen.
Naast de eigen verantwoordelijkheid is het dus ook nodig om onze omgeving te veranderen. Geen enkele verandering op zich zal een groot verschil uitmaken. Maar het zijn vele kleine veranderingen die tot een praktisch relevant verschil kunnen leiden.

Wat gezonde voeding is weten de meeste wel. Er zijn verschillen hierin, maar dat is niet het grootste probleem. Het is de uitdaging om mensen blijvend een ander voedings- en leefpatroon aan te leren. Daar hebben ze vaak hulp bij nodig. Niet alleen voor voedingstips, maar ook (en vooral) voor steun, motivatie en sociale controle. Wanneer deze laatste wegvallen is het lastig om weerstand te bieden aan de verleidingen.

Het is ook zo dat veel mensen onrealistische doelen stellen. Sommige kan het lukken, maar over het algemeen zijn mensen teleurgesteld in de realistische doelstellingen. Na een periode van afvallen (5-10%) is het verstandig om een periode in te bouwen om dat gewicht te handhaven.

Om succesvol af te vallen en dit gewicht te behouden zijn de volgende factoren naar mijn idee van belang:

- Weten wat "gezonde" voeding is
- Stel realistische doelen om teleurstellingen te voorkomen
- Behandeling aanpassen aan de persoon
- Minder verleidingen uit de omgeving (overheid, levensmiddelenbedrijven)
- Steun, begeleiding en sociale controle van de omgeving
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+

Rubrieken