Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Waarom calorieën tellen niet werkt bij afvallen

Geschreven door Jesse van der Velde op January 3, 2012

Als je een appel en een koekje naast elkaar legt en we vertellen je dat beide soorten voeding ‘hetzelfde’ zijn omdat het caloriegehalte van allebei even hoog is, dan snap je waarschijnlijk wel meteen waarom het tellen van calorieën als hulpmiddel bij het lijnen een erg beperkte visie is. De ene calorie is de andere niet, en je wordt er echt niet gezonder van als je wat minder koekjes dan vroeger eet, zelfs als je daardoor een paar pondjes weet kwijt te raken.

Waarom calorieën tellen onzin is

Het is belangrijker om naar de bronnen van calorieën te kijken dan ze te tellen. Omdat de calorieën van alle verschillende soorten voeding elk op een andere manier zijn gemaakt hebben ze elk een andere invloed op je gewicht of gezondheid. Je wordt dus niet dik omdat je teveel calorieën eet en niet genoeg beweegt, je wordt dik omdat je de verkeerde calorieën eet.

De consumptie van koolhydraten, of dit nu is in de vorm van granen (inclusief volkoren graansoorten) of suikers, en dan met name fructose, bepaalt of je in staat bent om je gewicht en gezondheid optimaal te houden. Wanneer je de inname van koolhydraten uit granen en suikers zoveel mogelijk beperkt of geheel elimineert uit je voedingspatroon en voldoende gezonde vetten eet zul je beter in staat zijn je gewicht onder controle te krijgen en je gezondheid te verbeteren. Dit komt omdat fructose en granen het insulinehormoon beïnvloeden, dat een grote rol speelt bij de regulering van vet in het lichaam. Vetten en eiwitten beïnvloeden insuline in veel mindere mate.

Wat kun je het beste doen in plaats van calorieën tellen?

Het meest gezonde voedingspatroon bestaat uit thuis bereide en gekookte maaltijden gemaakt van verse, natuurlijke, bij voorkeur biologische ingrediënten en Superfoods. Niet alleen zul je zo profiteren van talloze gezondheidsvoordelen, je zult ook de voldoening voelen van zelf koken en zelf de controle hebben over wat je eet. Als je bewerkte voedingsmiddelen vermijdt, inclusief fast food en veel restauranteten, dan kun je de voornaamste oorzaak van gewichtstoename geheel uit je voedingspatroon weren: fructose. Het zit verborgen in de overgrote meerderheid van bewerkte voeding, met inbegrip van eten waarvan je niet zou verwachten dat ze een zoetstof nodig hebben, zoals bruine bonen en augurken.

Naast het verminderen van je koolhydraatconsumptie uit granen en suikers doe je er goed aan meer koolhydraten uit verse groenten en gezonde vetten te eten. Veel mensen denken dat je koolhydraten uit granen nodig hebt als brandstof voor je lichaam, maar weten niet dat vet eigenlijk een veel betere energiebron is. Verzadigd vet is de beste brandstof voor je hart, en het is ook de meest aanbevolen bron van energie bij fysieke activiteiten. Vetten zorgen er tevens voor dat de vertering van je maaltijd wordt vertraagd zodat je langer een verzadigd gevoel houdt en zo voorkomt da je gaat snacken. Goede bronnen van gezonde vetten zijn:
• olijven
• koudgeperste extra vierge olijfolie
• kokosnoot
• kokosolie
• avocado’s

Wanneer je voeding eet die je lichaam nodig heeft en waarvan je er goed uitziet en je lekker voelt, dan hoef je jezelf nooit zorgen te maken over de calorieën, want elk ingrediënt vult het lichaam letterlijk met de brandstof die het nodig heeft om zo energiek mogelijk te zijn. En daarmee win je veel meer dan alleen een paar pondjes eraf!

Dit is een samenvatting van het artikel “Fabels over calorieën tellen”, op de Gezonde Gewoontes Leden Website, waarin je leest waarom calorieën tellen niet werkt als je wil lijnen en wat het beste alternatief is om een gezond gewicht te krijgen en te behouden.

Kijk voor meer informatie ook op onze Partner Community hier op valtaf.nl
January 4, 2012 om 01:11
Wel, ik tel calorieen en let daarbij ook op wat ik eet!, geen saucijzenbroodjes meer voor mij, en ik ben daar al 10 kilo mee kwijt geraakt, dus het werkt dus wel! Het afvallen ging wel langzamer, ca. 3 kilo per jaar maar ik ben nu wel gewend aan het nieuwe eetpatroon en ik jojo niet tot nauwelijks. Dus probeer het gewoon even!
January 4, 2012 om 01:25
Ik ben met kcal tellen 37 kilo afgevallen en blijf redelijk stabiel. Ik geloof niet in het weglaten van bepaalde voedingsstoffen om af te vallen, maar in het in balans houden van wat je eet. Als je jezelf op een bepaald punt tekort doet zul je altijd afvallen, omdat je lichaam probeert die tekorten aan te vullen uit je reserves, maar ik kan me niet voorstellen dat dat gezond is. Bovendien zijn koolhydraten in de vorm van groenten, granen en vruchten voor de mens een natuurlijk voedingsmiddel.
Kcal tellen is niet zaligmakend, want het gaat inderdaad om een gezonde samenstelling, maar kcal tellen (en vooral het eetdagboek invullen) geeft je wel meer inzicht in wat je eet en wanneer je eet.
January 4, 2012 om 04:55
Of je nu 1500 kcal aan koekjes eet of 1500 kcal aan appels, afvallen zal je sowieso. Alleen zal je gezondheid er wel onder lijden, daarom dat een evenwichtig eetpatroon aanbevolen is. Dat houdt je ook makkelijker vol, in tegenstelling tot diëten die volledige voedselgroepen weglaten en je sociaal leven zo om zeep helpen...
January 4, 2012 om 10:24
Ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat calorieën tellen "onzin" is. Natuurlijk is het belangrijk waar de calorieën vandaan komen, maar dat neemt niet weg dat teveel van het goede precies dat is: TEVEEL. Als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, zul je aankomen, en wat dat betreft maakt het niet uit of die calorieën nu uit volkorenbrood of koekjes komen.

Ik ben van mening dat je beide in de gaten moet houden; zorg dat je calorieën komen uit complexe koolhydraten (volkoren producten, hele granen etc), eet daarnaast magere vleessoorten (en/of vis en/of vleesvervangers) en eet voldoende groente en fruit. Let er daarnaast op dat je er niet teveel van eet, dat het gezond is betekent niet dat je er onbeperkt van mag eten.
January 4, 2012 om 12:07
totaal niet mee eens!
Hoezo 20kg afvallen met calorieen tellen.
Juist wel, je word bewust van welke calorieen overal inzitten.
Dus je neemt een plakje kipfilet inplaats van Salami..

Zo gaat het wel meer.
Je kijkt ook naar de koolhydraten en de vetten...
January 4, 2012 om 16:43
Precies, kcal tellen werkt wel! Je moet alleen niet in de waan leven dat je een bak ijs + chips eet op een dag ipv brood/groenten/vlees etc. Ik probeer me zoveel mogelijk aan het 2 ons groenten, 2 stuks fruit motto te houden en daarbij nog voldoende vlees, aardappel en graanproducten.
Onbekend
January 5, 2012 om 09:00
Ongelooflijk, ik ben het met Jesse eens!!!!! Het moet niet gekker worden op valtaf ;)
January 5, 2012 om 10:30
Mee eens dat het belangrijker is dat je de goede dingen eet.
Maar helaas presteer ik het om ook van de goede dingen aan te komen. Die handjes nootjes tellen best aan.... ik blijf dus toch lekker plannen. Meten is weten.
January 5, 2012 om 15:07
Het werkt wel degelijk. Ook ik ben er veel kilo's mee kwijtgeraakt. Maar iedereen weet toch wat de beste manier van leven i;, zo veel mogelijk vers en alles in balans blabla. Weten doen we dat, hier ook dagelijks naar leven is wat het probleem is met alle verleidingen vol suiker en vet. Want dat vet de beste brandstof is, daar ben ik het niet mee eens. Van al dat vet ga je namelijk ook verzuren. Niets mis met granen, integendeel. Maar dan niet altijd tarwe, er is zoveel meer.
January 19, 2012 om 11:09
Verzadigd vet is de beste brandstof voor je hart, en het is ook de meest aanbevolen bron van energie bij fysieke activiteiten.-> Typfoutje hoop ik? ;)
Ik ben het er niet helemaal mee eens, maar het is wel belangrijk om te kijken waar je calorien uithaalt. Uit eiwitten en complexe koolhydraten en onverzadigd vet probeer ik altijd. Alleen 1 gram vet bevat 8 Kcal en 1 gram koolhydraten of eiwit 4 Kcal. Dus als je vooral vette dingen eet, zit je al eerder aan de maximaal aantal calorien die je mag.

De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+