Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Welke voedingsmiddelen gooi je vanaf vandaag echt de deur uit?

Geschreven door Jesse van der Velde op January 9, 2012

Deze voeding gooi je nu echt de deur uit

Veel levensmiddelen worden in reclames neergezet als gezond. Maar laat je niet inpakken door al deze mooie marketingpraatjes, sommige voeding is veel ongezonder dan je in eerste instantie zou denken. In onderstaand overzicht worden een paar verschillende soorten voeding genoemd die veel minder goed voor je zijn dan de levensmiddelenindustrie ons doet geloven.

Energie-, fruit- en mueslirepen
De meeste energierepen zijn helemaal niet zo gezond als dat ze eruit zien. Ze zitten vol ongezond glucose-fructosesiroop en bevatten bovendien veel gedroogde vruchten en noten, waardoor het totale gehalte aan koolhydraten hoger is dan de gemiddelde snackreep.

Ontbijtgranen
Veel ontbijtgranen barsten van de glucose-fructosesiroop en genetisch gemodificeerde granen. Soms is het totaal aantal verschillende suikers (inclusief die uit glucose-fructosesiroop) zo groot dat je kommetje ontbijtgranen voor meer dan 50% uit suiker bestaat!

Gepasteuriseerde zuivel
Gepasteuriseerde zuivel, inclusief biologische melk en yoghurt, vernietigt enzymen, remt de werking van kwetsbare melkeiwitten, vernietigt vitamine B12 en vitamine B6, doodt goede bacteriën en stimuleert ziektekiemen. Dit kan onder andere leiden tot veel allergieën, oorontstekingen bij kinderen, insulineafhankelijke diabetes, reumatische artritis, onvruchtbaarheid en leukemie.

Granen
Granen worden in het lichaam in een snel tempo omgezet in suikers, waardoor ze de veroudering versnellen en tot chronische ziekten kunnen leiden. Daarnaast zitten granen vaak vol mycotoxines, schadelijke stoffen die coeliaki (glutenintolerantie), reumatische artritis, miskramen, hoofdpijnen, onvruchtbaarheid, ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en prikkelbare darmsyndroom kunnen veroorzaken. Tenzij je extreem ondergewicht hebt kun je daarom het beste graanproducten, inclusief volkorenbrood, zoveel mogelijk vermijden.

Plantaardige oliën
Meervoudige onverzadigde plantaardige oliën zoals maïsolie, zonnebloemolie en koolzaadolie zijn de meest ongezonde oliën die je maar kan gebruiken, omdat ze voor een overdosis aan omega-6 vetzuren in je lichaam zorgen. Bovendien oxideren ze makkelijk wanneer je ze gebruikt om mee te koken en vormen ze bij verhitting transvetten en vrije radicalen. De enige gezonde plantaardige olie is kokosolie.

Fruitsappen
Voorverpakte fruitsappen bevatten ongeveer acht theelepels suiker per glas. Deze suiker komt behalve uit toegevoegde suikers ook uit de suikers van het fruit zelf, in de vorm van fructose. Het is bekend dat fructose een significante stijging van insulinewaarden veroorzaakt. Behalve suikers zitten in fruitsappen ook vaak schimmels die afkomstig zijn van beschadigd fruit dat meegenomen is in het productieproces.

Zo doe je gezond boodschappen

Als een goede gezondheid belangrijk voor je is, dan doe je er natuurlijk alles aan om alleen die levensmiddelen te kopen die echt gezond voor je zijn. Toch is dit af en toe best moeilijk, want misschien verkoopt jouw supermarkt geen verse biologische voeding of is je budget niet zo toereikend. Maar zelfs dan heb je nog heel veel keuzemogelijkheden om je voedingspatroon zo gezond mogelijk te maken, zoals: zoveel mogelijk verse voeding kopen, magere soorten vlees kiezen en biologische producten in de aanbieding kopen. Zodra je eraan gewend raakt om alleen maar gezonde voedingsmiddelen van de beste kwaliteit te kopen zul je merken dat je meer energie krijgt, je gewicht in balans komt en je jezelf veel prettiger voelt.

Dit is een samenvatting van het artikel “Welke voedingsmiddelen gooi je vanaf vandaag echt de deur uit”, op de Gezonde Gewoontes Leden Community, waarin je leest welke levensmiddelen veel minder gezond zijn dan je misschien zou denken en dus maar beter kan vermijden. Ook lees je een heleboel tips over hoe je gezond boodschappen kan doen, ook als je een klein budget hebt.

Kijk voor meer informatie op onze Partner Community hier op valtaf.nl
January 9, 2012 om 04:11
Ik mis een beetje een afweging van positieve en negatieve eigenschappen van bepaalde voedingsmiddelen. Verder, als granen echt alleen maar slecht zouden zijn (wat ik niet geloof, want in ieder geval stimuleren ze je darmen) dan zou ik hier ook een alternatief verwachten aan te treffen.
Verder vraag ik me af wat precies het gezondheidsrisico is van genetisch gemodificeerde granen. Kun je dat uitleggen? Is er een wetenschappelijke basis om te geloven dat dat slecht voor je is?

Nog klein schoonheidspuntje: "niet zo toereikend" moet zijn: "niet toereikend".

Overigens goed dat zogenaamde gezonde voeding als mueslirepen en ontbijtgranen aan de kaak wordt gesteld.
January 9, 2012 om 04:47
Werkelijk waar, wat vind ik dit beschamend erg! Ik heb me nu een week kunnen inhouden maar Jesse, wat ben jij een ongelofelijk slecht figuur voor deze site.
Hoe durf je het in je hoofd te halen om het eten van volkorenbrood te koppelen aan miskramen en onvruchtbaarheid, JE MOET HEEL DIEP GAAN SCHAMEN en terug naar school gaan. Ik ben inmiddels op een punt dat ik de behoefte voel om je via een meldingsautoriteit aan te geven, ik vind werkelijk bij de wilde beesten af. Waar haal je het lef vandaan om dit soort teksten te schrijven zonder ook maar 1 wetenschappelijke bron hierin te vermelden.
Shame on you en shame on valtaf.nl dat zij zich inlaten met zulke charlartans.
Ik gebruik de site om mijn eetgegevens bij te houden maar daar zal het ook zeker mee ophouden, bah...ik ben zo ontzettend boos.
Onbekend
January 9, 2012 om 05:23
>> Tenzij je extreem ondergewicht hebt kun je daarom het beste graanproducten, inclusief volkorenbrood, zoveel mogelijk vermijden. << ???
January 9, 2012 om 05:31
Ja blijkbaar zijn hoofpijn, miskramen, prikkelbare darm etc niet zo erg als je ondergewicht hebt.....
Zoals gewoonlijk staan er in dit stuk weer een aantal goede dingen en een aantal baarlijke nonsens, of je moet wel heel scherp lezen. Waarschijnlijk betekent "kunnen veroorzaken" bij Jesse : er is 0,001 % kans dat je ..... krijgt van granen. Maar schrijf dat dan!
Ach ik ben opgehouden me kwaad te maken over de stukken van Jesse! Ik lees ze nog wel, maar vooral omdat er vorig jaar zeer onderbouwde en lezenswaardige kritiek kwam (mét bronvermelding!) van andere valt-affers..... hopelijk nu weer!
Jesse zelf reageert sowieso niet op kritiek. Jammer, een gemiste kans.

@SuzanW, er zijn andere experts (o.a. Anne) waar je meer van je gading zult vinden, jammer dat haar stukjes tegenwoordig alleen voor abonnees zijn.
Onbekend
January 9, 2012 om 07:17
Gevaarlijke nonsens....
January 9, 2012 om 08:32
Beste lezers,

inmiddels heb ik contact opgenomen met de Consumentenbond en een klacht laten vastleggen mbt dit artikel. Ik wil ieder ander die zich stoort aan dit artikel en deze teksten van deze 'expert' ook vragen om de consumentenbond te bellen om een klacht neer te leggen. Dit kan zonder dat je lid bent. Het telefoonnummer is 070-445 45 45.

Bedankt!
January 9, 2012 om 11:33
gezonde granen quinoa en gierst. niemand gaat mij wijs maken dat deze niet ok. zijn.verder redelijk mee eens, behalve dat er ook gezonde onbijtgranen zijn, zonder toegevoegde suiker. dus niet kellogg's en dat soort spul.
January 9, 2012 om 12:01
Het zou fijn zijn wanneer Jesse bronnen vermeldt bij de uitspraken die hij doet.
Helaas ontbreekt dat structureel. Dat is ook te begrijpen want veel uitspraken zijn niet of onvoldoende onderbouwd. Kritische vragen gaat hij uit de weg. Dat wekt geen vertrouwen.

Wat betreft granen zijn er veel verschillen. Deze kunnen niet over één kam worden geschoren. Er zijn namelijk ook voordelen verbonden aan het eten van volkoren granen (1, 2).

1) O'Neil CE, Zanovec M, Cho SS, Nicklas TA. Whole grain and fiber consumption are associated with lower body weight measures in US adults: National Health and Nutrition Examination Survey 1999-2004. Nutr Res. 2010 Dec;30(12):815-22.
2) Harris KA, Kris-Etherton PM. Effects of whole grains on coronary heart disease risk. Curr Atheroscler Rep. 2010 Nov;12(6):368-76.
January 9, 2012 om 13:11
Belachelijk stuk!!!! Onzinnig gewoon Ik trek me er in elk geval helemaal niets van aan.
January 9, 2012 om 14:02
Jammer om te lezen dat er een aantal mensen op deze site aanwezig zijn die denken dat geplaatste artikelen alleen voor hen zijn en zelfs de consumentenbond willen inschakelen als de berichten niet helemaal bij hun eigen denkwijze passen. Er worden artikelen geplaatst door meerdere methodes en als je iets interessants ziet kun je dat lezen. Vind je het niet interessant dan sla je het over. Wat een gedoe zeg.

January 9, 2012 om 14:53
Het lijkt mij wel gewenst dat artikelen die geplaatst worden onderbouwd kunnen worden en niet uit de lucht gegrepen zijn voor de verkoop van een programma. Zeker wanneer voedingsgroepen verantwoordelijk worden gehouden voor serieuze gezondheidsproblemen.
Jesse en iedereen mag best zijn eigen denkwijze verkondigen. Ook wanneer het tegen de stroom ingaat. Maar is het dan teveel gevraagd om de bron te vermelden? Dat verhoogt alleen de kwaliteit van het artikel en de site.
January 11, 2012 om 09:05
Jammer dat ie alleen reageert als mensen ze stukje goed vinden
January 18, 2012 om 07:48
Zullen we dan maar gewoon helemaal niks meer eten?? Ik denk dat deze persoon erop aanstuurt dat alles slecht is. Waarschijnlijk krijgen we volgende week een artikel dat dierlijke producten slecht voor je zijn, slecht voor het milieu enzovoort... Dus dat we alleen biologische groenten en fruit mogen eten?
Mensen, trek je er niet teveel van aan en eet wat jij denkt dat goed is en waar je lichaam behoefte aan heeft. Je bent zelf het beste in staat om te merken wat voor jou werkt en van welke voedingsmiddelen je jezelf beter gaat voelen.
Maar ik vind het wel echt hilarisch dat mensen hiermee hun geld kunnen verdienen, haha.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+

Rubrieken