Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Eet gevarieerd

Geschreven door Afvallen met Anne op March 20, 2012

Geen enkel voedingsmiddel bevat alle noodzakelijke voedingsstoffen die jouw lichaam op een dag nodig heeft. Daarom is het belangrijk dat je gevarieerd eet. Eet iedere dag de volgende productgroepen: groente, fruit, een zetmeelbron (aardappelen, rijst, pasta, brood), dierlijke producten en vet. Drink bovendien gedurende de dag minimaal 10 glazen drinken. Varieer ook binnen deze productgroepen. Kies bijvoorbeeld iedere dag voor een andere groentesoort bij de maaltijd. Welke producten kun je vaak kiezen, welke soms en welke soorten bij uitzondering? Daarvoor deze handige keuzetabel.



Bron: Voedingcentrum Schijf van vijf. Eet gezond

Met Afvallen met Anne in 12 weken leer je jezelf een gezonde en slanke leefstijl aan voor de rest van je leven. Het boek biedt voor elke dag een smakelijk menu, aangevuld met tips, recepten en calorieënlijstjes.
March 20, 2012 om 16:27
Hallo Anne, mag ik vragen waarom muesli bij de uitzonderingen staat? Ik dacht altijd dat ongezoete muesli (dus geen cruesli met suikers) best gezond was en rijk aan vezels. Ik eet het regelmatig als ontbijt met magere yoghurt en dacht dat ik goed bezig was, haha. Zit ik er naast?
Onbekend
March 20, 2012 om 17:13
vruchtensap (met mate, 1 glas bij t ontbijt bv.) en aquarius voor tijdens t sporten kan toch ook geen kwaad?
March 21, 2012 om 05:44
Deze keuzelijst komt niet helemaal overeen met de keuzelijst van het Voedingscentrum. Het ziet eruit als een versimpelde aanpassing (minder details), waarschijnlijk duidelijker gemaakt.
@Herderroos, in die lijst (zie ook op de website van het voedingscentrum, http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-gevarieerd.aspx ) staat inderdaad krokante muesli bij de uitzonderingen, gewone muesli niet.
March 21, 2012 om 07:05
@ Tinaira: Dit leek mij een handige lijst die kunnen jullie gebruiken bij het afvallen. Ik heb inderdaad die van het Voedingscentrum als uitgangspunt genomen en hier aanpassingen in gemaakt. Zo plaatsen zij bijvoorbeeld varkensfricandeau bij uitzondering terwijl dit maar 18 kcal per snee brood bevat daarom bij voorkeur mag. Ook heb ik geprobeerd de lijst wat duidelijker voor jullie te maken:)

@Hederroos: Muesli staat bij uitzonderingen omdat er vaak suiker door de fabrikant aan wordt toegevoegd. Kies jij een ongezoete variant is dit wel een hele goede keuze! Er had beter 'gezoet' voor de muesli kunnen staan ter verduidelijking. Excuus hiervoor.

@Veronique86: Zowel vruchtensap als Aquarius bevatten veel suiker. Wist je dat vruchtensap evenveel of zelfs nog meer kcal bevat als frisdrank? Zo bevat multivruchtensap per glas 74 kcal en cola 59 kcal. Eet dus liever een stuk fruit bij het ontbijt dan een glas vruchtensap. Tijdens het sporten kun je daarentegen wel gezoete dranken nemen. Je lichaam verbrandt veel suiker tijdens het trainen en heeft weer nieuwe aanvoer nodig. Kies bij voorkeur voor een isontone drank. Je lichaam kan deze drank het beste opnemen.

Hopelijk heb ik hiermee jullie vragen beantwoord! Groetjes Anne
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+

Trefwoorden