Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Een ei hoort erbij. Toch?

Geschreven door Stepaday op April 2, 2012

Koken, bakken, pocheren, roeren en klutsen. Met eieren kun je alle kanten op. Volgend weekend is het weer Pasen en natuurlijk hoort daar een ei bij. Maar hoe (on)gezond zijn eieren eigenlijk? Stepaday geeft duidelijkheid en tips voor de lekkerste eitjes!

Eieren zijn gezond
Een gemiddeld ei bevat 75 calorieën. Bovendien bevatten eieren veel gezonde eiwitten, vitamines en mineralen. Wist je dat eieren, behalve vitamine C, alle vitamines bevat? Van een ei wordt je niet dik. Eieren gaan zelfs oogziektes zoals ouderdomsblindheid tegen.

Cholesterol
Er is veel onduidelijkheid over of het eten van eieren en je cholesterolgehalte. Zolang je niet meer dan 300mg cholesterol per dag binnen krijgt, hoef jij je nergens zorgen over te maken. Cholesterol zit in veel dierlijke producten zoals: vlees, kaas en zuivel en boter. Eén ei bevat 200mg cholesterol. Zolang je niet teveel van deze producten eet, kun je gemakkelijk twee tot drie eieren in de week eten.

Pasen
Eet je met Pasen iets meer eieren dan normaal? Dit is geen enkel probleem. Op het cholesterolgehalte in je bloed heeft dit nauwelijks effect. Met de onderstaande tips maak je de lekkerste ei - gerechten.

* Koken. Het beste is om je eieren hard te koken. Alle bacteriën in het ei worden gedood en je maakt de minste kans op een salmonella vergiftiging. De kooktijden voor een middel groot ei: zacht; 3 minuten, middel; 5 minuten, hard: 8 minuten.

* Bakken. Een ei bakken geeft net wat meer smaak. Bak het ei heel, geklust of roer het tijdens het bakken. Tip: doe een heel klein beetje melk bij het ei voordat je het klust of roert. Zo krijg je een nog romigere en vollere smaak zonder veel vet.

* Pocheren. Een ei pocheren is misschien wel de moeilijkste kooktechniek die er is. En misschien ook wel de lekkerste! Breng een pan water met een paar druppels azijn aan de kook. Haal de pan van het vuur en voeg heel langzaam het ei aan het water toe. De kunst is om het ei niet te laten “vallen”. Is het gelukt? Eet je ei dan lekker met brood, op een salade of toast.


https://www.stepaday.nl/artikelen/eten-en-drinken/een-ei-hoort-erbij-toch/
Deze pagina is al meer dan vier weken geleden aangemaakt.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+

Trefwoorden