Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Succesvol afvallen? Maak korte metten met je herfstdip

Geschreven door Afvallen met Anne op September 24, 2013

De dagen worden korter. Nog een paar weken en dan gaan we in het donker naar werk en komen we in het donker weer thuis. Echt iets om futloos van te worden. De lust naar sport en kokkerellen in de keuken neemt langzaamaan af. Dat is natuurlijk killing voor het afvallen dus geef er niet aan toe en werk die herfstdip de deur uit! Dit najaar wordt het anders als je werkt aan de volgende tips.

Ga naar buiten
Bespeur jij een zonnestraal? Stop meteen met waar je mee bezig was en ren naar buiten! Die schaarse straal zon moet je natuurlijk benutten. Wij worden vrolijk van de zon! Ons lichaam heeft namelijk natuurlijk daglicht nodig om cortisol aan te maken. Dit hormoon houdt ons wakker, stressbestendig en aandachtig.

Stevige kost
Wellicht herken je dit wel bij jezelf. Naarmate het kouder wordt, krijgen we meer de behoefte aan stevig, winters voedsel. Salades en fruit worden ingeruild voor stoofpotten en stamppotten met vlees. Deze stevige kost hebben we nodig omdat dierlijke proteïnen het ons makkelijker maken om voldoende cortisol te produceren.

Goed slapen
Een goede nachtrust van 8 uur per dag doet wonderen. Duik rond 22:00 uur lekker in bed en trek de gordijnen potdicht zodat het echt donker wordt in je kamer. Zo wordt er voldoende van het melatonine aangemaakt. Dit is een slaaphormoon en zorgt weer voor de nodige cortisolproductie.

Let op je eten
Kies voor 'moodfood': eten waar je blij, ontspannen, gezond, gefocust en energiek van wordt. Dit zijn bijvoorbeeld noten, eieren, aardappelen, vis, soja, tonijn, avocado en natuurlijk alle groenten en fruit. Af en toe een glaasje rode wijn en een stukje 70% chocolade past hier ook goed tussen.
Vermijd ongezond, sufmakend en calorierijk voedsel: koekjes, chips, gebak, melk- en witte chocola, alcohol en ijs.

Beweeg
Sporten geeft je energie! Ga lekker een rondje in de frisse buitenlucht joggen. Spring onder een koude douche als je thuis komt en verwen jezelf met een kop dampende thee. Je zult zien dat je je goed voelt. Niet alleen omdat je trots op jezelf kunt zijn, maar ook omdat het gelukshormoon endorfine vrij komt.

Regelmaat
Tot slot: creëer regelmaat in je leven. Als je je energieniveau op peil wil houden, moet je ervoor zorgen dat je stofwisseling in evenwicht blijft. Eet dus op vaste tijden 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes en ga rond dezelfde tijd naar bed.

Bron: Gezondheidsnet
September 28, 2013 om 18:01
Slapen doe ik eigenlijk te weinig..
Voor de rest gaat het in de winter bij mij altijd wel goed met het sporten en zo.. In vriestemperaturen stap ik ook nog gewoon op mijn fiets ;)
Regenachtige dagen zijn wel een killing, en bij witte chocola kan ik beter uit de buurt blijven!

:minimutsje:
Onbekend
September 29, 2013 om 02:25
Chocolade is absoluut geen probleem. Sporten moet een gewoonte gaan worden en van lekkers afblijven ook! Gelukkig woon ik niet ver van mijn werk, dus die 20 minuten per dag heb ik al te pakken!
Iedereen veel succes!
September 29, 2013 om 05:13
Ik moet iedere dag om kwart over vijf mijn bed uit voor mijn werk. De acht uur slaap haal ik dan ook niet iedere dag. Bewegen en sporten is het probleem niet, iedere dag op de fiets naar het werk en 2 tot 4 keer per week sporten. De chocolade is en blijft een valkuil. Zit nu aan de 90% chocolade, dan moeten twee blokjes per dag toch kunnen?
Succes allemaal!!!
February 18, 2014 om 15:51
Herfstdip... de krokussen staan te bloeien
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+