Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Dagboek van Monday, November 14, 2016

Memeselfandi woog op het moment van schrijven 43.10 kg (bmi: 19.68).

The beauty of adding food that heals, nourishes, and satisfies you deeply is that it will almost effortlessly shift your body and mind into a state where you naturally crave what makes you thrive and feel good.” –Dr. Mark Hyman
De kracht van eiwitten
Aminozuren
Eiwitten worden afgebroken tot aminozuren. Deze aminozuren zorgen ervoor dat je lichaam optimaal kan functioneren, je cellen zich kunnen vernieuwen en dat bijvoorbeeld je haren en je nagels groeien. Het is dus van belang voldoende eiwitten te eten. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf maken, andere moeten uit eten komen. Deze aminozuren heten essentiële aminozuren. Een tekort aan eiwitten leidt tot afbraak van spierweefsel. Op lange termijn leidt het tot een tekort aan spierkracht en weerstand. Bij kinderen leidt een tekort aan eiwit tot groeistoornissen. In Nederland komt een eiwittekort nauwelijks voor.
Voldoende eiwitten
Maar wat zijn nu voldoende eiwitten? Gemiddeld hebben volwassenen ongeveer 0,8 g eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig. Dat komt neer op zo’n 56 gram voor iemand van 70 kilo. Er zijn groepen die wat meer nodig hebben, bijvoorbeeld vegetariërs, kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Volgens de Gezondheidsraad, moet bij volwassenen tenminste 10% van alle calorieën afkomstig zijn uit eiwitten.

Eiwitten komen voor in zowel plantaardige als dierlijke producten. Hieronder vind je enkele voorbeelden van eiwitrijke producten.
• Vlees is het rijkst aan eiwitten: zo’n 20 tot 30%. Verder levert vlees belangrijke stoffen zoals ijzer en B-vitamines.

• Kip en gevogelte zijn, net als ander vlees, rijk aan eiwitten en een belangrijke bron voor vitamines en mineralen. Kip zonder vel is bovendien vetarm
• Eieren bevatten veel eiwitten, maar ook andere vitamines en mineralen. Ze zijn een uitstekend alternatief voor vlees.

• Een goede bron van eiwitten is zuivel. Zuivel is een verzamelnaam voor melk, kaas, yoghurt, kwark en boter. Alleen boter bevat nauwelijks tot geen eiwitten.

• Peulvruchten zoals bonen en linzen zijn ook rijk aan eiwitten. Peulvruchten zijn goede vleesvervangers, omdat er veel eiwitten en ijzer in zitten.

Eiwitten verzadigen het beste van alle voedingsmiddelen. Ze geven je een langdurig, aangenaam voldaan gevoel, omdat je lichaam veel tijd en energie moet investeren om eiwitten te verwerken.

Dierlijk vs. plantaardig
Dierlijke eiwitten bevat alle essentiële aminozuren in voldoende mate, bij plantaardige eiwitten verschilt dat per product. Wanneer niet alle essentiële aminozuren in voldoende mate aanwezig zijn, kan het lichaam de eiwitten niet efficiënt gebruiken. Een slimme combinatie van sommige eiwitrijke producten kan dit oplossen. Zo zit er te weinig lysine in granen (denk aan brood). Melk bevat weer een overvloed aan lysine. Een broodmaaltijd met een glas melk zorgt ervoor dat ook de (plantaardige) eiwitten van het brood optimaal kunnen worden gebruikt in het lichaam. Daarom is het van groot belang dat vegetariërs, en met name veganisten, erop letten welke voedingsmiddelen ze combineren. Overigens is soja een van de beste plantaardige producten, het bevat voldoende van alle essentiële aminozuren.

Word je slank en fit van eiwitten?
Niet vanzelf. Als je langdurig een belangrijke voedingsstof, zoals koolhydraten, uit je voedingspatroon schrapt, gaat je lichaam de stofwisseling aanpassen en worden steeds meer eiwitten omgezet in energie, glucose en urinezuur. Hier zit echter wel een grens aan. In geval van een puur eiwitdieet put je lichaam eerst uit de lichaamseigen koolhydraatreserves in de lever (glycogeen). Als deze reserves op zijn, gaat je lichaam spiereiwitten afbreken. Dat betekent dat je op de lange termijn door het afgenomen
spierweefsel moe en slap wordt. En omdat spieren veel energie verbruiken, zal het moeilijker zijn om op gewicht te blijven.


Deze pagina is al meer dan vier weken geleden aangemaakt.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan