Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Dagboek van Tuesday, January 24, 2017

Memeselfandi woog op het moment van schrijven 43.10 kg (bmi: 19.68).

We zijn gewend om dingen toe te voegen om ons leven leuker te maken. Toch werkt schrappen vaak beter. Let maar op.
Kreunen en steunen

Als je zeuren schrapt dan verbeter je je leven in één klap dramatisch.

Leef volgens dit mantra:
1.”Als ik de situatie niet kan veranderen, dan accepteer ik het.”
2.”Als ik íets kan doen om de situatie te veranderen, dan doe ik het.”
3.”Als ik niet bereid ben die stap te zetten, dan accepteer ik de situatie alsnog.”
Het is de situatie niet accepteren én de situatie niet beter maken. Je helpt niet, je voegt niets toe. Er komt alleen ellende uit je mond.

En stoppen met kreunen en steunen betekent ook dat je stopt met het zoeken naar excuses om niet te hoeven doen wat moet doen. Het betekent dat je eerlijk bent tegen jezelf.
Niet: ”Ik kan nu niet hardlopen want het regent.”
Maar: ”Ik kan gewoon door de regen hardlopen. Maar dat wil ik niet.”

Niet: ”Ja maar dat kan ik niet!”
Maar: ”Ik kan het wel. Ik ben simpelweg te bang om mijn comfort-zone te verlaten.”
Je bent niet machteloos, de wereld probeert je niet het leven zuur te maken. Als je het kreunen en steunen schrapt dan wordt alles beter – echt waar.
De constante prikkeling van je brein

Ik begrijp je. Mijn brein is ook dol op prikkels. Op leuke nieuwtjes, een eindeloze stroom aan YouTube video’s, berichtjes, games, social media en ga zo maar door.

Maar je brein hoeft niet altijd geprikkeld te zijn. Sterker nog, je leven wordt beter als je brein mínder wordt geprikkeld.

Hierdoor verbeter je je concentratie waardoor je productiever wordt. Je ervaart meer kalmte en je wordt minder angstig en gestrest.

Probeer het maar eens. Schrap een aantal prikkels:
Ga op nieuwsdieet. Consumeer weinig tot geen nieuws voor meer mentale ruimte.
mediteert regelmatig een paar minuten, en wen aan het niets te doen hebben.

Hoe minder geprikkeld je brein is, des te meer ruimte er komt voor échte creativiteit. Voor originele gedachtes, voor jouw unieke persoonlijkheid.
Gemaksvoedsel

In de regel kun je stellen dat: hoe comfortabeler het voedsel, des te meer vet, suiker, additieven en zout het bevat.
Ik maak elke week een enórme pan soep, waar we een halve week mee kunnen lunchen of dineren. En ik kook altijd dubbele porties, zodat we later in de week niet hoeven te koken.
Rennen en vliegen om problemen op te lossen

Onze maatschappij is gek op actie. Als er iets niet klopt aan ons leven, dan komen we direct in beweging.

En hoewel het ondernemen van actie meestal vereist is om resultaten te behalen – is het niet de enige aanpak. Een andere manier om problemen op te lossen is door non-actie. Door niets te doen, geduld te beoefenen en simpelweg te observeren.

Uiteraard gebeurt er weinig als je enkel non-actie beoefent. Maar het is slim om een balans te vinden. Zodat je niet constant blijft rennen en vliegen. Gevoed door emoties en neuroses.

Want veel problemen bestaan enkel omdat jij ontevreden, ongeduldig of neurotisch bent. Door non-actie kun je werken aan je interne conflicten, waardoor de problemen in de buitenwereld plotseling ophouden te bestaan.

De situatie verandert niet maar jij verandert. Waar je vroeger een probleem zag dat opgelost moest worden, zie je nu een neutrale gebeurtenis waar je prima mee kunt leven.

Zit vaker stil. Doe niets. Stop met rennen en neem de tijd om te beseffen dat niets doen in veel gevallen effectiever is dan actie ondernemen. Het vraagt rust, geduld en acceptatie. Moeilijk, maar absoluut de moeite waard.

Schrap de ellende uit je leven

Door te schrappen kun je je leven oneindig veel leuker maken. Zolang je de zaken schrapt die je naar beneden houden.


Deze pagina is al meer dan vier weken geleden aangemaakt.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan