Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Dagboek van Friday, May 12, 2017

Memeselfandi woog op het moment van schrijven 43.10 kg (bmi: 19.68).


Stop emo-eten!






Emo-eten; het grijpen naar voedsel als troost in stressvolle situaties, na teleurstellingen, uit verveling, vanwege verdriet of eenzaamheid of juist geluk. Eten lijkt áltijd het antwoord om je door deze momenten heen te worstelen.







Je eet niet omdat je honger hebt maar omdat je denkt dat je het nodig hebt. Na zo'n moment voel je je vaak schuldig en voordat je het weet ga je weer eten omdat voor jouw gevoel de dag toch al mislukt is.





Emo-eten: naar voedsel grijpen als troost. Dit is een herkenbaar probleem voor veel mensen die willen afvallen. In stressvolle situaties, na teleurstellingen, uit verveling, uit verdriet of eenzaamheid of juist geluk. Eten lijkt altijd het antwoord om je door deze momenten heen te worstelen. Je eet niet omdat je honger hebt, maar omdat eten je op dat ogenblik blij maakt. Omdat je denkt dat je het nodig hebt. Na zo’n moment voel je je vaak schuldig en voordat je het weet ga je weer eten, omdat de dag voor jouw gevoel toch al mislukt is. Het is belangrijk om dit soort momenten de baas te blijven, zodat je niet in die vicieuze cirkel terechtkomt.
Je wilt eten. Bepaal eerst voor jezelf of het écht tijd is om je volgende maaltijd te nuttigen, dan wel of je graag wilt eten omdat je bepaalde gedachten hebt of in een stressvolle situatie zit. Bij dat laatste is het tijd om jezelf even een halt toe te roepen. Wat is er op dat moment aan de hand en wat is je reden om nu naar eten te grijpen? Probeer de kern van het probleem op te lossen en laat het eten voor wat het is. Probeer je gevoelens in kaart te brengen en zorg voor goede afleiding. Onthou dat eten niet de oplossing is en dat het alleen maar zonde is om je tot nog toe goede dag zo om te gooien.
2. Heb je trek in specifieke dingen, zoals koekjes of chocolade? Dat zijn tekenen van emotie-eten. Herken de signalen en zorg dat er geen eten binnen handbereik ligt. Wat is het voedsel waar je snel naar grijpt als je emotioneel bent? Laat dat vooral links liggen tijdens je wekelijkse boodschappen en zorg dat de fruitschaal goed gevuld is.
Zorg dat je geen maaltijden overslaat. Hou je aan je drie maaltijden en twee of drie tussendoortjes. Zorg dat je geen trek hoeft te krijgen en dat je continu een verzadigd gevoel hebt. Heb je wel wat eetbehoeften door de dag heen? Kijk dan eens of je wat kunt schuiven met maaltijden of vul deze momenten door een glas water te drinken of een stuk fruit te nemen.
4. Zoek andere troost. Ga niet eten, maar verwerk je emoties op een andere manier. Beloon jezelf met een mooie aankoop als je gelukkig bent, ga sporten als je vol frustratie zit en schrijf alles van je af op verdrietige momenten. Dat lucht een stuk meer op dan troostvoedsel eten, waar je je alleen maar schuldiger over gaat voelen.
5. Schrijf ook deze momenten op in je eetdagboek. Noteer waarom je emotioneel was en hoe je hebt gehandeld. Het lucht op om het van je af te schrijven en bovendien kun je op slechte momenten terugbladeren om te zien hoe je op dat moment met je emoties bent omgegaan. Vergeet ook vooral het tijdstip niet te vermelden. Misschien herken je patronen en kun je daarop inspelen door je eetmomenten te veranderen.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan