Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Dagboek van Monday, May 22, 2017

Memeselfandi woog op het moment van schrijven 43.10 kg (bmi: 19.68).

Verslaafd aan zoet

Hoe werkt suikerverslaving? Telkens als je “snelle” koolhydraten eet zoals in koek, snoep, brood, cruesli, spaghetti en pizza stijgt je bloedsuikerspiegel heel snel. Je lichaam neemt maatregelen om de bloedsuikerspiegel weer in balans te brengen.
Je hersenen komen nu in een alarmfase: “Te weinig suiker!”. Dit is zo’n sterk signaal uit de oertijd dat je dat bijna niet rationeel kunt tegenhouden. De verleiding om dan opnieuw iets zoets te eten is zeer sterk.

Je eet bijvoorbeeld een paar koekjes en je bloedsuikerspiegel piekt weer, waarna je lichaam weer maatregelen neemt enzovoort. Door dit mechanisme kom je in een patroon terecht van steeds weer iets zoets nodig hebben.
Uit gewoonte snoepen

En er is nog iets, snoepen kan ook een gewoonte zijn. Ik heb klanten die alleen al bij het zien van een bepaald snoepgoed een onweerstaanbare trek krijgen. Voor de één is het drop, voor de ander chocola of zuurtjes. Dat kan ook het “stemmetje in je hoofd” zijn,
Wat ook veel voorkomt is dat je het snoepen koppelt aan een bepaald moment van de dag. Bijvoorbeeld ‘s avonds op de bank, ‘s middag rond een uur of vier of als je van je werk komt als een beloning.
Hoe doorbreek je het patroon van altijd trek in zoet?

De vraag is nu, hoe je die cirkel doorbreekt. Want zonder maatregelen blijft de zin in zoet altijd in je achterhoofd zitten. Zelfs als je gezond bezig bent kan de zin in iets zoets ineens opduiken. Dat gebeurt bijvoorbeeld omdat het een bepaaald moment van de dag is, of omdat je iets lekkers ziet liggen in de winkel of omdat je bepaalde emoties voelt.

De trek is dan bijna niet te weerstaan en als je er aan toegeeft zit je binnen de korste keren weer in de cyclus van bloedsuikerpieken en -dalen. Waarschijnlijk herken je dit wel. Maar wat is nu de oplossing?
De enige oplossing

De enige oplossing om echt van je suikerverslaving af te komen is radicaal af te kicken en te zorgen dat je bloedsuikerspiegel niet meer piekt, maar zo gelijkmatig mogelijk is. Het duurt 3 tot 4 weken om aan een nieuw eetpatroon te wennen en van je suikerverslaving af te komen.

Hoe doe je dat?

1. De eerste stap is natuurlijk dat je een bewuste keuze maakt om minder suikers en snelle koolhydraten te eten. Zodat je niet bij de eerste de beste verleiding zwicht en goed weet waarom je van je suikerverslaving af wil.
vooral voldoende te eten, ook gezonde koolhydraten. Dus niet gaan hongeren, maar bijvoorbeeld je dag beginnen met havermout, fruit en noten. Zorg dat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt en natuurlijk ook voldoende gezonde vetten als brandstof.
drink veel water en ga sporten. Je lichaam herstelt zich en je bloedsuikerspiegel wordt weer mooi neutraal.

Ik hoop dat ik je hier weer een stukje verder mee heb geholpen en ik ben benieuwd of jij ook last hebt van de “zoete trek” :-).
Groetjes,

Deze pagina is al meer dan vier weken geleden aangemaakt.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan