Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Dagboek van Tuesday, May 30, 2017

Memeselfandi woog op het moment van schrijven 43.10 kg (bmi: 19.68).

Afvallen zonder moeite
Food is fuel,
NOT therapy.”
Want je doelen bereiken met minder moeite maakt meer energie vrij voor andere dingen. Zoals truien breien en taarten bakken.

Oké – misschien niet taarten bakken. Maar toch. Meer moeite steken in afvallen is niet altijd de meest effectieve aanpak.
Maar de kunst zit hem niet in dát je het schrapt, maar hóe je het schrapt.
Richt je vooral op de kleine dagelijkse gewoontes. Verander langzaam, zodat je kunt wennen aan je nieuwe leven. Het kost misschien nu iets meer tijd, maar je bent er dan wél voor de rest van je leven van verlost.
Haal de kerstlampjes uit de klit

Waarom eet je troep? Als je bent zoals de meeste mensen, dan eet je vanwege emoties.

Je eet en drinkt troostende voedingsmiddelen om je emoties in balans te houden. Uit verdriet, blijdschap, verveling of omdat je verslaafd bent geraakt aan de prikkels in je brein.
Er is één manier om af te vallen zónder dat je bezig bent met eten. En dat is door meditatie te introduceren in je leven.

Raar verhaal? Blijf bij me.
Mediteren helpt je je issues – en iedereen heeft issues – één voor één op te lossen. Vergelijk je brein met de tros kerstlichtjes die je van zolder hebt gehaald – helemaal in de klit, wat een ellende!

Het gaat tijd kosten om die lampjes uit de klit te halen. Maar door te mediteren kun je het voor elkaar krijgen. Eén voor één komen je issues aan het licht. En stuk voor stuk kun je ze loslaten.

Daar hoef je niets voor te doen, behalve dit:
•Rechtop zitten in een comfortabele houding met je handen op je knieën.
•Je zet een timer op je telefoon voor 1-30 minuten (begin klein, bouw rustig op).
•Rustig in- en uitademen. En je aandacht richten op de sensatie die je voelt langs je neusvleugels.
•Als je gedachten afdrijven (en dat doen ze), breng je je aandacht rustig terug naar je ademhaling.
•Dit blijf je doen. Keer op keer. Afdrijven, terugbrengen. Afdrijven, terugbrengen.
•Hier word je steeds beter in. Waardoor je je aandacht steeds langer kunt vasthouden.
•En ondertussen wordt je hoofd steeds rustiger en haal je alles uit de klit.
Het fijne is dat deze gewoonte je helpt om vervelende emoties te verminderen, waardoor je minder behoefte krijgt aan ongezond eten.

Daarnaast zul je merken dat je meer in contact komt met je lichaam. Waardoor je duidelijker gaat voelen wanneer je vol zit, en wat voeding met je lichaam doet. Gezonde voeding voelt goed, troep voelt niet goed.

En verder voel je je gelukkiger, kalmer, liefdevoller en meer verbonden met de wereld, de mensen om je heen en alles dat leeft. Dat soort dingen.

Ik zou zeggen – mooi meegenomen.

Begin gewoon met één minuut per dag. En bouw het langzaam op. Het is niet belangrijk dat je snel gaat. Het is belangrijk dat je die gewoonte opbouwt.
Het opbouwen van een levenslange meditatie gewoonte is zó ontzettend waardevol voor vrijwel alle aspecten van je leven, dat je hier best de tijd voor uit mag trekken.

Voel je weerstand? Prima – mediteer dan iets korter. Voelt het goed? Mediteer dan iets langer.
Tem de trol in je hoofd

Er zit meer in je hoofd dan alleen een tros kerstlampjes. Er zit ook een trol in. En het enige wat die trol wil is troep eten – precies het tegenovergestelde van wat jij wilt.
De trol in je hoofd is dat stemmetje dat je ervan overtuigt dat het helemaal geen kwaad kan om één keer een tweede stuk taart te pakken. Het stemmetje dat zegt: ”maar je hebt het ook wel verdiend, want het was een hele zware dag op het werk.”

Je kunt de trol terug in zijn grot jagen door het leven simpel te maken voor jezelf: stel regels in.

Hoe dat werkt? Simpel.
•Ik eet geen geraffineerde suiker, met uitzondering van een stuk taart op verjaardagen.
•Ik eet elke dag fruit.
Kies een regel en stel hem in. Overtreed je de regel? Luister dan niet naar je trol die dingen zegt als:
•“Zie je nou, je hebt je eigen stomme regel gebroken. Dus nu heeft het allemaal geen zin meer.”
Je hebt gisteren je regel ook verbroken en er is niets ergs gebeurd, dus je kunt het vandaag ook doen.”

Nee – onzin. Als je één keer per ongeluk door het rode licht bent gereden, geeft dat je geen vrijbrief om vervolgens door álle rode lichten te rijden.

Wat je doet is eenvoudig: je handhaaft de regel alsof hij nooit gebroken is. Ook al heb je een glas cola op gisteren – vanaf nu drink je nooit frisdrank.

Dat is de regel. En daar houd je je aan zo goed als je kunt.

We rijden allemaal weleens per ongeluk door rood. Dat wil niet zeggen dat we daar een gewoonte van maken toch?

Regels klinken streng. En het klinkt alsof het moeite gaat kosten. Maar het fijne aan een regel is dat het alles juist makkelijk maakt.
Dus – kies een regel die jou helpt om afvallen zonder moeite mogelijk te maken. Wat zijn je valkuilen? Op welke momenten probeert je trol je over te halen?

Dit zijn een paar van mijn regels:ik eet geraffineerde suiker
met uitzondering van feestjes of andere sociale gebeurtenissen waar het onpraktisch of onaardig is om het niet te eten. Deze regel voorkomt koekjes van de buurtsuper die we op de bank oppeuzelen en stukken taart in koffiezaakjes.
Wees niet bang. De angst die je voelt is het stemmetje van je trol.
Afvallen zonder moeite is moeiteloos

Precies! Logisch ook. Maar het is waar. En het is wat mij betreft de beste manier. Omdat ik hou van moeiteloze dingen – maar ook omdat het een langzame en duurzame manier van afvallen is.

Geen kilo’s per maand. Maar wel een levenslange verandering die voorkomt dat je overtollig vet opslaat terwijl je ouder wordt. Het is juist andersom: hoe ouder, hoe slanker! :)

Deze pagina is al meer dan vier weken geleden aangemaakt.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan