Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Dagboek van Tuesday, July 25, 2017

Perryvanherpen woog op het moment van schrijven 110.70 kg (bmi: 30.34).

Ik merk dat ik toch te veel hunker naar suiker. Ik ga proberen om minder suikers te eten. Suiker is slecht voor je. https://www.youtube.com/watch?v=iVUGLl7nClM. Het zit echt overal in, dus nog meer opletten met wat we allemaal naar binnen proppen. Een discussie op facebook gevoerd met iemand die zegt dat suiker niet ongezond is, geen diabetes veroorzaak en die nu volledig veganistisch is omdat juist vetten en oliën de boosdoeners zouden zijn. Ik heb zo mijn bedenkingen. Hoe denken jullie hierover?

July 25, 2017 om 08:20
Van suiker krijg je extra veel trek, daarbij zijn sommige soorten suiker niet eens vegetarisch, zoals rietsuiker.
July 25, 2017 om 08:39
Suiker is lekker zoet en daardoor eet je er al gauw teveel van. Ook voegen veel fabrikanten suiker toe aan levensmiddelen, omdat het goedkoop is en een lekkere smaak geeft. Voor je het weet krijg je dagelijks onbewust te veel suiker binnen en dat is niet goed voor je gezondheid. Een studie onder duizenden mensen toont aan dat gezonder eten en meer lichaamsbeweging de kans op diabetes type 2 met de helft verkleint. Te veel suiker (en daarmee calorieën) met name uit dranken, kan leiden tot aanmaak van vetten in de lever, toename van buikvet en vetten in het bloed.
Glucose wordt opgenomen in het bloed. Insuline zorgt ervoor dat glucose in de weefsels terecht komt als brandstof. Door te veel suiker te eten, kan je te veel energie binnenkrijgen dat opgeslagen wordt als vet. Aanmaak van vetten en toename in gewicht zorgt dat het lichaam minder gevoelig wordt voor insuline. Dit proces kan leiden tot diabetes type 2. Diabetes gelijk stellen aan te veel snoepen of te veel suiker eten, dat is klinkklare onzin. We moeten eerst en vooral het onderscheid maken tussen type 1 en type 2 diabetes. Type 1 diabetes is een auto-immuunziekte die leidt tot de vernietiging van de insuline producerende cellen van de pancreas. Erfelijke aanleg speelt een zekere rol, maar de precieze uitlokkende omgevingsfactoren zijn niet goed begrepen. We weten dat er absoluut geen verband is tussen snoepen of ongezond eten als kind en het optreden van type 1 diabetes. Overgewicht - vooral een te dikke buik - draagt in belangrijke mate bij tot de ontwikkeling van type 2 diabetes.
Vaak wordt verondersteld dat suiker op zich diabetes veroorzaakt. Dat is onjuist. Het overmatig gebruik van suiker (frisdrank, snoep, desserts ...) kan wel het ontstaan van overgewicht in de hand werken en zo bijdragen tot de ontwikkeling van type 2 diabetes. Er wordt tegenwoordig veel aandacht besteed aan suiker omdat we met zijn allen teveel toegevoegde suikers consumeren. Maar niet alleen suiker treft schuld: we eten vaak te veel vet, nemen te grote porties en drinken te veel alcohol.

Waar moet je opletten als je vetten eet?
Belangrijk is het soort vet dat je eet. Beperk het gebruik van verzadigd vet en transvetten. Deze vetten verhogen je cholesterolgehalte en dus het risico op hart- en vaatziekten. Neem in plaats daarvan onverzadigde vetten.
Verzadigd vet zit in dierlijk vet, zoals vet vlees en worst, maar ook in plantaardige margarine, volvette melkproducten zoals kaas, koek, gebak, chocolade, snacks, zoutjes, bladerdeeg en fastfood. Transvet komt soms voor in frituurvet voor de horeca en in koekjes en gebak. Op het etiket kan de vermelding "plantaardig vet, gedeeltelijk gehard" of "gehydrogeneerd vet" wijzen op transvet. (Hydrogeneren is een proces waarbij onverzadigde bindingen door toevoeging van waterstofgas worden omgezet in verzadigde bindingen. Door deze kunstmatige ingreep worden de plantaardige vetten lang houdbaar gemaakt. Dit is zeg maar plantaardige vloeibare olie omzetten in vet, wat niet vloeibaar is maar vast.
Maar door deze bindingen van onverzadigd om te zetten in verzadigd ontstaan transvetten.
Dit transvet is een vorm van vet waar ons lichaam zich geen raad mee weet. Kort door de bocht bestaat ons lichaam voor een groot deel uit water en lipiden, een soort verzamelnaam voor alle vetten. Transvetten veroorzaken scala aan ziekten.
Bloedvataandoening atherosclerose is het grootste gevolg van het eten van transvetten, maar er zijn meer ziekten die transvet veroorzaakt. Kanker, suikerziekte of diabetes mellitus, geboorteafwijkingen en grootschalige celafbraak in de celweefsels van organen en zenuwen worden gelinkt aan transvet. Bovendien zorgt het eten van transvetten ervoor dat gewone gezonde oliën minder goed door het lichaam worden opgenomen. Dat betekent dat gezonde omega3-vetzuren niet door het lichaam worden opgenomen, doordat transvet de opname ervan blokkeert.
Onverzadigde vet zit vooral in alle soorten oliën, dieetmargarine, halvarine, vloeibaar bak-, braad- en frituurvet, sladressing op basis van olie, vette vis, noten zoals walnoten, pinda's en hazelnoten, pindakaas en andere notenpasta's en halfvolle en magere producten.
Zoek naar een goede verhouding tussen de verschillende soorten onverzadigde vetzuren. Varieer met verschillende plantaardige oliën.
Eet bij voorkeur twee keer per week vette vis (makreel, zalm, haring, bokking, heilbot, sprot, sardientjes). Hierin zitten meervoudig onverzadigde vetzuren, de omega-3-vetzuren. De omega-3-vetzuren hebben een gunstige invloed op de vetstofwisseling.
July 25, 2017 om 11:09
Tijdens mijn slechte periodes was zoet echt een múst. Het idee geen chocola in huis te hebben, boterkoek, muffins, enz. Daar kan ik me dan niet los van maken. Maar door het steeds een beetje minder te nemen, andere (minder slechte) dingen te kopen, ging langzaam maar zeker toch de knop weer om. Boterkoek werd lekkere ontbijtkoek, bonbonbloc werd een klein reepje melkchocola. Door deze kleine veranderingen ging mijn gewicht al naar beneden, ging ik me beter voelen en werd de motivatie groter. Nu is de zucht naar zoet zo goed als afwezig en ik heb de snoep-en koekjesla al dagen niet open gehad.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan