Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Dagboek van Wednesday, October 4, 2017

Memeselfandi woog op het moment van schrijven 43.10 kg (bmi: 19.68).

Right now, God is sweeping rocks out of your path and bending down to help you persevere on the hike to the summit of his grace. – The Daniel Plan
Hoe sterker je in je hoofd leeft, des te moeilijker het is om er zelf uit te komen. Een beetje zoals je hand alles kan beetpakken behalve zichzelf, kun je met de gedachten in je hoofd niet je gedachten verminderen.
Ik werd kribbig, ik blijk heel snel te gaan eten, veel te praten en gewoon ‘uptight’ te zijn.
Niet fijn.
Ik schreef in mijn dagboek

De valkuil van stress is dat ik vaak niet door heb hoeveel ik ervan ervaar. En omdat het onrustig voelt in mijn hoofd, heb ik geen zin om de dingen te doen die stress helpen voorkomen. Dan kijk ik liever YouTube video’s omdat dat ‘ontspannend’ voelt – terwijl het juist nog meer onrust toevoegt.

Dus ik besloot de goede gewoontes direct weer op te pakken. Te beginnen bij mijn dagboek. Want een kwartiertje schrijven over de dingen die me onrustig maken doet wonderen. Het bracht lucht en ruimte in m’n hoofd, waardoor ik het overzicht weer terug kreeg.
Ik gunde mezelf meer rust
Ik behandelde mezelf gewoon alsof ik griep had. Rust, rust, rust en extra gezond eten.
Ik slikte magnesium bij

Stress kan een neerwaartse spiraal veroorzaken. Je lichaam verbruikt extra magnesium om de boel in balans te brengen, waardoor er tekorten kunnen ontstaan. En een tekort aan magnesium veroorzaakt een zenuwachtig gevoel.

Daarnaast komen klachten als onrust, hoofdpijn, spierpijn en slaapproblemen veel voor.
Ik verminderde prikkels in mijn leven
Ik ben een informatie junkie. Maar soms is het beter om even geen nieuwe prikkels te absorberen om tot rust te komen.
We maakten een planning
Een planning geeft rust omdat het mijn brein deze boodschap geeft: ”doe gewoon wat er op de planning staat, dan komt alles goed”
Ik ging meer bewegen
Hardlopen, fietsen, een flinke wandeling maken. Na een paar dagen begon ik te merken dat mijn energie terug kwam.
Ik deed ontspanningsoefeningen

Ik vind het lastig om echt te mediteren als ik gestrest ben. Daarom besloot ik te beginnen met ontspanningsoefeningen op YouTube. Ik volg een kanaal van Michael Sealey vol met bizar ontspannende ‘hypnoses’.
Ik ging vaker mediteren

Na de ontspanningsoefeningen merkte ik dat mijn lijf heel relaxed was, maar mijn brein nog steeds een beetje te actief. Daarom ging ik – naast de ontspanningsoefeningen – ook nog ‘echt’ mediteren.
Ik accepteerde dat het even ging duren

Het is belangrijk om te beseffen dat stress een tijdje nodig heeft om op te bouwen. In het begin is het vaak lastig te zien wat er gaande is. En zodra je het echt begint te merken ben je al een eind op weg.

Maar vervolgens is het belangrijk om te accepteren dat het de andere kant op ook zo werkt. Het afbouwen van stress kost tijd. Ik accepteerde dat het een paar weken zou duren voordat ik weer helemaal op volledige kracht kon werken. En dat is prima.
Ik zette kleine stappen vooruit

Een planning maken is één ding – het is ook belangrijk om de planning uit te voeren om daadwerkelijk vooruit te komen. Want als ik de stressbronnen niet oplos komen ze gewoon weer terug.

Ik ging aan de slag zoals ik dat altijd doe: in kleine stappen. Niet als een gek door de taken heen ploegen. Maar gewoon taak voor taak vooruit komen zodat de situatie steeds beter werd.
Ik voelde me dankbaar voor de kleine, fijne dingen

De kleine, fijne momenten verlies ik als eerst uit het oog als ik me overweldigd voel. En ik merkte al snel dat ik mijn aandacht weer terug moest brengen naar de mooie dingen in mijn leven.

Ik begon weer intens te genieten van de kleine, fijne dingen. Tijd doorbrengen met vrienden
De kleine, fijne momenten maken het leven magisch. En zodra ik er weer aandacht voor kreeg, merkte ik dat de opwaartse spiraal definitief was ingezet.

Mooi spul.
Er is altijd iets dat je kunt doen

Het punt is dit – we raken allemaal uit balans van tijd tot tijd. Dat hoort bij het leven.

Niemand is constant perfect gelukkig, en dat is ook niet het doel. Het doel is om je veerkracht te vergroten, zodat je sneller kunt terugveren als je uit balans raakt.
Ik verloor overzicht, voelde me klote, accepteerde de situatie en zette stappen richting balans. Dat werkt altijd – ook al duurt het soms langer dan je zou willen.

Er is altijd iets dat je kunt doen om je leven beter te maken. Altijd. Het is aan jou om uit te zoeken welke kleine stappen je kunt zetten. En hopelijk kan ik je inspireren door mijn struggles te delen.

Ik voel me inmiddels weer prima. Maar ik blijf de komende tijd extra plannen, mediteren, sporten en rusten. Want voorkomen is beter dan genezen.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan