Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Dagboek van Friday, January 12, 2018

Memeselfandi woog op het moment van schrijven 43.10 kg (bmi: 19.68).

‘s Avonds nog wat eten, is dat nou zo erg?
k merk in mijn praktijk dat veel mensen gewend zijn ‘s avonds na de avondmaaltijd nog wat te eten. Bijvoorbeeld een koekje bij de thee, een schaaltje yoghurt na het sporten of een wijntje met wat borrelnootjes.

Sommigen denken dat ze echt honger hebben, anderen vinden het gewoon gezellig. Is ‘s avonds laat eten nou zo erg? Ik denk van wel, zelfs als je iets gezonds eet. Het activeert je vetopslag en je spijsvertering heeft rust nodig
Je lichaam is geen simpele calorieënteller, maar een complex systeem dat gevoelig is voor de kwaliteit van je voeding.
Je lichaam verwerkt de ene calorie anders dan de andere. Dat heeft te maken met de combinatie waarin je de calorieën binnen krijgt. Simpel gezegd: van 100 calorieën broccoli word je niet dik, omdat de broccoli zoveel andere gezonde voedingsstoffen bevat, maar van 100 calorieën appeltaart wel.

Je stofwisseling werkt ‘s avonds anders
De extra vetopslag ‘s avonds heeft te maken met je biologische klok. Daardoor is je stofwisseling ‘s avonds anders en activeer je meer je vetopslag als je wat eet. Het is nog een belangrijke reden om af te kicken van de gewoonte om ‘s avonds nog wat te eten. Ik geef je verderop 7 tips hoe je dat aanpakt.

‘s Avonds nog wat eten activeert je vetopslag
Je lichaam slaat de calorieen die je ‘s avonds eet meer op als vet in plaats van ze te verbranden. Dat kan leiden tot gewichtstoename en een hoger bloedsuikergehalte in je bloed, wat weer kan leiden tot diabetes.
‘s Avonds eten maakt je sneller oud

Er is waarschijnlijk nog een andere reden waarom ‘s avonds laat eten ongezond is, zelfs als je iets gezonds eet. Niet alleen activeer je je vetopslag als je ‘s avonds laat nog eet, maar het bevordert mogelijk ook de veroudering,
Je stofwisseling heeft rust nodig

‘s Avonds heeft je lichaam minder energie nodig
Het inzicht dat je stofwisseling rust nodig heeft wint steeds meer terrein. Daarom neemt de populariteit van intermittent fasting (met tussenpozen vasten) ook toe. Ik ben daar een groot voorstander van.
Je neemt dan ‘s avonds na je maaltijd niets meer tot de volgende ochtend. Probeer 12 uur niet te eten en verleng die periode tot 16 of 18 uur. Doe dat één keer per week. Het is heel goed voor je gezondheid en voor je gewicht.
Waarom heb je zin om ‘s avonds laat te eten?


Emo-eten uit verveling of eenzaamheid

Een derde reden is emo-eten uit verveling of eenzaamheid. Als je ‘s avonds op de bank zit, is het verleidelijk om een zak chips op te trekken. Zorg dat je ‘s avonds iets leuks te doen hebt.



Gezelligheid en sociale druk


Een vierde reden, die steeds belangrijker wordt is gezelligheid en sociale druk. Tegenwoordig is er elke dag wel iets te vieren en elke avond wel een reden om een wijntje te drinken en wat hapjes te maken.

Daar houd ik zelf ook enorm van :-), maar niet elke avond. Ik beperk het tot het weekend of speciale gelegenheden. Dan kun je er ook meer van genieten en je past beter in je kleren en je voelt je veel fitter en gezonder.



Hoe voorkom je dat je ‘s avonds gaat snacken?
tips om van ‘s avonds eten af te komen:
Dat wil zeggen dat je voldoende eet en in de juiste balans tussen eiwitten, vetten en koolhydraten. Ga dus niet hongeren overdag, zoals ik veel mensen zie doen, maar eet gezond.

Je lichaam krijgt dan voldoende voedingsstoffen binnen en je hebt geen pieken in je bloedsuikerspiegel. Dit voorkomt de hongerdip aan het eind van de middag en remt de behoefte aan eten later op de avond.

Een richtlijn is om 3 uur voordat je gaat slapen niet meer te eten. Sommigen adviseren zelfs om 6 uur niet te eten voordat je gaat slapen, maar dat haal ik zelf ook niet. Je geeft je spijsverteringssysteem rust en hebt geen extra vetopslag.
Ga meer sporten. Het blijkt dat sporten een neutraliserend effect heeft op je bloedsuikerspiegel, waardoor je in de avond minder snel een hongeraanval krijgt.
Zoek een bezigheid voor de avond, waarbij je niet met hapjes en drankjes op de bank zit en niet aan eten denkt, maar actief bezig bent.
Probeer niet “cold turkey” af te kicken, maar doe het in kleine stappen. Begin bijvoorbeeld met 2 avonden per week niet meer te eten na je avondmaaltijd en bouw het langzaam op.

Alle veranderingen beginnen met bewustwording. Als je ziet wat je allemaal eet en drinkt en als je doorkrijgt waarom en wanneer je gaat snaaien en snacken, dan kun je je gewoontes gaan veranderen. Elke verandering begint met een kleine eerst stap.


Afkicken?
Heb ik je overtuigd dat je ‘s avonds laat beter niet meer kunt eten? Ik hoop het :-). Ik weet uit eigen ervaring en van mijn klanten dat het moeilijk is om deze gewoonte te veranderen.
Als je eenmaal om bent, zul je merken dat je zoveel meer energie voelt! En zoveel lekkerder in je kleren past. Het is een kwestie van je geest er op instellen en stap voor stap je gewoontes veranderen. Je kunt het en je lichaam is het waard.
Groetjes,

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan