Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Dagboek van Sunday, January 6, 2008

Betweendreams woog op het moment van schrijven 47.30 kg (bmi: 15.27).

12-01-08
Mn grafiek geeft een dalende lijn weer en dat is niet helemaal de bedoeling. Vanochtend weer gewogen en weer afgevallen. Maarja dat komt wss omdat ik naar de wc ben geweest!! :D Ben ook pas 3dagen bezig met de nieuwe uitgebreidde lijst. Woensdag weer wegen en als ik dan weer afgevallen ben, ga ik mijn lijst uitbreiden. ;) Maar ik zit vandaag al op de 1100kcal, en dat is al 200/300 meer dan de afgelopen dagen

11-01-08
Moest op school lunchen, boterham net kunnen opeten ipv weggooien. Was wel even heel moeilijk. Vanavond om 8uur belt mn mentor mn moeder. Hopelijk begrijpt hij het. In de toetsweek moet je naast je toetsen 10uur naar school, zelfstudieuren. Opgesloten in lokaal met 1 oppasser. Waarschijnlijk ga ik die uren dan niet volgen. Kan beter thuis in bed leren dan in een koud lokaal... Bovendien geeft het me wat tijd om te herstellen. Dat weekje voorbij en dan de dietist. Zal dus snel gaan nu.
MORGEN WEGEN! :O

09-01-08
Halve kilo afgevallen. Vochtpercentage is hoger, vet en spier is lager dan vorige week. Maarja dit is meer dan de afgelopen week, komt dus goed..

08-01-08 Nieuwe lijst, nieuwe start.
Ik heb het er met mn moeder nu echt goed overgehad. Ze wordt strenger voor me. Ik heb nu nieuwe eetlijst voor vandaag en morgen. Ik ga het niet invullen hier want wil de kcal niet weten, dan maak ik mezelf gek. het is boterham/cruesli sochtends, tussendoortje zoals sultana's, 2 boterhammen, stuk fruit, avondeten normaal & dan nog zuivel of fruit. Niet tellen, gewoon aan houden moet ik maar denken.....
Ga denk ik ook wat minder naar school, die 3 uurtjes vandaag waren me al te veel. Dat geeft ook wat meer energie, ben echt zo moe..
dagboekje bijhouden voor de dietiste, en vanaf dan proffesionele hulp. :)

07-01-08
Ik kan pas 21 januari bij de dietist terecht. Shit, ik red het echt niet alleen :(

06-01-08
Raar eigenlijk dat zon stom getal op de weegschaal, slechts 3 cijfertjes, zon invloed op mn humeur en eigenlijk hele leven kan hebben. Momenteel vind ik mezelf niet té dik als ik in de spiegel kijk, maar zou de weegschaal ook maar 1 kilo meer dan de vorige x aangeven, dan zou ik gek worden.
Ik moet echt veel moeite doen om niet op de weegschaal te gaan staan maar af te wachten tot woensdag.

Zal ik aangekomen zijn met mijn nieuwe voedingspatroon? Ik heb de afgelopen week een eetdagboekje bijgehouden en zit elke dag zo rond de 700-1000kcals. Eerst was dit gemiddeld 400kcals. Ben erg benieuwd. morgen ook bellen voor dietiste, ben ook benieuwd wanneer ik terecht kan. En weer naar school morgen, bah!:S Achja, dan is er wel weer regelmaat! Heb alvast mn eetdagboekje voor de schooldag invult, avondeten nog niet, want dat hangt van mn mams af.
Take care!

January 6, 2008, gewijzigd door Blues op January 6, 2008 om 09:16
Hoi betweendreams, bedankt voor je berichtje in m'n dagboek. Ik ben blij dat je de informatie nuttig vond, en gelukkig vond je de conclusies niet al te eng. Ik zal daarom nog maar wat info uit BFFM delen, hopelijk kun je er wat mee. (Als ik irritant begin te worden moet je het gewoon zeggen, dan stop ik.) :-)

Over hoe lang je erover zult doen die 6-8kg vet erbij te krijgen, dat is geen gemakkelijke vraag. Ikzelf zou in een maand waarschijnlijk wel zo'n 6-8kg vetweefsel aan m'n lichaam kunnen eten als ik mij vetopbouw tot doel zou stellen. Maar dat zou voor mij uiteraard een ontwikkeling in de verkeerde richting zijn, en het zou sowieso (ook voor jou) te snel zijn. Ik denk dat het verstandig is om als doel geleidelijke (doch aanhoudende) gewichtstoename te hebben, dat is niet alleen gezonder maar ook minder eng, want zo houd je de ontwikkeling in je gewicht onder controle.

Een mooi streefdoel zou denk ik zijn om 0.5-1.0 kg per week aan te komen waarvan iets meer dan de helft vet, en de rest spieren e.d. Dan ben je mooi op tijd voor de zomer weer klaar om er tegen aan te gaan. :-) Maak je trouwens ook niet druk over het opbouwen van spierweefsel, vrouwen die bang zijn dat ze er als enge vrouwelijke bodybuilders uit komen te zien onderschatten hoe moeilijk het is om zo bizar veel spieren te kweken en realiseren zich ook niet dat zulke vrouwen er alleen zo draderig-spierig uit kunnen zien door hun lichaamsvet tijdelijk tot ongezond lage niveaus te brengen zoals je in mijn eerdere verhaaltje kon lezen. Door het te snel en te veel afvallen heb je ook veel van je spiermassa voor je energiebehoeften afgebroken dus is het een goed idee deze spieren d.m.v. driewekelijkse cardio (als je daar nu al de energie/kracht voor hebt) en lichte krachttraining weer op te bouwen.

Verder valt het natuurlijk aan te raden om door middel van gezond eten aan te komen. Groenten ("fibrous carbohydrates";) zijn hartstikke gezond, en je moet er voor je spijsvertering en vitaminen zeker genoeg van eten, maar je zult er niet makkelijk van aankomen tenzij je jezelf echt volpropt. Zogenaamde "starchy carbohydrates" zoals pasta, rijst, brood en aardappelen zijn ook een gezonde keuze en omdat ze een veel hogere calorie-dichtheid hebben, spelen deze soorten eten een belangrijke rol in het gezond aankomen. (En ook in het op peil houden van je energie.) Suikers mogen natuurlijk ook, de gezonde keuzes hierin zijn 'natuurlijke' suikers welke je bijvoorbeeld vind in fruit en melk. Tot slot zijn vetten en eiwitten ook belangrijk, eiwitten heb je nodig om je spieren weer op te bouwen, en vetten (in het bijzonder onverzadigde vetten en essentiele vetzuren) zijn net zozeer van groot belang voor een goede gezondheid. Kortom: je hebt eigenlijk alles nodig, wat natuurlijk pleit voor gevarieerde voeding. Wees ook niet bang voor minder gezonde dingen, als je meestal gezond eet kan een stukje taart op z'n tijd echt geen kwaad. :-)

700-1000 kcal per dag is een goed begin, maar je bent nog aan het opbouwen. Het moet uiteindelijk veel meer worden. Om een beetje een idee te krijgen van waar je naartoe moet vind je het wellicht interessant je dagelijkse energiebehoefte uit te rekenen. (Uitgaande van een normale stofwisseling, op dit moment moet je stofwisseling natuurlijk nog even weer op gang komen.) Dat kan vrij precies uitgerekend worden omdat jij je vetpercentage weet. (Vet heeft behalve indirecte hormonale effecten en het extra gewicht dat je gedurende sporten/bewegen bij je draagt geen noemenswaardige invloed op je stofwisseling. Spierweefsel en dergelijke wel.)

Je weegt 47.3kg waarvan 7.6% vet is. Je vetvrije massa is dus 47.3*(1-0.076)= 43.7kg. Deze vetvrije massa voeren we in in de Katch-McArdle formule voor BMR (Base Metabolic Rate).

BMR (men and women) = 370 + (21.6 * Lean mass in kg)

In jouw geval dus (21.6*43.7)+370= 1314 calorien.

Dat is wat je voor gewichtsbehoud nodig hebt als je dus de hele dag bij wijze van spreke in bed ligt te pitten. Voor je "Total Daily Energy Expenditure" moet je dit vervolgens met een activiteitfactor vermenigvuldigen.

Sedentary: BMR * 1.2 (little or no exercise, desk job)
Lightly active: BMR * 1.375 (light exercise/sports 1-3 days/week)
Moderately active: BMR * 1.55 (moderate exercise/sports 3-5 days/week)
Very active: BMR * 1.725 (hard exercise/sports 6-7 days/week)
Extremely active: BMR * 1.9 (hard dairly exercise/sports & physical job or 2X day training, marathon, football camp, contest, etc.)

De meeste mensen met ondergewicht hebben wat minder energie, bovendien hoef je maar weinig vet mee te sjouwen dus ik vul even 'licht actief' voor je in, maar je kunt het natuurlijk zelf aanpassen als mijn aannames foutief zijn.

1314*1.375 = 1806

Zelfs op je huidige gewicht zou je dus (als je stofwisseling niet in 'hongermodus' draait) zo'n 1800 kcal per dag moeten eten om op gewicht te blijven!

In het begin zul je hiermee (of zelfs met iets minder) kunnen aankomen, maar naarmate je stofwisseling zich aanpast en weer op normale snelheid gaat draaien zul je hier naar alle waarschijnlijkheid toch echt overheen moeten!

Allerlaatst kunnen we nog even berekenen naar welke calorie-consumptie je op de lange termijn moet wanneer je je streefgewicht en vetpercentage bereikt en daar stabiel wilt blijven. Ik ga even uit van 18% en 59kg en neem een activiteiten bereik van "licht tot gemiddeld".

Streef-BMR: (21.6*(59*(1-0.18)))+370= 1415 calorien.
1415*1.375= 1946 kcal
1415*1.55= 2193 kcal

Conclusie: Op den duur zul je bij je huidige streefgewicht met een gezond vetpercentage en een gezonde levenstijl met voldoende beweging tussen de 1900 en 2200 kcal per dag moeten eten. De precieze getallen kunnen natuurlijk per persoon verschillen, misschien heb je eigenlijk nog iets minder of juist iets meer nodig om stabiel te blijven, maar het is een goede richtlijn.

Wederom heel veel succes!

Groetjes,
Ronnie
January 6, 2008 om 14:38
Hoi meid!
Je moet sterk zijn; je bènt ook sterk.
Sterker dan het getal op de weegschaal;
en de persoon die jij in de spiegel ziet.
Je kan het!
Liefs;
Anne-Sophie
Euh
January 6, 2008 om 18:25
Ja, dat is inderdaad een vreemd verschijnsel... dat zo'n simpel getalletje zo'n grote invloed kan hebben.
Succes met school. Ik hoop dat het je lukt om je doelen te bereiken. Want die hingen toch deels samen met school? Of hoe zeg je dat. Ik bedoel bv. dat pakje drinken. Of die ligakoek. Dat soort dingen.
Mijn gewicht/grafiekje klopt overigens niet helemaal. Vul het niet meer in, omdat ik het te confronterend vind. Zou zelf het liefst stabiel willen blijven, of eigenlijk nog wat afvallen (shame on me) maar door het gedoe met mijn vroegere vriend twijfel ik daar wel een beetje over.
Euh
January 7, 2008 om 14:07
Dat is vervelend he... heb je eindelijk besloten dat je hulp wil, duurt het nog een tijdje voordat die op gang komt. Hoewel twee weken echt niet extreem lang is hoor. Snap wel dat het zo voelt voor jou, maar in feite is het zelfs redelijk snel. Maar goed, daar heb jij nu niks aan. Aan die wetenschap bedoel ik. Wil alleen wel 1 ding zeggen; ik ben het met je eens dat je het waarschijnlijk niet helemaal in je eentje gaat redden, maar probeer toch alvast te doen wat je kunt. Sommige dingen heb je wel al in je eentje gedaan, probeer dat in elk geval vast te houden. En elk stapje dat je verder nog weet te zetten voor die 21e januari, is alvast mooi meegenomen. Hou vol!!!
Euh
January 8, 2008 om 17:18
Wat goed van je dat je alvast een eetdagboekje gaat bijhouden! Schrijf je er dan ook meteen bij hoe je je erbij voelde?
Euh
January 9, 2008, gewijzigd door Euh op January 9, 2008 om 15:39
Hoop dat je volgende week niet weer bent afgevallen dan...

Dit is toch je tweede week? Zo te zien volg je je eetlijst redelijk goed, alleen is 100 ml melk niet hetzelfde als 1 glas. Maar dat weet je zelf waarschijnlijk ook wel. Hoe is het gegaan met je avondeten?

En oh ja, die 'probeerdoelen', lukt dat nog een beetje? Zoals suiker in je thee of een keer een banaan? Ben benieuwd!

:knuffel:
January 10, 2008 om 14:36
een middel tegen obstipatie:
ga op je rug liggen en trek je beide knieen op je buik. omvat ze met je armen. dus klem goed tegen je buik aan. blijf zo een paar minuten liggen. wat schommelen mag.
hiermee stimuleer je de darmen, en hopelijk moet je dan na 5 minuten naar de wc. :D
dit is een yogahouding. ik doe dit elke morgen en bij mij werkt het meteen.
succes ermee!
Euh
January 10, 2008, gewijzigd door Euh op January 10, 2008 om 19:16
Goed van je avondeten!!!

W.b. je angst om calorieen te drinken; dat heb ik ook. Maar misschien kun je yoghurt/vla nemen i.p.v. melk?

En wat die doelen betreft; ik snap wel dat je dat nu even nog niet durft. Is op zich ook niet erg, want het belangrijkste is nu je eetlijst. Als je die doelen maar wel bewaart voor later ;)
January 11, 2008, gewijzigd door Oleander op January 11, 2008 om 15:01
Heey,
zag wat je al had bereikt en
vroeg me af of je nog tips had,
xxx:oleander:
ps: werkt groene thee echt?
Euh
January 11, 2008 om 17:50
Goed dat je het toch gedaan hebt, ondanks dat het moeilijk was! Hoe is het telefoongesprek tussen je mentor en je moeder verlopen?

Wat die melk/yoghurt betreft; ergens klopt het dat je dan je eetstoornis zou laten winnen. Aan de andere kant doe je dat ook als je slechts 100 ml per glas neemt... Snap je? Of heb je nu wel 200-250 ml melk gedronken?

:liefs:

Euh
January 12, 2008 om 15:14
Ik zou de wc niet te snel de 'schuld' geven meis... je bent ook best veel afgevallen. Enerzijds zie ik dat je echt wel stappen zet enzo, je bent meer gaan eten (een heel glas melk is ongeveer 200-250 ml, dus dat is echt goed) maar anderzijds maak ik me grote zorgen om je.

P.S. In de berichtjes hierboven komt bmi 15 steeds terug als een soort van 'cruciaal punt' (Danio zou dan opgenomen worden, Ilona zou dan niet meer mogen fietsen etc.) en daar ben ik het volledig mee eens, maar ik wil toch nog even benadrukken dat het dus niet zo is dat het 'wel meevalt' als je daar (net) boven zit... Sterker nog, als je psychotherapie zou willen volgen in een kliniek waar ze zich niet puur op eetstoornissen richten, kom je daar echt niet binnen! In veel gevallen stellen ze dan een bmi van 18-18.5 als absoluut minimum, en eigenlijk is dat dan nog aan de lage kant! Dus echt, je zit DIEP!!!
Euh
January 12, 2008 om 15:15
Och jeetje, je zit er zelfs al onder!
Euh
January 12, 2008 om 17:40
Ik las ergens dat je het had over 'met opname dreigen'. Zo ervaarde ik het vroeger ook, maar weet je, als ze dat doen is het niet om jou te pesten of bang te maken. Dan is dat puur en alleen omdat ze zich zorgen maken.
En je schreef "zo'n geval ben ik niet", maar waarom denk je dan dat het bij jou anders is?
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan