Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Dagboek van Monday, October 5, 2009

Zauberhaft woog op het moment van schrijven 116.50 kg (bmi: 37.61).

Hallo Allemaal,

Vanaf 1 mei 2009 ben ik begonnen met afvallen. Zonder ook maar iets erover gelezen te hebben, gewoon, weinig eten en veel bewegen. Tot overmaat van ramp ook nog eens hardlopen met evy. Veel te fanatiek dus.
Eigenlijk: "verstand op nul, blik op oneindig"!

Het afvallen ging wonderwel goed, buiten de spierpijn, en het gevoel dat ik wel lekker ging (euforie), maar toch ook dat ik "doorsloeg" en dit eigenlijk niet kon (of wilde) veranderen!

Zo viel ik in 2 maanden zo'n 10 kg af. Prima resultaat zou je zeggen.

Ongeveer 3 weken later deed mijn vrouw Ilse (Zaubertrommler op valtaf) mee, en begon op dezelfde manier, met te weinig eten! Zij had een boek over: "het geheim van het supermetabolisme", wat ik begin juli begon te lezen. En nog een keer, en nog een keer.
Helemaal tegenstrijdig met wat ik wist tot dat moment. Meer eten en minder bewegen.
Niet te geloven. Het kwam er op neer dat crashdieeten de basis zijn van het jojo-effect, en dat je eigenlijk door te dieeten iedere keer weer meer aankomt als afvalt!
Maar ik was al 10 kg afgevallen. Ik was al zo goed bezig! Dacht ik!

Hier op valtaf leerde ik gelukkig (voor mij net op tijd) Sheila kennen (Martiniflesje hier op valt af). Wist nog weinig van eetstoornissen af, en realiseerde dat ik misschien ook een eetstoornis had. (zie foto ziekenhuis 2005, overgeven en diahree (pancreatites), en hier nog nooit aan gedacht had.(Zoals eigenlijk iedereen die jojo-et. Ik was immers ook al eens 111 kg geweest en afgevallen tot 83kg, en nu was ik weer bezig met extreem afvallen. Door het kontakt met Sheila besefte ik dat ik op de verkeerde weg was en dat ik (op dat moment 78kg) moest stoppen met afvallen en gaan stabiliseren. Wist alleen nog niet hoe! Zonder Sheila zou ik zeker doorgeschoten zijn naar "ondergewicht". (je luistert eigenlijk naar niemand die zegt dat je nu genoeg afgevallen bent) Maar dank zij haar is het me gelukt om dit wel in te zien. Ook zie je in de grafiek dat, ook al ben ik op tijd gestopt met lijnen, je altijd nog 3 a 4 kg verder doorschiet dan je bedoeling was. (wat eenmaal naar beneden rolt, is moeilijk te stoppen)

Maar nu over dat boek "het geheim van het supermetabolisme".

De ideeen in het boek heb ik dus gebruikt om (gelukkig op tijd) te gaan stabiliseren. Maar wat nu over die andere effecten, het afvallen, de calorieen, het sporten, bewegen, formules, etc. Hoe kon ik dat toetsen.

Welnu, zoals eerder vermeld, mijn vrouw Ilse, had nog een hele weg te gaan. Ze kwam van 116kg en moest nog verder. Heel haar leven gelijnd en gejojo-et. Honger geleden, en afgezien, en weer meer kilos aangekomen.

In de afgelopen vakantie, zonder internet en zonder valtaf, waar ik ontzettend veel geleerd heb door het lezen van andere dagboeken en het invullen van mijn voedsel- en sportdagboek, moest ik een andere manier verzinnen om mijn voedseldagboek bij te houden. Ik nam mijn laptop mee, en stopte alles in Exel (spreadsheat). Met de steeds toenemende kennis ontwikkelde zich dit tot een echt programma. Ik hield 6 wkn lang iedere dag de calorieen bij van mijn vrouw en mijzelf, en kwam tot het besef dat we weer op het verkeerde spoor zaten. Te weinig eten en te veel bewegen! Ik leerde dat je sporten (bewegen) niet moest gebruiken om af te vallen, maar om je stofwisseling te verbeteren, en ook dat je meer moest eten om je stofwisseling op gang te houden.

Zo is het dus voor mij duidelijk geworden dat je met weinig eten en veel sporten je stofwisseling letterlijk "om zeep helpt". Iedere dag moest ik mijn vrouw overtuigen om meer te eten. Van 1200 naar 1300, van 1300 naar 1400, van 1400- 1500, enz. Het programma, wat ingesteld was om in de vakantie NIET af te vallen, gaf iedere dag aan "MEER ETEN"! Doordat het eetgedrag van een persoon moeilijk te veranderen is lukte dit ook niet (achteraf gelukkig, omdat radicale veranderingen niet slim zijn), is Ilse in de vakantie nog 1,5 kg afgevallen!
Ze heeft het daar erg moeilijk mee gehad. Natuurlijk niet met die 1,5 kg, maar met het meer eten! Het was immers heel anders wat ze gewend was. Ze had immers altijd normaal gegeten (en altijd meer aangekomen) of gelijnd, en altijd honger geleden en afgezien.

Zoals ze zei: "ik heb tijdens het afvallen nog nooit zoveel gegeten als nu"!.
(zelfs 2 x frites met een kroket, een ijsje, mosselen etc)

En voor ons is "het geheim van het supermetabolisme" inmiddels geen geheim meer.

We lopen inmiddels (bijna) iedere dag 1 uur, fietsen in het weekend, en de verbrande calorieen gebruiken we om MEER te eten! Dus ik stabiliseer op mijn gewicht, en mijn vrouw valt gemiddeld 0,5 kg per week af. Zonder honger! Prima toch!

Veel sukses allemaal met gezond eten en gezond bewegen!

:zauberhaft:

Met dank aan deze site :valtaf3: , mijn vrouw Ilse, mijn buddies Sheila, Nele, Ineke, alle andere buddies, alsmede alle mede valt-affers!

ps;
momenteel zit ik op 2219 kcal en Ilse op 1809kcal gemiddeld per dag!
Mijn gewicht is nu 74,5 kg en dat van Ilse 99,5kg (proficiat Ilse!). Ilse valt nog steeds gemiddeld meer dan 0,5kg per week af.(0.657 kg volgens mijn programma!)




October 8, 2009 om 04:27
Wat goed dat je zoveel bent afgevallen. Gelukkig heb je inmiddels de juiste manier gevonden om het gezond te doen. Ik zie hier en op een andere site mensen die heel veel wegen en dan heel weinig gaan eten (of een proteine dieet gaan doen) en sommige gaan daarnaast meer sporten... maar dan denk ik, oi oi. Als het streefgewicht is bereikt en ze gaan weer op de oude manier eten, dan zijn ze na een tijdje weer op hun oude gewicht en misschien nog wel meer.
Heel veel mensen denken dat ze 'normaal' eten... maar wat is normaal. Chips in het weekeinde, af en toe een frietje, koekjes bij de thee, suiker in de koffie/thee, frisdrank etc. Veel mensen denken dat dit redelijk normaal is om min of meer dagelijks te eten. Calorieën worden dan ineens geteld en dan gaan ze minder eten, maar daar gaan ze de fout maken. Want je moet niet minder eten, maar juist het juiste eten. Dus de gezonde voedingsmiddelen. Brood is niet fout als je wilt afvallen, maar je moet wel de hoeveelheid aanpassen aan je dagelijkse verbranding en je stofwisseling.
Ik zie in de sportschool regelmatig heeeel magere meisjes die heel hard staan te trainen op de crosstrainer en ander apparaten. Maar ze beseffen niet dat ze door zo hard te werken op die apparaten hun spieren (wat er nog van over is) aan het opeten zijn (verbranden van de spiermassa). Ze eten overduidelijk te weinig en zijn dus eigenlijk hun lichaam langzaamaan aan het afbreken. Als je topsporter bent, heb je niets voor niets een trainer en een voedingsdeskundige tot je beschikking, die moet alles in de gaten houden en bij houden zodat het lichaam topprestaties kan leveren.
Ik zie dat het meisje 'Lusi' hier op de site een eetstoornis aan het ontwikkelen is, of het zelfs al heeft. Dit is zo jammer dat dit zoveel voorkomt. Waarom denken die meiden toch dat ze dun moeten worden. Maatje 36 is vaak al te dik in hun ogen, erg jammer.
Ik ben nooit veeels te dik geweest gelukkig. Ik woog 6 jaar geleden ongeveer 78 (dat was het zwaartste gewicht ooit), maar dat kwam door een medicijn wat ik op dat moment gebruikte. Daarna ben ik alle kilo's zonder moeite kwijt geraakt door puur gewoon gezond blijven eten, de lekkernijen te laten (alleen op feestjes een beetje) en lekker te bewegen. Dus zonder enige inspanning raakte ik die kilo's kwijt en woog ik weer 68 kilo. Nu gaat het wel ietsjes langzamer, ben iets ouder. Nu probeer ik gewoon de lekkere dingen te laten staan, 's avonds lekker vers te koken en de koolhydraten een beetje te laten bij het avondeten. Maar dat lukt lang niet altijd.
Ik ga geen dieet doen. Mijn motto is, als je maar gewoon zorgt dat je gezond (echt gezond) eet (dus genoeg calorieën- die je niet hoeft te tellen want met een beetje nadenken weet je zo wat je per dag kunt eten om niet teveel binnen te krijgen- en zo min mogelijk suikers en kleurstoffen) en elke dag lekker een half uur beweegt en 3x per week minimaal een half uur goed sport, gaat het overtollige vanzelf verbrand worden. Als je dit als levensstijl aanhoudt, ben je na een half jaar zo op een gezond gewicht. En dan is het heel makkelijk om dit de rest van je leven vol te houden. Want het enige wat je hoeft te doen is mate houden. Dus niets TEveel te eten. Dat is alles.
Veel mensen hebben last van eetbuien. Een snaaibui is helemaal niet erg, een keertje lekker een chocolade reep opeten kan geen kwaad. Maar dit moet je natuurlijk wel beperken tot een enkele keer. Net als friet met mayo, daar zit niets gezonds in, alleen de koolhydraten in de frietjes zul je kunnen gebruiken als gezond brandstof voor je lijf.
Als nou iedereen in z'n oren knoopt dat je niet hoeft te dieeten om af te vallen, maar geduld moet hebben en gewoon gezond moet eten en met mate, dan draait niemand door tot een ongezond gewicht (geen te dikke of te dunne mensen meer).
Natuurlijk heb je wel mensen die een schildklier hebben die niet goed werkt. Daarbij geldt dit dus niet helemaal.

Heel veel succes met op gewicht blijven. Ik hoop dat je vrouw over een tijd weer op een gezond gewicht is. Goed dat jullie de gezonde methode hebben gevonden om verantwoord overtollige kilo's af te vallen.

Wat trouwens ook nog een handige tip is voor mensen die sporten. Vraag aan de instructeur in de sportschool hoe je het beste je doel kunt bereiken. Als je namelijk heel hard gaat rennen en cardio gaat doen, dan kweek je spieren. Als je op een lager niveau een tijd lang (langer dan 20min achter elkaar) bezig bent, dan ben je vet aan het verbranden. Dus je moet weten hoe jij het beste je hartslag kunt hebben tijdens het sporten om jouw doel te bereiken (vet verbranden óf spieren maken).

Groetjes Fleur
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan