Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Dagboek van Sunday, June 20, 2010

Doris123 woog op het moment van schrijven 134.50 kg (bmi: 50.01).

Tja, nu echt bijna terug op het oude gewicht van 3 jaar geleden. Hoe dom kun je zijn ?? Suikerwaardes veel te hoog, insuline spuiten, extreem vermoeid, niets past meer, moe, moe, moe. Een enorm moeilijk jaar achter de rug, maar waarom dan weer zo veel verkeerd gaan eten en daardoor nog ellendiger voelen ??? Wat zitten we toch raar in elkaar. Toch zal ik de moed weer moeten vinden om goed van start te gaan.....

June 20, 2010 om 13:23
Hallo Doris, wat balen zeg maar wat moedig van jou om weer de draad op te willen pakken. Ga er voor en weet waar je naar toe wilt. Het is je al een keer gelukt.

Groetjes Marijke
June 20, 2010 om 18:27
Hallo Doris
Zie dat het bij jou verkeerd is gegaan,wat zijn we toch watjes.
Ook ik ben volledig de weg kwijt ,en het was zo mooi om slank te zijn .
aan jou heb ik me 2 jaar geleden vastgehouden om wat jij had bereikt.
maar morgen beginnen we opnieuw, maar nu met DR. Frank gewoon proberen.
Kom wel af en toe even kijken .
groetjes Dessim
June 21, 2010 om 00:27
Hai Doris,

Als ik je een advies mag geven... Ik zou hulp inschakelen van de huisarts, diëtist(e), internist, enz, enz, enz. en samen met hen een bepaalde strategie bepalen. En dus ook gewoon vragen om hulp.

Ik ben in 2008 begonnen met een startgewicht van zo'n 170 kg. Mijn bloeddruk was toentertijd 200/120 met een hartslag van 110 in rust, mijn glucosewaarde 16,1 en mijn LDL cholesterol, bloedvetten, enz. wil je echt niet weten. Een lopende tijdbom zeg maar. Nou ja lopend... zittend in een rolstoel was het meer. Ik kón niet eens meer lopen.

Ik zit nu zo rond de 105 kg. Het schommelt wat op en neer. Maar laten we het er op houden dat ik een kleine 70 kg nu ben afgevallen. Ik hoef al meer dan 9 maanden niets meer te gebruiken tegen de diabetes II. Die heb ik onder controle. Mijn bloeddruk zit gemiddeld rond de 130/80 en mijn hartslag zit nu zo rond de 75 in rust en rond de 90 bij inspanning. LDL cholesterol enz. zitten allemaal binnen de veilige marges.

Maar dat alles is me niet zonder hulp gelukt. Ik heb een heel team aan specialisten om me heen die me begeleiden en die me ook goed in de gaten houden.

En ook ik ben een paar keer minder serieus bezig geweest. Dat merkte ik dan ook wel aan de stagnatie van het afvallen. Op een gegeven moment pakte ik de draad dan weer op en ging verder met waar ik was gebleven. En zo hobbel ik geleidelijk aan richting mijn streefgewicht. Makkelijk is anders, ik moet constant waken voor verleidingen en ik word constant weer met mijn neus op het feit gedrukt dat ik een eetverslavind en dus een eetprobleem heb. Ik heb dus echt mijn hele levensstijl moeten omgooien...

Jij bent nu dan "verdwaald". Jammer, maar ik zou daar niet te lang om treuren. Het is niet anders. Misschien is het positieve er aan dat je weer wat valkuilen voor jezelf hebt leren kennen. Van fouten kun je leren.

Het is ook niet makkelijk en het wordt ons behoorlijk moeilijk gemaakt. Loop door de gemiddelde supermarkt en de ongezonde troep wordt je bijna door je strot geduwd! Gezonde dingen zijn of erg duur of liggen verborgen achter de stapels ongezonde dingen. Het vergt een soort "militaire discipline" om daar aan voorbij te lopen en je alleen maar te richten op die dingen die gezond voor je zijn. Toch is het wel te doen en je kunt met gezonde dingen ook best wel heel creatief lekkere dingen maken.

Verder ben ik zelf meer gaan bewegen. In het begin ging dat heel moeilijk, maar gaandeweg is mijn conditie steeds beter geworden. Moest ik vroeger vanuit een rolstoel handboogschieten, nu doe ik dat gewoon staand. En als ik even geen last heb van de neuropathie dan kan ik ook weer leuke afstanden wandelen/lopen. Dat laatste ben ik eigenlijk vanzelf meer gaan doen doordat ik veel aan natuurfotografie/filmen doe. Ik duik zo af en toe een (moeilijk begaanbare) hei in om wat adders te fotograferen, loop over een zandpad omdat de accu van de scootmobiel anders wel héél snel leeg is, enz. Het zijn dus niet de saaie sportschooloefeninngen, maar gewoon het actief buiten de deur bezig zijn waardoor ik meer ben gaan bewegen. Door het afvallen ging dat bewegen ook weer beter (ik bedooel maar, 70 kg minder de trap op sjouwen merk je echt wel!)

Dus... Pak jezelf in de kraag, zoek en vraag hulp (ook aan je omgeving, en dan vooral of men rekening met je wil houden en je niet gaat verleiden tot het meeëten van ongezonde dingen), kijk waar je valkuilen zitten en ga gewoon weer verder.

Ik zou mezelf ook niet blind gaan staren op één bepaalde dieet. Diëten zijn heel individueel. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander voor geen meter. Vandaar ook het advies om een dieet samen te stellen samen met een diëtiste. Die mensen hebben ook ervaring met het niet halen van een beoogd doel en het niet kunnen volhouden van een dieet. Mijn dieet is nu ik meer beweeg ook anders dan in het begin. Ik stel dat wat ik eet af op mijn activiteiten. Begin ook niet direct weer met een te strak dieet maar bouw het rustig op. Je lichaam moet ook weer wennen aan zoiets. Maak je doel ook haalbaar. 50 kg afvallen in een half jaar is geen haalbaar doel om maar een voorbeeld te noemen. De een haalt dat misschien in anderhalf jaar, de ander in twee jaar... Het lichaamsgewicht alleen is ook niet zaligmakend. Het gaat om het "totaalplaatje". Ik vind het leuk dat ik zoveel gewicht kwijt ben, maar ik vind het nóg leuker dat ik een aantal dingen weer kan doen die ik twee jaar geleden absoluut niet meer kon.

Ga d'r voor! Succes!

:bigrat:
June 21, 2010 om 02:57
HOi Doris,

Dieten werken alleen maar voor korte duur. Veel belangrijker is jezelf een goed voedingspatroon en beweegpatroon aan te leren.
Dat is erg moeilijk. En als je hulp daarbij kunt krijgen, echt met beide handen aanpakken.
Het Dr Frank dieet is heel streng en wijk heel erg af van het nederlands voedingspatroon.
Begin met het bijhouden van het eetdagboek en beweeg dagboek. Dan krijg je een goed inzicht over je eigen gedrag.

Groetjes appelperzik
June 21, 2010 om 03:00
Hey Doris,

Bij deze wens ik je weer heel veel moed en succes!!

:talantha:
Onbekend
July 8, 2010 om 03:41
:fflangs:

Want ik las een herkenbaar verhaal.
Ook ik was in 2006 28 kilo afgevallen,om vervolgens na een diep dal 40 kilo bij te komen.

Als je weer gemotiveerd bent,pak die draad op,want je weet dat je het kunt.
Je hebt het al eerder bewezen!
:fouten:

De moed heb je al gevonden,nu de rest nog!
:zethemop:

Groetjes Hanny
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan