Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Dagboek van Friday, August 6, 2010

Knulletje woog op het moment van schrijven 93.00 kg (bmi: 26.88).

Na 10 weken hard trainen en rond de 4000 kcal per dag was ik het veel eten al zat (klinkt misschien raar, maar altijd zoveel eten is ook soms moeilijk). Gewicht is in die 10 weken gestegen met 3 kilo. Vet% is ongeveer gestegen van ongeveer 8 naar 10%. Heb ongeveer 1.5 kilo spiermassa aangezet en 1.5 kilo vetmassa. Gezien het korte tijdsbestek, ben ik heel tevreden met deze resultaten (MAAR HET KAN ALTIJD BETER). natuurlijk is 1.5 kilo spiermassa verdeeld over je hele lichaam geen heel groot verschil. maar ik zie kleine verbeteringen, en vaker kleine stapjes vooruit zijn in totaal nog steeds een hele grote stap toch.

Als ik eerlijk ben, is het verslavend om een afgetraind lichaam te hebben. het voelt echt heerlijk. Daarom ga ik sinds vandaag toch maar weer eens dieten. (zelfde methode als de vorige keren). Deze keer ga ik proberen om in 6 weken van 10% naar 6-7% te komen.

Nu waar ik het eigenlijk over wou hebben:

Normaal gesproken zou je als je al een laag vet% hebt, en je probeert een nog lager vet% te bereiken, zul je veel spiermasa verliezen. Het is natuurlijk afhankelijk van de methode die je gebruikt om dit doel te bereiken, maar in het algemeen kan men zeggen dat het spierverlies toeneemt.

Uitzonderingen zijn topsporters. die dagelijks meer als 5000 kcal verbranden. ondanks dat ze zich wezenloos vreten toch een laag vet% houden, en hun spiermassa en prestaties kunnen laten groeien (meer info: google op John berardi G-fluxing).
-----------------

Er is dus een verschil tussen:
een behoefte hebt van 3300 kcal, en je eet dan bijv 3800 kcal om spiermassa aan te zetten. Of je hebt een behoefte van 5000 kcal, en je eet er 5500 om spiermassa aan te zetten. de kcal in vs kcal out en het verschil ertussen is bij beide voorbeelden gelijk, en ondanks dat velen zullen denken dat dit op precies hetzelfde neerkomt, zijn de effecten op je lichaam anders.

En nu waar het om draait:je kan manipuleren (middels training, voeding, kcal inname, EKV verhoudingen, soorten voeding, etc) of je lichaam energie uit vetcellen of uit spiermassa haalt op een moment van een tekort. EN ook manipuleren of je lichaam bij een overschot de kcal richting vetmassa of spiermassa stuurt. En zo dus een athletisch lichaam verkrijgen

Een ex collega van mij, die werkt in een sportschool, en traint 4x per week krachttraining. 2x max effort (heel erg zwaar trainen, zware gewichten relatief weinig reps), 2x dynamic effort (trainen op explosiviteit met hogere reps met lichtere gewichten). daarnaast gaf hij nog 10-15 groeplessen per week (spinning, bodypump, body combat). komt in totaal neer op een 20 uur training per week. Hij had een vet% van 8% (en naar mijn mening echt een goed lichaam), maar had enorme moeite met spiermassa aanzetten (omdat hij veel meer verbrande dan dat hij at).

Ik heb hem toen een voedingsschema gemaakt, met een aanzienlijke hoeveelheid meer kcal. En vreemd genoeg zette hij maand na maand ongeveer 1 kilo spiermassa aan, zonder dat zijn vet% steeg (en ik natuurlijk jalours, maar wist nog niet de reden). Waarom zette ik bij een gelijk kcal overschot meer vetmassa aan als hem?.
(de manier waarop zijn lichaam de calorien benut, was het verschil. naderhand zag ik een documantaire over zwemmers en één over wielrenners. Wat mij opviel was dat deze mensen altijd veel aten (en nooit minder hoefden te eten om af te slanken), terwijl ze rond de 5000-6000 kcal per dag aten. en ondanks deze enorme kcal inname een enorm gespierd en athletisch lichaam hebben, en een verdomd laag vet%.
(dat is iets om over na te denken).

Maarja, niet iedereen heeft de zin en tijd om te leven als een topsporter. En ik al helemaal niet. ik vind sporten heel leuk, maar heb geen zin om een 20-25 uur per week te sporten. een 4x 1.5 uur per week (6 uurtjes per week) vind ik opzich wel genoeg.

Ondanks dat ik niet zoveel wil sporten, streef ik wel het lichaam van een topsporter na. atlhletisch gespierd en een laag vet%. En in dat geval geld: Wie lui is moet slim zijn. Mijn manier van dieten houd het lichaam voor de gek met een hele reeks aan slimme "truukjes" om te manipuleren hoe je lichaam reageert. In het voordeel van mijn vetverlies en spiermassa winst natuurlijk (calorie partitioning).
----------------------------------

over 8 weken (6 weken dieet, 2 weken onderhoud), zal ik weer fotos maken en deze vergelijken met de fotos van de vorige keer. Ik ben benieuwd wat ik in deze 6 weken kan bereiken. ik ga iig me best doen.



Onbekend
August 9, 2010 om 17:01
Hoi Knulletje,

Wat ik eerst wil zeggen is, veel succes aankomende 6 weken!:)

Ik lees met interesse je dagboeken, en nu als laatste het stukje 'plaatselijk gewicht verliezen'. Deze 14 daagse cyclus, is dat eigenlijk cutten en bulken, waar je veel over leest op bb forums? wel in een erg kort tijdbestek trouwens! Normaal ben je toch langer aan het cutten of aan het bulken?

Het lijkt me trouwens wel erg interessant om uit te proberen. De oefeningen die je geeft, die doe ik in de sportschool al, dus dat is al handig. Wat ik me wel af vraag, hoe vaak moet je zo'n 14 daagse cyclus herhalen? Als je het 1x (of vaker) doet, gooi je dan niet je metabolisme op z'n kop? (haha naja, aangezien het bij mij toch (nog) niet helemaal niet in orde is.. maar daar ben ik druk mee bezig :P)

Groetjes, Emine
August 10, 2010 om 11:12
Hi!

Ik lees al een tijdje mee in je dagboeken...heb ontzettend veel respect voor je leefstijl!

Worstel zelf al jaren met eten/gewicht.
Mijn laagste gewicht was 47 kg en mijn hoogste 70.
Schommel nu rond de 63, mijn ideale gewicht zou zo rond de 57 kg zijn.

Ik sport veel, mijn vaste dagen zijn:
Maandag: body pump + spinning
Woensdag : KT + kickboxen
Vrijdag: XCO, Body pump, 20 min cardio
Zondag": Body Pump + spinning

Soms nog een extra lesje hier of daar...

Ik eet daarentegen ook ontzettend veel....(en snoep veel te veel)
Lukt me maar niet om die cirkel te doorbreken....

Het is vast teveel gevraagd maar heb je enig idee wat een goed basisschema voor mij zou zijn voor vetverlies?

Ik ben trouwens 1.72 en 21 jaar oud, heb zittend werk maar fiets bovenop mijn sport elke dag rond ongeveer 50 minuten
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan