Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Vezelrijk eten

Geplaatst door Change op April 23, 2008 om 13:33

April 23, 2008 om 13:33
Ik heb ontzettend veel moeite om genoeg vezels binnen te krijgen. Dagelijks kom ik rond de 15-20 gram. Hierdoor heb ik ontzettend veel last van de stoelgang en lukt het me soms 2/3 weken lang niet naar de wc te gaan met als gevolg dat ik een ontzettend dikke buik krijg die totaal uit proportie is met de rest van mn lichaam. Heeft iemand tips om ervoor te zorgen dat ik genoeg vezels binnen krijg zonder alleen maar speciale producten te hoeven nemen met extra veel vezels?
April 23, 2008 om 15:32
Als je meergranen/volkoren brood eet en elke dag groenten en fruit (plus bv pasta vervangen door volkoren pasta, dat went heel snel) zou je in principe genoeg vezels binnen moeten krijgen.

Ik heb trouwens precies het omgekeerde probleem, en drink daarvoor iedere dag een vezeldrankje dat ook vaak bij verstopping wordt voorgeschreven. Je kunt hiervoor zakjes poeder bij de apotheek kopen (heet regulan/metumicil). Is echt heel makkelijk, gewoon elke ochtend een klein zakje poeder in een glas water gooien en klaar! Probeer het eens, helpt bij mij heel goed!
:collina:
Onbekend
May 18, 2008 om 14:20
Ik geloof niet dat je eraan ontkomt om speciale producten te gebruiken, dit is het nadeel van gezond en bewuster eten. Om vezelrijk, minder vet of suikervrij te eten moet je toch altijd net even langer zoeken.
Probeer eens de knäckebröd 'vezel plus' van Atkins Advantage (Albert Heijn XL bij de dieetproducten) . Om even aan te geven hoeveel vezels hierin zitten: per stuk zijn ze 10 gr. en bevatten 4,2 gr. vezels en zijn 23,3 kcal. Ze zijn niet groot, drink er twee glazen water bij en je hebt zeker een verzadigd gevoel. Ik eet er 4 op een dag (ontbijt en lunch).

Veel succes!!!
Onbekend
May 20, 2008 om 05:01
weetabix met melk of zwart roggebrood bij het ontbijt: zitten beiden vol vezels volgens mij!
May 21, 2008 om 06:55
ik gebruik afslankthee van dr kneip en het werkt bij mij heel goed, als ik dit niet drink is bij mij ook het gevolg 2 a 3 weken niet naar de toilet en dus een dikke opgezette buik.

Dus ik hou het op elke dag een kopje afslank thee van dr kneip.
(koop je bij etos).

succes
May 21, 2008 om 07:18
@ ivanka: afslankthee helpt dan misschien wel om naar het toilet te kunnen gaan, maar dit is niet de juiste manier. Het is de bedoeling dat je dat uit jezelf kan en niet met "hulpmiddeltjes" enzo. En dat aanraden aan iemand met ondergewicht/een eetstoornis is nu ook niet bepaald het beste wat je kan doen.

Ik zou ook opteren voor weetabix, all bran, vezelrijk brood en genoeg fruit en water!
Onbekend
May 23, 2008 om 03:55
ik kwam van allbran ook voor tussendoor repen tegen in de supermarkt - aardig als alternatief voor een ontbijt, maar wel veel kcal. voor een tussendoortje
een sultana fruit en fit, bv cranberry/pruim bevat per reep ook veel vezels, maar minder kcal.
als je moeite hebt met tekort aan vezels, dan is dit natuurlijk door de dag heen wel weer in te passen. die sultana's zijn bv best wel lekker!
May 23, 2008 om 05:01
ik neem nooit iets extra om vezels binnen te krijgen,die zouden normaal toch in je voeding aanwezig moeten zijn??
maar ik eet dan wel zelden wit brood,heel veel rauwkost,groenten en fruit(mijn fruit word gewassen,nooit geschild)
veel drinken en ook bewegen,en dan zou je normaal geen last moeten hebben van constipatie of trage darmtransit.....
dit geld natuurlijk niet voor mensen die iets aan hun darmen hebben of zo,mijn zus heeft ondanks al voornoemde wel regelmatig last van,en dan neemt ze een thee om de darmtransit te bevorderen......
May 25, 2008 om 18:38
Ik eet albran plus bij mijn ontbijt... bordevol vezels en erg lekker :D je kan vairieren door jam door de yoghurt te gooien of hagel of net wat je lekker vindt....

veel succes
May 26, 2008 om 13:35
Momenteel probeer ik dagelijks een ander ontbijt te eten. Ene keer yogurt andere keer rijstepap, havermout. Van brood hoe vezelrijk ook heb ik geen vol gevoel. Ik blijf eten. ik denk omdat die vezels ook voor een gedeelte omzetten in soorten suikers.

Probleem is... te veel melk verdraag ik niet en van brood geen vol gevoel, dat resulteert dat ik tussen de middag nu met salades gestart ben. Zo onstaan combnaties met aardbei, ananas, meloen ed.

Nu een week verder 1 kilo kwijt en wat afkick verschijnselen van de suikers...

Ik denk het is ook waar je tijd voor hebt en waar je je goed bij voelt...

De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.