Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

gezonde vetten

Geplaatst door Hopjesvla op June 18, 2009 om 05:23

June 18, 2009 om 05:23
De vetzuursamenstelling in je voeding heeft (op de lange termijn) invloed op de vetzuursamenstelling in je lichaam.

Stel nou, je wil je vetpercentage verhogen.

Een overschot aan koolhydraten en eiwitten wordt in de lever omgezet in het verzadigde vet palmitinezuur C16:0. Nou wordt dit deels nog wel verder bewerkt in andere vetzuren, maar volgens mij alleen waar nodig.

Maar nou zat ik te denken, is het niet gezonder om je dieet dan tijdelijk flink te verhogen met producten rijk aan gezonde vetzuren? Zoals olijfolie, noten, avocado, vette vis.
En de hoeveelheid eiwit en koolhydraat ongeveer gelijk te houden.

Tuurlijk is het niet ongezond, maar zou het een effect hebben op de soort vetten die worden opgeslagen? En vervolgens op je algemene gezondheid, je huid, je haar..?
June 19, 2009 om 05:24
Gezonde vetzuren, in mate, ondersteunen je inderdaad in je afvalproces. Er is bewezen dat met voldoende inname van omega 3, je sneller afvalt. De balans omega 3 - 6 (beide meervoudige onverzadigde vetzuren) is dan ook belangrijk. In ons westers eetpatroon is hier een onbalans in. We eten in verhouding te veel omega 6 (in zonnebloemolie, magarine,...) dan omega 3 (vind je in lijnzaadolie en vette vis zoals zalm). Bij vetzuren wordt er vaak gefocust op de verzadigde vetzuren, want die zijn immers "slecht"! Maar verzadigde vetzuren zijn ook nodig. Als je lichaam geen verzadigde vetzuren binnenkrijgt, zal het uit koolhydraten zelf verzadigde vetzuren opbouwen! Maar zoals bij alles geldt, moet je deze met mate eten. Een teveel leidt tot hart - en vaatziekten, hoog cholesterol, ... wat al bekend is.
Het lijkt me dus een goed idee om je dieet te verhogen met gezonde vetzuren (en dan vooral omega 3 en enkelvoudige verzadigde vetzuren), maar ik zou dit dan compenseren met minder koolhydraten te eten. Want vet is met 9 kcal per 1g nog steeds zeer calorierijk, en als je meer energie opneemt dan verbrandt, dan kom je simpelweg bij.
Ik merk ook zelf als ik voldoende omega 3 inneem mijn huid een stuk zachter wordt. Ik heb keratitis pilaris (soort van kleine, rode bultjes op de huid van je bovenarmen, kan ook op je wangen voorkomen, veel mensen hebben hier last van) en het wordt beduidend beter als ik omega 3 supplementen neem! Ook teunisbloemolie maakt mijn huid zachter.
Hopelijk had je hier iets aan ;)
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.