Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Verschil tussen 'whole grain' en 'wheat'?

Geplaatst door Baronesse op July 16, 2009 om 08:44

July 16, 2009 om 08:44
Ik wil graag weten wat het verschil is tussen 'whole grain' en 'wheat'. Volgens een voedingsadvies van Gillian McKeith moet ik meer whole grains eten maar juist geen wheat. Mij ontgaat het subtiele verschil en door kort googlen kom ik ook niet verder.

Zou het kunnen zijn dat whole grains altijd volkoren is en 'wheat' (letterlijk: tarwe) dan gaat om gewoon brood?

Ik zal deze vraag ook aan de voedingsdeskundigen hier stellen. Als ik antwoord heb, zal ik het plaatsen (als het meer mensen interesseert).

:kawe:
July 16, 2009 om 09:42
Ik weet het ook niet en ben erg benieuwd
July 16, 2009 om 12:45
hee bedankt zemeltje!

hier het antwoord van McKeith Research Limited:

The term whole grain refers to the whole family of foods including whole wheat, rye, oats, barley, brown rice, millet, quinoa, buckwheat etc. Wheat is one type of grain that is often best avoided or reduced as it tends to be high in gluten and hard to digest for many people. The other grains do not tend to cause problems for many people.
July 17, 2009 om 05:32
@ zemeltje hoe maak je dat klaar? Met melk ofzo? Ik ben heel benieuwd. Ik vind Brinta heerlijk, maar volgens mij is dat wel helemaal tarwe.

Hier overigens het antwoord van de voedingsdeskundige:

Hoi Kirsten,

Goede vraag die je stelt. Het is een beetje verwarrend omdat deze twee termen vaak door elkaar heen worden gebruikt en veel mensen zien dit als een en hetzelfde.

Ik denk dat er met whole grain alle hele granen worden bedoelt en met wheat alleen tarwe. Dus hele granen kunnen afkomstig zijn van tarwe maar ook van rogge, haver, maïs, gerst, gierst, spelt, tarwerogge of bruine rijst.

Vaak staat het op broden wel aangegeven wat voor soort brood het is, of het staat op de ingrediëntenlijst. Als je brood koopt bij de bakker kun je het natuurlijk altijd even vragen.

Succes!

Groetjes Willemijn
July 17, 2009 om 08:59
Ik doe elke ochtend zemelen door mijn brinta heen. Dit doe ik omdat ik een spastische darm heb en daardoor veel minder last heb.
July 17, 2009 om 09:59
Mijn moeder koopt altijd havermout van de natuurwinkel. Is minder bewerkt dan die van quaker, maar je moet 'm dan zelf ook een tijdje weken.

Wat zij doet is gewoon eerst een paar uur weken in water, en dan koken met wat melk erbij. Als je het meteen in melk doet wordt het wel erg vet omdat er veel melk wordt opgenomen. (maar wel lekker natuurlijk ;))
July 18, 2009 om 05:16
@ zemeltje: jij doet je naam eer aan ;) Dank je voor je tips.

Ik ga het eens proberen met havermout (gisteren aangeschaft) en water. Brinta eet ik altijd met melk, maar ik wil iets minder koemelk uitproberen. En ik heb gisteren speltmuesli bij de natuurwinkel gekocht. Dat eet ik dan met yoghurt. Was lekker!

hihi, heb in de keuken nu een soort gezondheidsplankje met noten&zaden, spelt, havermout en brandnetel- en venkelthee. Straks word ik nog een soort toverkolletje ;)
July 18, 2009 om 05:17
@ marianneketje, ik heb inmiddels HO havermout gekocht, ga ik maar eens mee beginnen. Straks ga ik nog zemelen ;)

Vanmorgen ontbeten met speltmuesli & yoghurt. Jummie!
July 18, 2009 om 08:19
@Mirjam1966
Dat klinkt lekker, jouw lunch!
Ik wil ook eens sojamelk proberen en voor het avondeten sojakookroom, maar ik aarzel nog een beetje. Ik heb geen idee hoe het smaakt en wat ik ervan vind. Als kind was ik een lastige eter en nu merk ik dat dat met het proberen van nieuwe dingen weer een beetje naar voren komt. Wel grappig. Maar goed, binnenkort dus gewoon gaan proberen!
July 18, 2009 om 15:13
Inderdaad; er gaat weinig boven zemelen!

:haha:

De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.