Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

hoeveel gram eiwitten heb ik minimaal nodig??

Geplaatst door Ikelene op January 13, 2010 om 13:00

January 13, 2010 om 13:00
Weet iemand hoe ik erachter kan komen hoeveel eiwitten ik nodig heb??
groetjes Ikelene
January 13, 2010 om 13:09
Even googelen leverde dit op:

Voor een volwassene wordt 0,75 g eiwit per kg lichaamsgewicht per dag aanbevolen. Als je die 0,75 dus x je gewicht doet weet je hoeveel g eiwit je nodig hebt.
En onderaan het eetdagboek kun je zien hoeveel eiwitten je per dag eet.
Hopelijk heb je hier iets aan.

:katsumi:
January 13, 2010 om 14:17
voor een gemiddeld persoon wordt idd minimaal rond de 0.8g per kg lichaamsgewicht aangeraden. er wordt echter nooit een maximum gezet bij het aantal eiwitten te nuttigen.

maaar, even van de site van het voedingscentrum:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/eiwit/hoeveel-eiwit-heb-je-nodig.aspx

*Kracht- en duursporters
Mensen die zware spierarbeid verrichten, kunnen wat meer eiwit nodig hebben. Denk daarbij aan sporten waarbij de ontwikkeling van spierkracht centraal staat, zoals krachtsporten zoals bodybuilding, kogelstoten en gewichtheffen, en duursporten zoals schaatsen (sprint), zwemmen (korte afstanden), sprinten (atletiek), skiën, boksen en turnen. Duursporters hebben ca. 1,2-1,4 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig, krachtsporters 1,7-1,8 gram per kilo.

**speciale sportdranken met kleine hoeveelheden eiwit zijn niet nodig. Ze kunnen (gecombineerd met voldoende koolhydraten) wel bijdragen aan een wat sneller herstel

***Op korte termijn kan een tekort aan eiwit leiden tot afbraak van spierweefsel. Dat gebeurt vooral wanneer het lichaam minder energie binnenkrijgt dan het nodig heeft. (een dieet) Op langere termijn leidt een tekort aan eiwit tot een gebrek aan spierkracht en een verminderde weerstand.

****Er zijn geen duidelijke aanwijzingen dat veel eiwit schadelijk is voor gezonde volwassenen.

Dus zoals ik al vaker zei: Personen die niet sporten en niet zeer actief zijn, moeten minimaal 0.8g per kg lichaamsgewicht nemen. dit is een minimum, en dat zou je dus altijd moeten nemen. Het kan achter GEEN kwaad wanneer je wat meer eet. (net als dat 2 ons groente een minimum aanbeveling is, is het niet erg wanneer je een pond groente eet.)

Nog belangrijker, mensen die (recreatief) sporten, en ook DUURSPORTERS, hebben een hogere eiwitbehoefte. Namelijk 1.2-1.4g per kg lichaamsgewicht. (sport je dus af en toe bij je dieet, moet je meer eiwitten eten.)

ik heb al tig discussies gehad met mensen, die komen met argumenten dat het slecht is voor dit, en dat en zus en zo. Ik heb al tig maal onderzoeken laten zien waarin er wordt getoond dat veel eiwitten eten niet ongezond is, en zelfs tientallen voordelen biedt. en ook al heb je het niet nodig, kan het geen kwaad om toch meer te eten dan je minimale behoefte. Het voedingscentrum bevestigd dit.

succes
January 14, 2010, gewijzigd door Ikelene op January 14, 2010 om 14:43
bedankt vooor de duidelijke uitleg
Maar ik kom er dus bij lange na niet aan..
wat zijn tips voor magere eiwit rijke producten.. naast kwark en tonijn
groetjes Ikelene
January 14, 2010 om 17:23
mager vlees zoals kipfilet, vis (tilapia, pangasius, kabeljouw, roodbaars, zalm, forel, makreel, etc etc. (mager of vet maakt niet uit, in vette vis zitten veel gezonde vetten).

voor eieren geld hetzelfde als vette vis. melk levert ook wat eiwitten, al is dat niet bijster veel.

en ik ga hem toch noemen, de magere kwark. 1 bakje van 500g per dag, en je bent een heel eind op de juiste weg.:)
January 15, 2010 om 13:52

dankje.....
Ja die kwark.. ben er al aan begonnen.. hahhaha
maar ik vind 500 gram wel veel...
gister en eergister wel 250 gram gegeten voor het slapen..
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.