Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

verhouding eiwit, koolhydraten, vet?

Geplaatst door Oshin op January 13, 2010 om 17:18

January 13, 2010 om 17:18
Wat is de goede verhouding van eiwit, koolhydraten en vet? Ik heb het idee dat ik te weinig eiwit binnen krijg, ik eet vegetarisch en eieren en kaas is niet zo gezond om dat vaak te eten.
January 13, 2010 om 18:15
percentages zeggen helemaal niets. absolute getallen wel.
voedingscentrum raad aan om MINIMAAL 0.8g eiwit per kg lichaamsgewicht te eten. Vegetariers moeten meer eiwitten eten. Dit komt voor jou dus neer op minimaal 1g per kg lichaamsgewicht.

duursporters 1.2-1.4g eiwit per kg lichaamsgewicht. krachtsporters/bodybuilders/kogelstoters etc 1.8g eiwit per kg lichaamsgewicht.

Voedingscentrum stelt dat er geen gevaren bekend zijn aan het eten van veel eiwitten. het kan dus geen kwaad om meer te eten dan je minimale behoefte.

stel persoon 1 weegt 100 kilo, en doet een 1000 kcal dieet. deze zou minimaal 80g eiwit moeten eten. dat is 320 kcal uit eiwitten, en komt neer op 32% uit eiwitten.

persoon 2 is ook 100 kilo, maar eet per dag 2000 kcal. deze eet ook de minimale 80g eiwitten, en krijgt dus ook 230 kcal uit eiwitten. deze persoon eet maar 16% eiwitten per dag.

toch krijgen persoon 1 en 2 beide genoeg eiwitten binnen.
daarom kun je beter niet letten op percentages, omdat deze een vertekend beeld geven. vooral bij een zeer lage kcal inname als die van jou.

Maargoed, naar je voedingsdagboek gekeken, en ik zie dat je erg weinig eiwit naar binnen krijgt. (mijn vriendin heeft hetzelfde, ze is zelf ook vegetarisch).

Nu gok ik dat je zegt dat eieren slecht zijn vanwege het cholesterol. uit verschillende onderzoeken is gebleken dat cholesterol in de voeding niet ook lijdt tot een hoger cholesterol gehalte in het lichaam. Ik ken zelfs mensen waaronder ikzelf ook, die zoon 20 eieren per week eten, en een uitstekend cholesterol gehalte en algemene gezondheid hebben.

als dat niet genoeg is, dan kan ik je zeggen dat het cholesterol enkel in het eigeel zit. in een ei-eiwit, zit geen cholesterol en geen vet. in het ei-eiwit van een ei zit 3g eiwitten. (in heel ei zit 6g vet, en 7g eiwit.)

MAAR NU KOMT DE BESTE TIP OOIT:
eet magere naturel kwark. in een pot van 500g, zit:
275 kcal, 45g eiwitten, 17g koolhydraten, 1g vet. het grootste deel is dus eiwitten, en dat is dus ideaal voor vegetariers.

nu vindt niet iedereen magere kwark lekker. voor deze mensen de volgende tip: neem een shake beker. doe 200g magere kwark erin. 200ml halfvolle melk. 15-20g karvancevitam bosvruchten, aardbei of framboos. en schud dit stevig voor zoon 20 seconden.
je hebt dan een lekkere soort van romige milkshake. ipv de karvancevitam, zou het nog beter zijn om wat vers fruit samen met de kwark en melk te blenderen. zoon shake is zoon 250 kcal,
en bevat al snel 30g eiwitten.

ik zou als ik jou was toch al snel zorgen dat ik zoon 90-100g aan eiwitten binnenkrijg per dag. je zit nu op zoon 40-50g. 1 bak naturel kwark per dag, en je zit al aan die 90g. een glas melk erbij ergens op de dag en je zit al snel op 100g.

ik zou dus 1400-1500 kcal per dag eten. (dat werkt ook voor jou, je bent geen uitzondering. je moet alleen niet verwachten dat je meteen binnen 1 week resultaat ziet. soms duurt dit wat langer. mijn vriendin had 2 weken geen resultaat, wou al minder gaan eten, maar ik zei dat ze moest doorzetten en paar dagen later.... opeens was er in 12 dagen 2 kilo vanaf. de doorzetter wint.)

Ik zou dan 1400 kcal per dag eten:
100g eiwitten = 400 kcal
50g vet = 450 kcal
135g koolhydraten: 540 kcal
totaal 1390 kcal.

naja succes, hoop dat je er wat aan hebt/ mee doet.
gr knulletje
January 14, 2010 om 03:30
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, er staat veel informatie in, ik moet het een paar keer lezen voor ik het echt begrijp, de reden staat op mijn profiel. Ik heb gister magere kwark gekocht en vind dat prima te eten zo. Ik vind het erg moeilijk om de juiste voeding binnen te krijgen, zoals je weet eet ik vegetarisch maar ik moet ook letten op E-nummers en wil ook geen kant en klaar producten eten dan blijft er niet veel over om uit te kiezen, zeker als je ook nog een klein budget hebt om te besteden. Maar ik ben erg blij met je antwoord ik heb er zeker wat aan.

Heel erg bedankt, groetjes dikkie.
January 16, 2010 om 11:04
volgens mij zijn 'proteine' en 'eiwit' synoniemen? Of ben ik nu blont?
January 16, 2010 om 15:31
je verhaal klopt vangeen kant. ik heb geen zin om te typen hoe het wel allemaal zit, omdat het veel werk is. wel wil ik even zeggen waarom je verhaal niet klopt: bron voedingscentrum:

*Het lichaam kan geen eiwit opslaan voor later gebruik. Als iemand meer eiwit binnenkrijgt dan nodig is voor de aanmaak van lichaamseiwit, wordt het teveel aan aminozuren afgebroken. Het koolstofdeel uit deze overtollige aminozuren wordt verbrand: het wordt gebruikt als bron van energie (calorieën). Het stikstofdeel verdwijnt grotendeels als ureum via de urine

**Het lichaam breekt eiwit uit voedsel af tot afzonderlijke aminozuren. Dat gebeurt met behulp van enzymen in de maag en de dunne darm. De aminozuren worden via het bloed naar de lever en andere weefsels getransporteerd

***Bij de aanbevelingen heeft de Gezondheidsraad rekening gehouden met een gemiddeld Nederlands eetpatroon met meer dierlijke dan plantaardige producten. Vegetariërs en vooral veganisten hebben meer eiwit nodig om alle essentiële aminozuren binnen te krijgen. Dat komt doordat plantaardig eiwit minder essentiële aminozuren bevat dan dierlijk eiwit.

CONCLUSIE: De afbraak van eiwitten heeft helemaal niets met de nieren te maken, dit gebeurt op andere plaatsen in het lichaam. De nieren zijn er enkel om de afvalstoffen die daarbij vrijkomen te verwerken. deze afvalstoffen raak je kwijt via je urine.

je lichaam kan ook geen eiwitten opslaan voor later gebruik, en daarmee is het hele verhaal van jou ontkracht. Daarnaast kunnen we uit de aanbevelingen van het voedingscentrum wel degelijk aflezen dat vegetariers en veganisten WEL meer eiwitten nodig hebben.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/eiwit/wat-doet-het-lichaam-ermee.aspx

http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/eiwit/hoeveel-eiwit-heb-je-nodig.aspx

http://www.bioplek.org/animaties/spijsvertering/eiwitvertering.html
January 17, 2010 om 01:29
ik kan een boek schrijven en daarin 100% onwaarheden schrijven en toch kan ik het laten publiceren etc. er is geen kwaliteitscontrole op dat gebied.

ik zal voortaan wat aardiger zijn:)
doei
January 17, 2010 om 06:39
Zo wordt er heel veel verteld, de ene zegt dit de ander dat, en zie je door de bomen het bos niet meer (ofzo iets hihi)
Zo heb ik gehoord dat als je sport en naar ammoniak gaat ruiken dat dan je eiwitten afgebroken worden. Hoe zit dat verhaal nu precies knul??

:dikkie57:
January 17, 2010, gewijzigd door Knulletje op January 17, 2010 om 09:51
als je naar ammoniak ruikt, heeft je lichaam eiwitten afgebroken voor energie. Dit kunnen eiwitten uit voeding zijn, maar ook eiwitten in de vorm van spieren.

uitgebreide uitleg:
Ammoniak wordt chemisch aangeduid als NH3. NH3 wil zeggen dat er 1 atoom stikstof (N) gebonden is aan 3 atomen waterstof (H). Ammoniak heeft een zeer sterke, indringende geur die gemakkelijk herkenbaar is en onder andere voorkomt in menselijk zweet.

Verantwoordelijk voor deze geur is stikstof. In je lichaam komt stikstof enkel voor in de aminozuren, de bouwstenen voor je spieren (eiwitten zijn ketens aminozuren).

Wanneer je lichaam een aminozuur als energie wil gebruiken, moet het eerst omgezet worden naar een bruikbare vorm.
Omdat je lichaam het aminozuur moet omzetten naar een bruikbare energiebron, wordt het atoom stikstof van het aminozuur ontdaan. Wat overblijft wordt omgezet naar glucose en kan zo door je lichaam als brandstof gebruikt worden.

Maar nu blijft het ontdane deeltje stikstof in je lichaam achter. In je nieren worden deze deeltjes verwerkt tot CO(NH)2 en worden zo via de urine afgevoerd. Maar als je nieren teveel stikstof te verwerken krijgen, zal het via je zweet afgevoerd worden, waardoor je een ammoniakgeur ruikt.

Zowel zweten als urineren vragen water van je lichaam. door meer te drinken, kun je de geur dus meer neutraliseren.
January 17, 2010 om 11:28
Oke, duidelijk knul, bedankt voor je reactie.

:dikkie57:
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.