Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Laag bmi , maar toch een buikje.. herkent iemand dit?

Geplaatst door In8wekenperfect op March 18, 2010 om 07:33

March 18, 2010 om 07:33
Ik heb nu eigenlijk een prima gewicht, ik ben over mijn hele lichaam heel erg slank.. behalve bij mijn buik. Je kan nu ik wat afgevallen ben wel mijn bovenste buikspieren zien, alleen puur mijn onderbuik gaat er maar moeilijk af. Ik moet dit gewoon accepteren aangezien dit mijn bouw is, maar het was mooier geweest als ik verder niet zou hoeven afvallen (het is echt alleen de onderbuik!). Dit is na mijn zwangerschap ook alleen maar erger geworden.

Ook heb ik al heel lang extra vet op de zijkanten van mijn onderrug, daardoor ziet mijn figuur er heel raar uit. Hier hebben heel veel mensen al opmerkingen over gemaakt.

Ik probeer nu af te vallen (+ sporten) tot het vet op mijn buik en onderrug zoveel mogelijk weg is, daarna ga ik kijken of het nodig is een buikwandcorrectie + liposuctie te doen. Dit is een enorme stap, maar ik zit hier al 10 jaar mee.

Hopelijk herkent iemand dit, ik heb persoonlijk nog nooit iemand met zo'n gek figuur gezien. Ik kan zelf jaloers zijn op mijn zus die ondanks haar hoge BMI alles mooi verdeeld heeft.

Mijn taille blijft daarentegen altijd slank, toen ik 75 kg woog was mijn taille omvang nog maar 72 cm.

Ik heb het er nooit met iemand (behalve me vent) over.

liefs KAT



March 18, 2010 om 07:52
Hoi Kat,

1) Ik ken je niet, maar op je foto's te zien heb jij helemaal geen "raar" figuur. En als mensen opmerkingen maken hierover, zegt dat meer over die mensen dan over jou.

2) Je natuurlijke lichaamsvet zal nu eenmaal op je onderbuik en aan de zijkanten van je onderrug zitten, niets aan te doen. Bij mij zijn dat ook de probleemgebieden, alhoewel mijn onderbuik nog meevalt, het zijn eerder mijn dijen die redelijk rond zijn (alhoewel ik ook een gezond bmi heb hoor).

Het leuke is dat je je probleemgebieden kan "verhullen" door je kleding aan te passen. Er zijn genoeg tips voor elk lichaamsmodel te vinden op internet. Maar zit er zeker niet over te piekeren, je hebt een laag bmi, je bent gezond en je ziet er goed uit. Er zullen er veel jaloers op jou zijn.
Onbekend
March 18, 2010 om 08:00
Ik herken het ook heel erg. Ik ben 1.58 meter, weeg 56.3 kilo en heb dus een bmi van rond de 22.5. Maar ook ik heb een buikje en krijg zelfs regelmatig de vraag of ik zwanger ben. Ik probeer idd maar met kleding mijn buik te verhullen en door middel van sporten proberen mijn buikje wat strakker te krijgen.
March 18, 2010, gewijzigd door Ishgirl op March 18, 2010 om 08:27
Die plekken waar jij dat beetje vet nog hebt zitten zijn heel normaal voor vrouwen! Zonder die vetjes zou je minder gezond zijn en er minder vrouwelijk uitzien. Het is nu eenmaal een biologisch kenmerk. Laat je door niemand opleggen (zeker niet door photoshop) dat die vetjes 'raar' zouden zijn hoor!

Er zijn andere vrouwen die dezelfde vetjes hebben als jij, of nog meer. Die hebben er geen probleem mee. Wat is het verschil tussen jou en hen? Niet een liposuctie-operatie... Misschien een goeie om over na te denken? Waar ligt precies het probleem en waar ligt dan de oplossing?

Groetjes ish:girl:
March 18, 2010 om 08:58
Ook bij mij ligt het 'probleem' bij m'n buik. Ik ben 1.60m, weeg 56.9 kg en heb een BMI van rond de 22.

Vroeger vond ik dit vreselijk, mijn buik is ook de reden geweest dat ik ooit voor het eerst ben gaan lijnen.
Inmiddels maakt het me eigenlijk niet meer uit, zelfs niet nu het nog wat erger is na m'n zwangerschappen.

Misschien kun je eerst eens met gerichte buikspieroefeningen proberen wat aan je buik te doen. Veel wandelen en fietsen schijnt je buik ook strakker te maken.

Succes!
March 18, 2010 om 18:03
Wat trouwens echt kan helpen is buikspieroefeningen op de GOEDE MANIER uitvoeren. Als je ze verkeerd doet, kan je buik juist dikker gaan lijken. Je moet tijdens de oefening je navel naar binnen trekken om het goede effect te bereiken. Het is heel lastig om het goed te doen!
March 18, 2010, gewijzigd door Knulletje op March 18, 2010 om 19:31
veel mensen die dieten, eten te weinig. ze verliezen dan bijvoorbeeld 10 kilo, maar van die 10 kilo is misschien maar 6 kilo vet en 4 kilo spiermassa.

stel je begint met 75 kilo en je hebt een vet% van 35% als vrouw. en je hebt een aardig flink buikje. je vetmassa bedraagt dan 26.25 kilo, en je Vet vrije massa 48.75 kilo. je bent natuurlijk fanatiek, goed dieten, veel cardio, en de kilos vliegen eraf.

na 10 weken weeg je 65 kilo. en er is dus 10 kilo vanaf. als je 6 kilo vet en 4 kilo spiermassa eraf hebt. is je vetmassa 20.25 kilo kilo, en je vetvrije massa 44.75 kilo. (dit betekent dat je vet% in dit geval gezakt is naar 31.15%).

nog eens 10 weken dieten, je weegt 55 kilo. weer 10 kilo eraf.
6 kilo vet eraf, 4 kilo spier eraf. vetmassa omlaag naar 14.25 kilo. spiermassa omlaag naar 40.75 kilo. (je vet% is nu gezakt naar 25,9%)(en je buikje is nog steeds niet echt strak aangezien dit pas met een 18-22% zo is)(meestal).

ga je nu nog verder dieten, dan wordt je bmi veel te laag, en je kunt dus niet echt op een veilige manier dat lage vet% bereiken. het probleem is die spiermassa die je verloren hebt.
---------------------------------------------------------------

Laten we het eens opnieuw berekenen. dezelfde persoon, maar deze keer dieet ze wat slimmer en eet vrij veel (een klein kcal tekort), ze doet ook wat krachttraining om spierverlies te minimaliseren. ze valt heel langzaam en rustig af. (400-500g per week).

gaan we weer rekenen:

stel je begint weer met 75 kilo en je hebt een vet% van 35% als vrouw. en je hebt een aardig flink buikje. je vetmassa bedraagt dan 26.25 kilo, en je Vet vrije massa 48.75 kilo. je volgt nu de andere methode.

na 10 weken weeg je 70 kilo. en er is dus 5 kilo vanaf. 4,5 kilo vet, en een pond spier. je neemt 2 weken pauze met dieten en eet op behoefte. Je dieet opnieuw 10 weken, en raakt nog eens 5 kilo kwijt (weegt 65). 4.5 kilo vet een pond spier. Gevolgd door weer 2 weken op onderhoud eten.

in deze 24 weken ben je 10 kilo afgevallen, je weegt nu 65 kilo. 9 kilo vet eraf, en 1 kilo spier. je vetmassa bedraagt 17.25 kilo, en je vet vrije massa 47.75 kilo. (dit betekent dat je vet% in dit geval gezakt is naar 26.53%).

je herhaalt nog eens 12 weken. na 10 weken weeg je 60 kilo. en er is dus 5 kilo vanaf. 4,5 kilo vet, en een pond spier. je neemt 2 weken pauze met dieten en eet op behoefte.

in deze 12 weken ben je 5 kilo afgevallen, je weegt nu 60 kilo. 4.5 kilo vet eraf, en een pond spier. je vetmassa bedraagt 12.75 kilo, en je vet vrije massa 47.25 kilo. (dit betekent dat je vet% in dit geval gezakt is naar 21.25%%).
---------------------------------------------------------------

beide personen starten met hetzelfde gewicht en vet%.

- persoon 1 diet extremer, valt sneller af, en is uiteindelijk zelfs 5 kilo lichter als persoon 2. Toch is haar vet% 5% hoger als die van persoon 2.

- persoon 2 doet er bijna dubbel zolang over, om minder gewicht te verliezen als persoon 1. deze heeft een iets hoger gewicht, maar heeft een lager vet%, en zij ziet er dus strakker en gestroomlijnder uit als persoon 1.

Kortom: diegene die het minst spier verliest (en die dus het slimste dieet en sport), die heeft uiteindelijk het mooiste resultaat.

maarja die langzame manier, kost meer aandacht qua training (je moet serieus gaan trainen), meer aandacht qua voeding (simpelweg weinig eten kan dan niet. je moet calorien en eiwitten goed afstemmen op je behoefte. en vooral genoeg blijven eten. je eigen lichaam leren kennen etc). EN je bent ook nog dubbel zo lang bezig.

nu lijkt dat voor sommigen wellicht niet de moeite waard. maar stel persoon 1 wil vanuit haar 55 kilo ook dat strakke lichaam. dan heeft zij een hele lange weg voor zich.

zij moet eerst meer spiermassa kweken (zodat ze geen ondergewicht krijgt). dat betekent meer eten dan je nodig hebt. als je het heel goed doet, zet je als vrouw misschien 50% spier 50% vet aan. zij is misschien wel een anderhalf jaar bezig, om 7.5 kilo spiermassa en 7.5 kilo vetmassa erbij te kweken.

dan weegt ze zoon 70 kilo (vet% is nu 31%). dan gaat ze ook op de slimme manier dieten (want dat heeft ze nu geleerd. 12 weken later weer 5 kilo eraf. (nieuwe vet% is 26.53).

nog een keer 12 weken dieten: 12 weken later weer 5 kilo eraf (gewicht is 60 kilo). (nieuwe vet% is 21.25%). nu pas heeft persoon 2 hetzelfde resultaat als persoon 1. (dat koste haar in totaal 20 weken dieet + 78 weken spiermassa bouwen + 24 weken dieet. in totaal dus 122 weken werk, terwijl persoon 1 die het "langzaam" deed hetzelfde in 36 weken bereikte.

persoon 1 heeft 86 weken meer tijd nodig voor hetzelfde resultaat als persoon 2, omdat ze een domme fout heeft gemaakt om fout te dieten in het begin.

(kortom het is geen luxe om 1-2 maanden uit te trekken, en heel voorzichtig te experimenteren met voeding en training, voordat je je plan doortrekt. zo heb je alle tijd om voeding en training goed af te stemmen op elkaar. het lijkt allemaal heel langzaam te gaan, maar dat valt nog wel mee.

ikzelf schaam me dan ook niet dat ik in de laatste 6 maanden maar 8 kilo kwijt ben geraakt (terwijl ik mensen zie die in die tijd 20 kilo ofzo verliezen). Want ik ben er zeker van dat die 8 kilo 100% vetmassa is, en ik absoluut geen spiermassa verloren heb. Hooguit wat extra spiermassa erbij.

Als je het langdradige verhaal tot hier hebt gelezen,
dan snap je dat mensen ook met een lage bmi vet kunnen zijn. het gaat alleen maar om spier en vet ratio.

zo kunnen hele zware mensen een laag vet% hebben. of mensen met een laag bmi een hoog vet% hebben (en dus vet zijn).

einde.

gr knul
March 19, 2010, gewijzigd door In8wekenperfect op March 19, 2010 om 04:34
Ik snap je punt knulletje, maar ik zei niets voor niets dat ik voor de rest gewoon er prima uit zie!!! Het is alleen de onder buik en lovehandles.. ik heb namelijk een heel laag vetpercetnage (behalve op mijn buik).. plaatselijk vet heet dat..

Ik heb dit al vanaf dat ik 10 jaar was.. ik heb in die tijd veel gesport, ik heb ook wel sterke buikspieren (je kan ze duidelijk voelen en de bovenste nu zien). Ik heb gewoon veel vetopslag op mijn buik.. het is een fabel dat dit weg te trainen is.. Pas als ik 15% vet heb dan is ook mijn buikje weg.. ik heb nu alleen ook nog is overtollig vel :P

Kortom, ik vind mezelf perfect zo.. mijn spieren zijn duidelijk over mijn hele lichaam te zien.. alleen heb ik een buikje :S

Ik heb een vriendin en die heeft duidelijk minder spiermassa (nooit gesport).. ze heeft meer vetmassa en nog een lager bmi (tot dusver klopt je verhaal).. maar ze heeft meer vet op haar armen en borsten (etc.).. ze heeft wel een platte buik (buikspieren zijn niet zichtbaar), bij mij (de bovenste 2 wel)..

is dit een beetje duidelijk..

ps. Ik doe 3 x in de week aan boksen (eerder veel fitness, krachttraining en cardio)
March 19, 2010 om 06:51
onderbuik, achterkant armen, heupen, zijkant en onderkant rug zijn allemaal veelvoorkomende plaatsen waar je als vrouw hardnekkig vet kan hebben. mannen hebben vrijwel altijd onderbuik en onderrug/zijkant onderrug.

dit komt doordat de verdeling tussen alpha 2 en beta 2 receptoren in deze gebieden minder optimaal is voor vetverlies. Ook de doorbloeding in deze gebieden is niet optimaal voor vetverlies. (en de inhibition van deze recptoren kun je beinvloeden op bepaalde manieren via zowel voeding als training)

waar je normaal met een klein kcal tekort en wat cardio het vet weg kunt laten smelten, lijkt het onmogelijk om het vet op deze gebieden kwijt te raken.

je kan dan 2 dingen doen. zo lang door dieten tot je vet% heel erg laag is, en dan hopen dat ook wat van dat hardnekkige vet weggaat. maar voor de meesten werkt zelfs dat niet echt.

in de praktijk zijn er wel methoden om relatief gezien meer vet op deze plaatsen kwijt te raken, maar dan hebben we het over speciale dieten en cardio protocollen.

ikzelf merkte duidelijk dat ik met de dingen die ikzelf uitgeprobeerd heb heel goed hardnekkig vet kon verliezen, terwijl dat vantevoren niet echt wou lukken.

wat ik precies heb gedaan qua voeding en training, daar ga ik hier niets neerzetten (maar dat het niet normaal is, en een extreme aanpak, dat kun je oa zien in mijn eetdagboekje). het belangrijkste is vooral nog dat de training juist afgestemd is op de manier waarop je je voeding inplant. als je meer wil weten kun je een pb schrijven.

gr knul
March 19, 2010 om 11:22
Ik herken dit probleem! Ik heb een redelijk normaal gewicht (kan wel wat van af), als mensen mij in kleren zien, valt het niet op, maar op mijn buik en mijn 'lovehandels' zit echt teveel vet. In de sportschool is in het begin zelfs een vetpercentage van 37% gemeten. Als mensen mij in een bikini zien is het altijd zo van: hhmm in kleren zie je er slanker uit. Dat is dus ook zo, want ik zorg ervoor dat mijn buik nooit echt zichtbaar is. Maar toch wil ik een strakker buikje! Het zou me niet eens uitmaken als die niet slanker wordt eigenlijk....Ik heb gewoon echt een blubberbuikje!

Pppff waarom moet dit de probleemzone van de vrouw zijn??

March 24, 2010 om 06:58
Hé knulletje, ik zal je zodra ik tijd heb een pb sturen. Ik ben wel benieuwd! Ik heb deze probleemzones alleen op de onderrug/lovehandles/onderbuikbuik, het is precies zo'n gordel van overtollig vet. Wat ik het allermoeilijkst eraf krijg is het vet op de onderrug.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.