Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Céréal speculaaspasta

Geplaatst door Pekineesje op June 19, 2010 om 19:19

June 19, 2010 om 19:19
Ik heb net deze speculaaspasta zonder toegevoegde suikers ingegeven in de calorietabel. Echter op het potje staat per 100 g 495 cal vermeld, terwijl de calorietabel op deze site 570 cal berekent. Hoe komt dit?
Dit zijn de waarden :
1,4 g
koolhydraten 55,3 g waarvan 8,2 suiker, 44,4 maltitol
vetten 38,1 g waarvan verzadigd 8,3 g, enkelvoudig onverzadigd 21,1 g en poly-onverzadigd 9,6
voedingsvezels 2,2 g
natrium 0,0g.

Kan iemand dit eens nakijken?

Alvast bedankt,

Pekineesje
June 19, 2010 om 19:20
Euh, even te snel geweest.
1,4 g is dus eiwit!
June 20, 2010 om 03:23
@ Hoi pekineesje

Ik heb even voor je gekeken.
Het was overigens speculoospasta.;)

Wat er niet klopt kom ik ook niet uit.
Ik denk dat de fabrikant het een en ander heeft afgetrokken van het kcal. totaal. Zoals die maltitol.
Maar zeker weten doe ik het niet.
Het programma rekent nochthans alleen de waardes zoals jij die doorgeeft door naar kcal.
eiwit waarde x 4 + koolh. waarde x 4 + vet waarde x 9 = kcal. totaal
In dit geval. 1.4 x 4 = 5.6 + 55.3 x 4 = 221.2 + 38.1 x 9 = 342.9 = totaal 569.7 (=570 kcal.)

Het verschil = 75, maltitol 44.4 + vet enkelvoudig 21.1 en 9.6 polyonverzadigd. Dat is een verschil van 75. Maar dat is dan ook volksverlakkerij. Het zit er n.l. wel in. Wat het doet weet ik ook niet, maar dat het wat doet is duidelijk.
Ik kan het niet terug brengen naar 495 kcal. Dat is een te grote marge. Ik vrees dat je er mee leven moet tot de pot leeg is. :D
June 21, 2010 om 12:24
Dat verschil is volgens mij te wijten aan de maltitol die bij de koolhydraten is toegevoegd.

Van de 55.3 g koolhydraten zijn er 8.2 gram suikers en 44.4 gram maltitol (dan zijn er nog 2.7 gram over die niet vernoemd worden maar die zijn misschien weggevallen bij het afronden.

Suikers en koolhydraten leveren 4 kcal per gram, maar maltitol slechts 2.4 kcal per gram.
Dat geeft dan:

eiwit waarde x 4 + suikers waarde x 4 + maltitol x 2.4 + vet waarde x 9 = kcal. totaal

1.4 x 4 = 5.6 + 8.2 x 4 = 32.8 + 44.4 x 2.4 = 106.56 + 38.1 x 9 = 342.9
= totaal 487.86 (=488 kcal.)

Tenminste als ik geen rekenfoutjes heb gemaakt :D
June 21, 2010 om 13:30
@ Alix

Bedankt voor het voor rekenen. Ik wist b.v. niet dat maltitol x 2.4 moest. Maar dan nog. Komt het zelfs nog lager uit dan die 495 kcal. die de fabrikant op de pot zet. Er is waarschijnlijk ook iets met die vetten gedaan.

Echter het programma kan er niets mee.
Die rekent alleen maar sec. eiwit/koolh/vet. Waar het allemaal uit bestaat is om het even.

Misschien ooit nog eens, in de verre toekomst.
Maar nu in elk geval niet.
June 22, 2010 om 08:32
Oei oei oei, lijkt niet simpel. Maar ik heb weeral bijgeleerd : dat van die maltitol en de berekening ervan, wist ik niet. Dus als we louter naar de maltitol kijken, dan komen we in de buurt van de fabrikant! Eigenlijk is het wel boerenbedrog hè, want als je ziet hoeveel kcal er in gewone speculoospasta zitten, denk ik dat deze "zonder toegevoegde suikers" aardig in de buurt komt. Ach ja, ik beschouw het dan ook als een extraatje op zondag bij het ontbijt.
Allemaal hartelijk dank voor jullie reactie.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.