Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Ik lust (bijna) geen groenten

Geplaatst door Julieh68 op July 29, 2010 om 07:31

July 29, 2010 om 07:31
Het grootste probleem dat ik heb tijdens het dieeten, is dat ik niet veel lust van groeten.

Om te beginnen: een broodje vervangen door een club --> ik lust geen tomaten, sla en komkommers. Er blijven dus enkel ei & wortels over. --> dit is niet gezond genoeg.

Warme groenten: afwisselend.
Ik lust wel enkele groenten; bv. wortelen, bonen, erwten, rode kool, spinazie. Deze eet ik heel graag.
Kolen (bv bloemkool & brocoli) eet ik niet echt graag, maar ik doe er mijn best voor.

Maar natuurlijk zijn er veel groenten die ik absoluut niet lust, waardoor het moeilijk is om variatie in mijn eten te brengen én gezond te eten.

Als ik nu zin heb in een pizza, kan ik ook geen vegetarische pizza nemen, waardoor het zowizo vettiger wordt.

Heeft iemand hier tips voor?
July 29, 2010 om 10:01
De groente van mijn oma vond ik vroeger niet lekker, omdat het te lang gekookt werd. Kort koken of roerbakken maakt het een stuk lekkerder.

Ik eet bijvoorbeeld niet graag gekookte spinazie of andijvie, maar rauwe spinazie of rauwe andijvie in de stamppot vind ik heerlijk.

Wat je ook kunt proberen is een sapcentrifuge: misschien lust je wel komkommer als je hiervan sap maakt gemengd met fruit.

En soms, moet je iets leren eten ;)
July 29, 2010, gewijzigd door Kwartiertje op July 29, 2010 om 10:16
Veel hangt af van de bereiding. Voeg voldoende kruiden toe.
En ik denk ook dat je 't echt moet leren eten. Heb je alles nog eens geprobeerd? Is het geen houding die je overgenomen hebt van vroeger? Ik zeg bv. nog steeds dat ik geen mosselen lust, terwijl het van m'n 7de geleden is dat ik een mossel at en toen vond ik het als kind gewoon erg vies. Ik zou het eigenlijk gewoon opnieuw moeten proberen. Misschien vind ik het nu wel lekker.
Vroeger lustte ik ook geen witloof of spruiten, nu ben ik er dol op. Probeer alles eens opnieuw, maak het op een andere manier klaar dan dat je gewoon bent. Experimenteer wat. En durf het opnieuw te proeven op een neutrale manier.
July 29, 2010 om 10:57
Nu je het zegt: spruitjes goed schoonmaken, halveren, dan kort koken en vervolgens roerbakken met wat spekjes of blokjes ham vind ik erg lekker. Ik had jaaaaren geen spruitjes meer gegeten omdat die van mijn oma gewoon smerig waren (bitter en te lang gekookt) op deze manier vind ik ze heerlijk.
July 29, 2010, gewijzigd door LonBB op July 30, 2010 om 01:29
Je snijd een heel lastig probleem aan!
Er zijn dus heel veel volwassenen die geen groenten eten!
Er is een serie op de BBC geweest en man, dat was vreselijk om te zien! Heel triest eigenlijk! Volwassenen die geen groenten aten. Nu heb ik het dus niet over doorsnee mensen maar volwassenen die écht geen (of bepaalde) groenten aten.

Onze middelste is nu 13 en eet al vanaf 1 1/2 geen warm eten, we weten ook waarom. We hebben al vanalles gedaan (en nee ik zit niet te wachten op goed bedoelde adviezen, sorry:eenidee:)
Hij is heel gezond omdat we dat moeten compenseren met andere dingen.

Het enige wat ik je nu kan zeggen is: (als je iets maakt wat je wel lust)próbéér als je gedachte het toelaat, om bv een minuscuul plukje alfalfa erop te doen.

Kook, roerbak, wok, whatever in kleine stukken of "verberg" een groente dat je niet eet (ook in heel kleine stukjes).

Tja ik kan je geen advies geven want er zijn zoveel redenen waarommen geen groenten meer eet.
Dát moet me dan eerst duidelijk zijn.
Heel veel succes!
Ik hoop dat je, op welke manier dan ook, toch nog iets van groenten kunt/gaat proberen!!
Onbekend
July 29, 2010 om 14:03
Ik herken dit wel. Ik ben ook niet echt een groente fan. En mijn partner lust juist weer net andere groenten niet. Blijft lastig om gezond te koken.:dommie:

Wel heb ik ontdekt dat als je groenten op een andere manier bereid het soms ineens wel lekker is. Die andijvie die mijn moeder maakte (slap gekookt met een papje) lust ik nog steeds niet, maar stamppot rauwe andijvie is al een stuk beter.

En door sla (ook geen favoriet van mij) doe ik stukjes appel:appeltje: en blauwe kaas. Heerlijk.
Dus ik zou zeggen op zoek naar nieuwe recepten voor de bekende groenten (moet ik dus ook) en uitproberen maar.

En je smaakt veranderd ook om de zoveel jaar, alleen omdat we soms hele negatieve ervaringen hebben met bepaalde groenten, eten we ze nooit meer.:walgelijk:
July 29, 2010 om 16:21
Zoals eerder genoemd is denk ik ook dat het een kwestie van leren eten is.
Vroeger hield ik niet van groene groente en alles wat dus maar groen was at ik dan ook niet! Dan blijft er weinig andere groente over en ook daar zeurde ik over. Wortels vond ik eigenlijk het enigste lekkere wat ik wilde eten.
Nu ben ik verschrikkelijk verwend vroeger en kreeg helaas mijn zin, vaak wortels en verder mocht ik andere groente overslaan...
Enige jaren nadat ik al een tijdje op mijzelf woonde bleef ik denken dat ik geen groene groente lust. Tot ik eens ging uitproberen en ja hoor, door een andere bereiding en door datgene tussen mijn oren weg te laten, lust ik dus wel groene groente. Nu eet ik bijna alle groente behalve spruiten want die krijg ik echt niet weg. Tuurlijk zijn er voorkeuren want ik blijf nog steeds wortels het lekkerste vinden.
Ook klopt het wat hierboven al eerder werd geschreven over té gare groente, slappe prut zeg maar. Daardoor kan het ook zijn dat je denkt niet van groente te houden.

Ik hoop je gemotiveerd te hebben om het toch maar eens voorzichtig aan uit te proberen...
:veelsucces:
July 30, 2010 om 03:51
Hey iedereen. Bedankt voor de tips.
Spruiten lust ik nu ook wel, wat raar is, want de meesten lusten dit dan niet.

Het eten van warme groenten zou nog een beetje moeten lukken, zo proberen we nu ook bloemkool & brocoli etc te maken met een witte (magere) saus, zodat dit de smaak toch al wat verzacht.

Maar wat met bijvoorbeeld koude schotels & broodjes? Ik lust enkel de wortelen en de eitjes op een broodje, en op een koude schotel ditzelfde + boontjes & mais.

Hoe kan ik tomaten, sla en komkommer leren eten?
Zelfs als ik razende honger heb en ik probeer een club te eten, stopt mijn hongergevoel meteen weer :(
July 30, 2010 om 04:09
probeer inderdaad de groente anders te bereiden ik vind het namelijk heerlijk me groenten te stomen, en lust je ze nu echt heel moeilijk dan kun je erover denken alles fijn te malen en een beetje jus erover, babys lusten namelijk ook alles gemalen maar zodra je begint met stukjes vinden ze het ineens vies hihi, dus het klinkt dom maar valt te proberen xx
July 30, 2010 om 06:26
@Julieh68

Begin nu éérst eens met hele kleine stukjes. Bv op een broodje kaas: een dun, heel dun plakje tomaat (of komkommer).
Op een boterham met kipfilet (of rookvlees of wat dan ook) een dun plakje komkommer.
Ben je een beetje gewend aan de smaak dan ga je de plakjes dikker snijden.

In salade kun je ook goed rauwkost mengen maar ook daar geld: dunne, kleine stukjes en..niet teveel ineens!
Neem eens een plakje komkommer en doe die in een lekkere dip!

Nou het gaat je vast lukken!

July 30, 2010 om 08:21
Je moet groenten leren eten.Echt waar.Net als bij kinderen.Verplicht jezelf tot het eten van bijv witlof.Maak het de eerste keren zo dat je de witlof niet meer proeft.Eerst ff koken dan inrollen in een plakje kipfilet.In een ovenschaaltje,rode tomatensaus met veel kruiden en knoflook erover,beetje kaas en dan in de oven.Heerlijk!Vervolgens doe je hetzelfde maar ipv tomatensaus neem je bijv een beetje pesto.Al wat meer witlofsmaak maar toch nog verstopt.
Zo verzin je iedere keer wat anders en je zal zien,na een keer of 10 kan je het zelfs rauw eten door de sla.
Je moet jezelf wel echt verplichten.Het is te leren.Ik was ook zo moeilijk,nu lus ik alles.(muv zuurkool)Dit kan je natuurlijk met iedere denkbare groente doen. Wat mij ook geholpen heeft is mezelf iedere keer de vraag stellen: "is dit nu echt zo vreselijk goor dat ik niet nog een hap kan nemen?" Eigenlijk is het nooit zo,alleen bij zuurkool wel,dan zit ik korend boven mijn bord dus dat lus ik gewoon echt niet.Maar verder heb ik alles "leren" eten en zelfs lekker gaan vinden!
July 30, 2010 om 11:47
Onze zoon heeft op 1 1/2 jarige leeftijd: óf verslikt óf heel erg zeer gedaan (in de keel) met eten.
Kan het moment nog terughalen.

Toen wisten we dat nog niet, we dachten dat hij ziek werd omdat hij opeens geen eten meer wilde.
Het is erin gesluimerd naderhand omdat onze dochter toen net 2 maanden was, het RSvirus kreeg en veel in het ziekenhuis lag en liep.
Probleem was al zo groot in zijn hoofd geworden dat warm eten geassocieerd wordt met..pijn(?)

Huisarts, ziekenhuis, psycholoog, Groot Klimmendaal, Karakter........

Jaren onderzoek en de conclusie (die ik ze ALLEMAAL de eerste keer al vertelde maar ja er moet nu eenmaal van alles onderzocht worden want het mag en moet geld kosten):
Ryan is een gewone gezonde jongen en het probleem zit in zijn hoofd (ARGHHHHH).
July 30, 2010 om 11:52
Witlof is heerlijk als salade: in dunne ringen snijden, harde stuk niet gebruiken. Appel in kleine stukjes snijden en een beetje slasaus (of slanke variant daarvan) erbij doen. Er kunnen ook rozijntjes bij, maar daar met je van houden. Gekookt vind ik het in een ovenschotel in de winter wel lekker met blokjes ham en aardappelpuree eroverheen.
July 30, 2010 om 13:35
Julie

Toen ik een tijdje met hubby samen was hebben we diverse experimenten gedaan.
Zowel hij als ik noemden bepaalde dingen die we niet aten, want die vonden we niet lekker.
Als de ander dat wel lekker vond dan kreeg die ander de kans om het produkt op een lekkere manier klaar te maken.

Op deze manier eten we nu allebei bepaalde produkten, ook groenten, met veel plezier, want een ander recept, of een andere bereidingswijze, doet (blijkbaar) wonderen.
Onbekend
July 30, 2010 om 19:37
Ik hou het hier simpel ... Bepaalde dingen heb ik mezelf leren eten (goed verstopt indien nodig), andere groenten begin ik gewoon niet aan ... Zo heb ik toch voldoende afwisseling, maar ken ik de trucs van bijvoorbeeld 2 groentes klaarmaken. Bij mijn ouders thuis werd dat praktisch altijd gedaan overigens (en aangezien mijn zus vegetariër was, nog 2 soorten vlees / vleesvervanger ook meestal).

Mijn vriend is bijvoorbeeld zot van erwten, ik krijg ze niet binnen ... Dan krijgt hij zijn erwten af en toe, en eet ik wel een andere groente die ik wel mag. Al vaak geprobeerd, maar ik blijf die groene knikkers vreselijk vies vinden.
Gek genoeg lust ik dan wel weer graag sluimererwten.

Witlof verstop ik bijvoorbeeld in alle mogelijke zaken ... Zo gewoon krijg ik het niet binnen, maar in een schel ham met kaassaus over in de oven lukt het al beter. Rauw werp ik het meestal in de saus (we eten het bij stoofvlees).

Sla zal ik binnenwurgen als het echt moet (de gewone krijg ik gewoon niet binnen overigens, dan voel ik me echt een konijn - met ijsbergsla lukt het iets beter), maar laat ik liever liggen ... Doe mij op dat broodje maar véél tomaat en komkommers! Wortelen lust ik dan weer dolgraag gestoofd, maar geraspt moet ik er weinig van weten (ik zal het opeten als het op een broodje zit en ik zal een beetje nemen bij de koude schotel, maar ik zal het nooit vrijwillig als groente kiezen).

De prei van mijn moeder was niet te eten, nu ik samenwoon maak ik het wel soms klaar (en verschiet mijn moeder zich een ongeluk als ik zeg dat er bij ons prei op 't menu staat).

En zo heb ik nog ettelijke dingen ... Brocolli voor vriend betekent bloemkool voor mij. Is evengoed groente.

Vriend eet graag aubergine met tomaat in de oven (met kip), nou dan gaat er gewoon een extra tomaat in en krijgt hij de stukken aubergine ... Ik maak er al niks meer uit dat ze in dezelfde schotel liggen (moest ik vroeger echt niks van weten).
En ja, heb in de week nog maar eens twee schijven geproefd, maar vind het nog altijd vreselijk.

Andijvie, spruiten, witte kool, ... lusten we geen van beiden. Probleem opgelost, dat komt hier dus niet op tafel. Er zijn genoeg andere groenten (groene bonen, spinazie, ...).

Zuurkool mag ie rustig eten als ik er niet ben. Dat komt als het van mij afhangt niet eens het huis binnen en mijn vriend vraagt er ook niet vaak achter (op 5 jaar tijd denk ik 2 keer).
Witte bonen in tomatensaus is overigens nog zoiets dat niet binnenkomt wat mij betreft. Al verschillende keren geproefd, maar ik blijf het walgelijk vinden.

In spaghettisaus kieper ik dan echt weer massa's groenten ... Champignons (ben ik dol op! - zou ze quasi elke dag kunnen eten), uien, paprika's, wortelen, ... Heerlijk!
Paprika heb ik mezelf leren eten op kamers. Nu eet ik het met plezier. Ineens kwam de "klik" om het toch nog maar es te proberen.

Asperges verslind ik tegenwoordig ... Als kind kreeg ik ze niet binnen.

Uiteraard zijn er overigens nog een massa's groenten die ik hier vergeet te vermelden ;).

Je kan natuurlijk ook dingen in puree verstoppen / verwerken ipv in sauzen. Vooral dan in de winter.
July 31, 2010 om 02:37
Ik moest toch even opzoeken wat sluimererwten zijn, die naam ken ik niet ;) Volgens mij zijn sluimererwten hetzelfde als peultjes.

Vroeger was het bij ons niet zo soepel bij het eten hoor, gewoon eten wat de pot schaft (mijn oma kookte meestal). Ik heb alle soorten kool al op mijn bord gehad en vrijwel alle soorten groente die je kunt bedenken. En niet zeuren, maar opeten, anders aan tafel blijven zitten ;)
Ook werd er h.e.e.a. aan groente en fruit uit de tuin gehaald of bij de boer. Als kind hielp ik graag met het snijden van snijbonen met zo'n molentje, het doppen van tuinbonen, etc.

Ik ben geen fan van boerenkool, gekookte prei (wel gebakken) en zuurkool (mijn man gelukkig ook niet) en de (te grote) tuinbonen uit eigen tuin, maar ik zal het nooit laten staan als iemand anders het serveert.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.