Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Regelmaat en plannen is moeilijk als je zelfstandig ondernemer bent

Geplaatst door op August 4, 2010 om 06:10

Onbekend
August 4, 2010 om 06:10
Herken je dit: Regelmaat en plannen is moeilijk als je zelfstandig ondernemer bent. Je zou denken dat het makkelijk is als je baas bent over je eigen tijd. Maar je kan nooit echt de deur achter je dichttrekken, en het is wel je eigen bedrijf waar je voor werkt! En de groei en continuïteit van je bedrijf en projecten is altijd net een tikkeltje belangrijker dan met regelmaat/gezond eten en sporten.

Ik ben benieuwd of er hier meer zelfstandig ondernemers zijn, die hier weleens moeite mee hebben. Lijkt me leuk en fijn om elkaar te steunen.

Ik werk zelf als cultureel organisator in het midden van het land. Ik organiseer evenementen en festivals, werk voor culturele organisaties en werk sinds (heel) kort als projectleider van een nieuwe culturele hotspot in Utrecht.

Liefs Arina
August 4, 2010 om 08:13
Ik ben geen ondernemer, maar zie wel veel ondernemers om me heen en er is toch best veel wat je kan doen. Alleen moet je het wel willen, dit is voor een ondernemer niet anders als voor een ander, alleen de 9 tot 5 regelmaat die heb je niet en je maakt waarschijnlijk meer uren.

Je kan natuurlijk brood meenemen als je naar klanten moet en je onderweg bent tijdens lunchtijd. Bij benzinestations heb je meestal weinig verstandige keuzes en de dampende gehaktballen helpen ook niet erg als het er wel ergens in een hoekje ligt. Soms ontkom je niet aan een zakelijk lunch maar dat zijn meestal broodjes met iets gezonds er op.

Verder kan je veel eten van te voren maken en invriezen. Dan hoef je het alleen even in de magnetron te gooien en eet je gezond terwijl het nouwelijks extra tijd kost op de momenten dat je weinig tijd hebt.

IPV sporten kun je ook zo veel mogelijk bewegen in je dagelijkse dingen. Bijvoorbeeld gaan wandelen tijdens de lunch met je boterhammetjes. De trap ipv de lift pakken, te voet naar de supermarkt of je auto helemaal op het randje van de parkeerplaats parkeren zodat je in ieder geval wat moet lopen.

Als je veel thuis werkt en s'avonds toch op de bank voor de tv zit, kun je ook een crosstrainer kopen en die ergens wegzetten met een tv-tje. Dat kost dan helemaal geen extra tijd, je mist niks van je programma's en toch ben je aan het sporten.
Onbekend
August 4, 2010 om 15:54
Het is inderdaad soms moeilijk gezond eten als je onderweg bent. Maar dat is niet bij mij het geval. Jullie goede bedoelingen en tips komen aan. Maar het is net een beetje anders.. Mijn bedrijf is prioriteit nummer één.

Dus als ik druk bezig ben met laten we zeggen een projectplan en ik had bedacht om te gaan sporten. Dan pak ik die tijd liever om het plan nog verder uit te werken. Sporten en gezond eten moet je onderdeel laten uitmaken van je dagelijkse routine. Maar als je die routine niet hebt.. ik ervaar het als ondernemer moeilijk dit op te bouwen. Als ik een meeting aan het voorbereiden ben, pak ik liever 15 minuten de tijd extra en sleur ik een paar krentenbollen mee in de auto. Eigenlijk wil ik een gezonde boterham smeren! Maar daar gun ik mezelf geen tijd voor omdat ik *ik zal het maar toegeven* verslaafd ben aan mijn eigen toko. Dan zou je misschien denken moet je eerder beginnen met die voorbereidingen of met dat projectplan.. maar het houd nooit op en het kan in mijn ogen altijd beter.

Het is moeilijk onder woorden brengen, maar het is een 'probleem' wat ondernemers zullen herkennen.

Tot nu toe gaat het trouwens wel redelijk hoor. Gisteren boterhammen gesmeerd en druiven, een banaan en komkommer meegenomen in de auto. Maar als het weer hysterisch druk wordt.. ben ik bang dat ik weer grootverbruiker wordt van de krentenbollen.

Liefs Arina
August 4, 2010 om 17:11
Als ik een meeting aan het voorbereiden ben, pak ik liever 15 minuten de tijd extra en sleur ik een paar krentenbollen mee in de auto.

Op school zag ik altijd mensen vlak voor een proefwerk nog met rode hoofden in de boeken zitten, alsof die laatste vijftien minuten studeren de doorslag zouden geven tussen een voldoende en een onvoldoende. Waarmee ik maar wil zeggen dat als je voorbereiding deugt, die laatste 15 minuten geen verschil zal maken in het al dan niet slagen van een meeting en je dus net zo goed die boterham kan gaan smeren. Even afstand en gaan lopen of fietsen in plaats van met de auto kan ook weer voor een frisse blik zorgen.

Probeer je lijf te zien als een heel belangrijk radartje in het welslagen van je bedrijf; als jij roofbouw pleegt op je lichaam door slecht voor jezelf te zorgen en je wordt daardoor ziek, dan doe jij jezelf maar ook je bedrijf daar uiteindelijk geen plezier mee.

Het is inderdaad maar net waar jij je prioriteiten legt. Maar je zou je gezondheid in mijn ogen een hogere prioriteit moeten geven, omdat het succes van jouw bedrijf uiteindelijk wel afhankelijk is van jouw gezondheid.
August 4, 2010 om 17:43
Hoi Arina,

Jouw prioriteit is je werk, dat staat op nummer 1. Het is belangrijker dan met regelmaat/gezond eten en sporten.
Met zulke uitspraken zal er ook geen routine gaan komen van gezond eten, regelmaat en sporten in je dagelijks leven en ga je volgens mij geleefd worden door je eigen onderneming.

In jouw ogen kan het altijd beter...waarom jouw eigen lijf dan niet?
Het houd nooit op zo lijkt het...weet wel dat je je eigen keuze maakt en niemand anders of je bedrijf dit doet.

:gabeseffen:

:groetjes3:
August 4, 2010, gewijzigd door Ludo op August 4, 2010 om 18:00
Je kan je boterhammetjes ook al eerder opsmeren en weer in de vriezer gooien. Hoef je ze alleen maar te pakken ipv de krentebollen.

Koop een brood, gooi er beleg op en vries het in in porties en je hoeft 1 of 2 weken geen brood te smeren.
August 5, 2010, gewijzigd door Herfst1 op August 5, 2010 om 01:58
Geld en je werk is belangrijker dan je lichaam en je geest bij jou. Helemaal met Matouscka eens. Mijn man is ook zelfstandig ondernemer, en gaat toch 's avonds stoppen met werken om te sporten (om rustig daarna weer verder te werken) het zijn keuzes die je maakt. En blijkbaar kies jij voor je werk ipv je lichaam dat je in staat stelt om te werken. Ik zou die spreuk van Shivastrid uitprinten en overal neerleggen.
Onbekend
August 5, 2010 om 02:22
Oei, ik geloof dat er vanuit gegaan wordt dat de situatie heel erg zwart wit is. Ik leef over het algemeen gezond en sport gemiddeld 2 keer per week, maar het extraatje wat ik nodig heb om goed af te vallen, dat is altijd het maken van keuzes tussen privé en zakelijk. Prioriteit één betekend dat gemiddeld genomen mijn bedrijf voorrang krijg, niet dat ik altijd voor mijn werk kies. Buiten de maanden mei en juni lukt het mij goed om het werken op avonden en in weekenden te beperken. Ik zit vlak voor een meeting niet met een rood hoofd te stressen, ik ben een professional die er in drukke tijden voor kiest om toch nog even door te werken.

Ik ben op zoek naar mede ondernemers die het engeltje en duiveltje idee op je schouders herkend bij het maken van dagelijkse keuzes. Het is nu net alsof ik niet wil, lichaam en geest zijn voor mij ontzettend belangrijk en vooral mijn geest. Ik heb veel meegemaakt de afgelopen jaren, en ik heb voor mijn geest rust nodig om alles wat er gebeurd (is) te verwerken. Een verslaving is niet per definitie slecht, ik ben ook verslaafd aan de liefde van mijn aanstaande. Mijn werk is ook mijn hobby, ik werk met geweldige mensen in mijn sector en ik haal er heel veel levensgeluk uit.

Ik weet dat jullie het goed bedoelen.

Liefs Arina
August 5, 2010, gewijzigd door Vijfster op August 5, 2010 om 04:07
drukte en vooral onregelmaat heeft bij mij ook invloed op mijn eetgedrag.
maar na een eerste (en laatste) burnout houd ik toch maar liever rekening met wat mijn lichaam nodig heeft, in plaats van wat mijn bedrijf nodig heeft. ik ben tenslotte het belangrijkste voor mijn bedrijf. zonder een goed functionerend lichaam kan je geen goed functionerend bedrijf runnen. het heeft met elkaar te maken.

dus, een eerste vereiste: smeer lekkere brammetjes voor je lichaam, dat doet meteen je geest goed, waardoor je helder en rustig aan een meeting begint.
succes!
ISO
August 5, 2010 om 04:34
Hoi Paarsgroen,

Ik begrijp precies wat je bedoelt! Ik ben sinds 1 januari zelfstandig ondernemer en ook ik vind het erg lastig de balans tussen werk en gezond leven te vinden. Als zelfstandige ben je in feite alleen bezig je bedrijf lopende te houden. Al het andere is ondergeschikt.
Toen ik nog in loondienst was, was het veel eenvoudiger mijn werk los te laten. Nu wil ik alles aanpakken en dan ook voor de volle honderd procent. Niet dat ik er de kantjes vanaf liep toen ik in loondienst was maar de verantwoordelijkheid als zelfstandig ondernemer voelt toch echt anders!
Het is nu tijdens de komkommertijd eenvoudiger om een gezonder eetpatroon aan te houden maar ik weet dat ik in mijn oude valkuilen zal trappen zodra er weer een druk project om de hoek komt kijken!

Succes met het zoeken van de balans, we kunnen als je wilt wel buddies worden. Gaan we samen de strijd aan met de balans'sores'!

Groetjes ISO

Onbekend
August 5, 2010 om 06:03
Dat was de reactie waar ik naar opzoek ben: "ik begrijp precies wat je bedoelt". Het is niet dat we niet willen, maar het is gewoon erg lastig.

ISO, je verhaal is super herkenbaar. Ik heb ook eerst in loondienst gewerkt, en dan trek je letterlijk en figuurlijk de deur achter je dicht. Ik heb het nu ook even iets rustiger, en dat is een mooie tijd om nieuwe gewoontes en ritmes op te bouwen.

Ik voeg je graag toe als buddy!

Liefs Arina
August 5, 2010, gewijzigd door Vijfster op August 5, 2010 om 08:36
blijkbaar wil je alleen lezen wat je al weet?
ISO
August 5, 2010 om 09:15
Volgens mij was de vraag van paarsgroen of anderen dit herkennen en zo ja of ze samen met haar deze strijd wilde voeren....
Dus ik snap niet helemaal waar je opmerking op slaat vier??????
August 5, 2010 om 09:26
Dat nuanceert de zaak enorm Paarsgroen :) Het leek alsof je eigenlijk niet wilde afvallen en daar steun in zocht. "Zwakke momenten" heeft iedereen, daar hoef je geen ondernemer voor te zijn. Jouw verslaving is dan je werk, iemand anders heeft weer een andere verslaving waar veel tijd in gaat zitten.

Dat je als ondernemer meer bezig bent met je bedrijf dat snap ik ook wel. Je bent het bedrijf en al je beslissingen hebben direct invloed op je bedrijf (en op jou)
August 5, 2010 om 09:34
wil je geen oplossingen dan? liever alleen strijd voeren? natuurlijk is het herkenbaar. maar met een bevestiging kom je niet verder. of misschien toch wel. een teken dat er wat moet gebeuren, of zo?
August 8, 2010 om 03:02
Hallo Paars-Groen,

Ik herken je verhaal helemaal. Ik heb sinds 5 jaar een bedrijf en ik ben op die 5 jaar 7 kilo bijgekomen. Mensen die geen bedrijf hebben weten niet waar je elke dag voorstaat, de verantwoordelijkheden, je team, de stress. Ik ben 's avonds gewoon te moe om nog te koken en dan kiezen wij om op restaurant te gaan. Ook het vaak op restaurant gaan met klanten, levranciers enz doet er geen goed aan. Je hoofd is vol met al wat je moet doen om alles rond te krijgen dat je geen tijd over hebt om aan jezelf te denken. Is dat goed? Neen natuurlijk niet maar balans vinden is zeer moeilijk. Ik vond het ook eenvoudiger toen ik nog in loondienst werkte. Toen kwam ik 's avonds thuis en was klaar en kon mijn dag afsluiten. Ging ik op vakantie dan was ik ook echt weg. Nu ga ik op vakantie en sta je nog elke dag op met je werk. Ik wil zeker niet negatief overkomen want ik doe ontzettend graag wat ik doe maar zou ook graag balans vinden en gezonder willen leven. En toch lukte het tot hiertoe niet. Ik ben sinds gisteren gestart met online afslanken samen met mijn dochter want mijn laptop heb ik altijd bij dus handig en ben ik er bewust mee bezig. Ik wens je veel succes toe in het zoeken naar een Work - Life balance het zal je lukken ook al zal het met vallen en opstaan zijn. Liefs
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Onbekend

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.