Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Eten uit verveling hebben hier meer mensen last van.

Geplaatst door op September 4, 2010 om 04:37

Onbekend
September 4, 2010 om 04:37

Hallo allemaal,
Zijn er meer mensen die last hebben van eten uit verveling, bijvoorbeeld als je even stil zit voor ontspanning dat je meteen wil snoepen en wat alleen weg gaat als je wat gaat doen.

Hebben hier mensen last van en hoe lossen jullie dit op?

Hoor graag jullie reacties.

Groetjes en liefs,

Martina
September 4, 2010 om 04:50
Dat is toch vrij simpel.
Pak iets gezonds op mee te snacken!
stokje zoethout, een lolly, komkommer, augurk, appeltje, noem maar op!
als je je echt verveeld, kan je ook een gezond recept voor jezelf maken, bijvoorbeeld zelfgemaakte appelmoes voor tussendoor of een lekkere fruitsalade! :D
September 4, 2010 om 04:51
Je moet dan gewoon even nadenken: heb ik werkelijk trek? Eten uit verveling is een aangeleerde gewoonte die je ook weer af kunt leren. Het niet in huis hebben van koekjes helpt ook bij het niet eten ervan...
September 4, 2010 om 06:17
ik heb het ook. mijn oplossing is om dingen als chips en borrelnootjes gewoon niet in huis te halen, dan kan ik ze ook niet pakken. En bezig blijven, zorgen dat je je niet verveelt :)
September 5, 2010 om 06:16
ik heb er ook last van. maar ik heb nu alleen maar gezonde dingen in huis en plots is het een stuk minder aantrekkelijk om te snacken met worteltjes en komkommer.. dus dat gegraai uit verveling is nu gestopt.
September 5, 2010 om 14:15
Is niet alleen uit verveling. Het is ook de associatie die je hebt.
Als je gewend bent om altijd iets te eten te hebben als je even gaat zitten, dan ga je meteen aan eten denken op het moment dat je gaat zitten.

De oplossing is dan om er niet aan toe te geven. In het begin moeilijk, maar als je volhoudt dan wordt het vanzelf minder. Iets te doen hebben (al is het maar een sudoku invullen) helpt je je gedachten af te leiden.

Wat goed helpt is een afspraak met jezelf maken, dat je maar op 1 specifiek aangewezen plek mag eten (bijvoorbeeld zittend aan de keukentafel). De associatie met eten op die andere plekken verdwijnt dan na verloop van tijd. (Of wordt een stuk minder sterk)
September 6, 2010 om 13:20
Zaza01 heeft gelijk : enkel eten aan tafel. Niet meer op de zetel voor tv, niet meer voor de pc enz.
Ik had vroeger ook altijd de neiging om als ik 's avonds alleen thuis was, te snoepen. Niet uit verveling, maar meer uit gewoonte, uit gezelligheid enz. In plaats van pinda's en borrelnootjes en chips zorg ik nu altijd dat ik van die kleine flesjes prosecco of sekt in huis heb, dan nip ik daar wat aan en zit ik toch gezellig in mijn zeteltje voor tv naar mijn favoriete tv-programma's te kijken (die ik tijdens de week opneem) en ik kan mij daar prima in vinden. Eten hoeft niet meer.
Je kan dus misschien best jezelf 1 regel opleggen : vb. je legt jezelf op dat je enkel aan tafel iets eet, nooit voor tv of voor de pc of zo.
Eens deze regel vanzelfsprekend is geworden voor jou (kan 1 week duren, maar ook 1 maand, 3 maand...), voeg je er nog een regel bij, vb. dat je geen snack-eten meer koopt (chips, koekjes e.d.), enkel wanneer er bezoek komt. Eens deze regel ook is ingeburgerd, neem je er een nieuwe regel bij, vb. 2 liter water drinken op een dag. Enz. enz., zo leer je jezelf gezonde gewoonten aan op een rustige manier, zonder jezelf te forceren.
Veel succes ermee!
September 7, 2010 om 11:36
Ikzelf heb er ook vaak veel last van. Aangezien ik maar alleen ben eet ik ook altijd voor TV. Als ik dan 's avonds in de zetel ga zitten heb ik ook altijd de neiging om de hele tijd door te eten. Voor mezelf heb ik dit opgelost door op dat moment iets te doen dat niet samengaat met eten. Zo ben ik momenteel bezig een dekentje te haken telkens ik voor tv zit. Ik heb daarvoor mijn 2 handen nodig en kan dan niet meer eten. Ik ben ook op iets geconcentreerd waardoor mijn gedachten minder snel afdwalen naar eten.

Veel succes ermee!!

Sofie
September 7, 2010 om 12:34
Als ik me verveel dan heb ik het meest last van mijn eetverslaving...
September 7, 2010 om 13:05
Als ik me verveel, wat niet vaak voorkomt, ga ik wat sudoku's doen.

September 8, 2010 om 04:53
Als ik me verveel ga ik puzzelen :ongeduldig:!
September 9, 2010 om 04:40
Ja, verveling is heel vervelend voor mijn snackgedrag. Als ik op de bank zit, dan lijkt het wel of is iets te eten MOET hebben. De tips hierboven zijn natuurlijk allemaal waar, maar soms lijkt het wel of ik zelf niet in de gaten heb dat ik naar de kast loop en iets te eten pak. Als ik er wel bij stil sta, weet ik echt wel dat ik geen honger heb, maar me gewoon verveel. Dan lukt het soms wel om wat anders te gaan doen, maar soms ook niet. Je ziet het, ik heb nog een hele weg te gaan.
September 9, 2010 om 12:31
Tja, ik ken geen verveling! Ik heb echt altijd tijd te kort om alles te doen dat ik nog wil doen.
Maar...
Doe moeite om je gewoonte (zitten/ontspannen=eten) te vervangen door een andere, net zo prettige gewoonte.
Wat dat is, is natuurlijk heel persoonlijk. Bij mij thuis liggen altijd boeken, tijdschriften, breiwerkjes, opschrijf- en tekenboekjes, etc. voor de pak.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Onbekend

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.