Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Inname vezels

Geplaatst door Fazant op September 5, 2010 om 07:23

September 5, 2010 om 07:23
Bij het onderwerp: calorieen per maaltijdmoment staat de hoeveelheid vezels per 100kcal vermeld.
Dat kunnen we niet nakijken, omdat de calorietabel deze niet vermeld.
Verschillende verpakkingen geven deze al wel aan. Valtaf houdt daar geen rekening mee en daarom klopt nu van die artikelen het totaal aantal kcal niet.
Wanneer gaat valtaf daar WEL rekening mee houden?
September 6, 2010 om 06:05
Van mij is, zie eerdere vragen op dit forum, allang bekend dat ik graag de vezels vermeld wil zien.
Scheelt mij een hele hoop uitleg elke keer.
Veel grote afvalsite's hebben dat inmiddels ook al in hun tabel opgenomen.
Dus Valtaf, Kom op, wij kunnen niet achter blijven.
September 6, 2010 om 11:24
Clyde heeft het op de planning gezet, maar hij is erg druk, dus wanneer dit precies live komt weet ik nog niet! Maar zal het met hem overleggen.
September 6, 2010 om 12:16
Freya en Clyda

Als dat echt een dezer dage er is/komt maken jullie mij en ook een hele hoop andere erg gelukkig.
Het staat nu op zowat elk etiket en verpakking apart vermeld.
Ik wacht het dus in blijde verwachting, (Nee niet die ;))af.
September 6, 2010 om 13:41
Als dat komt, en ik wacht in spanning af, kloppen eindelijkde eetdagboekjes weer.
Onbekend
September 7, 2010 om 13:19
ik zou deze aanvulling ook prachtig vinden:D!!
September 14, 2010 om 04:35
Een dezer dagen gebeurt sowieso niet. Ik ben het met jullie eens dat dit een relevante toevoeging is en daarom heb ik het al geopperd toen ik hier kwam werken. Het staat dus op de planning maar er staan zeer urgente punten op en die gaan voor.

Groeten,

Annemarie
September 14, 2010 om 06:31
@Annemarie

Maar Wij vinden dit ook zéér urgent.
Dus alsjeblieft zo spoedig als mogelijk toevoegen. Ze mogen ook op de plek van die sterren, daar doet volgens mij geen mens iets mee. Omdat het alleen maar aangeeft dat het weinig kcal.s bevat. Maar niets over de gezondheid. Als de kcal.s niet kloppen zijn die sterren ook een wassen neus.
De kcal's kloppen nu gewoon niet, Dus!! vort er mee.
September 14, 2010 om 13:26
Voorbeeldje van de problemen die het geeft dat er op valtaf.nl geen vezels genoteerd kunnen worden in de tabel:

Klik!

Verder ben ik het eens met boekenkind: verwijder die sterren, dan is er meteen ruimte voor de vezels. Dat dit meer werk vereist dan alleen het weghalen van de sterren, dat snap ik. Maar ik vind wel dat het kunnen noteren van vezels zéér urgent is, zeker nu steeds meer fabrikanten de vezels apart noteren op de verpakking en apart meenemen in de berekening van het aantal kcal. De voedingswaarden van steeds meer producten worden dus foutief weergegeven in onze calorietabel en de uitgebreide (en correcte!) calorietabel is voor mij juist een van de belangrijkste dingen die valtaf.nl biedt! Dus a.u.b., laat deze weergave van vezels wat hoger op het lijstje van aanpassingen komen te staan (het liefst bovenaan ;))
September 14, 2010 om 14:08
Ik zie dit dus niet zozeer als WENS maar als 'niet meegaan met de tijd' omdat fabrikanten en andere sites het wél vermelden.
Valtaf kan dan toch niet achterblijven???

Onbekend
September 17, 2010 om 08:43
Hier hetzelfde, kreeg vanmorgen bij de diëtiste te horen dat het jammer is dat dit niet op deze site staat, want het is heel belangrijk hoeveel vezels je binnen krijgt.
Zij gaf mij een site waar je ook zo op kunt inloggen en daar staan de vezels wel vermeld.
Deze site is: www.dieetinzicht.nl
Ik ga dat zeker doen, zei heeft het ook over voldoende zout gebruiken en dan gaat het vooral om de jodium, die bevorderd de werking van de schildklier.
Dus waar blijven de vezels hier.
September 22, 2010 om 07:10
Nogmaals, het komt er zo spoedig mogelijk.
September 22, 2010 om 09:24
@Annemarie

Graag.
Want na het Artikel bij nieuws, blijkt toch echt dat het hard nodig is.
October 9, 2010 om 09:31
Inmiddels zijn we 2.5 week verder. Is er al bekend wanneer dit ingebouwd gaat worden? "Zo spoedig mogelijk" is zo'n vaag begrip. Steeds vaker kunnen producten niet goed ingevoerd of aangepast worden omdat de fabrikanten inmiddels zo ver zijn dat ze de vezels apart meenemen in een berekening van de voedingswaarde en valtaf.nl helaas nog niet zo ver is. Dit varieert van aardappelpuree tot ontbijtkoek, van gele rijst tot bramen.

Mede doordat valtaf.nl de mogelijkheid biedt om je eetdagboekje bij te houden en je zo inzicht te geven in je eetpatroon, ben ik al veel afgevallen. Voor mij is het daarom van belang dat ik mijn eetdagboekje zo kloppend mogelijk kan houden. Nu de vezels nog niet ingevoerd kunnen worden, klopt het niet altijd even goed meer. Dat is erg vervelend. Ik zie op de website de laatste tijd artikelen verschijnen die het belang van vezels onderstrepen. Ik vind het dan krom dat je vervolgens op valtaf.nl niet na kunt gaan hoeveel gram vezels je op een dag binnen gekregen hebt.

Jullie verwachten begrip voor het feit dat er andere aanpassingen voor gaan. Dat begrip kan en wil ik best opbrengen, maar geef dan a.u.b. wel aan hoe lang het ongeveer gaat duren voordat de vezels ingevoerd kunnen worden (en de calorietabel + eetdagboekjes weer wat meer gaan kloppen). Aan de andere kant verwacht ik ook begrip van jullie. Diverse (betalende) leden hebben hier en op andere plaatsen op de website al aangegeven het prettig, zo niet noodzakelijk, te vinden om vezels te kunnen noteren. Neem deze mensen a.u.b. serieus.

Ik hoor graag hoe lang het nog gaat duren voordat er vezels kunnen worden toegevoegd aan de calorietabel :) Fijn weekend verder!
October 17, 2010 om 08:38
Steeds vaker kunnen producten niet goed ingevoerd of aangepast worden omdat de fabrikanten inmiddels zo ver zijn dat ze de vezels apart meenemen in een berekening van de voedingswaarde [...]

Is dit zo?
Ik dacht dat het net eigen was aan voedingsvezels dat ze niet opgenomen worden door het lichaam?
Hoeveel kcal zou er dan moeten zitten in 1g vezels?
(Mijn verontschuldigingen als dit een domme vraag is).
October 17, 2010 om 10:12
Vezels hebben sinds kort een eigen vermenigvuldigings factor.
De factor is 1.7 per gram. Daar kunnen al die site's niets mee, dus nemen ze 2 als factor.
Als ergens 4.5 gram vezels inzitten is dat dus 9 gr. Dat is vaak het verschil dat je krijgt als je hier iets invuld en de totalen kloppen niet met wat er op het pak staat.

Je zou als het ook hier ingevoerd is dan krijgen eiwit, koolhydraten, vet, vezels, alcohol.
Met als vermenigvuldig factor: eiwit waarde x 4, koolhydraat waarde x 4, vet waarde x 9, vezels x 2, alcohol x 7 = Kcal. totaal.

Snap je het nu?
In het verleden zaten al die vezels meegeteld bij koolhydraten, men ging er van uit dat het niet veel deed, dus ook niet apart vermeld hoefde te worden.
De inzichten zijn inmiddels behoorlijk veranderd. Vezels zijn wel belangrijk en worden daarom steeds meer apart vermeld.
Meestal nog meegeteld in de koolhydraten, maar ook steeds vaker apart. Door het steeds meer apart kloppen steeds meer de kcal. totalen in de tabel niet meer.

:calorietabel: Boekenkind
October 17, 2010 om 10:28
Nu begrijp ik het.
Hartelijk bedankt voor die verheldering, boekenkind :)
October 17, 2010 om 16:31
@Alix
November 14, 2010 om 08:16
Helaas is er na 1 maand nog geen reactie van Valtaf zelf gekomen. I.v.m. de veranderingen aan de website heb ik de boel even de boel gelaten (first things first). Maar ik ben toch benieuwd: hoe ver zijn jullie inmiddels gevorderd met de mogelijkheid om vezels in te voeren?
November 14, 2010 om 14:35
@BoboInc

Dat klopt.
In de nieuwe release zou ook de tabel meegenomen worden.
Daar zaten echter een paar vervelende dingen, waar ik tegen geprotesteerd heb, maar ook dingen die nog niet goed liepen.
Clyde heeft daarom de nieuwe release van en de Tabel en de Eetdagboekjes uitgesteld.
Hij had dan ook meer tijd om de vezels en, van wat ik begreep, ook de natrium toevoeging te realiseren.
Het komt echt, maar ik heb liever een programma dat vlekkeloos loopt en niet uren kost, waar het nu in een paar klikjes kan.
Heel egoistisch van mij, ik weet het.

Sorry weer een antwoord van mij. Ik hoop dat ook Annemarie nog reageert.

November 15, 2010 om 04:07
Het komt inderdaad echt, Clyde is ermee begonnen aan de achterkant van de website. In januari kan hij getest worden in beta.
November 15, 2010 om 05:06
Thanks voor de update! Nu weet ik waar ik aan toe ben :)

Ben het met je eens hoor boekenkind: liever iets langer wachten op iets dat goed werkt, dan dat het meteen wordt ingevoerd en er bepaalde dingen niet goed blijken te werken. Dus of je bent niet egoïstisch of we zijn het allebei ;)
November 16, 2010, gewijzigd door Avla op November 16, 2010 om 02:07
Even ter info. Ik kwam dit tegen.

Aanbeveling "Voedingscentrum" is 13 gram vezels per 1000 kilocalorieën.

Ik weet het niet, maar misschien is het handig om te weten? Dan krijg je nl. een verschil tussen man en vrouw.

Bovendien handig; want hier kan de site volgens mij wel wat mee.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.