Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

hemi-Sacralisatie en sporten

Geplaatst door op October 29, 2010 om 17:39

Onbekend
October 29, 2010 om 17:39
Helaas ben ik 'gezegend' met een aangeboren afwijking in mijn rug: Hemi Sacralisatie. Simpel gezegd: de onderste lendewervel zit aan één zijde vergroeid met het Heiligbeen.

Ik kan daar prima mee leven alhoewel pijn in mijn onderrug en heup bij mijn dagelijks leven horen. Ik accepteer deze pijn maar weiger me hieraan te onderwerpen.

Sinds kort doe ik 1 x per week aan Zumba. Helaas ook krijg ik ook steeds meer pijn in onderrug en heup, kan de laatste week bijna niet meer lopen of liggen. In de eerste instantie dacht ik dat dit toch flink spierpijn was; met Zumba gebruik je toch spieren die je normaliter niet gebruikt.

Ik begin, nu de pijn verergerd, echter steeds meer te twijfelen of dit spierpijn is. Ik denk dat ik met Zumba een bepaalde flexibiliteit in mijn onderrug probeer te forceren die er dus niet is.
Ik stop dus met Zumba.

Maar nu ? Wie heeft deze aangeboren afwijking ook en wie kan mij vertellen welke sport wél geschikt zou zijn voor mij ?
Onbekend
October 30, 2010 om 07:08
Hoi lancelot..

ik heb deze afwijking niet.. maar ik wou wel ff met je mee denken!;)

heb je al eens geprobeerd om te gaan zwemme?

:groetjes3:
Noortje
October 30, 2010 om 08:17
@Lancelot

Bij ons is er ook aquafitness. Dat zijn wel veelal jongeren, die op een behoorlijk tempo allerlei oefeningen doen.
Misschien is dat er bij jullie ook en mag je eens een proefles meedoen. Aquaspinning is ook behoorlijk heftig.
Wat adviseerd de therapeut/arts?

Mijn rug is te instabiel, tussenwervelschijven zijn versleten, waardoor ik ook niet alles kan en mag. Maar zwemmen en bewegen in water mag ik dus wel.
Ik heb jaren lang aan wedstrijd bowlen gedaan. Ook dat is goed te doen. Maar is waarschijnlijk niet heftig genoeg.

Misschien is jazzballet wel te doen voor je.
Even een aanklik linkje. http://www.dspatty.nl/jazzballet.asp
November 14, 2010 om 09:39
Hallo :)

Mijn mama heeft een vergroeiing in haar onderste ruggenwervel. Ik weet niet of dat precies hetzelfde is, maar zij heeft ook heel veel pijn gehad toen ze een paar Zumba-pasjes deed. ;)
De dokter zei tegen haar dat ze 2 keuzes had: ofwel ermee leven, maar het rustig aan doen, ofwel moest ze een operatie ondergaan, met 6 maanden revalidatie.
Zij heeft voor het eerste gekozen. Als beroep is ze poetsvrouw, en als ze zich teveel heeft geforceerd met bukken, poetsen,... dan heeft ze de rest van de dag last. Toen ze naar de kinesist ging, werd het nog erger. Omdat het niet vastzit, het is vergroeid.
Vroeger was ze sportinstructrice van 'Body Reform', en soort sportcentrum. Dit hield spierversterkende oefeningen in een cabine in. Onder andere sit-ups (buik), kikvorst(billen),... echt om je spieren te versterken. Dit deed helemaal geen pijn aan je rug. Misschien een leuke combinatie van die auquajogging (cardio) en deze oefeningen (spieren) samen. :D

Nog veel succes met jouw 'probleem' ;)

:kimmzxx:
May 14, 2011 om 12:27
Hoi Lancelot,

Ik weet sinds afgelopen dec ook dat ik dus hemisacralisatie heb. Ik heb nu al 9 jaar pijnklachten, de pijn is eigenlijk na de geboorte van mijn zoon gekomen en toen kreeg ik te horen dat ik bekkeninstabiliteit had.Ik heb in de afgelopen 8,5 jaar ook veel verschillende soorten therapie gehad en niks hielp. Afgelopen nov, was ik het zo zat dat ik dus een second opinium wilde en ben doorgstuurd naar een orthopeed, die heeft een foto gemaakt en daar kwam hemisacralisatie uit. Hij wilde nog een mri-scan laten maken vanwege uitstralingspijn in mijn re been. Daar kwam niks uit. Helaas kon deze orthopeed me niet verder helpen en verwees me door naar een andere orthopeed op een ander ziekenhuis, Daar weer foto laten maken en een ct-scan
De orthopeed vertelde me dat er geen operatie mogelijk is en dat ik sneller last van slijtage van mn rug kan krijgen. Hij gaf me wel het advies/verwijzing voor de Rugschool. Daar ben ik afgelopen woensdag voor het eerst geweest voor een intake en een krachtmeting. Uit de krachtmeting kwam dat ik dus verzwakt ben, behalve aan de li.kant. Ik ben vandaag voor het eerst geweest en ben daar 45min bezig geweest met oa buikspier oefeningen onder begeleiding. Het is de bedoeling dat ik er 10 weken lang 2x per week naar toe ga. Daarna krijg ik weer een krachtmeeting. Ik moet wel zeggen dat ik nu meer pijn heb maar dat komt denk ik ook meer door de oefeningen.

Ik wil je best op de hoogte houden over mijn voorderingen als je dat wilt en misschien dat het voor jou ook iets is.

Groetjes Marlies.

ps ik gebruik wel medicijnen: 3x per dag diclofenac met 2 paracetamol per keer. en voor de nacht tramadol
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Onbekend

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.