Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

bloeddonor

Geplaatst door Danoontje1985 op November 27, 2010 om 10:16

November 27, 2010 om 10:16
Zijn er hier meer mensen die bloeddonor zijn?
Hoe combineren jullie dat met afvallen??

Ik kan de dag(en) erna nooit sporten, omdat ik dan helemaal op ben. Zelfs op de fiets naar het werk is de eerste dag net alsof ik met zware wind tegen moet fietsen zo moe ben ik dan ;)

Maarr.... die heerlijke roze koek die ik verplicht moet eten nadat ik bloed heb gegeven, maakt dat helemaal goed :D
November 27, 2010, gewijzigd door Yoepie11 op November 28, 2010 om 09:05
Ik ben plasmadonor, dus heb minder last van de zaken die jij beschrijft omdat ik de bloedcellen weer terug krijg (misschien een optie voor jou, als je zoveel last hebt van moeheid en vaker een roze koek :-)).
Ik doe dan ook weinig bijzonders op de dag dat ik plasma geef. Ik geef iedere 4 weken plasma, het enige waar ik op let is dat ik veel drink die ochtend (ik geef tussen de middag plasma). Door veel te drinken heb je een hogere plasmaconcentratie, dus gaat de plasma afname sneller.

Groet,

:yoepie11:
Onbekend
November 27, 2010 om 12:10
Vreemd dat je een roze koek moet eten na het bloed geven.
Ik heb jarenlang bloed gegeven, maar er werd nooit iets gezegd over iets eten daarna.
Daarnaast lijkt het me slimmer om iets gezonders te eten naderhand.
November 27, 2010 om 13:00
Nja verplicht is ook overdreven, maar anders is het een vieze wasa kracker met van die nepkaas ertussen... Dat lust deze dame niet ;)
Onbekend
November 27, 2010 om 13:09
Kan die dame dan geen banaan of zo eten?
November 27, 2010 om 13:16
gewoon boterham meenemen. en daarna boterham eten?
November 27, 2010 om 13:43
Ik heb vroeger bloed gegeven maar met de nieuwe normen in Belgie ben ik net een paar cm te klein dacht ik, en in elk geval moet ik voor mijn schildklier nu zo vaak geprikt worden dat ik nog eens prikken niet zie zitten ook (nog altijd geen 2 keer na elkaar dezelfde dosis medicatie). Bij ons moest je niks speciaals eten, enkel ijzertabletjes nemen.

Groetjes,
:silkje:
November 27, 2010 om 14:04
Mijn vader was jarenlang bloeddonor in Amsterdam en kreeg, bij hoge uitzondering, meestal als hij met loeiende sirene's van huis was gehaald, een cognacje.

Plasma donor heb ik nog nooit van gehoord.
Ik wil wel geven, maar aan mijn bloed hebben ze, zeggen ze, niet zoveel. (a negatief schijnt weinig vraag naar te zijn.)

Wel weet ik dat je het afgenomen bloed versneld aan kunt vullen. Maar of je dat doet met een roze koek?. Lijkt me sterk.
November 27, 2010 om 15:16
Het schijnt goed te zijn omdat je bloedsuiker er heel snel van stijgt...
November 27, 2010 om 16:50
@Danoontje1985

Oké, maar wat is daar de meerwaarde van?
Het vult niets aan. Behalve dat je bloedsuiker stijgt.
Sommige mensen zijn duizelig na het geven/aftappen. Maar dan snap ik nog steeds die rozekoek niet.
Ik ben geregeld duizelig, maar dat los ik niet op met een rozekoek. Ondanks dat mijn suiker dan, meestal, te laag is.
Ik neem een dextro en dan, meteen er achteraan, een boterham.

November 28, 2010 om 04:09
Ik ben ook bloeddonor, en bij ons staan er ook altijd allerlei koeken die je zou kunnen pakken om je bloedsuikerspiegel weer omhoog te krijgen. Ik heb er zelf de dag erna nooit last van, dus het is voor mij ook geen belemmering bij het afvallen.
November 28, 2010 om 05:00
@Boekenkind: ik heb geen idee eigenlijk! Heb er nooit zo bij stilgestaan. Ik denk dat het bij veel mensen ook een bepaald gevoel is.... Als je gaat zoeken op bloed doneren en roze koeken erbij, kom je ontzettend veel hits tegen op internet, maar eigenlijk nergens een goede reden ;)

Het zit gewoon aan elkaar gelinkt.... Thuis zou ik nooit roze koek eten eigenlijk, maar bij het bloed doneren (en als ik ben wezen zwemmen trouwens, dan ook, want mijn vader kocht altijd een roze koek voor me na het zwemmen) wil ik er toch altijd wel eentje ;)
November 28, 2010 om 09:04
@Boeknkind:
Een linkje over plasmadonor; misschien iets voor jou?
http://www.sanquin.nl/Sanquin-nl/sqn_donorstart_nl.nsf/All/Plasma-Geven.html

Je kan inderdaad van alles krijgen bij de bloedbank, koffie thee, bouillon, soep, cracker, gevulde koek, roze koek, etc. Voor plasmadonoren tijdens de donatie en voor bloeddonoren na de donatie. Volgens mij is het belangrijkste om goed te drinken, om snel je circulerend volume weer aan te vullen.

Info van de Sanquin site over herstel na de donatie:
Herstel na het bloed geven
Wij raden u aan om na het bloed geven minstens een kwartier op het donorcentrum te blijven en iets te drinken. Na de bloedgift heeft de bloedsomloop enige tijd nodig om zich aan te passen en het vochtverlies aan te vullen. Soms kunt u zich na het bloed geven korte tijd duizelig voelen. Medisch gezien kan dit geen kwaad. De kans op duizeligheid na bloed geven is kleiner als u van te voren iets gegeten of gedronken hebt.

Ik neem meestal een cracker en eventueel bouillon of een soepje. Maar vaak ook neem ik mijn brood mee omdat ik er tijdens mijn lunchpauze zit.
November 28, 2010 om 09:43
@ Danoontje1985 en Yoepie11

Bedankt voor de informatie en voor de link.
Ik weet het donorschap van mijn ouders, maar dat is redelijk verouderd.
Vroeger kregen ze een cognacje ná het geven.
Dat is ergens natuurlijk ook suiker(water) ;)

Roze koeken/cakejes kreeg ik als kind met hoge uitzondering. Mijn moeder vond ze walgelijk en dan kregen wij het ook niet :lachen: Ze krabt nu nog de roze laag van de tompouce af en gooit dat weg. De mokka eet ze wel.

Of ik nog bloeddonor mag zijn zal ik eens na vragen.
Te veel medicijnen met bepaalde stofjes lijken me niet echt geslaagd.
Onbekend
December 5, 2010 om 07:50
@silkje: je bent niet te klein. zelfs ik zou bloed mogen geven met mijn lengte en ik ben kleiner dan jou. helaas ben ik daar in tegen weer te licht om bloed te geven. het is toch altijd iets....
December 5, 2010 om 07:59
Ik geef ook bloed, maar het enige wat ik daarna (en ervoor) doe is goed drinken. Geen wasa of roze koek voor mij. Nergens voor nodig. Zeker niet gezien het feit dat ook bij mij het sporten de volgende dag moeizamer gaat. Op een tandje lager dus
December 6, 2010 om 11:19
Ook ik geef bloed. De zusters daar zeggen dan ook altijd dat ik iets moet eten en drinken daarna. En natuurlijk hebben ze ook een bouillionetje, maar ik geniet dan altijd van de roze koek die je hiervoor ook mag kiezen. Ach, die 3 keer in het jaar moet kunnen.

Ik heb echter de volgende dag, eigenlijk de avond gelijk erna nooit ergens last van. Ik kan gewoon alles weer doen.
December 17, 2010 om 03:40
Ik ben ook bloeddonor en bij mij hebben ze een hele mand vol met verschillende lekkere koeken (waaronder de roze :D). Het is niet verplicht, maar je mag er wel 1 nemen.

Ik heb niet bijzonder veel last na een bloedafname. Alleen het eerste uur wat lichtjes in mijn hoofd, althans het gevoel alsof je op lucht loopt, wat best wel lekker is :D. Daarna een beetje futloos, maar de dag erna geen last meer.
Onbekend
December 23, 2010 om 11:39
Leuke discussie!! ik geef ook bloed en er staat bij ons ook allerlei lekkers,soep,broodjes,koffie,thee,frisdrank! En de bloedbank doet dat om het voor de donoren zo leuk,comfortabel,mogelijk te houden we geven tenslotte vrijwillig!!!!Ik zelf neem altijd een broodje met koffie is ook zo gewoonte ik ben dan een half litertje bloed lichter en wil het er niet gelijk aan eten ( Lees zit tussen me oren)want soms ga ik gelijk na het avond eten en dan wel weer een broodje !!!Doe gewoon waar je je fijn bijvoelt na het geven vogel dat ff uit !Misschien na een broodje of een soeppie voel je je niet slap. Ik heb daar zelf nooit last van ik kan gelijk me ding weer doen!! En die rose koek mmmmmm en idd ook na zwemles kreeg ik er altijd 1 en mijn kinderen ook weer dat zijn toch leuke tradities!!!
Fijne kerstdagen en een heel gezond, geef vol 2011
Lieve groet Antoinet
January 6, 2011 om 10:40
Bij 'onze' bloedbank ben je verplicht om na het bloed geven iets te eten, soep of een broodje.
Zelf mag ik helaas geen bloed geven, omdat ik in een grijs verleden zelf bloed heb gekregen, dus kan je geen tips geven. Een goede vriendin van mij geeft wel bloed, die heeft m.b.t. sporten nergens last van. Gaat na afloop op de fiets weer naar huis, en gaat soms zelfs dezelfde avond nog sporten.

January 6, 2011 om 13:49
hier nog een bloeddonor.
ook hier staan na de donatie lekkere koeken klaar (geen roze, ahahhhaha)
de volgende dag heb ik ook echt geen puf om ook maar iets te doen! ben al blij als ik de kinderen weer op tijd naar school heb gekregen.
maar ja, je moet er iets voor over hebben he!
de dag daarna nergens meer last van en gaan we met afvallen weer op de normale goede voet weer verder.
January 6, 2011 om 16:14
Ik mocht de laatste keer geen bloed geven dus kon het zelf niet checken;... scheelt het ook in gewicht als je bent afgetapt?? ;)
January 9, 2011 om 05:10
Danoontje@ het is dan wel gelijk weer een afvalmiddel he?:bigsmile:

bij ons kun je alleen van 17.00 tot 21.00 bloed geven, dus ga ik na het avondeten. Daarna nog even een beker thee halen en bijkomen.Er wordt wel gepromoot om iets te eten.Mensen die dat niet doen, vallen soms flauw en dat wil men voorkomen.

Maar aan ieder de keus natuurlijk!
Onbekend
January 11, 2011 om 11:33
Hey!

Het is niet zo gek dat je na het bloed geven vaak moe bent! Het lijkt me dan ook niet zo heel problematisch (en mogelijk ook wel goed) om een dagje niet te sporten!
Nadat je bloed verloren hebt (of dat nou is door een wond, of door bloed geven), is er tijdelijk een afname in volume en daarmee ook in bloeddruk. Dit maakt dat sommige mensen ook wel eens wat duizelig zijn vlak na het bloed geven. Gelukkig lost het lichaam dat wel snel op; bepaalde mechanismen zorgen voor een dírecte bloeddrukverhoging en al snel wordt het volume weer aangevuld. Helaas duurt het ietsje langer voordat het aantal rode bloedcellen het oude niveau weer bereikt.. ..dus dat kan soms zelfs een paar dagen wat extra vermoeidheid opleveren! :)

Plasma-donor worden is een goede optie als je vaak moe bent, en ook die zijn broodnodig!
Om nog maar niet te spreken over gewone donoren: momenteel zijn er eigenlijk nét voldoende om aan de bloedbehoefte te voldoen, maar soms zelfs nét te weinig. Niet echt fijn!

@boekenkind: ook bloedgroep a is hard nodig; en medicijngebruik meestal geen probleem! Als je zelf maar gezond bent en bloed geven geen risico oplevert voor je gezondheid! :)
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.