Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Hoe bepaal jij je streefgewicht?

Geplaatst door Kjol op December 21, 2010 om 06:55

December 21, 2010 om 06:55
Ik ben benieuwd hoe jullie je streefgewicht bepalen. Ik wil de ene keer gaan voor een gezonde bmi, maar de volgende dag wil ik eigenlijk nog 10 kilo extra eraf.

De laatste keer dat ik me slank voelde, was toen ik 55 kg woog, maar toen was ik 20. Daarna heb ik heel lang rond de 60 gewogen, maar toen was ik echt niet super slank. Toen ik 28 was woog ik 73, toen beviel ik voor het eerst en kwam ik niet meer onder de 78. Na mijn 2e bevalling kwam ik niet meer onder de 83.

Als ik dit zo op een rijtje zet, klinkt het logisch dat ik voor die gezonde bmi ga, dat betekent 65 kg. Als ik echt weer 55 wil wegen, moet ik waarschijnlijk voor eeuwig aan de sla en hoe ik 10 kilometer vel over. Wat denken jullie?? En hoe bepalen jullie het voor jezelf?

:kjol:
December 21, 2010 om 07:06
Wil je een gezond gewicht waarmee je je lekker voelt, of wil je een x aantal kilo afvallen of een volkomen willekeurig gekozen gewicht bereiken?
Misschien woog je ooit 55, maar ooit woog je ook 25 en 15 kilo, dus zulke getallen helpen niet echt. Het bmi geeft je wel wat ruimte, dus een mooi rond getal kan je altijd nog kiezen.
Een andere manier is trouwens om een aantal dingen aan te passen in je manier van leven, eten, bewegen en kijken waar je dan op uitkomt.
Anyway, succes!

:panda:
December 21, 2010 om 07:30
Ik wil me gezonder voelen en er beter uitzien, maar ik ben inderdaad erg gefocust op getalletjes. Misschien moet ik dat loslaten en inderdaad een aantal dingen blijvend veranderen en dan zien waar ik uitkom. Maar ja, dan moet ik het wel leren loslaten en bepalen hoe ik wil eten/leven.
Bedankt Tangobeer voor het meedenken :).
December 21, 2010 om 08:32
Mijn eerste doel was gaan voor een gezonde BMI. Voor mij ook zo rond de 65 kg.

Dat bereikte ik eigenlijk vrij makkelijk. Een volgend doel was om onder de 60 uit te komen. Toen ik dat bereikte ben ik gaan stabiliseren en kreeg nog een paar extra kilootjes minder kado.

Ondertussen ben ik al 10 maanden stabiel qua gewicht en zit de laatste tijd vrij constant zo rond de 56 kg. Ik ben in m'n volwassen leven nog nooit zo slank geweest als nu en ben hier meer dan blij mee en trots op.

Je hoeft jezelf echt niet alles te ontzeggen, want dat werkt juist averechts. Je moet hier alleen een goede balans in zien te vinden.

Loslaten van die getalletjes is makkelijker gezegd dan gedaan heb ik gemerkt, kan ik nog steeds niet, maar inmiddels heb ik wel bepaald hoe ik wil eten/leven. En daarbij moet ik omdat ik zelf nogal actief ben best vrij veel moeite doen om aan voldoende calorieën te komen om niet verder af te vallen.

Succes!
December 21, 2010 om 09:42
Nadat ik in december 2008 geschrokken was van mijn gewicht heb ik eerst naar mijn bmi gekeken. Daar kwam uit dat ik maximaal 86 kilo zou mogen wegen.
Toevallig wist ik dat ik zomer 2002 ook 86 woog. Dus dat is mijn streven geworden. Aanvankelijk voor zomer 2009, maar dat heb ik niet gehaald. Nu is mijn nieuwe doel: 86 kilo in zomer 2011.
Maar feitelijk concentreer ik me op wat ik daarvoor moet doen: vaker sporten, minder chocolade en kleinere diners.

:panda:
Onbekend
December 21, 2010 om 11:18
Kjol

Ik besloot te gaan afvallen toen ik eigenlijk weer een broekmaat groter moest.
Mijn "streefdoel" was toen af te vallen totdat een maat kleiner, want daar had ik nog veel broeken van, weer lekker zat.

Uiteindelijk is er veel meer af gegaan, maar dat was niet de opzet.
December 21, 2010 om 12:17
Mijn doel is niet het gezonde bmi.
Voor mij zou dat betekenen dat ik eruit zou zien als een skelet en dat wil ik niet.
Ik wil me prettig voelen en precies zo, dat het goed genoeg is!
December 21, 2010 om 13:32
Hoi Kjol,

Staar je niet blind op het gewicht dat je had toen je twintig was. Toen woog ik 48 kilo, dat is nu echt veel te weinig voor mij! Ik ga voor 58 kilo, dat is mooi wat in het midden.
Volgens mijn bmi heb ik nu een gezond gewicht (61)
Ik zeg ook altijd, "ik ben niet te dik, ik ben wat uit model".

Zoal ERINN ook zegt, je moet je prettig voelen, dat is het belangrijkste.
December 22, 2010 om 03:41
Bedankt allemaal! Ik ga het loslaten. Ik heb mijn streef op een gezonde bmi gezet, maar ik ga niet gefrustreerd proberen dat doel te bereiken. Ik ga gezonder eten en meer bewegen en dan zoekt mijn lichaam vanzelf een gewicht dat bij me past. Ik ga het ook geen dieet meer noemen, want ik moet mijn gewoontes blijvend veranderen.....zal wel moeilijk worden, maar ik zie hier zoveel mensen die het is gelukt, dan kan ik het ook!
Bedankt!!
December 22, 2010 om 18:34
Ik heb een paar manieren om mijn/een ideale gewicht te berekenen.

1. Het einde van je lengte -10 dus: Ik ben 1.66 = 66-10= 56 kg
2a. Je BMI gezellig in het midden
2b. Je BMI lekker onderaan (18,5/19)

Ikzelf ga voor een combi van 1 en 2b. Dat betekent voor mij tussen de 51 en 56 kg.

December 27, 2010 om 14:37
Ik weet het zelf niet goed. Bij 78 was ik best tevreden. Maar ik zou graag minder wegen. En me echt mooi vinden.

Momenteel is dat echt helemaal al niet het geval. Weeg nu 131 en ben al 6 kg kwijt sinds november. Zou al een gat in de lucht springen voor 99.
December 28, 2010 om 10:18
er is mij altijd verteld dat je een gezond gewicht hebt als je weegt wat je boven de meter lang bent.
dus met een lengte van 1,75 zou je gewicht ideaal zijn op 75 kilo.

dat wil echter niet zeggen dat je dan het perfecte figuur hebt of dat je er zelf blij mee bent.
het belangrijkste is dat je zelf tevreden bent over je gewicht en uiterlijk, en dat is vaak iets waar we maar niet uit willen komen.
December 28, 2010 om 10:59
Ik ga zelf voor een gezond BMI en daar dan een paar kilo onder om wat marge te hebben. (dan heb ik een BMI van ongeveer 23, lekker midden in het groen dus).

per ongeluk is dat ook het gewicht wat ik had toen ik 20 was. Maar zo strak als toen zal ik wel niet meer worden.

Te mager vind ik persoonlijk niet mooi. Zeker niet als je wat ouder wordt. Dan wordt het alleen maar rimpelig en botterig ipv mooie vrouwelijke rondingen.
Onbekend
December 28, 2010 om 11:10
Mijn eerste doel was om weer een gezond BMI te hebben.

Ik heb nu een gezond BMI, maar mijn buikomtrek is nog wel te veel. Het maximum voor een vrouw is 88 cm, terwijl mijn buikomtrek zo'n 82 cm is. Ik ben 1.58 en weeg zo'n 57-58 kg, maar wil nog wel een paar kilo afvallen zodat mijn buik wat platter en strakker wordt. Bij hoeveel kilo dat precies is weet ik niet, ik let er gewoon op hoe mijn lichaam er uit ziet. En dan zie ik wel welk gewicht daar op de weegschaal bij hoort.
December 28, 2010 om 11:23
hoi

voor mij is het gewicht alleen maar een nummer.
ik zal nooit slank zijn, maar ik kan me stukken beter voelen dan ik me nu voel. en mijn gewicht kan ook een stuk gezonder.
elke kilo minder helpt....
December 28, 2010 om 12:40
Wat een verschillende reacties allemaal. Ik heb het voorlopig op een gezonde bmi gezet, 2 kg eronder. Ik kijk gewoon of dat haalbaar is en hoe ik me dan voel. Die buikomtrek is ook een goede. Die zal ik ook in de gaten gaan houden. Zal straks meteen even meten :aaah:.
December 28, 2010 om 12:56
mijn eerste streefdoel is gezond BMI maar mijn uiteindelijke streef is in het midden van de groene BMI meter.
December 28, 2010 om 14:22
In eerste instantie wilde ik een BMI van 25. Ik woog toen 114 kg (bmi van 33,3) en de bovengrens qua BMI is voor mij 85,5 kg. Ben nl. lang: 1.85m. Het leek mij een zeer ambitieus streven, dat ik heb verdeeld in kleine stapjes. Eerst maar eens onder de 100kg zien te komen, dan onder de 95,90, enz. Anders was ik bang dat ik mijn motivatie kwijt zou raken.

Langzaam aan kwam het gezonde BMI in zicht. Toen heb ik mijn doel bijgesteld naar een gewicht van 80 kg. Daarbij hoort een bmi van 23,4. Voor een bmi van 22,5 zou mijn streefgewicht van 77 kg horen en dat lijkt mij niet reeel op mijn leeftijd (47) Zo weinig heb ik sins mijn pubertijd niet meer gewogen!

Nadat ik onder de 100 kg zat, ben ik meer gaan kijken naar mijn buikomtrek, omdat ik een appelvorm heb. Buikvet is heel ongezond. Mijn buikomtrek was veel groter dan de bovengrens van 88 cm. Na bijna 2 jaar gezond eten en meer sporten is ie nu eindelijk 88 cm. Ik wil er graag nog een paar cm af hebben en mijn buik wat platter.

Dus ga ik niet zozeer meer voor een streefgewicht, maar voor een streef'vorm' (zou niet weten hoe ik het anders uit moet drukken) en voor een gezond vetpercentage. Dat wordt door de dietiste opgemeten. Ik zit nu nog te hoog, er moet nog minstens 3% vet af.

En zo kom ook ik op een combinatie uit: gezond BMI, gezonde omvang, gezonde conditie, gezonde leefstijl.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.