Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Niet meer dan 2 sportgroepen trainen?

Geplaatst door op December 28, 2010 om 04:28

Onbekend
December 28, 2010 om 04:28
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, hopelijk hebben jullie er verstand van!

Op de sportschool werd ik aangesproken door een jongen, omdat hij vond dat ik te snel sportte en dat ik te veel spiergroepen door elkaar deed. Volgens hem moet je een oefening 15 keer langzaam doen en niet 15 keer snel, want dan voel je het minder. Ook zei hij dat ik niet alles door elkaar moest doen, want dan pompt je bloed naar een bepaalde spiergroep en dan doe ik alweer iets anders.

Om af te vallen en strakker te worden zei hij dat ik 30-45 minuten cardio op de crosstrainer moest doen. Maar dan wel een zwaarder niveau, want ik doe maar 5 en ik zweet er niet van. Ook moet ik per keer 2 groepen doen, zoals benen en rug. En altijd de buik erbij doen.

Wat vinden jullie? Hoe bereik ik een goed resultaat?

Al vast bedankt voor de hulp, Leina
December 28, 2010 om 14:12
ik ben het met niets wat deze jongen zegt eens.

Zowel een fullbody schema, als een ub/lb split, of een Push en pull split, of een 3-4 dagen split kunnen goede resultaten leveren.

fullbody dan doe je alle spiergroepen in één training. bij een Ub/Lb split, doe je de ene keer enkel quadriceps, hamstrings, kuiten, buik en onderrug. en de andere keer rug, borst schouders, biceps, triceps.

waar die jongen op doelde was een 3-4 dagen split. je splits alle spiergroepen over 3-4 dagen. bijvoorbeeld de ene dag: rug en biceps, de andere dag borst en triceps, de volgende dag hamstrings en quadriceps, en de 4de dag schouders en kuiten (is maar een mogelijk voorbeeldje).

Elke van deze verdelingen van spiergroepen over de week kan goed werken. en elke methode heeft zowel voordelen als nadelen. de 3-4 dagen split heeft naar mijn mening de minste voordelen, en de meeste nadelen, vergeleken met de andere methoden.

wat voor jou de beste methode is, dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoevaak je wilt trainen per week, of je consequent op vaste dagen kunt trainen en de specifieke invulling van je schema. welke oefeningen doe je, hoeveel herhalingen, train je zo hard als je kan (zo hard als je kan met goede uitvoering), hoelang rust je tussen sets, etc etc. deze variabelen zijn heel belangrijk om te werken naar een bepaald doel.

hoeveel herhalingen iemand moet maken, zegt erg weinig als je er geen bepaald gewicht aan linked. is dat een gewicht wat je maximaal 15x kan verplaatsen als je jezelf tot de grens pushed? of is dit een gewicht wat je zelfs 20x kan doen, maar je doet er maar 15?

en dan komt ook de vraag: wat is je doel? en wat is je trainingservaring? strak worden is een combinatie van vet% verlagen, en maximaal spieren behouden. Dit doel bereik je beter als je een gewicht neemt wat je maximaal 8-12x kan verplaatsen. als je 12x kan neem je meer gewicht. dan met het nieuwe gewicht kun je 8x maximaal. en training na training bouw je weer op tot je weer 12x kan. dan neem je weer meer gewicht. (je neemt dan echter significant meer gewicht als wanneer je 15 herhalingen maakt, en het is dan extra belangrijk dat je uitvoering zeer goed is, en dat je al enige trainingservaring hebt.

langzaam of snel uitvoeren? als je een gewicht 15x snel kunt verplaatsen, gebruik je niet genoeg gewicht. de eerste 6-9x gaat altijd wel snel en soepel, maar de 10-11-12 worden al vrij pittig, en gaan al een stuk minder snel en soepel. en de 13-14-15 zullen erg zwaar zijn, en kun je met geen mogelijkheid snel verplaatsen zelfs al zou je het proberen. kun je deze wel nog snel en soepel maken, dan kun je er wellicht ook nog 20 of 25 herhalingen maken met dit gewicht voor het echt zwaar wordt, en dan train je te licht.

Het gewicht moet zwaar genoeg zijn. als jij 8-12 reps wilt maken. dan pak je X gewicht en probeert er zoveel mogelijk herhalingen mee te maken. als je 100% geeft, en je kan daarmee 10 herhalingen maken, dan is X gewicht nog genoeg. de training erna kun je met ditzelfde gewicht misschien wel 12 herhalingen. de training daarna is het dan tijd om te verzwaren.

verder maakt het niets uit of je nou alles door elkaar doet of niet. belangrijk is wel dat je eerst de "compund oefeningen" doet die meerdere spiergroepen aanspreken, en pas daarna "isolaties" die mar één spiergroep aanspreken.

cardio is absoluut niet nodig om vet te verliezen, of om strak te worden (ik doe zelf geen cardio. ik probeer wel elke week 1x30 minuten hard te lopen, maar uiteindelijk komt het erop neer dat ik dit maximaal 2x per maand daadwerkelijk doe (en nee een uurtje cardio per maand zet geen zoden aan de dijk, mijn resultaten komen voort uit krachttraining en de juiste voeding).

maar cardio het kan wel met mate gebruikt worden om dit doel te bereiken als je dat wil. als je dan al cardio wilt doen, doe het dan idd intensief genoeg. je mag best buiten adem raken en wat zweten. doe bijvoorbeeld een 30 minuten cardio na een uurtje krachttraining. doe de cardio dan op een intensiteit waarmee je de 30 minuten volhoud, maar het moet wel uitdagend zijn, en probeer zo nu en dan de lat iets hoger te leggen.

elke keer dat je gaat buik trainen? als je normale situps en crunches etc doet, dan kun je ze best elke training trainen als je dat leuk vindt, al levert het wellicht niet veel resultaat op. het heeft weinig nut om 100en herhalingen te maken, omdat de weerstand gewoion te laag is.

meer resultaat krijg je als je de buikspieren traint als elke andere spier. een hoge weerstand, en dan 2x per week een 3 zware sets waarbij je maximaal 8-12 herhalingen kan maken. eventueel nog 2 sets met max herhalingen sit ups als afsluiting.

hoop dat je iets hebt aan dit antwoord. gr knulletje
December 31, 2010 om 10:40
Ik ben het eens met knulletje.
Wat voor training je uiteindelijk kiest, is persoonlijk. Wat vind je prettig? Ikzelf vind het lekker om 3 keer per week Full Body te doen. Voor iedere spiergroep doe ik 2 oefeningen. Rug, Borst, Benen en daarna wat kleinere spiergroepen zoals biceps, triceps en schouders. Als laatste buik als ik daar nog puf voor heb. Je buikspieren gebruik je namelijk al bij veel oefeningen dus eigenlijk vind ik juist dat de buik niet altijd getraind hoeft te worden.
Soms pak ik een bepaalde spiergroep extra zwaar en doe ik 3 oefeningen.
Wat ook belangrijk is, is afwisseling in oefeningen. Je kan een schema voor 3 maanden maken en daarna je schema veranderen met andere oefeningen. Met een andere oefening pak je de spier net even anders en train je hem dus optimaal.
Ik gooi regelmatig een andere oefening in mijn schema. De volgende dag voel je dat dan wel.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Onbekend

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.