Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Diëtiste

Geplaatst door op February 17, 2011 om 09:10

Onbekend
February 17, 2011 om 09:10
Een paar weken geleden ben ik naar een diëtiste geweest. Als advies krijg ik een menu zoals van het voedingscentrum, schijf van 5.
Ik snap dat wel, maar toch viel het me tegen. Ik had meer steun en advies verwacht. Niets is minder waar.
Wie heeft ervaringen met een diëtiste?
Wat kun je van hem/haar verwachten?
Onbekend
February 22, 2011 om 03:27
Zie mijn dagboekje. Daar staat het vb menu in dat ik heb gekregen. Vanuit daar kan ik varrieren. Ik ben 1 week geleden geweest voor het eerst. Heb haar nu 2x gemaild voor vragen mbt het voorbeeld menu. Ik zie haar nu over 3 weken weer. Mocht ook na 1 of 2 weken. Het is mij goed bevallen. Wel gaf ze mij eerst alleen advies maar geen voorbeeld menu. Hier heb ik vervolgens zelf om gevraagd.

Daarnaast is het van belang dat je je verwachtingen uitspreekt. Of wellicht op een andere manier probeert uit te leggen. Als je het face to face moeilijk vindt is de email wellicht een optie.

Wat heeft jou dietist voor je gedaan/uitgelegd en wat mis je op dit moment specifiek aan steun en advies?
Onbekend
February 23, 2011 om 08:24
@hypootje, ik mis goede ondersteuning zoals tips, menu's en met name hoe ik mijn valkuilen kan omzeilen.
Ik heb alleen maar algemene tips gekregen, maar wil meer een specifiek advies.
February 24, 2011 om 12:12
Ik heb wel goede ervaringen met mijn dietiste, maar het is waar wat hypootje schrijft: spreek je verwachtingen uit, stel je vragen. Bij het eerste gesprek vroeg ze me wat ik van haar verwachtte. Het kost ook even tijd om een band op te bouwen, om elkaar te leren kennen. Bij het voorbeeldmenu dat ik kreeg, had ze rekening gehouden met mijn eet- en leefpatroon. Ik kreeg dat de 2e keer mee. De eerste keer was intake.

Wat is er trouwens mis met een menu van het Voedingscentrum? Gezond, gevarieerd en gematigd is het devies. Ik heb het boekje "Alles over afvallen" en hierin staan een aantal voorbeeldmenu's van 1500 kcal, waarmee je alles binnen krijgt. Een normale vrouw heeft ongeveer 2000 kcal per dag nodig, dus als je je aan dat menu houdt dan zul je afvallen.

Voorbeeld over mijn dietiste: Afgelopen dinsdag was ik geweest. Ik had op zich niets te vragen. We hebben gesproken over hoe ik het weekend kan 'tacklen'. Aan het eind van het gesprek vraagt ze: staat er nog iets bijzonders te gebeuren, de komende 3 weken? Nou nee, enkel carnaval. Veel drinken doe ik niet, van frisdrank hou ik niet en ik weet nog niet hoe ik het ga vieren (woon vlakbij Den Bosch, woon samen met een brabander dus carnaval leeft hier heel erg). Vraagt ze: en eten? heb je al nagedacht over hoe je dat gaat doen? Kijk, dat bedoel ik dan.. ik had daar nog niet bij stilgestaan. Omdat zij er naar vroeg, moest ik er over gaan nadenken. Ik vroeg wat redelijke altneratieven zijn voor een gezonde maaltijd, want van friet eten hou ik niet. Toen kreeg ik tips mee.
February 24, 2011 om 13:07
Rozenelf

>> Een normale vrouw heeft ongeveer 2000 kcal per dag nodig <<
Staat er ook in dat boek wat ze verstaan onder een normale vrouw?
Onbekend
February 25, 2011 om 16:30
Ik heb ook goede ervaringen met een diëtiste, maar het is inderdaad wel belangrijk dat zij weet wat jij van haar verwacht. Ik kreeg geen weekmenu's mee bijvoorbeeld, maar kreeg gewoon tips aan de hand van het eetdagboek dat ik een week had moeten bijhouden. Daarnaast moest ik een aantal vragenlijsten invullen, om te kijken wat voor eter ik ben. Daar kwam uit dat ik een externe eter ben en daar kreeg ik dan allerlei tips over. Ook kreeg ik gewoon veel andere informatie over bijvoorbeeld uit eten gaan, snacks en tussendoortjes, variatielijsten etc. En als ik ergens specifiek tips over wilde dan kreeg ik dat ook. En het was voor mij gewoon een goede stok achter de deur dat ik me daar moest wegen.
February 27, 2011 om 01:07
Hallo lijners,
Ik doe bananendieet en bloedgroepdieet en eerst ging het goed, toen was ik wel afgevallen maar ik heb gisteren een hele pan pompoensoep gegeten, en houdt nu een hoop vocht vast. 1,5 kilo aangekomen in 1 dag. Ik ben het nu zat en ga aan mijn huisarts een gesprek met een dietiste aanvragen. Ik weeg nu 72,6 en heb een bmi van 23,7.Ik ben 7 kilo aangekomen sinds ik gestopt ben met roken. het lijkt me een hele stimulans om daar bijvoorbeeld elke 14 dagen op de weegschaal te moeten staan. Misschien dat het dan wel lukt om af te vallen.
Groetjes, Puis
February 27, 2011 om 16:12
Beste Route 70,

Teleurstelling zit altijd in de verwachting, nooit in het resultaat. Een dietiste heeft een opleiding voeding en dietiek, dus weet veel van voeding, daar mag je dus veel over verwachten. Had jij meer verwacht dan advies rondom je voedingspatroon?
February 28, 2011 om 18:06
Wel, ik ben vorig jaar ook met een diëtiste gestart.
En het heeft geholpen. 4 kg in 4 maanden. Elke twee weken op consultatie en elke keer betaald.

OK, er zaten een paar reisjes tussen maar toch, dit was een zeer pover resultaat. En volgens mij kwam dat vooral omdat de klik niet goed zat. Ze was laat me het zacht uitdrukken, conservatief en ze was zeker niet gul met trukken en alternatieven. Ze werkte vooral met de voedingscirkel. Ziet er goed uit hoor, en zal best wel kloppen. Maar hoe ik ook bleef vragen, ik kreeg niet echt de antwoorden op hoe ik de lastige periodes moest opvangen, wat zijn calorie arme alternatieven bij vreetbuien enz. Dagmenu's kreeg ik ook niet, wel hier en daar een recept. En ze was rotsvast overtuigd in de groeten aardappelen en vlees.

Op laatst zij ze me eigenlijk om wat meer te roken om de honger weg te drijven. Ik wist niet wat ik hoorde omdat ik eerder wil stoppen als mijn gewicht wat beter zit. En toen heb ik besloten niet meer te gaan. Voor mij was ze niet de geschikte partner in afvallen.
Ondertussen ben ik wel verder gegaan met lijnen, en ik neem wel enkele van haar basis mee, maar ik sport ook meer, en het resultaat, 2,5 kg in 1 maand.

Nu, ik ben wel van plan om een andere diëetiste te zoeken. Ik ben er van overtuigd dat personel coaching wonderen kan doen en zeker in lastige periodes een grote hulp kan zijn, maar het moet klikken he. En voor iedereen is dat anders.

Dus succes met zoeken,
March 7, 2011 om 07:51
Ben zelf op 22/11/2010 met een dietiste gestart en ben ondertussen 14 kg kwijt (maar wel met een erg hoog gewicht), dus het kan. Nog erger trouwens is dat ik me niet volledig aan haar schema heb gehouden. Moest ik dat hebben gedaan zou ik zeker nog 5 kg lichter zijn geweest.

March 29, 2011 om 12:44
Ik ben 1 keer naar een diëtiste geweest. Ik heb inderdaad ook een soort algemeen advies gekregen, waarbij ik ook wel "appelstroop van haar mocht". Nu ben ik ten eerste wat allergisch voor mensen die zeggen dat ik 'iets mag' van degene. En ik kan niet tegen suiker. Toen ik dat laatste vertelde, bleef ze toch wel voet bij stuk houden dat ik appelstroop van haar op mijn brood mocht doen.

Het betrof weinig maatwerk en ze luisterde niet naar me. Geen tips of medeleven. Dat was jammer want het was na jaren aankomen eindelijk het punt dat ik besloot af te willen vallen. Een gemiste kans.

Uiteindelijk heb ik ondertussen een zeer uitgebalanceerd dieet, dat ik zelf heb samengesteld op basis van alles wat ik heb gelezen op intern en alle reacties die mijn lichaam geeft op voeding.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Onbekend

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.