Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Val jij nou wel of niet af door te sporten?

Geplaatst door Gebakje32 op February 23, 2011 om 05:38

February 23, 2011 om 05:38
Graag wil ik jullie ervaringen weten over afvallen en sporten.
Dit omdat hier op de site wordt aangemoedigt om touwtje te gaan springen want dan verbrand je calorien mee. En als je minder calorien krijgt dan val je af.
Klinkt logisch!
Mijn vriendin zit op fitness en valt niet af. Volgens mensen kwam dat omdat spieren zwaren zijn dan vet. Toch dacht zij er anders over omdat haar vetpercentage niet veel lager was als voorheen.
Nu blijkt dat volgens een wetenschapper dat sporten niet helpt om af te vallen.
Google ik verder dan lees ik weer bij een ander wetenschapper "mensen die veel afvallen en het behouden dat daarvan 90 procent dagelijks gemiddeld een uur
beweegt". Wat is uw ervaring? Helpt sporten bij afvallen?
February 23, 2011 om 09:03
De neuzen staan wat dat betreft nog niet dezelfde kant op. Eén troost: ik ben geen wetenschapper.

Voor afvallen is volgens mij belangrijk dat:

1>Niet minder dan 80% kcal eten dan je verbruikt. E.e.a. kan je uitrekenen (deze site of de sheet van...;-))
Inschatting van wat je verbruikt is best nog wel moeilijk.

2>Wel aan te bevelen sporten zijn hardlopen, wandelen, fietsen, skaten en zwemmen.

Van fitness val je niet veel af, maar wordt je conditie wel beter, je krijgt wel meer spieren.

Uit eigen ervaring (meten = weten) als ik 6 km hardloop ben ik daarna ongeveer 400 gram kwijt. Dat is niet alleen vet trouwens, maar een groot deel vocht.
February 23, 2011 om 12:02
Touwtje springen is niet zo goed voor je knien, zeker als je veel te zwaar bent. Je kunt dan beter gaan wandelen of zwemmen.
February 24, 2011 om 04:10
Ik heb een blessure bij mijn arm en kan dus geen krachttraining doen. Touwtje springen lukt ook niet i.v.m. gewicht en dan de druk op mijn knieen. Als ik elke dag 2x 20 minuten stevig wandel. Is dat dan goed?
Onbekend
February 24, 2011 om 05:56
Wandelen is prima.
February 24, 2011 om 06:36
By the (walking) way: hier nog een site met wat aanvullende info over wandelen...

Gewoon leuk om eens te lezen, dacht ik.
Onbekend
February 24, 2011 om 12:59
Leina

Zie hier
February 25, 2011 om 01:49
ik doe altijd een halfuur cardio voor de krachttraining en wij pakken inderdaad maar 1 spiergroep per x. echter als wij benen krachttrainen dan doen we van tevoren maar een 15 cardio, dit ivm verzuring van de spieren
:ola1988:
February 25, 2011 om 04:04
Mijn ervaring is dat ik makkerlijker afval in de periodes dat ik veel beweeg.

waarom?

ALs ik 's avonds na het eten op de bank plof dan is de verleiding groot om daar iets ongezonds bij te pakken. Resultaat: veel calorien naar binnen en een laag verbruik.
Trek ik in plaats daarvan de loopschoenen aan en ren ik een rondje dan heb ik geen tijd om iets ongezonds te eten. EN wanneer ik dan thuiskom dan heb ik geen zn in iets ongezonds. Wel in een stuk fruit en/of yoghurt. Resultaat: inname is lager en het verbruik veel hoger.

Bovendien. Door te sporten voel ik me lekkerder in mijn vel. Resultaat: minder 'wat voel ik me K** - snaai momenten'

Bovendien: Door veel te sporten gaat je ruststofwisseling omhoog. Hierdoor is het makkelijker om het gewichtsverlies langere tijd vol te houden.

Ik zou dus zeggen: lekker gaan sporten! Kies wel een sport die je leuk genoeg vind om het puur voor je lol te doen. Dan houd je het het makkelijkste vol.
February 25, 2011 om 06:29
@ Ola1988... zoals ik het begrijp moet je juist éérst krachttraining doen en daarna de cardio (in 1 sessie)

February 25, 2011 om 08:47
Je zou het niet alleen voor het afvallen moeten doen, maar ook je conditie wordt zoveel beter.....

Waarom gaan we sporten (van een website gehaald)

Je zelfbeeld wordt een stuk beter. Naast dat je er beter uit gaat zien voel je je zowel lichamelijk als geestelijk beter als je regelmatig fitness oefeningen doet.

Je figuur verandert in positieve zin. Dit komt o.a. omdat je spieren zich vormen en ontwikkelen, ook verbrand je meer vet waardoor je je spieren beter en sneller ziet.

Je hebt minder stress. Door fitness training wordt het bloed sneller door je aders gepompt met als gevolg een lagere bloeddruk en minder stress.

Je wordt leniger. Als je de fitness oefeningen rustig, onder controle en met de juiste techniek uitvoert zul je merken dat je leniger wordt.
Je hart functioneert beter.

Dat het helpt bij het afvallen is mooi meegenomen.... dan heb ik het over 1 a 2 keer per week een uur sporten/wandelen.
February 25, 2011 om 11:03
kan er nog wel wat redenen bijzetten:

Het is leuk

Goed voor je coördinatievermogen

Gezellig met vrienden

Nieuwe vrienden maken (op sportclub bijvoorbeeld)

Het geeft energie
Onbekend
February 26, 2011 om 04:56
Voor mij persoonlijk is bewegen heel belangrijk, zowel voor een gezond gewicht als voor de rest. Ik kan me niet voorstellen dat bewegen relatief "slecht" zou zijn, aangezien ons lichaam er voor gebouwd is om te bewegen.
February 26, 2011 om 06:02
Ik val wel degelijk af met sporten. :)
February 26, 2011, gewijzigd door Spiertje op February 26, 2011 om 17:19
Nou hier iemand die helemaal niet sport, {tot mijn spijt}
als het me lukken wil, dan wandel, of zwem ik soms, in extra verwarmd water.

Ik heb vroeger veel aan sport gedaan, heb vanaf mijn 15e
tot mijn 30e aan damesvoetbal gedaan, 2x pw trainen,
en zaterdags de wedtrijd.............................

Ik heb een wekedelenreuma en chronisch vermoeidheidssyndroom,
misschien beter bekent als Fibromyalgie en ME.

Ik heb mijn voedingspatroon veranderd, en ben er 25 kilo
mee afgevallen..

Ben helemaal niet jaloers aangelegd, maar als ik mensen zie sporten, dan baal ik soms wel.
Ik heb het zelf wel geprobeerd in het begin van mijn wekedelen
reuma, om iets aan sport te doen, maar helaas werd de pijn erger...

Sporten moet wel leuk blijven, en geen obsessie worden,
helaas lees ik maar al te vaak dat mensen hierin doorschieten,
alles moet wel leuk blijven is mijn mening.
Natuurlijk is bewegen gezond, en zolang het leuk is en blijft, gewoon blijven doen..

Groetjes, Jannie
Onbekend
March 1, 2011 om 02:59
ik zit al 4 maand thuis met operatie aan beide voeten en kan dus niet sporten,er is sindsdien 6kg bijgekomen, ik heb thuis een moonwalker en als ik daar 3x per week een 45min op train dan gaat mijn gewicht toch rapper omlaag dan niks te doen, ik doe dit voor tv dan gaat het veel gemakkelijker, hopelijk kan ik volgende maand weer starten, dus veel moed
grtjs bobientje
March 1, 2011, gewijzigd door Mippie01 op March 1, 2011 om 06:05
Hoi, ik ben juist vandeweek een halve kilo afgevallen. Juist door gewoon te eten (beetje opletten met tussendoortjes) en door lekker lopend naar mijn werk te gaan. Ik ga lopend heen en terug. Dus dat is 2 x per dag een wandeling van 40 minuten.

Dus ja, volgens mij is beweging erg belangrijk. Maar let ook op dat je vooral wat plezier er aan beleeft en dat je wel de juiste voedingsstoffen binnen krijgt.

Je kan, als je zo'n stevige wandeling hebt gemaakt, juist iets extra eten zoals een lichte maaltijdsalade overdag. Maar luister vooral naar je lichaam. Vergeet niet dat je spieren dan ook weer moeten herstellen he. En het gaat er niet om dat je eet. Het gaat er om wat je eet. In plaats van een gevulde koek kun je ook wat yoghurt nemen. En in plaats van een handje chips kun je ook een handje noten nemen.

Combinatie van factoren.

En, als ik in de avonduren geen zin meer heb om de deur uit te gaan, en ik ben dan even een uurjte of 1,5 uur alleen thuis omdat vriendlief dan aan het hardlopen is, zet ik de leukste cd's aan die ik heb om daar lekker op te dansen. Zo maak je er ook een work-out van. Lekker playbacken haha, en vooral lekker bewegen. Dan pak je ook spieren mee die je anders misschien niet gebruikt.

Wat ik al zei, voor mij is het echt belangrijk dat het leuk blijft.
March 2, 2011, gewijzigd door Streetspirit op March 2, 2011 om 09:41
Persoonlijk eet ik méér als ik veel sport (mag ook wel, want je lichaam gebruikt die extra energie voor spierherstel!).

Dus als je ervoor kies om dmv sporten af te vallen dan zul je er bewust voor moeten kiezen om ook niet meer te gaan eten. Spieren wegen inderdaad zwaarder dan vet en als je voor het eerst begint met serieus trainen dan is een kilo spierwinst in 1 maand tijd zeker niet ongewoon!

Los van alle positieve factoren die meespelen als je sport, is het geen wondermiddel als het gaat om afvallen. Het draait nog steeds om een goed eetpatroon.

Wel valt mij op dat sporten ervoor kan zorgen dat je gezondere keuzes maakt wat voedsel betreft.

Wat wel een groot voordeel op de lange termijn is dat extra bspiermassa ervoor zorgt dat je meer kcal zult verbranden, dus zul je tijdens een dieet méér kunnen eten dan voorheen en toch hetzelfde blijven afvallen.
March 2, 2011 om 12:13
Volgens mij heeft het gewoon te maken met structuur in het leven. Wat bedoel ik daarmee; In periodes dat ik tijd en zin heb om te sporten (ik probeer altijd een keer of drie in de week tussen de 45 minuten en 1 uur te hardlopen), in combinatie met normaal eten, dan val ik af. Ik heb periodes dat ik stabiliseer, in gewicht en en sport. Soms heb ik het net ff wat drukker met werk, prive, of gewoon omdat het rotweer is en ik minder zin heb om te lopen, dan val ik niet af. Sport en met name het bereiken van doelen in de sport heeft niet alleen ervoor gezorgd dat ik kilo's heb verloren, maar belangrijker nog, het heeft mijn zelfvertrouwen een enorme boost gegeven... Voor mij persoonlijk meer van waarde dan voor de buitenwereld waarneembare vermindering van kilo's....

Mijn tip; ga lange termijn denken; als je "kort op het spatbord kijkt ga je zwabberen" zeg ik altijd maar. Dus hoofd omhoog, recht vooruit, kijk naar de toren in de verte. Als jij een jaar lang gemiddeld per week 2 tot 3 uur beweegt, op je eten let en het jaar daarvoor heb je dat niet gedaan. Dan ben je echt wel 5-10 kg kwijt. Laat je niet teveel gek maken door alles wat je leest, hoort of ziet. Ieder mens weet zelf wel wat goed voor hem of haar is, het is alleen zo lastig om je eraan te houden. Blijf vooral eerlijk naar jezelf....
March 2, 2011 om 12:55
Ja, waar is een mens op gebouwd.

Er zit wel verschil tussen mensen. De beste marathonlopers zijn leden van de Kalenjin-stam (veehoeders) uit Kenia. Zij hebben door vele, vele generaties van selectie meer van deze marathonlopers dan andere volkeren. De meeste volkeren hebben nog erfelijke bagage van de jagers/verzamelaars. In ongeveer 2 uur per dag hadden zij genoeg eten verzameld of bijelkaar gejaagd.Meer dan 2 uur (intensief) bewegen kwam zelden voor ( bron: Leiden museum) Natuurlijk daarnaast wat beweging voor het opzetten van tenten, maken van gereedschap etc.
Bewegen is niet alleen goed voor lijf en leden, maar ook goed voor de hersenen.
Gevarieerde beweging door de week heen (lopen, fietsen, zwemmen, evt fitness)maar waken voor overbelasting en overdrijving. Herstel is net zo nodig als beweging

March 3, 2011 om 11:46
Ik heb heel vaak gelezen dat je van sporten niet afvalt, maar van wandelen wel. Ik ben het ook aan het proberen. Gewoon elke dag een half uur lopen, en als het even kan 2 x een half uur. Ik ben er nog niet van afgevallen, maar wat ik wel merk is dat ik niet aankom, ook al hou ik me niet aan een dieet en eet ik gewoon. Ik zag een leuke site hierover www.wandelendafvallen.nl
March 4, 2011, gewijzigd door Pekineesje op March 4, 2011 om 15:54
Wat voor sport je ook doet of welke lichaamsbeweging je ook neemt, het zorgt ervoor dat je spieren opbouwt en daardoor wordt je lichaam steviger en gaat je metabolisme verhogen. Dus het kan zeker geen kwaad maar je moet het combineren met een gezond en evenwichtig voedingspatroon. En de extra calorieën die je verbrandt, zijn mooi meegenomen. Want afvallen is minder calorieën innemen dan je verbruikt, dus elke calorie die verbrandt wordt, is een stap vooruit.
En het goeie humeur en het goede gevoel na zo'n inspanning krijg je er gratis bij!
March 10, 2011, gewijzigd door Streetspirit op March 10, 2011 om 09:22
Van wandelen val je niet per definitie méér af dan wanneer je intensieve cardio zou doen.

Wel verbrand je in verhouding meer vet, maar tijdens een intensieve workout (die even lang duurt) zal je méér vet verbranden en ook heel wat meer kcal.

Stel je verbrand met wandelen 200 kcal op basis van 60 minuten (50% aan vet, 11 g vet) of je gaat joggen "600 kcal" (20% vet, 13.3 g vet). Bovendien zal je gedurende de dag na een intensieve work-out veel meer verbanden. Tijdens een intensieve work-out worden er meer koolhydraten verbrand om je lichaam te voorzien van energie.

Niet iedereen lukt het om een uur lang intensief te sporten, deze groep mensen kunnen beter op lagere intensiteit sporten (ook voor de motivatie!). Je zou het wandelen wel op kunnen bouwen naar 1.5 tot 2 uur, dan zou je meer kunnen verbranden dan een half uur hardlopen en het is minder belastend (vooral voor mensen met overgewicht).
March 10, 2011, gewijzigd door Avla op March 10, 2011 om 16:25
Leuk alternatiefje nog...Ik fiets ongeveer 5 km naar mijn werk. Het zijn allemaal asfaltweggetjes. Met mooi weer kan ik dat in een paar minuten méér doen op de skates.

Eén voordeel, ik kan door skaten door de gangen tot naast mijn buro! :lol:
Ik verbrand er meer kcal mee.
Alleen ik moet wel een dag nemen dat er geen bezoek komt, of ik op bezoek moet. Vanwege de kleding.
March 14, 2011 om 11:03
Hai.
Het sporten helpt bij mij wel voor het afvallen.

Ten eerste ben ik van het sporten mooier geworden. Ik heb contouren! Een strak buikje, gedefinieerde armen! Spieren mogen dan misschien zwaarder zijn dan vet, hoe je eruit ziet telt toch meer dan het getalletje op de weegschaal, denk ik zo... En het positievere zelfbeeld helpt voor de motivatie.

Ten tweede ben ik zoveel fitter! Ik wordt niet ziek, ik voel me energiek.

En afvallen is een balans van kcal eten en gebruiken. Ik probeer rond de 1800 kcal per dag te eten, terwijl ik er volgens eetmeter 2100 nodig heb. Als ik aan het eind van de middag sport, mis ik mijn traditionele snaaiuurtje thuis (dus minder inname en meer verbruik, dubbele winst!)

groetjes
Selma
Onbekend
March 14, 2011 om 15:30
Bij mij werkt sporten bij afvallen prima. Ik ben 1 maart begonnen met 3 keer in de week sporten en gezonder eten. Door het sporten voel ik me een stuk gezonder, energieker, vrolijker en zit ik gewoon beter in mijn vel.

Als ik gesport heb vind ik het zonde om de verbrandde kcal teniet te doen door ongezond te gaan eten. Dus op de dagen dat ik sport is het helemaal makkelijk om gezond te eten en op andere dagen dat ik niet sport hou ik het ook goed vol. Wel eet ik op dagen dat ik gesport heb iets meer, maar dan komt dat uit gezonde producten, zoals magere kwark of yoghurt of een extra stuk fruit.

Ik ben nu in 2 weken 1 kg afgevallen, dus voor mij is de combinatie sporten en gezonder eten perfect :+:
March 15, 2011 om 12:00
Voor mij is het bewegen ook heel belangrijk, ook wordt ik hier fitter van en het geeft een goed gevoel. Ik denk dat je beter kunt gaan sporten ( kracht en cardio) en gezond gaan eten, dan dat je een dieet gaat doen en daarnaast gaat wandelen of alleen maar cardio.

Ik kan nog niet zien dat ik afval in kilo's, maar ik val wel af in centimeters. Dat ik niet afval in kilo's komt, omdat ik 3 x in de week krachttraining doe ( en daarnaast cardio) en zoals hierboven geschreven wordt door vele, wegen spieren zwaarder dan vetten.
Het gaat er bij mij om, dat ik straks kan zien, dat ik een gespierde buik en een mooi figuur heb.

Bedankt Barkie voor je link van De rol van Cardio bij het afslanken, dat wist ik niet, ik doe ook altijd cardio voor de krachttraining en erna. 5 min lichte cardio mag dus wel.

Lisa
March 17, 2011 om 04:11
Ik ben tot nu toe 27 kilo afgevallen.. En de eerste 20 kilo heb ik niet gesport, alleen elke dag een uur stevig gewandeld en mijn eten aangepast. Dat was dus prima te doen!

Ik merkte alleen dat ik, omdat ik lichter werd, dat uurtje wandelen niet meer genoeg was, dus ik ben ook aan het joggen gegaan, ongeveer 4 x per week. Het bouwt steeds op, over een paar weken kan ik 5 km rennen. Ik doe dan ongeveer 35 min training (wandelen en lopen om en om) en loop dan 10 min uit. Daarnaast doe ik dan nog een uur wandelen op een ander moment van de dag.

Ik moet zeggen, sinds ik ben gaan sporten, de eerste paar weken, viel ik weer ontzettend veel af. Maar ik had wel de hele dag door honger. Nu eet ik wat meer op een dag ( ik wil geen spieren verliezen) dus verlies ik wat minder, maar ik kom toch steeds wel ruim aan een kilo per week, dus da's netjes.

En ook al val ik soms dagen niet af, ik voel me wel super.. Sowieso fitter, das 1. Maar ik merk ook dat ik strakker wordt. Mijn billen en buik zijn enorm aan het vormen nu, echt fijn!

Ik zou het iedereen aanraden!

Groetjes, Maartje
March 17, 2011 om 12:04
Bij mij helpt sporten en gewoon meer bewegen ook heel goed.
Maar ik let daarbij ook op wat ik eet en hoeveel. Dat is denk ik ook wel noodzakelijk want je kan uren sporten, maar als je niet gezonder en bewuster gaat eten helpt het niet veel lijkt mij.

Ik sport nu 4 dagen doordeweeks en als ik tijd heb nog een keer in het weekend. Ik doe Tae Bo en dat dan een half uur 0f een uurtje maar. Het is heel intensief dus dat is meer dan genoeg.

De 5de training is wisselend of een uurtje op de Wii fit of een uurtje fitness met wat oefeningen met een weerstandsband.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.