Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

'Dagelijkse calorielimiet wordt opgetrokken'

Geplaatst door Kwartiertje op February 23, 2011 om 11:28

February 23, 2011 om 11:28
Dagelijkse calorielimiet wordt opgetrokken

Mannen en vrouwen mogen dagelijks 16 procent meer calorieën opnemen dan aanbevolen. Dat blijkt uit een onderzoek van The Scientific Advisory Committee on Nutrition in Groot-Brittannië.

Algemeen wordt aanbevolen dat vrouwen dagelijks maximum 2000 calorieën mogen opnemen, een man 2500. Maar volgens de Britse wetenschappers is dit te weinig en houden de huidige maatstaven geen rekening met het aantal calorieën dat we verbranden terwijl we wandelen, ademen en slapen.

De nieuwe limiet zorgt ervoor dat vrouwen en mannen respectievelijk 320 en 400 calorieën per dag extra mogen eten. Voel je dus niet schuldig indien je nog een tweede chocoladereep wil oppeuzelen of tik je partner niet op de vingers als hij een cheeseburger naar binnen werkt.

Gezondheidsorganisaties juichen deze aanpassing niet toe. Ze vrezen dat personen met overgewicht deze nieuwe aanpassingen als excuus zullen gebruiken om (nog) meer te eten.

Link artikel

Mijn vraag: Kan dit zomaar plots veranderen?
February 23, 2011 om 12:03
Het is per individu verschillend...

Lijkt mij vreemd.

Misschien vergissen ze zich, eerst BMR en daar 16% boven en hebben ze er dan dit van gemaakt.

Ik zou er geen waarde aan hechten.
February 23, 2011 om 12:06
Ik zie 2 verklaringen waarbij dit zou kunnen kloppen:
- Ofwel we zijn tegenwoordig meer gehaast, waardoor we ook meer energie verbruiken.
- Ofwel men heeft nu meer kennis vergaard, waardoor men er achter komt dat de oude theorieën achterhaald zijn

Verklaring 3 is natuurlijk dat men het mis heeft, maar wie ben ik om dat te beweren ;)
Onbekend
February 23, 2011 om 12:25
Mensen zijn tegenwoordig dikker dan vroeger; kijk naar de hoeveelheid mensen met (fors) overgewicht.
Als zij gezond willen afvallen, dus 80% eten van wat ze verbruiken, kan 2000/2500 kcal te weinig zijn.
Ik heb bij 2 mensen gekeken:
- een vrouw van 154 kg: zij verbruikt bij inactief 2673 kcal en 80% = 2228 kcal
- een man van 149 kg: hij verbruikt bij inactief 3382 kcal en 80% = 2706 kcal
Voor hun zou 2000 resp 2500 kcal dus te weinig zijn om op een gezonde manier af te vallen.
February 23, 2011 om 13:17
Tsja, @Barkie, als je het zo bekijkt...:lol:

Maar om daar gelijk je hele norm voor omhoog te halen?

Misschien dat statistisch gezien in Groot Brittannië overgewicht vaker voorkomt dan hier. Dat zou kunnen. Maar zelfs dàt staat niet in het artikeltje.

Maar individueel kijken lijkt me toch beter.

En voor "handjeklap" wat lagere getallen noemen is slim.
February 23, 2011 om 14:44
In een ander artikel las ik dat het alleen op ging voor mensen die behoorlijk actief zijn. Dat betekent dat het voor een groot deel van de mensen met overgewicht dus niet op gaat. Ik denk dat de verklaring in het dikker worden van de mensen, dus niet telt.
February 24, 2011 om 06:01
Het originele artikel zou verschenen zijn in de Daily Mail:

En oh mijn god, die titel is er echt over... :omg:

'You can eat an extra cheeseburger a day' - say diet experts

Ik vraag me gewoon af op wat ze zich baseerden tijdens dat onderzoek. En hoe ze het effectief uitgevoerd hebben.

Nu, ik laat het inderdaad maar mooi aan me voorbijgaan... :)
February 24, 2011 om 06:25
Bij mij gaat die 2000 alleen maar op, op de dagen dat ik gesport heb(dan ook wel meteen net iets meer), en kan niet zeggen dat ik zo inactief leef. Want de helft van de tijd op het werk met ik aan het sjouwen en op en neer aan het lopen en dan na het werk verbrand ik meestal ook nog 200 kcal. Moet ik er natuurlijk wel bij zeggen dat ik een lage bmr heb..
Onbekend
February 24, 2011 om 09:41
Ik vind alles best, want alleen IK bepaal hoeveel ik eet :bigsmile:
February 24, 2011 om 10:13
Precies, Barkie. Ze kunnen nog zoveel limieten veranderen, ik weet zelf zo onderhand wel bij welke calorie-inname ik afval. En dat verandert helaas niet van zo'n besluit!

Maar ja, je kan nergens meer op vertrouwen he.... laatst las ik ergens dat een maat 38 tegenwoordig groter is dan 10 jaar geleden. Da's best een domper hoor als je je net met veel pijn en moeite in een broek maat 42 hebt gewrongen :) :)

Jolijt

February 24, 2011 om 11:53
Komen we met z'n allen toch uiteindelijk uit op...

"Maar individueel kijken lijkt me toch beter"

:lol: "The Scientific Advisory Committee on Nutrition" die het in omloop bracht kan het beter eerst hier vragen!

Of op http://slims.com/...
Onbekend
February 24, 2011 om 12:37
Jolijt

Maat kleding verschilt helaas per merk, want ik draag bijvoorbeeld broeken van verschillende merken in 3 verschillende (inch) maten.
Ook kocht ik een keer 2 broeken van hetzelfde merk, hetzelfde model, dezelfde maat en de ene zat strakker en was wat korter dan de andere.
Maar het is niet alleen bij kleding zo, want ik draag schoenen van 1 merk en die heb ik in 2 verschillende maten.

Avla

Uiteraard moet je individueel kijken...
Iemand die licht is en weinig beweegt heeft minder kcal nodig dan iemand die zwaarder is en veel beweegt.
Het is niet voor niets dat gewicht, geslacht, leeftijd en actiefcode betrokken worden in het berekenen van hoeveel kcal je nodig hebt om stabiel te blijven.
February 25, 2011 om 06:56
ik ga onmiddelijk een cheeseberger halen

En natuurlijk verwacht ik dat ik dan nog steeds in hetzelfde tempo af zal vallen de limiet is immers opgehoogd :DD:
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.