Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Help: 14 kg afgevallen maar nog steeds zelfde vet% en buikomvang

Geplaatst door Merman op March 2, 2011 om 04:21

March 2, 2011 om 04:21
Ik kom zojuist van de fysio vandaan en ben niet blij. Het komt er op neer dat mijn conditie hetzelfde (slecht) is gebleven, spierkracht wel iets vergroot is (met name mijn benen), maar dat ook mijn buikomvang (114) en vetpercentage (29%) exact hetzelfde zijn gebleven. Mijn stofwisseling in rust is zelfs nog gedaald tov. een maand of 3 geleden naar 1524 kCal (was ruim 1700). Vet is gemeten met plooien....

Ik snap er niets van: mijn omgeving ziet dat ik ben afgevallen, mijn kledingmaten zijn geslonken en toch geven deze cijfers aan dat ik nog net zoveel vet heb procentueel gezien. Waar is die 14 kg die ik ben afgevallen dan in gaan zitten? Ik ben een beetje ten einde raad (en gedemotiveerd), dus ik hoop dat jullie nog wat tips of een verklaring hebt.

Die 14kg moet hem toch ergens in gaan zitten? Ik voel dat ik meer spieren heb gekregen, vooral mijn benen en als ik alleen in spiermassa zou zijn gegroeid zou ik toch juist aangekomen moeten zijn?

Ik woog vanmorgen 86,9 (begon met ruim 100) en ben 1.78m lang...
March 2, 2011 om 11:38
Vet zit niet alleen aan de buitenkant, maar ook aan de binnenkant.

Met vetplooimetingen meet je alleen het vet aan de buitenkant....
March 2, 2011 om 13:22
Als je buikomvang niet is geslonken en je omgeving ziet het wel aan je, dan neem ik aan dat andere lichaamsdelen (bijv. je benen) wel dunner zijn geworden?

Wat betreft het feit dat je vetpercentage niet veranderd is en je conditie ook niet is verbeterd, terwijl je wel gewicht kwijt bent: kan het zijn dat je zo weinig hebt gegeten dat je spierweefsel hebt afgebroken i.p.v. vet?
March 2, 2011, gewijzigd door Merman op March 2, 2011 om 14:03
Ik eet normaal en heb mezelf totaal niet uitgehongerd.

Ik ga steeds meer twijfelen over de metingen van mijn fysio (in opleiding). Ik heb zichtbaar en voelbaar minder buikvet en iedereen in mijn omgeving zegt dit ook. Ook heb ik juist meer spieren in benen en armen en zo gekregen wat ik ook voel...

het klopt dus gewoon echt niet. Geen excuus maar gewoon logisch nadenken.
Onbekend
March 2, 2011 om 14:14
Merman
Dat je stofwisseling in rust is verlaagd is logisch, want je bent 14:kg::pijldown:
Heeft de fysio ook andere metingen gedaan dan alleen van buikomvang?

Ik zou absoluut niet gedemotiveerd raken, want iemand in opleiding moet nog leren en maakt fouten.

Vetplooimeting is alleen het vet aan de buitenkant, terwijl je bij een gewicht van 100:kg: ook veel vet rondom je organen hebt zullen zitten, dus vermoedelijk is daar het een en ander van verdwenen.

Waaraan zien andere mensen trouwens dat je bent afgevallen?
March 2, 2011 om 14:38
Dat is de grap: ze zeggen gelijk en uit zichzelf dat mijn buk veel en veel dunner geworden is en dat zie ik zelf in de spiegel ook. Daarnaast heb ik veel strakkere benen, billen, armen, borst en schouders. Maar iedereen zegt als eerste dat mijn buik nog nauwelijks uitsteekt, waar hij dat eerder wel deed.

En ik eet gezond, hooguit 500 calorieën minder dan normaal...
March 2, 2011 om 14:59
@Merman

Een paar maanden geleden heb ik mijn begeleider "gedwongen", nog net niet het mes op de keel, een huidplooi meting te doen.
Hij moest eerst op internet opzoeken waar hij precies moest meten. Vervolgens moest het meet ding ergens onderuit een rommelkast gezocht worden. En jawel er kon gemeten worden.
Die meting was zo belachelijk dat er nog 3 man gemeten hebben.
Nou ja 2 mannen en 2 vrouwen hebben gemeten. 2x fitness en 2 x fysiotherapeuten. Uitslag? 4 verschillende metingen. De een was nog gekker dan de ander. De dames zaten allebei lager dan de heren. Er werd (gemarkeerd) op de zelfde plek gemeten.
Uiteindelijk hebben ze me toch op de zeer speciale weegschaal gezet. En dat was dan meting 5. Die was volgens hun de enige "betrouwbare".

Er is volgens Knulletje maar één redelijk secure meting en dat is een meting onder water.
En sinds mijn ervaring geloof ik dat dus ook.

Ik weet dat ik 30 kilo afgevallen ben. Ik kan dat ook zien aan mijn kleding en de 5 maten minder. Dat is voor mij het belangrijkste. Wat zegt de weegschaal, hoe zitten mijn kleren en wat zegt de spiegel. Alhoewel de laatste niet echt een goed indicator is. Ik vind mezelf nog steeds te dik. :DD:
March 2, 2011 om 16:23
Waarom pak je niet zelf gewoon een meetlint merman?
En over een paar weken weer. Gewoon zelf bijhouden!

Sowieso, je bent zelf je meest kritische toeschouwer. Als je zelf al ziet dat je bent afgevallen, waarom zou je je door de meting van een ander dan laten demotiveren?
March 2, 2011 om 18:38
Precies, laat je niet demotiveren door discutabele meetmethoden. Of je meet zelf tussendoor (meetlint kost 2x niks). En vergelijk je kledingsmaat, je spiegelaanblik.

Natuurlijk, als jij niet goed eet, dan raak je wel veel kg's kwijt maar vooral spiermassa, dus zorg voor voldoende eiwitten!
En waarom focus je je op anderen. Vertrouw je jezelf niet? Als jij weet dat je gezond eet ( en -nagenoeg- niet zondigt... eerlijk zijn!) dan weet jezelf ook wel dat de balans van gezondheid en gewicht alleen mar gunstig kan zijn! Niet opgeven, en eerlijk zijn tov jezelf.
March 25, 2011 om 04:19
Laat je inderdaad niet gek maken door die meetmethoden!! Ik ga regelmatig bij de sportschool op zo'n speciale weegschaal. De instructeur gaf zelf toe dat ook die dingen niet heel betrouwbaar zijn. Bij mij klopt het dus ook niet helemaal!

De enige betrouwbare manier om vetpercentage te meten is met een MRI-scan, maar ja.. Dat is dan misschien weer zo overdreven! Qua metabolisme zijn daar ook in het ziekenhuis speciale methodes voor, dan moet je in een soort koepel achtig ding in en uit ademen en kunnen ze het echt meten.

Nou ja, kortom: niet druk om maken want de meting van de fysio is geen wetenschappelijk bewijs :)

Geloof in jezelf, je omgeving en je kleding maat ;)

Liefs

De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.