Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

100 km van Bornem

Geplaatst door op March 9, 2011 om 06:06

Onbekend
March 9, 2011 om 06:06
Heeft al eens ooit iemand van jullie de 100 km van Bornem gewandeld? Zo ja, wat was jullie ervaring en hoe hebben jullie je voorbereid?

Alvast bedankt,


Jeanne
March 11, 2011 om 09:19
Neeeee 42 was mijn max, en toen hebben we eigenlijk nauwelijks extra getraind, 1x 30 en 1x 35 km. Maar ik loop regelmatig 20 a 25 km en zeker 2x per week 10 a 12 km.

Maar 100, dat is heel wat anders. Ik heb wel eens zitten kijken naar de Oxfam Novib trailwalker, da's ook 100. Maar eigenlijk durf ik het niet aan (heb wel eens hartritmestoornissen) en bovendien : ik krijg niemand mee :)!

Jolijt
March 11, 2011 om 09:48
Ik denk niet dat je je daar op kunt voorbereiden : wie kan nu 100 km per dag gaan wandelen? Dat is een kwestie van eventueel trainen totdat je tientallen kilometers kan lopen (zonder spierkrampen, blaren enz.) en de rest is puur uithouding en karakter.

Ik ken een hoop mensen die er al aan meegedaan hebben, maar de meesten hebben het na 40 km moeten opgeven wegens kapotte voeten, oververmoeidheid enz. Ze noemen dat niet voor niets "De Dodentocht" hè!
March 15, 2011, gewijzigd door Wandelaar op March 15, 2011 om 16:01
Leuk topic :) Er komen allemaal herinneringen weer boven, ga het zeker weer doen als ik meer tijd heb.....

Zie profielfoto, daar moet ik dus nog 4 km Ik heb het twee keer met succes gelopen 2007 en 2008 (maar wandel nu ff niet meer)Let niet op maat rugzak, ik kan makkelijk tillen en neem veel eten en drinken mee om zeker te zijn, dat hoeft niet en doen niet veel mensen.

Ten eerste raad ik je aan je aan te melden op http://www.walkers4walkers.nl/viewtopic.php?f=115&t=4649 (dit is de directe link naar de doto pagina inschrijven is op hoofdpagina natuurlijk.) Zoals je ziet heb je in een keer een lijst met mensen die hier veel ervaring in hebben. Een groot aantal van hen heeft die toch meer dan 1x gelopen sommige echt heel vaak.

Hoe bereid je je erop voor in mijn optiek:
-de nijmegse vierdaagse lopen en dan bij voorkeur de 4x50 ook als vrouw. Dan heb je net een maand ervoor dus al zoveel gelopen en kunnen herstellen dat de doto ideaal valt qua datum
-ik had toch wel 1000+ km gelopen in dat jaar
-ik had in NL eerst een kennedymars gelopen, dat is 80 km. Daarvan zijn er best veel. Google maar. Dat is 80 km in 20 uur. 20 meer is best veel verder maar je hebt dan een goed idee van hoe zwaar het is. Als 80 zwaar is dan kom je als je diep gaat ook wel op de 100 denk ik zelf. Bovendien is een kennedymars vanaf de avond, je loopt dus een nacht en een dag, die nacht geen slaap, de overgang van weer dag worden hoe dat gaat kan je dus eerst oefenen.
-ik liep dus met bekenden mee van die site, niet de hele tijd maar ik zag ze wel vaak. Als groep gaat dit soort zware dingen beter dan alleen vind ik.
-last but not least. Ik word gek als ik denk na twee uur lopen dat ik er nog 90 moet! Er zijn ongeveer 14 rusten. Die rusten hebben een openingstijd en sluitingstijd (jou minimale en maximale binnenkomst) richt je op maar 1 ding!!! De volgende rust en die wil je bereiken ergens vroeg dus niet pas net voor sluiting! De eerste 60km wil je steeds ruim op tijd binnen zijn. Tegen de tijd lopen is niet fijn!!! Zo ga je van rust na rust......en tenslotte de eerste keer opgevangen worden door een bekende die niet gelopen heeft en je kan ondersteunen is heel fijn. Zelf naar hotel lopen en dingen regelen zou ik niet meer kunnen. Ik werd naar huis gereden en viel in slaap in auto.

Succes en vragen kan altijd n mijn profiel.

En aan iedereen die dit extreem vind, de snelsten doen hardlopen en dan in een uur of 11. Ik wandelde 23 uur ongeveer.
Onbekend
March 15, 2011 om 21:21
De snelsten zijn er al tegen dat de deuren van de finish open gaan, hoor ... Zeven uur 's ochtends is dat. En iedereen vertrekt om negen uur 's avonds.

Zelf nog niet gedaan, maar ik heb wel wat vrienden die het gedaan hebben (ik woon in de streek) en al een boel tips hebben gegeven vroeger.


Als je het wil doen, moet je om te beginnen een klein beetje "goed gek" zijn. Zeker de eerste keer.

Je begint tijdens het jaar best op te bouwen ... Eerst een aantal keer 25 km ... Vervolgens een aantal keer wat verder. Dan ga je richting een dag- of nachttocht van 50 km. Zorg voor een beetje een afwisselend parcours!
Als dat een beetje redelijk loopt, kan je nog richting de 75 km trainen ... Meestal eens je echt iets of wat voorbij de 50 bent, moet de 100 ook doenbaar zijn ... Alleen moet je zorgen binnen de tijd te zijn.


Je neemt best héél degelijke wandelschoenen mee, een boel pleisters (voor de bleinen) en eventueel een extra stel schoenen.
Daarboven kleding naar 't weer ... Maar let op: De helft van de tijd loop je 's nachts ... Dan is fluo-kleding of een zaklamp aan te raden!
Best maak je je rugzak ook niet té zwaar (qua kleding bijvoorbeeld werken met van die broeken waar je de pijpen van af kan ritsen) ... Je moet het allemaal 100 km dragen!

Aangezien er elk jaar iets van een 10.000 man aan deelneemt is er een bezemwagen en verschillende controleposten (waar je extra drinken kan verkrijgen en je voeten eventueel verzorgd kunnen worden).

Qua eten en drinken: Zo licht mogelijk. Geen zware maaltijd vooraf best en geen alcohol tijdens de trip.


Ik heb overigens vrienden die zonder echt veel moeite om 11 uur binnen wandelen en nog fris zitten ... Ik heb er ook die om half 9 's avonds (een half uur voor 't eindsignaal) binnenstrompelen en al blij zijn dat ze het op tijd gehaald hebben ...
Onbekend
March 15, 2011 om 21:22
En 't ding wordt hier niet voor niks "de dodentocht" genoemd ... Het is en blijft ver.
Ongeveer de helft van de deelnemers geeft dan ook onderweg op.
Onbekend
March 16, 2011 om 04:20
Dag allemaal,

Tof allemaal leuke reacties. Ik ben van plan van mij voor te bereiden voor de dodentocht van volgend jaar. Niet die van dit jaar.

Ik ben beginnen aan :nordic: te doen binnen het kader van een revalidatie voor mijn knie. Dat is intussen een heel stuk beter, maar dit jaar is het wel degelijk te vroeg om zo'n tocht te doen... Bovendien kan het interessant zijn dat ik ook nog een pak gewicht kwijt geraak alvorens zoiets te doen. Je sleurt het tenslotte ook wel allemaal mee.

Op dit ogenblik ben ik in eerste instantie aan het trainen om de snelheid van mijn :nordic: op te drijven. Als dat beter gaat ga ik de tijd dat wandel verlengen. Misschien dat ik dit jaar eventueel deelneem aan de 4daagse van Nieuwpoort om eens uit te testen hoe het gaat.

Recent heb ik een boek gekocht over "chi walking". Die geven tips over hoe je je energie kunt gebruiken om langer, sneller en beter te kunnen wandelen. Héél interessant, want ik merk nu dat het zonder veel moeite al sneller gaat. Ik hou jullie verder op de hoogte.


Groetjes,


Jeanne
Onbekend
April 7, 2011 om 10:37
‎25.888 stappen
19,41 km
3u32 gestapt, da's aan 5,5 km/u

:nordic:

Dat heb ik afgelopen vrijdag gestapt :cool07: Mijn revaliderende knie heeft geen krimp gegeven.

Na 3,5 jaar revalideren kan ik dus zeggen dat ik bijna normaal gebruik heb van mijn knie :whoepie: . Alleen het plooien wil nog niet helemaal lukken. Voor de yoga kan het handig zijn dat ik net iets beter zou kunnen plooien, maar dat komt ook nog wel in orde.

En bij deze geef ik dus de dokters - die gezegd hebben dat mijn knie niet meer in orde zou komen - lekker ongelijk :tong: Met al hun wetenschappelijk kennis, kunnen zij niet voorspellen hoe koppig ik kan doorgaan met revalideren om mijn knie terug normaal te krijgen :socool:

Groetjes,


Jeanne
Onbekend
May 10, 2011 om 10:23
Nou, voor de moment staat het :nordic: even op een laag pitje. Last van mijn rechterhiel (zelfde kant als het knie-probleem).

Ik heb even gedacht dat mijn nieuwe wandelschoenen er voor iets tussen zaten, maar dan had ik er bij de wandeling van bijna 20km ook last moeten van hebben. Ik begin de vermoeden dat mijn gewone nieuwe schoenen er voor iets tusssenzitten. Afgelopen vrijdag ben ik gaan shoppen, en heb ik dus veel rondgeslenterd en had ik die schoenen aan. Volgende keer als ik ga shoppen andere schoenen aandoen.

Voor de moment hou ik het dus even op flink :wielrennen: Dan hou ik mijn conditie op peil zonder dat ik die hiel belast. Ik hoop dat het snel beter gaat, volgende week heb ik afspraak met mijn acupuncturist, ik hoop dat hij er een naaldje voor kan steken :cool06:

Groetjes,


Jeanne
May 13, 2011 om 17:07
hallokes iedereen
Wel ik verzeker je zot moet je er zeker voor zijn, ik heb het in 2006 uitgestapt. Maar het is een zalig gevoel tussen die enorme massa als je om 21u vertrekt.Het hardste moment kreeg ik in de nacht, je lichaam wilt rusten en slapenen en dat kan dan niet, gelukkig is er veel muziek en veel toeschouwers dat je moed in praten.Met het ontwaken van de ochtend krijg je dan een nieuwe portie energie en bijt je door te pijn aan je voeten en ben je blij met de compeet op je blaren.100 maal zei ik in mezelf " dat nooit meer " en dan na 23.50 u te hebben gestapt kom je over te streep van 100 km en wat is je beloning dan? Met veel geluk maar 5 blaren, een sappige ananas en een papieren diploma:klappen: Maar de pijn ben je na 3 dagen al vergeten en elke keer zei ik , dit nooit meer. WEl ik heb al 4 x meegedaan en 1 maal heb ik het de volle 100km uitgestapt en dat is een super gevoel.
dus een goede tip is veel trainen, elk weekend 40km is en goed begin.

groetjes patsy :bye:

Onbekend
May 18, 2011 om 11:16
@ Patsy: ik ben inderdaad goed zot, dat helpt wellicht om zo'n plan te verwezelijken :cool06:

Leuk om te zien dat je zegt dat je het nooit meer wilt doen als je pas aangekomen bent en dat je er het jaar erna terug staat :cool06:
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Onbekend

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.