Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Hoeveel kilo calerieen mag/moet je eten?

Geplaatst door Belle06 op March 21, 2011 om 11:34

March 21, 2011 om 11:34
Ik had een vraagje, ik wil graag afvallen en heb me hier nu aangemeld, ben nu ook mijn eetdagboek aan het bijhouden.
Bij ww deed ik dit met punten, maar ww vond ik zo duur, nu wil ik het via deze site gaan doen maar wil geen abo meer afsluiten.
Wie weet hoeveel je mag, maar ook moet eten om af te kunnen vallen.
Waar moet ik op letten?

March 21, 2011 om 12:55
Ik heb het uitgerekend en mag 1916 kilo calorien hebben kan dit kloppen.
Ik kom er alleen lang niet aan, hoe kun je een theelepel olie rekenen? Wat is een oz?
March 21, 2011 om 13:32
Belle06

Oz en Fl oz zijn Engels Amerikaanse gewichts/inhouds eenheden. Die mag je hier niet gebruiken.
Ze staan er omdat in onze (Nederlands/Belgische) tabel de Engels talige site is getest.
Ze moeten nog steeds worden weg gehaald.
Een eetlepel olie kun je uitmeten met van die speciale lepels.
Of de standaard daar voor hanteren. 1 eetlepel is 10 ml.

Of je 1916 kcal mag hebben weet ik zo niet. Is dat 100% eten? Ik weet niet hoe je het berekend hebt.
Er vanuit gaande dat het klopt, zou je dan ca. 500 kcal minder moeten gaan eten om af te vallen.
1916 wordt dan 1416. Met een verdeling van eiwit koolhydraten vet, die je onder aan je eetdagboek kunt vinden. Er staat helemaal onder aan een i tje, als je daar op klikt krijg je de voor jou beste verhoudingen.
Je moet wel als je sport. 60% van je verbruikte calorien bij eten.
Dus niet 1416 kcal. eten en als een gek sporten zonder dat je die extra verbruikte calorien bij eet.
March 21, 2011 om 14:18
Bedankt voor jullie berichtjes ik heb het uitgerekend bij de tabel die Helskinky had vernoemd en daar kwam ik op 1916, maar dat hield dus in dat ik nog ongeveer 900 calorien moest eten, wat ben ik blij dat ik er 500 af mag halen, ik dacht al anders val ik nooit af.
Wat is 100% eten eigenlijk?
March 21, 2011 om 14:29
100% eten is de kcal eten die je mag eten als je a) een goed werkende stofwisseling hebt. En b) als je op gewicht bent.

Wil je afvallen dan ga je op ca. 80% van je energie behoefte zitten.
Zeg dat jou energie behoefte over een dag dus weer die 1916 zou zijn. Dan is dat dus 100 %. Maar je wil afvallen. Dan ga je daar ca. 20% of ca. 500 kcal. per dag onder zitten.
Je mag niet te weinig eten en ook niet te eenzijdig. Weer er van uit gaande dat je stofwisseling op orde is.
Als je door crash dieten je stofwisseling op een zacht pitje hebt gezet, kun je niet ineens 100% eten, Zelfs geen 80%, je zult dan eerst door langzaam ophogen, je stofwisseling weer opgang moeten krijgen. Het wordt vergeleken met een kachel die bijna uit is. Gooi je daar meteen een lading kolen op, gaat het vuurtje echt niet harder branden, eerder gaat het helemaal uit. Doe je steeds een beetje op het vuurtje, dan gaat het vuurtje branden. Zodra dat gebeurd geef je weer een beetje meer. enz.
Maar dat is een hele wetenschap zo ongeveer.
March 21, 2011 om 14:51
Bedankt voor de uitleg.
Ik kom nu als ik 5 cracottes neem vanavond aan 1127 calorieën maar moet er eigenlijk 1416 hebben, moet ik er dan nog iets bijnemen.
Kan iemand anders even bij mijn voedingstabel van vandaag kijken.
Dan weet ik of ik op de goede weg bezig ben.
March 21, 2011 om 17:06
@Belle06

Ik heb gekeken, zie reactie op je pagina.
March 22, 2011 om 05:08
@Boekenkind
Hoe zit dat dan met die 60% van het sporten? Ik eet gemiddeld 1500 cal per dag om af te vallen, daarbij loop ik iedere dag een half uur tot een uur, wat ongeveer 300cal verbruik is. (volgens de hartslagmeter) Zou ik daarvan dan 60% toch weer moeten gebruiken?

Groeten, Connie
March 22, 2011 om 06:26
Heraa volgens mij wel, bij de ww was dat ook zo, anders eet je te weinig en val je nog niet af.

Boekenkind ik heb gereageerd in mijn pagina.
March 22, 2011 om 07:02
@Heraa

Inderdaad. Je moet wat je aan calorieën sport voor 60% bij eten. In de juiste verhoudingen natuurlijk.
Wat Belle06 ook al zegt, anders eet je te weinig.
Als je 300 kcal verbrand door sporten, moet je 180 kcal bij eten. Of extra op wat jouw verbruik in normale doen is.
Je mag, zegt men, sporten niet gebruiken om af te vallen. Dat is niet gezond.
Sporten doe je om conditie op te bouwen. En je spieren sterker te maken.
Mijn fysio zegt, "Waar spieren zitten, kan geen vet zitten" of dat helemaal klopt betwijfel ik, maar ach het klinkt wel leuk.

March 22, 2011 om 07:42
@ Belle06 en Boekenkind

Bedankt voor jullie reacties, nu weet ik waarom ik in het verleden zo slecht afviel. Ik ben gaan hardlopen en deed dat 2x per week een uur lang, gigantisch veel calverbruik, maar dat compenseerde ik dus niet. Het gevolg was, dat ik m'n stinkende best deed maar dus maar weinig gewicht kwijtraakte in die periode.
Ik ga het nu ns anders aanpakken en hoop dat dat werkt. :runningaway:
Onbekend
March 22, 2011 om 07:57
Waarom mag je eigenlijk sporten niet gebruiken om af te vallen? Want ik lees ook heel vaak dat aangeraden wordt om 500 kcal minder te eten en 500 kcal meer te verbruiken om af te vallen.
March 22, 2011 om 08:57
Volgens mij mag je sporten wel gebruiken om af te vallen maar dan in mindere maten, bv als je sport moet je de helft van de kilo's die je verbruikt hebt er weer aan eten en de andere helft niet, dus je hebt altijd iets goeds over van het sporten, als je er te weinig aan eet dan val je niet af.
Tenminste ik denk dat het zo is.
March 22, 2011 om 10:01
@Belle06

Dat klopt. je mag wel sporten, maar niet om af te vallen.

@Sylvana1986

Zie boven, Sporten om af te vallen werkt wel, maar niet blijvend en je wil toch blijvend afvallen?
Of je eet bij tot op een zekere hoogte (60%) of je houdt er met al je hele dag eetpatroon rekening mee. Zolang je maar niet te weinig eet.
500 kcal onder je dagelijkse verbruik inclusief je sporten is het advies. Dan heb je in dat advies toch ook al bij gegeten.?
Onbekend
March 22, 2011 om 10:36
Aha op die manier :) Ik dacht dat het EN EN was zeg maar.

Ik vind het wel lastig om op een dag dat ik gesport heb zoveel extra te eten. Kom normaal al met moeite aan mijn gewone 80%. Eet als ik gesport heb wel iets extra's, maar lang geen 60% van wat ik extra verbruikt heb.
March 22, 2011 om 12:28
Toch blijf ik het vreemd vinden dat mijn dietiste me adviseert om niks extra's te eten na het sporten. Ze blijft vasthouden aan 1300 kcal, maar ik heb gewoon TREK als ik 2 uur heb gesport. Dan heb ik 1 uur steps en 1 uur spinning gedaan. Nu begrijp ik uit jullie reacties dat ik me daarover niet schuldig hoef te voelen en gewoon een extra boterham en extra yoghurt kan nemen. Zolang ik maar minder eet dan ik heb verbruikt. En dat laatste vul ik in via mijn sportdagboek.

Ben erg opgelucht!
Onbekend
March 22, 2011 om 12:45
Dat is idd wel vreemd dan ja. Ik lunch meteen na het sporten, dus misschien dat ik daarom niet extra trek heb, omdat ik daarna gewoon een reguliere maaltijd heb? Al neem ik dan dus wel een bakje kwark extra, maar meer niet.
March 22, 2011 om 13:13
@Rozenelf

Ik neem een banaan mee en eet die na het sporten meteen op.
Ook om dat ik meestal meteen een boodschap ga doen. En ik bij de kassa anders echt niet langs die marsen en andere repen kom. Ik moet na het sporten gewoon iets eten dat a) mijn maag vult en b) mijn suikerspiegel weer opkrikt.
Dat doe ik liever met een banaan dan een Mars, alhoewel ik die laatste 100 x lekkerder vind.

Overigens ik had bij mijn diëtiste het zelfde probleem. En die zot maar niet snappen waarom ik niet afviel. Ik at gewoon 600 to 800 kcal te weinig op een dag.
Ik liep de hele dag met giga honger. Dat kon niet van de 25 gr. all bran met 100 gr. magere yoghurt als ontbijt volgens haar. Zij had daar waarschijnlijk genoeg aan, ik niet. Maar ja we scheelde ook minimaal 40 kilo in gewicht. ik 110 en zij iets van 60/65 kilo denk ik
Waarom zijn die meiden altijd van die graten pakhuizen? en die moeten dan iemand met een BMI van 35 gaan adviseren, ze kunnen zich niet eens inleven hoe dat is..
March 22, 2011 om 15:11
Vandaag mijn dagmenu ingevuld nu 1597 calorieen gegeten, maar wel 1,5 uur gewandeld.
Dus ik denk dat ik het wel goed gedaan heb.
March 22, 2011 om 16:56
@Belle06

Je hebt het helemaal begrepen. :+:

Onbekend
March 22, 2011 om 17:55
Goed bezig Belle!

Bij mij ging het toch wat lastiger vandaag. heb aardig wat gegeten vind ik zelf, maar kom toch maar op 1382 kcal uit, terwijl ik ruim 400 kcal verbrand heb met sporten. Had al extra walnoten door de sla gedaan om aan wat meer kcal te komen, maar nog is het wel een beetje weinig. Maar heb verder ook echt geen honger meer.

Denk dat het gewoon een groot verschil is dat ik meteen na het sporten mijn lunch heb, en dus geen extra trek heb na het sporten, maar gewoon een reguliere maaltijd eet.
March 23, 2011 om 06:09
Kom op Sylvana het gaat je lukken, ik was vandaag weer wat ons kwijt, totaal nu 6 ons in 2 dagen, ben tevreden.
Waar kan ik maandag mijn gewicht in veranderen, hoe doe ik dat?
Onbekend
March 23, 2011 om 06:39
@Belle: Op je profielpagina kun je bij het tabblad Gewicht je gewicht invullen. Ook kan het bovenaan je profielpagina, daar staat ook 'gewicht invoeren'

Ondanks dat ik niet veel extra eet als ik sport val ik maar een halve kilo per week af. Dus daarom lijkt het me ook gewoon genoeg wat ik binnenkrijg
Maar zal eens aan de voedingsdeskundige vragen, kijken wat zij zegt.
March 23, 2011 om 06:50
@Sylvana1987

1 pond per week is toch prima. Dat is het normale gemiddelde.
Mensen die 6 kilo in 1 week afvallen zijn of net begonnen (voornamelijk vocht) of er is iets anders aan de hand. Maar gezond is het niet.
Onbekend
March 23, 2011 om 08:17
Ja, maar dan lijkt het me dus niet dat ik nog meer moet gaan bij eten als ik gesport heb, omdat ik dan waarschijnlijk helemaal niet afval.
March 23, 2011 om 08:33
@Sylvana1987

Ik denk, maar ik weet het dus helemaal niet zeker, dat in jouw berekening je aktiviteiten al zijn mee gerekend. Dan hoef je niet bij te eten. Dat doe je al. Als je het goed doet en het inderdaad al is berekend. Je moet ook nooit in een klap meer gaan eten, of gaan eten wat MEN voor je berekend. Je zal dan heel rustig moeten gaan ophogen naar dat hogere getal.
Je komt weer iets aan. Wachten tot je weer gaat afvallen, (vocht weer kwijt raakt) en vervolgens weer iets meer gaan eten. Dat hou je vol tot je op de aanbevolen hoeveelheid zit. Zo doe je het ook als je bijna opgewicht bent. Dan moet je gaan stabiliseren en dat doe je op die manier. Ooit moet je 100% gaan eten.
Maar nogmaals. Wie berekend dat voor je? En houdt die dan rekening met jouw lijn verleden, met je medicijn gebruik, met je algehele conditie.?
Ik waag me er niet aan.
Ik kan het voor mezelf al niet te berekenen dus voor een ander is helemaal een wespen nest.
Je hebt het over een voedingsdeskundige. Is dat iemand van Valtaf? Of iemand die je medisch begeleid?
Ik zou, als je een medische begeleiding, hebt het zeker met die persoon bespreken.
Onbekend
March 23, 2011 om 10:24
@Boekenkind: Voor de berekening gebruik ik de sheet van Avla, met actiefcode 3. Maar het is idd een beetje onduidelijk of ik als ik gesport heb gewoon volgens actiefcode 3 moet eten, of volgens actiefcode 4. Maar hou maar gewoon 3 aan dan, waarmee ik dus een halve kilo per week afval.

Omdat ik een special care abonnement heb kan ik vragen stellen aan de voedingsdeskundigen van Valtaf zelf, maar bij de sportschool is er ook een diëtiste aanwezig waar je als lid gratis advies aan kunt vragen en metingen door kunt laten verrichten etc.
March 23, 2011 om 12:27
Ik had even een vraagje.
Ik kom altijd met mijn eiwitten 3% of meer erboven, ik weet niet hoe ik dit kan veranderen en of dit erg is.

Net heerlijk 300 gram gekookte mosselen gegeten, heerlijk was dit, heb er echt van genoten.
March 23, 2011 om 12:54
@Sylvana1987

Ik weet dat je rommelt met het Avla sheet.
Ben je zo actief dat je actief code 3 neemt? Maar nee, ik zou niet naar 4 gaan als je sport.
3 is prima. Je valt toch keurig af en je hebt geen honger.?

Als je bij de sportschool een diëtiste hebt waar je iets mee kunt, zou ik zeker eens met haar overleggen. Ik heb het altijd slecht getroffen met diëtistes, dus mij zie je daar niet.
Maar er zijn ook echt hele goede. Eens met iemand je eet en beweeg patroon doornemen die er voor geleerd heeft kan nooit kwaad, maar het blijft wel altijd jouw eigen verantwoordelijkheid. Jij maakt uit wat je ermee doet.

@Belle06

Nee er ca. 3% boven zitten maakt niet echt veel uit. Dat kun je vaak opvangen door iets minder vlees of vis te nemen. Maar eiwitten heb je gewoon ook nodig, Dus maak je er niet TE druk over. Ik zit er vaak 10% onder, dat is wel minder natuurlijk. Maar ik wring me niet in allerlei bochten om het goed te krijgen.
De ene dag is het eens iets meer, dan weer iets minder. Idem dito vettten.
Het heet dat je afvallen dan langzamer gaat. Maar ik merk er eigenlijk weinig van.
Als je het niet op zou schrijven zou je het niet eens weten, net als miljarden ander mensen op deze wereld. Probeer wel ontspannen om te gaan met eten en je eetdagboek. Als het een obsessie wordt is het echt niet goed. Eten moet leuk en lekker zijn en blijven. Idem dito afvallen.
Onbekend
March 23, 2011 om 13:21
@Boekenkind, ja ik ben sinds 1 maart aardig actief, sport 3-4 keer per week en beweeg daarnaast ook veel en doe van alles in en om het huis. Ik val idd netjes af en heb geen honger, dus blijf wel gewoon via actiefcode 3 eten dan.

Ik ben een aantal jaren geleden al eens onder behandeling van een diëtist geweest en dat is toen goed bevallen. Alle informatie die ik toen van haar heb gekregen heb ik ook bewaard.

Met die vrouw die bij de sportschool aanwezig is klikt het ook goed en had ik pas al afgesproken om een aantal metingen te laten doen (vetpercentage, buikomtrek etc) Maar zal wel even zeggen dat ik ook gewoon even mijn eet- en sportdagboek wil doornemen :+:

March 23, 2011 om 14:41
@Sylvana1987

Dat lijkt me een perfect idee.
Je kunt overigens je eet en sport wel copiëren zei het met moeite.
Jammer genoeg zit er geen print mogelijkheid op.
Maar ik denk dat die dame wel een computer met internet heeft. Dan is het nog veel makkelijker. En meteen een goede reclame voor Valtaf.
Zo doe ik het ook. Ik laat ze zien wat ik doe en waar.
Of het wat oplevert weet ik natuurlijk niet. Maar ze zien wel hoe en wat en van sommige weet ik dat ze nog verschillende keren zijn wezen kijken en lezen.
Onbekend
March 24, 2011 om 08:04
Ja, dat was mijn idee ook ja, om het gewoon op de website te laten zien. Dat deed ik bij mijn vorige diëtist ook :)
March 27, 2011 om 03:38
Ik heb ook juist mijn calorieën berekend via die formule. Ik kom uit op 1735kcal - 500kcal voor te diëten = 1235kcal. Maar is dat niet heel weinig?
Ik wil eigenlijk een goede 5kg vermageren voor tegen mijn huwelijk, maar ik wil me ook niet uithongeren of zo...
March 27, 2011 om 04:32
@Trouwertje

Die - 500 is een maximaal dat je onder je aanbevolen mag gaan zitten.
Je hoeft maar 5 kilo af te vallen. Je hebt een goed brandend kacheltje?
Of te wel je hebt niet al een reeks crash diëten achter de kiezen.
Dan mag je er met gemak maar -300. Bedenk dat die formule een gemiddelde is.
Geen enkel mens is een gemiddelde. Daarom zul je bij al die formule's, of je nu Mifflin of Benedict & Harris neemt, altijd een afwijking zien.
Inwezen rekenen ze alleen maar lengte x leeftijd x huidige gewicht uit.
Heel vroeger hadden ze een hele mooie bij de weight watchers. Ergens in de jaren 70, toen dat net een beetje populair werd in Nederland.
Je gewicht mocht zijn, je lengte min 105 cm.Ik was toen 181 cm. lang en mocht dus 76 kilo wegen. Mijn 74 kilo was dus helemaal goed. Hoe het voor mannen was weet in niet meer. In elk geval iets meer dan 105 cm.
Kortom. Probeer iets minder te eten dan je verbruikt, je zou dan al af moeten vallen.
March 28, 2011 om 03:04
Vandaag mijn weegmoment van de week, en er is een kilo af.
Ik ben helemaal blij, het is misschien niet veel maar toch een kilo en voor mij hoeft het niet zo hard te gaan, met een kilo ben ik al heel erg blij.
Ik heb namelijk toch af en toe iets lekkers genomen en zo denk ik dat ik het sneller vol houd als dat ik heel hard ga lijnen.
Ja ik ben blij met mijn kilo. 86 klinkt meteen al beter als 87.
Ik ga met goede moed verder.
Onbekend
March 28, 2011 om 10:45
Ik heb besloten het toch ook maar eens gewoon op deze manier te gaan doen.
Ik wil nog een paar kilo kwijt maar volg het ene dieet na het andere. Hierdoor ga ik natuurlijk nooit normaal eten. Ik ben net weer gestopt met het Dukan dieet.
Sinds zaterdag eet ik nu weer "normaal".
Ik kom uit op een kcal aantal van 1993. Ik probeer nu dus rond de 1500 te gaan eten.
Eerst nog even wat minder om op te bouwen want anders kom ik denk ik meteen aan.
Mijn plan is dan op de 1500 te blijven totdat ik op mijn streefgewicht ben en dan langzaam op te gaan bouwen.
Nog tips?
March 28, 2011 om 12:29
@Faceje

Neem de tijd. Raak niet in de stress als je eens een weekje niet afvalt.
Zolang je niet weer heel veel aankomt is er niets aan de hand.
Door meer te gaan eten en nu zeker weer koolhydraten zul je eerst weer wat aankomen. Dat is normaal.
Koolhydraten hebben vocht nodig voor de vertering. Je lichaam houdt dus vocht vast. Zodra je lichaam daar weer aangewend is, laat het ook dat extra vocht weer los.
Als je gaat ophogen naar 100%, je normale dagelijkse behoefte eet, gebeurd dit ook. Vandaar dat er altijd wordt gezegd. Je hoogt op.. je komt aan. Gewoon die hoeveelheid blijven eten. Wachten tot je weer af gaat vallen. Terug op waar je was en graag iets minder? prima, je mag weer een beetje meer gaan eten. Enz. enz.
Onbekend
March 28, 2011 om 12:45
@Boekenkind

Dank je wel. Zo wilde ik het inderdaad gaan doen. Ik ga me ook zeker maar 1 x per week wegen (normaal doe ik dat iedere dag) anders ga ik alleen maar op zitten letten hoeveel ik aankom en ga ik alleen maar minder eten.
Ik vind het op zich geen probleem om te blijven zoals ik nu ben maar wil er liever nog een paar kilo af.
Ik ga nu rond de 1300 kcal eten totdat ik weer af ga vallen, dan ga ik steeds met 100 kcal per week opbouwen. Is dat een goed idee?
March 28, 2011 om 13:06
@Faceje

Ik weet niet hoeveel je nu eet. Ik zie nu 1 dagboek dag ingevuld. Je zit daar op net onder de 1300
Met redelijk weinig vetten.
Als je bij je eetdagboek onderaan op de i klikt krijg je een advies wat voor jou de beste hoeveelheden eiwit, koolhydraten en vet zijn.
Als je aldoor zo weinig :DD: at is het zelfs heel zinnig om eerst te wachten tot je af gaat vallen. Je bent tenslotte net weer begonnen met koolhydraten.
pas als dat stabiel is mag je gaan ophogen.
Ik denk dat je met ca. 1500 redelijk goed zit.
Vergeet niet sporten of extra activiteiten bij te eten. Dat is echt nodig. 60% is de standaard. Maar ik blijf het zeggen. Geen mens is een standaard.
Eet wel bij, maar kijk ook of je het er nog bij kunt eten. Proppen heeft geen enkele zin, net zo min als met honger rond lopen.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Bezoek onze clubs

Zoek je meer of andere discussies? Dat kan. Op ValtAf.nl kunnen deelnemers namelijk hun eigen clubs starten, en elke club heeft een eigen discussieforum.